Bonen in de pot

26 oktober 2015 

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste nieuws

Met sorry-advertentie wint Volkswagen het vertrouwen niet terug.

Reputatie-experts laten weinig heel van aanpak autoconcern. De drie basisregels bij een crisis zijn: snel, open en zorgvuldig. Snel waren ze zeker niet.

Verder in deze Editie:

  • Sociale media maken van iedereen een communicatiemedewerker
  • Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel
  • BusinessWise XL op Noordelijke Promotiedagen
  • Niels en Laura zoeken een baan
  • Provincie Fryslân wint Tappan Taaltrofee voor helderste collegeakkoord
  • Meer marketing in takenpakket office manager.

 

Opgevallen

Met sorry-advertentie wint Volkswagen het vertrouwen niet terug.

Reputatie-experts laten weinig heel van aanpak autoconcern. Frank Peters van Virtus: “Volkswagen gaat niet door het stof. De ‘excuusadvertentie’ van Volkswagen is als initiatief prijzenswaardig en terecht. Probleem is echter dat hier geen sprake is van een schuldbekentenis en excuus”. Noud Bex van Bex Communicatie: “Geen daden, maar woorden. Los van de inhoud: ik vind het gewoon te laat.” Paul Stamsnijder van de Reputatiegroep: “Mensen ergeren zich groen en geel op twitter aan dat schaamrood. Ik hou niet van reclamische oplossingen”. Charles Huijskens van Huijskens-Bickerton: “Geef dat geld liever uit aan echte oplossingen.”

Onderzoekscommissie wilde zelf regie houden over boodschap.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid wilde niet dat journalisten vragen stelden tijdens de langverwachte persconferentie over de toedracht van het ongeluk met de MH 17. Tijdens de persconferentie waren circa 200 journalisten uit de hele wereld vertegenwoordigd. De OVV wilde niet dat de uitkomsten worden ondermijnd door spin van Russische kant.

“De sociale media maken van iedereen een communicatiemedewerker”.

Dat schrijft Simone Versteeg (Public Relations & Corporate Communications Manager bij ICT-leverancier Dell) in Customer Talk. “Het sociale domein is het speelveld van de hele organisatie. Niet langer is de directeur het exclusieve boegbeeld en de persvoorlichter zijn spreekbuis. Ook de administratieve medewerker die de debiteurenbewaking onder zijn hoede heeft en de specialist die technisch advies verleent, hebben contact met de klanten. Online en offline, privé en zakelijk”. Op LinkedIn, Facebook en Twitter delen medewerkers hun ervaringen. En dat levert een bijdrage aan de reputatie van een merk, een bedrijf of een instelling. Positief of negatief. De transparantie van de digitale leefwereld eist gevoel voor verantwoordelijkheid”.

Employer Branding vaker ingezet voor werving dan voor behoud van personeel.

Uit een internationaal onderzoek blijkt dat bedrijven met name investeren in Employer Branding om nieuw personeel te werven en niet zozeer om de medewerkers voor het bedrijf te behouden. Slechts een kleine 40% van de respondenten zet Employer Branding-campagnes in voor personeelsbehoud en het vergroten van medewerkersbetrokkenheid. Het onderzoek werd uitgevoerd als voorbereiding op een themabijeenkomst van Young PR Professionals van de Worldcom PR Group, ’s werelds grootste netwerk van onafhankelijke PR-bureaus.

NU.nl/Groningen: nieuw platform voor online marketing en reclame.

NU.nl dat sinds een jaar een eigen katern met Gronings nieuws brengt, biedt nu ook de mogelijkheid aan adverteerders om de doelgroep van Groningse lezers te bereiken. Het katern met het Groningse nieuws wordt dagelijks al door tienduizenden mensen via hun telefoon of tablet bekeken. Daarmee is dit katern één van meeste geraadpleegde online nieuwsvoorzieningen over Groningen. Nu.nl biedt nu ook de mogelijkheid om specifiek in de regio Groningen in dit katern te adverteren. Voor de nieuwsvoorziening over Groningen werkt Nu.nl samen met de Groninger Internet Courant.

