Bonen in de pot

7 december 2015

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste nieuws

Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018

zoekt een hoofd Communicatie en Marketing. Je bent een dynamische en bijzondere en internationaal gerichte persoonlijkheid, die weet hoe je het potentiële publiek in Friesland, Nederland en Europa bereikt. Je hebt de dagelijkse leiding over de afdeling Communicatie en Marketing. Je adviseert de directie op strategisch en operationeel niveau en ondersteunt hen in de interne en externe communicatie.

Verder in deze editie:

  • Voor het eerst in 15 jaar is Hooghoudt weer op de buis
  • Constructieve oplossingsgerichte journalistiek speerpunt Windesheim
  • Corporate sociale media moet beslist onder communicatie
  • Wat Groningen gas en windmolens op zee ons leren

Opgevallen

Edeka zorgt voor ophef met kerstcommercial

De Duitse supermarktketen Edeka zorgt voor ophef in Duitsland met een commercial rond Kerstmis. Een oude man verstuurt zijn eigen rouwkaarten om zo zijn familie weer een keer om de tafel te krijgen. Het spotje draait op dit moment volop op televisie en zorgt voor veel debat. Voor sommige mensen gaat het spotje veel te ver, anderen zijn van mening dat er op een goedkope manier wordt ingespeeld op de emoties van mensen, maar ook denken veel mensen na over de rol van familie rond Kerstmis.

Voor het eerst in 15 jaar is Hooghoudt weer op de buis

Met de nieuwe campagne introduceert Hooghoudt een nieuwe premium jenever, waarmee het ‘oubollige’ drankje weer cool moet worden. “Het afgelopen jaar hebben ze een nieuwe strategie bepaald voor het merk en een aantal campagnes ontwikkeld, die voornamelijk online zijn ingezet,” vertelt Mike Rijkers, strateeg en founding partner bij Tape dat tekent voor de realisatie van de nieuwe Hooghoudt-campagne.

Constructieve oplossingsgerichte journalistiek speerpunt Windesheim

Windesheim in Zwolle wil zich onderscheiden van andere opleidingen journalistiek door van constructieve oplossingsgerichte journalistiek één van de speerpunten van de opleiding te maken. Daarom treedt per 1 december Cathrine Gyldensted in dienst, een Deense journaliste die internationaal bekend staat als voorloper op het gebied van constructieve journalistiek. Volgens Bas Mesters, directeur van de opleiding, moet de aandacht binnen de journalistiek behalve op het ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen en technologische innovaties ook nadrukkelijk gericht zijn op bijstelling van de journalistieke grondhouding.

Corporate sociale media moet beslist onder communicatie

Onderzoek in de VS laat aanzienlijke toename zien ten faveure van PR-comms. Het is een debat dat breed wordt gevoerd in bedrijven: bij wie hoort de verantwoordelijkheid voor de corporate sociale media-activiteiten thuis? Amerikaans onderzoek onder 400 reclame- en marketingmanagers laat zien dat de voorkeuren verschuiven. Iets meer dan de helft (51%) van de respondenten vindt namelijk dat PR en communicatie leidend moeten zijn. Dat is een aanzienlijke toename ten opzichte van vergelijkbaar onderzoek in 2013 toen 39% de voorkeur voor PR-comms uitsprak. Vooral de invloed die sociale media op een reputatie kunnen hebben pleit voor communicatie-eindverantwoordelijkheid.

Transfers

Koen van Hees

is nu adviseur Publiciteit en Marketing bij Theater Geert Teis. Koen is freelance tekstschrijver. Naast teksten verzorgt/verzorgde hij ook redactiewerk op het gebied van publiciteit en marketingvoor het Grand Theatre Groningen, KW Theaterpromotie, het Theater De Citadel, Noorderzon en 8WEEKLY.

Marjanne Smit-Buikema

is nu senior beleidsadviseur Cmmunicatie bij de gemeente Ooststellingwerf. Marjanne is daarnaast communicatieadviseur voor de CDA Provinciale Statenfractie Groningen en was communicatieadviseur bij Woonservice, De Huismeesters, de gemeenten Eemsmond en Winschoten.

Theo Sikkema

is de nieuwe perschef bij Abiant Lycurgus. De in de Groninger sportwereld niet onbekende Theo Sikkema is al geruime tijd actief als freelance sportjournalist. Op basis van zijn journalistieke ervaring, zijn contacten in de sportwereld en topsport in Groningen, kwam het bestuur bij de in de stad Groningen woonachtige Sikkema uit. Theo Sikkema zal zich voorlopig richten op het verder professionaliseren van de externe communicatie van Abiant Lycurgus.

