Bonen in de pot

9 november 2015

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste nieuws

Stagiair afgewezen om seksuele geaardheid

Een bedrijf uit Drachten heeft een stagiair afgewezen .vanwege zijn seksuele geaardheid. De christelijke groothandel De Boer Drachten ontdekte via het Facebookprofiel van de 25-jarige student dat hij een vriend heeft. Bas van der Meer, die studeert aan de Hanze Hogeschool in Groningen, had onlangs twee goede gesprekken achter de rug met het bedrijf, schrijft hij op zijn Facebookpagina. Bas van der Meer heeft mensen gevraagd zijn bericht te delen. En met succes: inmiddels heeft zijn boodschap ruim 31.000 ‘likes’ en is die bijna 40.000 keer gedeeld.

Verder in deze editie:

  • Redacties regionale omroepen maken zich zorgen over toekomst
  • Camerik Voortman blijft groeien
  • Gevraagd kandidaten voor de Galjaardprijs
  • Weer interessante vacatures

Opgevallen

Redacties regionale omroepen maken zich zorgen over toekomst

en over de eigen identiteit van de regionale omroepen in de toekomst. Dat schrijven de redactieraden van de omroepen in een brief aan de Tweede Kamercommissie Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In 2017 gaan de dertien omroepen intensiever samenwerken. De Regionale Publieke Omroep (RPO) gaat de administratieve taken van de omroepen samenbrengen en wil op die manier de voorgenomen bezuinigingen van zeventien miljoen euro opvangen. De redactieraden zijn verheugd over het besluit om de afzonderlijke omroepen te laten bestaan, maar vinden dat nog onvoldoende duidelijk is wie zeggenschap krijgt over datgene wat de omroepen afzonderlijk mogen uitzenden. Ze vrezen een te grote inmenging van het nieuwe landelijk RPO-bestuur dat gevormd wordt door vijf directeuren die ieder een eigen regio vertegenwoordigen. In de nieuwe situatie krijgt RTV Noord, RTV Drenthe en Omrop Fryslân gezamenlijk één directeur.

Economic Board Groningen (EBG) brengt haar communicatieactiviteiten onder bij het collectief Pro-Time, JUNCTION en iWink

De drie noordelijke bedrijven gaan gezamenlijk het communicatietraject van EBG verzorgen. EBG is een jaar geleden opgericht om de economie in het Groningse aardbevingsgebied duurzaam te versterken. Daarvoor is de instelling op zoek naar ondernemers met goede ideeën. Er is een bedrag van 97,5 miljoen euro beschikbaar voor de realisering van plannen. EBG wil graag de kansen laten zien die er voor ondernemers in het gebied liggen en bovendien zo transparant mogelijk zijn over de manier waarop het geld wordt ingezet. Voor de communicatie op dat vlak is een specifieke expertise nodig en die heeft EBG gevonden bij Pro-Time, JUNCTION en iWink. “Die drie bedrijven hebben als collectief zowel op strategisch, creatief als technologisch gebied alles in huis om efficiënt en goed één en ander te realiseren”, zegt EBG-directeur Marco Smit.

Camerik Voortman blijft groeien

Het Friese communicatiebureau is één van de tien door het Financieele Dagblad verkozen FD Gazellen 2015 in de categorie kleine bedrijven in Friesland. Om genomineerd te worden, moet een bedrijf drie jaar achter elkaar 20 procent groeien en financieel gezond zijn. Camerik Voortman voldoet hieraan. Het bureau is gespecialiseerd in communicatievraagstukken bij overheids-, onderwijs- en zorginstellingen. Dit vertaalt zich in een gestage uitbreiding van opdrachten bij bestaande opdrachtgevers. Maar ook nieuwe opdrachtgevers weten Camerik Voortman te vinden. Daardoor is het aantal medewerkers, allemaal vakvrouwen, de afgelopen twee jaar toegenomen van 10 naar 15. Daarmee behoren ze tot de 32 snelst groeiende bedrijven van Noord-Nederland. Op 5 november was de award uitreiking voor alle genomineerde bedrijven in Noord Nederland.