Transfers

Amanda Vlot

is nu medewerker Marketing en Communicatie bij Interieur 05. Amanda is onlangs afgestudeerd aan de opleiding Communicatie van de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Luciënne Krijthe

is nu teamleider Corporate en Interne Communicatie bij NHL Hogeschool. Luciënne was al adviseur Marketing en Communicatie bij de NHL Hogeschool en werkte eerder als congresmanager bij FBN Belastingsadviseur in Den Haag. Ze studeerde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Annehilde Poiesz

is nu secretaris van de Galjaardcommissie bij Logeion. Annehilde werkt ook voor de Bibliotheek in Assen en deed ervaring op bij het Centre of expertise Water Technology, Energy Challenges en het Fries Museum en Keramiekmuseum in Leeuwarden. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Jan Julius Buwalda

is nu communicatieadviseur bij Schouwburg De Lawei in Drachten. Jan Julius werkte eerder voor de gemeente Haren, AEGON en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Jantina Russchen

is weer terug op het oude nest, ze is nu chef Nieuwsdienst bij het Dagblad van het Noorden. Jantina komt van de Dialoogtafel waar ze woordvoerdster was en werkte daarvoor als journaliste bij dezelfde krant.

Tineke Witteveen

is gestart als communicatiemedewerker bij de Wurkje Foar Fryslan van de provincie Fryslân. Tineke studeerde Communicatie bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Jaliene Kwakkel

is communicatie en event manager bij de Rijksuniversiteit Groningen. Jaliene werkte al als communicatiemedewerkster voor de RUG en werkte eerder voor Noorderlink.

Stephanie Olthof

is benoemd tot Omgevingsmanager bij de gemeente Leeuwarden. Stephanie was al specialist Marketing en Communicatie bij die gemeente. Ze studeerde Communicatie bij de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Ellen Salverda

zelfstandig communicatieadviseur en tekstschrijver bij Salverda Communicatie, is nu communicatieadviseur a.i. bij de gemeente Medemblik. Ellen vervulde meerdere en verschillende interim opdrachten bij even zo vele opdrachtgevers.

Agenda

BusinessWise XL Promotiedagen

Op woensdag 4 november aanstaande verzorgt Marten Blankesteijn (directeur Blendle, rector magnificus Universiteit van Nederland) een inspirerend college over “innovatief ondernemerschap” tijdens een BusinessWise XL college. Marten Blankesteijn is samen met Alexander Klöpping directeur van Blendle en rector magnificus van de Universiteit van Nederland. Het college wordt gehost door Jarno Duursma. Jarno, bekend van SMC050 en Smart Social Media, leidt het college. Het college vindt voorafgaand aan de tweede beursdag van de Noordelijke Promotiedagen plaats. Lezers van Bonen in de pot en Bonen Weken krijgen korting van € 10 op de entreeprijs. De kortingscode is: MJ0411.

De SMC050

organiseert op maandag 16 november een XL-editie in Martiniplaza in Groningen onder de titel ‘When Digital becomes Human’. Deze editie met topspreker Steven van Belleghem, auteur van de bestsellers: When Digital becomes Human, De Conversation Manager en De Conversation Company. Steven sprak in 2013 al eens bij SMC050 en imponeerde toen 350 mensen. Essentie van zijn verhaal: De klantenrelatie van de toekomst is digitaal én menselijk. Succesvolle bedrijven combineren de digitale perfectie en de menselijke emotie. Dat zegt ook Daan Noordeloos, manager Marketing & Customer Strategies bij Transavia. Hij geeft een kijkje in de keuken bij Transavia; daar hebben ze de focus op ‘extreme klantgerichtheid’. Hij is de 2de spreker op deze SMC050 XL editie! Schrijf je in via de Meetup. Toegang is op basis van waardebepaling achteraf (minimaal € 10).

 Communicatiebureau De Walvis

organiseert op donderdag 19 november hét Nationaal Intranetsymposium. Centrale vraag tijdens dit event:hoe pakt sociaal intranet uit in de praktijk? De sprekers vertellen over concrete gevallen, geven handvatten en duidelijke voorbeelden waar je echt iets aan hebt. Ook krijg je live rondleidingen door de intranetten van verschillende organisaties. Deze bijeenkomst in Amersfoort is een must voor iedereen die zich bezighoudt met sociaal intranet of de aanschaf van een sociaal intranet overweegt. Als je je snel opgeeft, profiteer je nog van € 50 vroegboekkorting. Je betaalt dan € 195 (ex. btw).

