Bonen in de pot

12 oktober 2015

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste nieuws

PR-profs vinden traditionele pr-middelen als persberichten steeds minder relevant. Nederlandse journalisten vinden berichten op sociale media steeds meer een betrouwbare bron van informatie. Vorig jaar waren journalisten nog terughoudend (35%), nu gebruikt 60% van de journalisten social media als hun belangrijkste bron van informatie. Nederlandse pr-professionals blijven echter sceptisch. Slechts 39% ziet sociale media als betrouwbare bron, een daling ten opzichte van vorig jaar (43%).Dit blijkt uit het jaarlijkse Social Media Impact-onderzoek van ING onder een internationale groep journalisten en pr-professionals.

In deze Editie:

  • 80% van de jongeren negeert internetreclame
  • Crisisopvang vluchtelingen trekt zware wissel op communicatie gemeenten
  • Communicatie is over 15 jaar veel belangrijker dan reclame en marketing
  • Vergeet video, tekst is veel effectiever voor online-PR
  • Vanavond organiseert de Noorder Pers Sociëteit een bijeenkomst in café De Sleutel onder de titel “Wie krijgt de regie in medialand?”.

Opgevallen

80% van de jongeren negeert internetreclame en 35% van deze groep zet adblockers (blokkeren van advertenties) in om aan reclame te ontkomen. Dit blijkt uit de Irritatie Monitor Internetreclame 2015. Op basis van de onderzoeksresultaten concludeert Relay42 dat het tijd is voor meer relevantie, dosering en een betere timing. Maar liefst 64% van de jongeren tussen de 18 en 24 jaar heeft een hekel aan internetreclame, dit ligt hoger dan het gemiddelde van 51%. De twijfelachtige eer van de grootste irritatie gaat naar ‘het niet kunnen overslaan van advertenties voordat content bekeken kan worden’.

Crisisopvang vluchtelingen trekt zware wissel op communicatie gemeenten. Dat schrijft Koen van Tankeren in zijn blog. Koen is adviseur en woordvoerder gespecialiseerd in crisiscommunicatie en (online) reputatie. Alle hens aan dek, lange dagen draaien en heel veel inzet van de communicatieafdeling. Op het eerste oog lijkt dat vanuit communicatie redelijk goed te overzien. Maar wie zich erop voorbereidt, komt er al snel achter dat er toch meer bij komt kijken dan gedacht. Het vergt heel veel inzet van de communicatieafdeling. De eerste reflex van een communicatieadviseur als hij of zij te horen krijgt dat er vluchtelingen worden opgevangen, zal zijn, het maken van een omgevingsanalyse en een inschatting van de gevoeligheid van het thema. Omdat de impact van de komst van groep vluchtelingen in een gemeenschap groot is, heeft dat consequenties voor de aanpak van communicatie. Op vele fronten tegelijk. Elke gemeente zal daarbij zijn eigen afweging maken en die zal ook afhangen van de specifieke situatie ter plaatse.

PR-profs: communicatie is over 15 jaar veel belangrijker dan reclame en marketing. Onderzoek legt groeiend zelfvertrouwen PR-branche bloot. PR wordt de komende 15 jaar significant belangrijker dan reclame en marketing. Dat is althans de mening van meer dan de helft (56%) van de ondervraagde Britse PR-professionals – werkzaam bij bureaus en organisaties – in een groot onderzoek van PR Week uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov. Volgens de respondenten zijn PR-bureaus van de toekomst beter in staat om de complexe vraagstukken van klanten te tackelen dan de concurrenten uit ander disciplines.Een traditioneel middel als het persbericht heeft geen glansrijke toekomst: 71% verwacht dat dit instrument geheel of gedeeltelijk verdwijnt. Ook telefonisch contact met het journaille neemt af de komende jaren, aldus twee derde van de ondervraagden, maar daar staat tegenover dat de relaties tussen journalisten en pr-mensen volgens 67% in de toekomst hechter worden. Aldus de ondervraagde Britse PR-professionals – werkzaam bij bureaus en organisaties – in een groot onderzoek van PR Week uitgevoerd door onderzoeksbureau YouGov