Jenny Waning

gaat de pr, communicatie en events bij Abiant Lycurgus coördineren. Jenny Waning is volleyballiefhebster en heeft in Roden een eigen bedrijf, Snow & Co. Als projectleidster bij het EK Beachvolleybal onder 23 jaar in 2012 heeft Jenny veel ervaring opgedaan in de samenwerking met de volleybalbond Nevobo.

Elita Cordova Gaytan

is nu communicatieadviseur Aardbevingen bij de Veiligheidsregio Groningen. Elita vervulde communicatiefuncties bij de NAM, Gasterra, de NHL Hogeschool Leeuwarden, Stenden en de Belastingdienst.

Taetske Albada

is marketeer bij Smeding Groenten en Fruit. Taetske is coach bij Gewichtsbeheersing van A tot Z, en eigenaar van Taetsa marketing en communicatie van waaruit ze advies geeft bij marketing- en communicatieprojecten en kleine organisaties adviseert over hun bedrijfsvoering.

Melanie Kompier

is nu persvoorlichter bij het Openbaar Ministerie bij het arrondissementsparket Noord-Nederland. Ze is verantwoordelijk voor alle externe communicatie en beoordelen en redigeren van persberichten. Haar taak is ook om zich bezig te houden met andere communicatieaspecten. Melanie studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda

Wat is de essentie van het vak communicatie anno 2016?

Vanavond, maandag 7 december, organiseert communicatienetwerk Welcom met CommBat en de Opleidingscommissie Communicatiewetenschap UvA een World Café over de essenties in het communicatievakgebied anno 2016. Het domein dat communicatie beslaat, is te groot om voor één persoon te kunnen behappen. Bovendien is het niet duidelijk wat wel en wat niet tot het communicatiedomein behoort. Reden genoeg om onderzoek naar het communicatievak te doen. Sprekers op deze avond zijn: Ben Warner, dr. Ed Tan (UvA) en Karel Winkelaar.

Training Tekststrategie

Marian Stoppelenburg en Jan van Bon organiseren in Drachten op donderdag 10 december de training Tekststrategie. De essentie van tekststrategie is denken en keuzes vastleggen voor je start met schrijven. Deze training is gratis voor studenten en werkzoekenden.

Internet of Things in Groningen (IoT)

is de eerste bijeenkomst van de SMC050 in 2016. Op maandag 11 januari is het thema: Een voorsprong voor Groningen als IoT stad. In de afgelopen maand is er in de stad en provincie Groningen veel media-aandacht geweest voor “The Internet of Things” oftewel, het internet der dingen. Aanleiding is een groep Groningse ondernemers die een begin hebben gemaakt om het daadwerkelijke netwerk van dat ‘internet der dingen’ zelf aan te gaan leggen. In deze editie kijken ze naar dit “Things Network” in Groningen en luisteren we naar verhalen en proberen ze zoveel mogelijk Groningse IoT initiatieven, mensen en ideeën aan elkaar te koppelen. Sowieso twee sprekers: Mark Vletter over Kansen en impact van IoT voor Groningen en Joshua Peper over Things network Kickstarter. Plaats: Martiniplaza Groningen.

2016

De SMC050 heeft voor het volgend jaar de volgende maandagen gereserveerd: 11 januari, 22 februari, 11 april, 23 mei, 4 juli. De bijeenkomsten van de SMC050 zijn in Martiniplaza in Groningen.

Vacatures

Jan Boon Communicatie

is voor een opdrachtgever op zoek naar een pr-coördinator. Het betreft een vrijwilligers- en dus onbetaalde functie. Je bent lid van het Regionaal Activiteiten Bestuur en je levert een (pro-)actieve bijdrage aan de promotie van voorlichtingsactiviteiten. Zo maak je persberichten, flyers en posters, die in de regio worden verspreid. Via lokale media bijvoorbeeld, of online via social media. Hiervoor zet je bestaande contacten in of je bouwt aan een nieuw netwerk in de branche. Vanzelfsprekend draag je je steentje bij aan de voorbereiding, organisatie en uitvoering van de voorlichtingsactiviteiten. Gemiddeld kost deze uitdagende vrijwilligersfunctie je acht uur per maand. Ze bieden een goede onkostenvergoeding. Je bent een zelfstandige en organisatorisch sterke teamplayer, die betrokken is bij de organisatie en bruist van de creativiteit. Verder beheers je MS-Office, kun je overweg met social media en ben je communicatief vaardig in woord en geschrift.