Vacatures

Rabobank Stad en Midden Groningen

zoekt een daadkrachtige en frisse adviseur Marketing en Communicatie voor 32 – 36 uur per week. Het betreft een allround functie, waarbij je al je creativiteit op zowel de interne als externe communicatie kunt loslaten. Je adviseert over en vertaalt de marktdoelstellingen van de lokale bank naar toonaangevende marketing- en communicatieactiviteiten, die bijdragen aan de realisatie van de business doelstellingen van de lokale bank.

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM)

zoekt een hoofd Externe Communicatie / Woordvoerder. Je bouwt aan en bewaakt de NAM reputatie. Je bent een strategische en creatieve denker. Je bent de ambassadeur, het gezicht en de stem van de NAM in de Nederlandse media. Je moet in staat zijn om het senior management te adviseren bij hun mediaopdrachten.

De Openbaar Onderwijs Groep Groningen

(O2G2) is per direct op zoek naar een adviseur Communicatie en PR. Je ondersteunt de scholen bij hun communicatieactiviteiten. Ook ben je verantwoordelijk voor de interne communicatie van O2G2. Je werkzaamheden bestaan onder andere uit: het schrijven van communicatieplannen en zorgen voor de uitvoering, het bijhouden van het corporate intranet, website en social media en het gevraagd en ongevraagd advies geven aan directie, management en medewerkers.

Start People

zoekt voor een Onderwijsinstelling in Groningen een communicatiemedewerker voor 40 uur die per direct beschikbaar is. Het is een interessante ondersteunende functie waarbij je je bezig houdt met o.a. social media en website vernieuwing. De functie is zowel uitvoerend als beleidsmatig.

De Rijksuniversiteit Groningen

zoekt een Marketing- en Communicatie assistent (0.5 fte). Je werkt in nauw overleg met de UCG Marketing en Communications Officer en je bent verantwoordelijk voor het ondersteunen van alle activiteiten met betrekking tot de werving van studenten. De belangrijkste taken zijn: omgaan met algemene vragen, coördinatie van evenementen in UCG. Je hebt een universitaire graad of diploma in de toegepaste wetenschappen op het gebied van Internationale Communicatie en Marketing, ervaring met het werven van studenten en ervaring in het communiceren via sociale media.

De Onderwijsgroep Noord

heeft een werkervaringsplaats voor een communicatiemedewerker. Je werkzaamheden bestaan uit het ondersteunen van directeuren en adjunct-directeuren bij het produceren en bewerken van teksten die door de scholen van rsg de Borgen worden gebruikt voor externe communicatie. Te denken valt aan een schoolgids, flyers over opleidingsonderdelen, teksten op de website en de Portal. Daarbij zal nauw worden samengewerkt met de stafdienst M&C van Onderwijsgroep Noord.

De Rijksuniversiteit Groningen

heeft een werkervaringsplaats voor een sportwetenschapper annex communicatiemedewerker. Je opdracht is onderhoud en uitbreiding van de website en social media van het Sport Science Institute Groningen en bijbehorende Football Science Groningen. Doel is het vergroten van nationale en internationale zichtbaarheid van sportwetenschappelijk onderzoek. Het Sport Science Institute Groningen is een samenwerking van de Rijksuniversiteit Groningen, Universitair Medisch Centrum Groningen, Hanzehogeschool Groningen en de gemeente Groningen. Je hebt affiniteit met sport, toont eigen initiatief, bent zelf redzaam en creativiteit is van groot belang in deze werkervaringsplek.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van bijna 2000 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Niels

zoekt een organisatie met een vernieuwend karakter die op zoek is naar een getalenteerd persoon. Niels wil de verantwoordelijkheid dragen voor de communicatiestrategie en uitvoer van marketing. Binnen deze functie kan hij zorgen voor de coördinatie, voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de marketing- en communicatieactiviteiten. Vrienden van Niels omschrijven hem als een doortastend, creatief en enthousiast persoon. Verder is Niels een echte teamspeler die tevens goed in staat is om zelfstandig resultaten te behalen. Communicatief vaardig en makkelijk in het contact. Meer weten over Niels? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Laura