Vergeet video, tekst is veel effectiever voor online PR. Volgens het onderzoek van Christine Liebrecht (UvA) naar contentmarketing heeft video de toekomst, tekst heeft het heden. Als het om online PR gaat tenminste. Christine Liebrecht onderzocht wat het effect is van de inzet van content. Uit het onderzoek komt naar voren dat juist met tekstcontent PR-doelstellingen te behalen zijn. Meer dan videocontent leidt tekstcontent tot een betere reputatie, meer merkvertrouwen en een hogere geloofwaardigheid. Verder blijkt dat mensen vooral informatieve content het liefst in tekstvorm aangeboden krijgen

Video voor mannen en hoogopgeleiden. Uit het onderzoek van Liebrecht blijkt verder dat die twee groepen liever video’s zien, terwijl vrouwen en laagopgeleiden een voorkeur hebben voor tekst. “Een verklaring voor de voorkeur voor tekstcontent boven videocontent is pacing: de mate waarin iemand zelf kan bepalen hoeveel tijd hij besteedt aan de boodschap”, aldus Chrisitne Liebrecht. “Een tekst kan de consument op zijn eigen tempo bekijken, terwijl bij een video die tijdsbesteding door iemand anders is bepaald. Vergeleken met een tv-commercial heeft de kijker van een video wel meer controle omdat hij het filmpje kan pauzeren, maar dit vraagt om een extra handeling die bij tekstcontent niet nodig is.

Transfers

Jill van de Straat werkt nu als communicatiemedewerkster bij Serious Innovation. Jill sloot onlangs haar studie Communicatie succesvol af bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden en deed ervaring op bij het communicatiebureau GH+O in Leeuwarden.

Marleen Wildschut werkt nu als online marketeer bij de Crossmedia Communicatiegroep. Marleen studeerde onlangs af aan de opleiding Communicatie van de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Amanda Harleman is nu communicatieadviseur bij Lijnrecht Reclamemakers. Amanda deed ervaring op bij DST, educatieve communicatie en bij Hamilton Bright. Amanda studeerde onlangs af aan de opleiding Communicatie van de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Claudia Mulder-Otten is nu communicatieadviseur a.i. bij de Nationaal Coördinator Groningen. Claudia was adviseur Bestuurlijke Informatievoorziening bij het project aanpak Ring Zuid en werkte eerder voor de provincie Groningen.

Maaike Dijkstra was tot voor kort werkzaam als interim communicatieadviseur bij de provincie Fryslan en is nu trainer en counseler bij de Ontwikkelwerf in IJlst. De Ontwikkelwerf is een plek waar mensen samenkomen om aan de slag te gaan met persoonlijke ontwikkeling en groei.

Anneke Spriensma is nu communicatiemedewerker bij ZINN, de Zorgorganisatie in Noord Nederland. Anneke komt van Stenden en werkte eerder voor Fokus Wonen en voor de christelijke hogeschool Windesheim in Zwolle.

Cihan Altun is nu online marketing consultant bij Daar Online Media in Groningen. Cihan komt van VNU Vacature Media waar hij accountmanager was. Hij werkte eerder voor Hot Networkz, voor La Compagnie en de Gemeentelijke Kredietbank.

Ines Slomp werkt nu als communicatiemedewerker bij Jansma Drachten B.V.. Ines heeft haar eigen communicatiebureau en werkte eerder voor de gemeentes Ameland en Stadskanaal, de provincie Flevoland, het Wetterskip Fryslan en het waterschap Vechtstromen.

Hilde Gerlofs, interim senior marketing- en communicatieadviseur, is benoemd tot senior communicatieadviseur Organisatieontwikkelingen bij de provincie Drenthe. Hilde werkt ook voor Frisian Design Factory en voor TVM in Hoogeveen waar ze een meerjarig en zeer uitgebreid cultuurveranderingprogramma voor het programmamanagement, bestuur, directie en managers begeleidt.

Agenda

Vanavond maandag 12 oktober organiseert de Noorder Pers Sociëteit een bijeenkomst in café De Sleutel in Groningen onder de titel “Wie krijgt de regie in medialand?”. Tijdens één van de laatste Jumbo-incidenten, bij de Euroborg, maakte Rianne Schuurman furore met haar live-uitzending via Periscope, waarmee ze duizenden kijkers trok. Het was dé doorbraak voor die nieuwe toepassing en woordvoerders in het noorden reageerden direct enthousiast: dat zou ook wel een bruikbaar middel in hun communicatiewerk zijn, meldden ze.