Gevraagd kandidaten voor de Galjaardprijs

De Galjaarddag is een jarenlange traditie binnen Logeion. De dag is vernoemd naar Chiel Galjaard, één van de oprichters van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO), een voorloper van Logeion. Galjaard was hoofd Voorlichting van de gemeente Den Haag en vooral opleider. Met de Galjaarddag houden ze zijn inzet voor het vak levend in de vorm van een jaarlijkse prijs en een lezing over ontwikkelingen die relevant zijn voor ons vak. Maar hoe komen ze tot die winnaar? In vrijwel iedere provincie is een regionale voorselectiecommissie, alle inzendingen uit die regio worden door hen beoordeeld. Dat kunnen parels zijn die zij zelf hebben gevonden, maar het kunnen ook parels zijn die zelf of door anderen zijn aangedragen.

Transfers

Krista van Houten

wordt tekstschrijver en copywriter bij de NHL Hogeschool Leeuwarden. Krista studeerde Communicatie bij de NHL Hogeschool Leeuwarden en deed ervaring op bij Aegon en PostNL.

Mellissa van der Wei

is nu junior copywriter bij Junction en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden, deed ervaring op bij FBTO, the Security Compagny en bij BijBlauw.

Sylvia Suurmeijer-Hulsman

is nu reputatieadviseur en woordvoerster bij Pattje Waterhuizen Shipbuilders. Sylvia runt haar eigen communicatiebureau SH Communicatie. Ze werkte eerder als communicatieadviseur en beleidsmedewerkster voor de gemeentes Slochteren, Groningen, Assen en Winschoten, voor de ING Bank en voor het Waterschap Reest en Wieden.

Lisa Rosing

wordt de nieuwe communicatiemedewerkster bij Technasium. Ze komt van New Publishers waar ze als journaliste werkzaam was. Daarvoor was Lisa redacteur bij F&L Publishing Group. Ze studeerde Kunsten, Cultuur en Media en daarna de Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Technasium bevordert en ontwikkelt onderwijs in de (technische) bètawetenschappen bij het VWO en het Hoger Algemeen Vormend Onderwijs om uiteindelijk met succes een carrière in het bèta-technische beroepenveld te starten.

Marieke Kanon

is vanaf januari de nieuwe communicatieadviseur bij AVEBE. Marieke komt van Gasterra waar ze tot nog communicatieadviseur en woordvoerster is. Ze werkte eerder voor Senza Communicatie en studeerde aan de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen.

Gerda Streekstra

is nu communicatiemedewerker voor het project ‘De Nieuwe Afsluitdijk’ bij de provincie Fryslân. Gerda werkte al eerder als communicatieadviseur voor infrastructurele projecten van de provincie Fryslân. Daarvoor werkte ze voor de Dokkumer Vlaggen Centrale en voor Technicum. Gerda studeerde Communicatie en Eventmanagement aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Else de Groot

is nu medewerker (online) Communicatie & Marketing bij het Groninger Forum. Else komt van Verzuim & Co en werkte eerder voor stichting Opvoeden.nl en Elkander. Ze studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Ester Oldenhof

is via Camerik Voortman communicatieadviseur bij Noorderbreedte. Ester werkte eerder voor de Zorggroep Meander en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Petra Luider

is nu adviseur interne en externe communicatie bij Zonnehuisgroep Noord. Petra komt van CFL Groupe, ze werkte eerder voor Traffic4U en was projectmanager bij Noordwest12 en studeerde Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen en Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Agenda