is een daadkrachtige aanpakker. Een creatieveling die zelfstandig multichannel marketingcommunicatie campagnes opzet en uitvoert. Een expert in het organiseren van evenementen. Een sparringpartner die commerciële managers adviseert over de communicatie die nodig is om doelstellingen te behalen. Een gestructureerd werkend persoon, die het totaaloverzicht houdt zonder details uit het oog te verliezen. Ze heeft interesse in een carrière bij een grote organisatie of onderwijsinstelling. Een professionele werkomgeving waar haar allround ervaring volop benut wordt. Ook vindt ze het belangrijk dat de visie van haar toekomstige werkgever volledig in de lijn ligt met haar eigen visie: de wensen van doelgroepen centraal stellen en (potentiële) klanten begeleiden bij een voor hen beste keus.

En dan nog even dit

Provincie Fryslân wint Tappan Taaltrofee voor helderste collegeakkoord.

In het Huis van de Provincies in Den Haag is De Tappan Taaltrofee uitgereikt aan de provincie Fryslân. Deze provincie slaagde er in om het helderste coalitieakkoord te schrijven. Tappan-directeur Jos Hooyschuur overhandigde de prijs tijdens een speciale bijeenkomst van het Interprovinciaal overleg (IPO) aan Marcel de Jong, hoofd communicatie van de provincie Fryslân. Het bestuursakkoord met de titel ‘Mei elkenien, foar elkenien’ blinkt volgens de jury uit vanwege de combinatie van heldere stijl, concreet taalgebruik, de menselijke maat in de toon en een onmiskenbaar Fries gevoel.

Berend Henk Huizing

heeft de opdracht heb gekregen om het Innovatiecluster Drachten (twaalf samenwerkende high tech bedrijven) te begeleiden en te adviseren in de communicatie. Het Innovatiecluster geeft vooral aandacht aan studenten en high potentials, toekomstige (hoog opgeleide) medewerkers die een carrière in de high tech willen, bestuurlijke en maatschappelijke stakeholders en het grote publiek. Berend Henk werkte eerder voor de gemeente Smallingerland, Green Planet, de Hoogeveense Courant en het Wetterskip Fryslan.

Meer marketing in takenpakket van de office manager.

Wie is toch die vrouw die op doordeweekse dagen de koffie brengt? In de moderne onderneming is dat al lang niet meer de secretaresse. Haar functie heeft door de digitalisering een geheel andere inhoud gekregen. De typemachine staat achter in het archief weg te roesten, carbonpapier is een historisch begrip en de Rolodex is vervangen door een CRM-systeem. Tot het takenpakket van de hedendaagse office manager behoren activiteiten op het gebied van marketing, PR en HR. Dat betekent een verdieping die past bij haar aspiratie. 70% van de secretaresses geeft aan meer verantwoordelijkheden te willen, zoals taken op het gebied van communicatie, marketing en PR, planning, HR en een meer adviserende rol bij projecten en bedrijfsprocessen. Ook managementtaken staan op het verlanglijstje van veel secretaresses.

Omroep Brabant pakt de veelreageerders aan

Ze zijn het zat, dat er zoveel mensen op nieuwsberichten reageren. De regionale omroep heeft paal en perk gesteld aan de reactiemogelijkheden. De steeds terugkerende namen van reageerders die over ieder nieuwsfeit een mening hebben en ‘van hun hart geen moordkuil maken’. “Sommige bezoekers vinden de uitvoerige discussies leuk om te lezen, anderen ergeren zich juist dood. Omroep Brabant heeft besloten een maximum te stellen aan het aantal reacties dat mensen per dag mogen plaatsen”, schrijft de regionale omroep op hun website. Veelreageerders gebruiken de website van Omroep Brabant als een soort chatgroep, wat niet de bedoeling is. Anderen vechten persoonlijke ruzies uit met reageerders die een andere mening hebben.

Uitspraak

“Als je de manier verandert waarop je naar dingen kikt, veranderen de dingen waar je naar kijkt.” (Wayne Dyer, een Amerikaans schrijver en psychotherapeut).

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl; ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Click hier !

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s