Journalistiek in eigen beheer. TVM en Rabobank deden het al bij de door hen gesponsorde sporters, die zo vele interviewverzoeken konden omzeilen. Studio Sport zond regelmatig zo’n door TVM gemaakt filmpje uit. Is dat de toekomst, dat bedrijven en instellingen zelf journalistje gaan spelen en in eigen beheer journalistiek ingestoken content gaan maken? Wat blijft er in dat geval over van de vrije nieuwsgaring? Wordt journalisten zo het werken onmogelijk gemaakt en hoe erg is dat eigenlijk? En aan de andere kant: hoe zorgen redacties en verslaggevers er zelf voor dat ze hun vragen kunnen blijven stellen? Op het podium oud-journalist en communicatiedeskundige Charles Huijskens, natuurlijk Rianne Schuurman en de noordelijke journalisten Arnoud Bodde en Bas van Sluis. Het gesprek wordt geleid door Anita Pepping.

De échte innovatie komt uit China! Is het thema van de volgende bijeenkomst van SMC050 op maandag 12 oktober in Martiniplaza in Groningen. Door de harde concurrentie in China gaat de innovatie in Social, Mobile en eCommerce supersnel. Daar kunnen wij in het westen nog wat van leren! Ze kijken naar Baidu, Alibaba en Tencent met hun innovatieve producten als Tmall, Taobao (Alibaba), WeChat (Tencent) en Sina Weibo. De killer app WeChat zal vanwege zijn innovatieve karakter wat uitgebreider worden behandeld. Laat je inspireren en pak je ‘first movers advantage’. Jacco Bouw is CEO van Webpower en heeft jaren in China gewoond en gewerkt in het domein van eCommerce. Ed Sander is dé Nederlandse autoriteit op het gebied van China en de online innovaties.

Communicatiebureau De Walvis organiseert op donderdag 19 november hét Nationaal Intranetsymposium. Centrale vraag tijdens dit event: hoe pakt sociaal intranet uit in de praktijk? De sprekers vertellen over concrete gevallen, geven handvatten en duidelijke voorbeelden waar je echt iets aan hebt. Ook krijg je live rondleidingen door de intranetten van verschillende organisaties. Deze bijeenkomst in Amersfoort is een must voor iedereen die zich bezighoudt met sociaal intranet of de aanschaf van een sociaal intranet overweegt. Als je je snel opgeeft, profiteer je nog van € 50 vroegboekkorting. Je betaalt dan € 195 (ex. btw).

Vacatures

De Rijksuniversiteit Groningen heeft een werkervaringsplaats voor een communicatiemedewerker. Je werkzaamheden zullen bestaan uit het analyseren en adviseren over de huidige website (vormgeving, boodschap, gebruikerservaringen het ondersteuning bij overige communicatietrajecten).

YoungLink, een actief netwerk voor Young Professionals (tot 35 jaar) die werken of afstuderen bij één van de aangesloten Noorderlink organisaties is er nog steeds niet in geslaagd een bestuurslid Communicatie te vinden. Als bestuurslid Communicatie bestaan je taken en verantwoordelijkheden o.a. uit: communicatie en PR, beheren van de website, realiseren van promotiemateriaal en het opstellen van de nieuwsbrief.

Het Groninger Forum zoekt een medewerker online en digitale communicatie en marketing. Het werken met online middelen en sociale media is voor jou de normaalste zaak van de wereld. Je gaat je bezig houden met content schrijven of redigeren voor de communicatiemiddelen (flyers, programmaboekjes, nieuwsbrieven, websites, jaarverslagen, persberichten). Het Groninger Forum wordt een ontmoetingsplaats en dynamische plek voor populaire cultuur, informatie, actualiteit en media. Reageren kon tot 10 oktober.

Wegens uitbreiding van taken en werkzaamheden bij de afdeling Communicatie en Marketing zoekt TVM in Hoogeveen naar een ervaren online marketeer. Je haalt je uitdaging uit het bedenken en opzetten van online marketing campagnes. Van jou wordt gevraagd dat je deze campagnes zelfstandig opzet in een goede mix van Google Adwords, e-mail marketing, display advertising, SEO en Social Media. Daarnaast analyseer en optimaliseer je de campagnes en online strategie onder andere op basis van Google Analytics. Jij bent op de hoogte van alle online media en weet deze op de juiste manier te benutten, waarbij je continue bezig bent met het verbeteren van de huidige online strategie. Dit doe je in samenwerking met de huidige online marketeer.