SMC050: Marcel Hensema spreker bij BusinessWise college

Vrijdag 27 november komt acteur Marcel Hensema naar MartiniPlaza als spreker tijdens het volgende BusinessWise college. Hij vertelt over zijn loopbaan tot nu toe. Hoe werkt de theaterwereld backstage en wat betekenen theater en Groningen voor hem. De wetenschappelijke insteek wordt verzorgd door dr. Hans van Maanen. Hij licht toe hoe in Groningen theater voor meer mensen betekenis zou kunnen krijgen. In 2007 won Marcel Hensema een Gouden Kalf voor beste acteur en momenteel werkt hij aan een Netflix-film. Onlangs nog was hij wederom genomineerd voor een Gouden Kalf, dit maal voor beste mannelijke bijrol in de film ‘Bloed, zweet en tranen’. Dr. Hans van Maanen werkte tot 2011 als hoogleraar Kunstsociologie en Theaterwetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast was hij onder meer bestuurslid en interim-directeur van het Nederlandse Fonds voor de Podiumkunsten. Op dit moment is hij voorzitter van het bestuur van de Kunstraad Groningen. Programma 27 november: 15.00 – 15.30 inloop

15.30 – 16.00 inleiding door dr. Hans van Maanen

16.00 – 16.45 BusinessWise College door Marcel Hensema

16.45 – 17.30 Borrel. Toegangsprijs: € 19,50.

 

Wat is de essentie van het vak communicatie anno 2016?

Op maandag 7 december organiseert communicatienetwerk Welcom met CommBat en de Opleidingscommissie Communicatiewetenschap UvA een World Café over de essenties in het communicatievakgebied anno 2016. Het domein dat communicatie beslaat, is te groot om voor één persoon te kunnen behappen. Bovendien is het niet duidelijk wat wel en wat niet tot het communicatiedomein behoort. Reden genoeg om onderzoek naar het communicatievak te doen. Sprekers op deze avond zijn: Ben Warner, dr. Ed Tan (UvA) en Karel Winkelaar.

 

2016

De SMC050 heeft voor het volgend jaar de volgende maandagen gereserveerd: 11 januari, 22 februari, 11 april, 23 mei, 4 juli. De bijeenkomsten van de SMC050 zijn in Martiniplaza in Groningen

Vacatures

De NHL Hogeschool in Leeuwarden

is op zoek naar een medewerker Marketing & Communicatie. In deze afwisselende en uitdagende functie ben je vooral uitvoerend  breed inzetbaar. Je schakelt continue tussen een diversiteit aan werkzaamheden. Je werkt hierbij in projectteams van wisselende samenstelling aan een grote verscheidenheid aan communicatieprojecten. Hierbij word je aangestuurd door de adviseur marketing & communicatie of teamleider. De afdeling Marketing & Communicatie bestaat uit een team van communicatieadviseurs, senior communicatie medewerkers, allround medewerkers, vormgever/DTP-ers, tekstschrijvers, webtechnisch medewerkers en officemanagement.

Het Drentse Landschap

is op zoek naar een coördinator events, marketing en communicatie. Je geeft op een creatieve, proactieve en tactische wijze invulling aan de (coördinatie van de) externe communicatie van Het Drentse Landschap, met als specifiek aandachtsgebied het nieuwe Duurzaamheidscentrum in Assen. Zowel op het vlak van relatiemanagement, marketing, PR/communicatie, sociale media, sponsoring, evenementen als interne en externe communicatie in de breedste zin van het woord. De sluitingsdatum is 7 december en de sollicitatiegesprekken zijn op 16 december en 6 januari.

Noordhoff Uitgevers

zoekt een strategisch marketeer Voortgezet Onderwijs. Wil jij je passie voor marketing inzetten om het onderwijs in Nederland te verbeteren? Laat Noordhoff Uitgevers zien wat je in huis hebt en hoe je in staat bent om het verschil te maken binnen een dynamisch bedrijf waar toegewijde professionals met hart en ziel werken voor en met het onderwijs. Ze zoeken voor het marktsegment Mens en Maatschappij binnen het Voortgezet Onderwijs een gedreven en innovatieve strategisch marketeer.

RTV Drenthe

zoekt voor haar redactie een enthousiaste en gedreven redacteur Social Media (m/v; 36 uur pw). Ze zoeken een creatieve redacteur social media die altijd op zoek is naar nieuws. Je weet hoe de wereld van social media werkt en hoe een doelgroep bereikt wordt. Woorden als edgerank en organische bereik zijn je niet vreemd. Je bevordert de interactie tussen RTV Drenthe en hun online-publiek. Collega’s weet je te enthousiasmeren en je geeft advies waar nodig. Je volgt de laatste ontwikkelingen binnen je vakgebied op de voet. Je denkt mee over de mogelijkheden en de inzet van nieuwe vormen van social media.

Into Nature

is op zoek naar een communicatiemedewerker met een vlotte pen voor een groot, nieuw project Into Nature, Art Expedition. Into Nature is een tweejaarlijkse kunstmanifestatie; het combineert hoogwaardige kunst en fantastische natuur op een laagdrempelige manier voor een groot publiek. Wil je een duidelijke bijdrage leveren aan een groot en vernieuwend kunstproject? Binnen het campagneteam word jij de wekelijkse voorzitter van het communicatie/campagne/community overleg. Je bent het aanspreekpunt voor de dagelijkse productie, voor de uitvoering van het communicatieplan, je verzamelt inhoudelijke teksten je coördineert correcties, je bent verantwoordelijk voor de inkoop van media en middelen en de productie en distributie. Daarnaast ben je onderdeel van een jonge, enthousiaste en diverse redactie. Ook zijn ze benieuwd naar jouw innovatieve ideeën en bieden ze volop ruimte voor eigen inbreng.

Het Wenckebach Instituut,

het opleidingscentrum van het UMCG zoekt een medewerker Communicatie (25,2 uur). Je werkt samen met de andere medewerkers Communicatie en Financiën aan de ondersteunende activiteiten van het Instituut. De functie betreft alle voorkomende werkzaamheden zoals het actualiseren van de de website van het Instituut en de (eind)redactie van aangeleverde teksten en het opstellen van teksten voor de nieuwsbrief, website en andere communicatiemiddelen. Solliciteren kan tot en met 29 november.

New Publishers

is op zoek naar een journalist. Je bent analytisch en in staat om complexe onderwerpen te ‘vertalen’ naar doelgroepgerichte, prikkelende artikelen die gelezen worden en die bijdragen aan de strategische doelen van onze opdrachtgevers. Je schrijft en redigeert artikelen voor online en print media en je werkt voor diverse opdrachtgevers in uiteenlopende branches.

Zorggroep Alliade

is op zoek naar een contentbeheerder/webmaster Kennis en Leerplein (12-16 uur pw), bij voorkeur in een dienstverband (voor bepaalde tijd voor de duur van een jaar) maar de uitoefening als ZZP’er is bespreekbaar. Als webmaster ben je de uitvoerder die ook adviseert. Je bent creatief, maar je kunt ook structuur aanbrengen in complexe content. Je denkt vanuit de gebruikersgroep van het Kennis- & Leerplein en ziet wat er nodig is om het grote geheel te verbeteren. Je hebt kennis van en ervaring met CMS-systemen. Kennis van en ervaring met vormgevingstools als PhotoShop/Illustrator is een pré. Sluitingsdatum is 23 november.

Woningcorporatie Actium

in Drenthe en Friesland zoekt voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vast dienstverband, een adviseur communicatie. Jij volgt ontwikkelingen in de branche en jouw vakgebied op de voet. Je loopt voorop op het gebied van nieuwe en sociale media. Je bent enthousiast, zelfstandig en initiatiefrijk en draagt gedreven bij aan de verbinding van onze organisatie met haar klanten en omgeving. Je weet van aanpakken, zonder alles zelf te willen doen. Je houdt van afwisseling in je werk, van uitvoering tot strategie en van het maken van een nieuwsbrief tot de implementatie van nieuwe media.