Op Zoek

Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van bijna 2000 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Voor een opdrachtgever is Jan Boon Communicatie op zoek naar een jonge marketeer (online en offline) voor het in de markt zetten van een nieuw biermerk. Je hebt bij voorkeur ervaring met het positionering van nieuwe merken en online marketing. Wil je meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

En dan nog even dit

“Magie in al je communicatie”. Met zijn boek gaat Bas Mouton recht tegen alle mythes op communicatiegebied in. Hij beschrijft negen magiewetten die iedereen kan gebruiken. De magiewetten zijn van toepassing op alle belangrijke communicatiemomenten: van een presentatie of vergadering, tot een sollicitatiebrief of liefdesbrief. Met elke magiewet neemt de kans op succes toe. Teksten hebben meer impact, verhalen worden beter gehoord, de energie verandert en mensen gaan iets anders doen dan ze gedaan zouden hebben zonder magische communicatie. Magie in al je communicatie wordt uitgegeven door Uitgeverij Boom Nelissen.

Logeion heeft de opleiding Strategisch Communicatiemanagement van opleidingsinstituut SRM gecertificeerd. De certificering geldt voor beroepsniveau 5 (BNP 5) en is geldig voor vier jaar. De opleiding Strategisch Communicatiemanagement bereidt ervaren communicatieprofessionals voor om vanuit communicatiedeskundigheid onderscheidende, vernieuwende en agenda-settende bijdragen aan hun organisatie te leveren. Eerder gaf Logeion al een certificering af voor de opleidingen Senior Communicatie-adviseur (BNP-niveau 4), Junior Communicatieadviseur (BNP-niveau 3) en Communicatiemedewerker (BNP-niveau 2).

De bureaus HMA en Thabasco, beide gevestigd in Groningen, aangevuld met topcreatieven met vele jaren ervaring vormen vanaf 1 oktober Rpublic. Peter Vorenkamp wordt managing director en Hein Scholma creative director.

Afname traditionele mediakanalen. Pr-professionals hebben meer dan journalisten de indruk dat traditionele pr-middelen als persberichten steeds minder relevant zijn. Ook worden organisaties minder vaak gebeld om informatie te checken. Nieuws wordt steeds vaker en sneller online gezet en gedeeld. Niet alleen door journalisten maar ook door consumenten en professionals in een bepaalde sector. Het gebruik van ‘user generated content’ zoals foto’s, video’s en tweets zal vaker voorkomen, denkt 77% van de internationale mediaprofessionals.

Bloggen is in. Pr-professionals bloggen nog niet zo actief, behalve in de VS, daar blogt 80%. Meer dan één derde van de Nederlandse journalisten schrijft een persoonlijk of zakelijk blog. De Nederlandse pr-professionals zijn iets minder actief en houden het meer zakelijk. Hoewel een blog nog niet als heel invloedrijk wordt gezien, wordt het wel steeds belangrijker. Mediaprofessionals gebruiken blogs om informatie te verzamelen. Veel Duitse journalisten gebruiken blogs om informatie te controleren door reacties of gesprekken te lezen en daarop te reageren. Facebook is in alle onderzochte landen en voor beide beroepsgroepen nog steeds het meest gebruikte platform.

Vrouwelijke PR-seniors richten wereldwijd netwerk op tegen salarisachterstand. De communicatiebranche bestaat voor 70% uit vrouwen die slechts 30% van de topposities bezetten. Op het internationale communicatiecongres ICCO (International Communications Consultancy Organisation) in Milaan is een nieuw netwerk opgericht voor vrouwelijke communicatieseniors. GWPR (Global Women in PR) is een initiatief van twee vrouwelijke communicatiemanagers Susan Hardwick en Angela Oakes en bouwt voort op het netwerk dat eerder dit jaar in Engeland is opgericht. Doel is om, onder meer via LinkedIn, vrouwen bijeen te brengen om ideeën, contacten en ervaringen uit te wisselen, en de krachten te bundelen in de strijd tegen de salariskloof en de achterstand in directies.

Uitspraak

Zo gaat het: in 2014 word je tot communicatiemanager van het jaar in Duitsland gekozen, een jaar later kun je je biezen pakken. Het schandaal rond de sjoemelsoftware heeft ook de communicatiebaas van VW, Stephan Grühsem de kop gekost. Het statement van de autofabrikant:

“Stephan Grühsem heeft de communicatie van het concern in de afgelopen negen jaren slagvaardig en strategisch slim aangepakt. Daarvoor hebben wij respect en danken wij hem.”

Bonen in de pot wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl; ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Click hier !

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s