Maandag

in Leeuwarden is voor een school in Friesland op zoek naar een enthousiaste en creatieve medewerker Marketing & Communicatie. Ben jij een creatieveling die schrijft met een vlotte pen? MBO/HBO geschoold en al enige werkervaring binnen de wereld van Marketing & Communicatie? Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling van promotie acties ten behoeve van de school. Denk hierbij aan het maken van flyers/drukwerk, promotie- en presentatiemateriaal, online acties en het organiseren van evenementen. Naast het hebben van een creatieve geest kun je goed organiseren en heb je geen probleem met het secuur rapporteren richting het management.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2000 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Amanda

heeft een vlotte pen en is enthousiast, creatief en breed inzetbaar als junior communicatieprofessional. Sinds juni 2015 heeft ze haar HBO Bachelor Communicatie in de pocket, met als afstudeerrichting Tekst en Communicatie. Tijdens haar studie heeft ze veel ervaring opgedaan bij de gemeente Achtkarspelen. Hier heeft ze dé begrotingspagina voor de lokale krant geschreven, speechen geschreven voor de burgemeester en meegewerkt op de communicatieafdeling. Tijdens haar afstudeerstage bij Theater Sneek heeft Amanda veel geleerd over crisis- en marketingcommunicatie. Ze kon haar creativiteit kwijt in online media. In haar vrije tijd is Amanda voorzitter van de PR-commissie van haar korfbalvereniging: KV Flamingo’s uit Buitenpost. Haar werkzaamheden zijn onder andere het onderhouden van social media, de website en de redactie over de online nieuwsbrief van de club. Kortom: een vlotte, tactische meid, met oog voor interne en externe communicatie en een grote affiniteit voor online media. Meer weten over Amanda? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Agnes

is te jong en te beweeglijk om achter de geraniums te gaan zitten en te sociaal voor een bestaan als schrijver in een studeerkamer, te optimistisch om te geloven dat ze op haar leeftijd geen bijdrage meer kan leveren, te eigenwijs om genoegen te nemen met een positie waarin zij haar mening alleen, onder stoelen en banken kwijt kan, taalvaardig en nieuwsgierig genoeg voor een baan in de communicatie, collegiaal genoeg voor een teamworkfunctie in een kleine tot middelgrote organisatie, snel en wendbaar genoeg om te kunnen werken met moderne hard- en software, intelligent genoeg om te kunnen balanceren tussen kwaliteits- en commerciële eisen, en Agnes heeft een universitair diploma Communicatie van Organisaties en veel werkervaring. Nog meer weten over Agnes? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

En dan nog even dit

Vodafone en Snapchat maken social statement tegen cyberpesten

Pesterijen via apps, tweets en snaps: helaas kent de helft van de Nederlandse jongeren wel iemand die hiermee te maken heeft. Vodafone en Snapchat willen het bewustzijn van tieners rond cyberpesten verhogen. Op basis van de Vodafone #BeStrong emoji’s heeft Snapchat nu snaps ontworpen die als transparante laag over de gedeelde foto’s kunnen worden geplaatst. Met het delen van deze snaps nemen de jongeren een standpunt in tegen cyberpesten. De samenwerking met Snapchat, een netwerk met wereldwijd meer dan 100 miljoen dagelijks actieve gebruikers, zorgt ervoor dat Vodafone een groot aantal tieners kan bereiken. Met het delen van de snaps kunnen tieners hun steun betuigen aan vrienden die online gepest worden en een duidelijk statement maken tegen pesters.

Oud-topman Digital Marketing van KLM naar Groningse StormMC

De voormalig vicepresident Digital Marketing van KLM zal in zijn nieuwe rol eindverantwoordelijk worden voor het algemeen management en de groei- en kwaliteitsambities van het Groningse digital marketingbureau. Van der Wijk was de afgelopen vier en een half jaar verantwoordelijk voor de digital marketing en social media activiteiten van KLM wereldwijd. De dienstverlening van StormMC is breed en kenmerkt zich door de resultaatgerichte, integrale online marketingvisie. StormMC is onderdeel van de Storm Marketing Group. Binnen de Group, opgericht in 2006 door Haico Pols en Sander Prinsen, zijn 70 specialisten werkzaam verdeeld over de werkmaatschappijen StormMC, Storm Insights en How & Knower.

Uitspraak

“Focus alleen op de dingen die jij wilt bereiken met je leven en luister niet naar alle kabaal er omheen” (Paul Newman).

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl; ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Click hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s