Lamberink Makelaars in Assen

is op zoek naar een deskundige marketing- en communicatiespecialist die alle marketingactiviteiten van Lamberink initieert, coördineert en implementeert. Zowel online (website, social media, content marketing, nieuwsbrieven, etc.) als print (waaronder advertenties, flyers, brochures, persberichten en mailingacties).

PuurIDee

zoekt een communicatiestrateeg. Je bent een inspirerende gesprekspartner, analytisch, inspirerend, accuraat en nuchter. Je hebt flink wat ervaring met het zelfstandig geven van marketingadvies, coördineren van projecten en schrijven van overtuigende teksten. Je voert tot in detail de regie op jouw projecten; binnen het PuurIDee-team én op locatie van onze opdrachtgever. PuurIDeeër is een creatief marketing- en communicatiebureau met een team van 14 gedreven marketingprofessionals in Stadskanaal.

TPK Pensioen

zoekt een junior communicatieadviseur. Je werkt mee aan alle communicatieactiviteiten van meerdere pensioenfondsen. Je zorgt voor de uitvoering van het communicatieplan van het pensioenfonds waarbij de nadruk ligt op het schrijven en redigeren van teksten in een multimediale omgeving. Je bent een schakel in het proces tussen de klant, beleid en pensioenuitvoering. Binnen de functie is er alle ruimte om met nieuwe ideeën te komen.

TKP Pensioen

zoekt een adviseur Marketing en Communicatie. Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketingcommunicatie, interne communicatie en arbeidsmarktcommunicatie van TKP. Je stelt plannen op of scherpt ze aan, met als doel om de communicatie naar een nog hoger niveau te tillen. Een groot deel van de uitvoering van die plannen neem je -zelfstandig- voor eigen rekening. Je werkt nauw samen met een senior adviseur Marketing & Communicatie.

Humanitas

zoekt voor bepaalde tijd een projectleider marketing- en relatiebeheer. Van deze projectleider wordt verwacht dat je een eigen rol heeft in het aantrekken van nieuwe middelen (zowel financieel als in natura) voor de afdeling Groningen. Je functie bestaat uit drie belangrijke aandachtsgebieden: relatiemanager voor de afdeling Groningen, ondersteuning bieden aan de afdelingen in het district en coördineren, intern afstemmen en registreren van giften, relatiebeheer, fondsenwerving acties en fondsaanvragen binnen de afdeling Groningen, districtbreed en in afstemming met het landelijk bureau.

Centrum Veilig Wonen

zoekt op korte termijn een allround en zeer ervaren communicatieprofessional die zich kan inleven in de aardbevingsproblematiek en met enthousiasme wil meebouwen aan de groei van de organisatie. Dit is een uitdagende functie binnen een nieuwe organisatie die schade – ontstaan door aardbevingen in Groningen – herstelt en die huizen en gebouwen versterkt. Het is een gedreven team dat van hard werken houdt en elkaar aanvult. Kandidaten woonachtig in de provincie Groningen hebben de voorkeur. Kerntaken zijn communicatieadvisering op managementniveau, organisatie communicatiever maken, meewerken aan het ontwikkelen en uitbouwen van stakeholdersmanagement en verdere uitwerking crisiscommunicatie; calamiteitenpiket is onderdeel van deze functie.

CMCG/Crossmedia Communicatiegroep

zoekt voor haar businessunit Loyaliteit en Retentie een e-mailmarketing Expert. Je staat voor een fantastische uitdaging waarin je veel kennis en ervaring op gaat doen op het gebied van e-mail, marketing automation, databases en loyaliteit. Je inspireert en adviseert klanten en gelooft in een integrale aanpak van crossmedia marketing waarin e-mailmarketing niet op zichzelf staat, maar een onderdeel is van een (online) marketingstrategie. Je bent verantwoordelijk voor de succesvolle inzet van e-mailmarketing. Je gaat verder dan het opmaken en verzenden van mailingen. Je geeft (strategisch) advies, helpt met het opstarten van e-mailmarketing, werkt (automatische) flows uit en rapporteert aan de klanten.

CMCG/Crossmedia Communicatiegroep

zoekt een full time ervaren project manager (m/v). Je bent de spil in het web. Je bent de dagelijkse steun en toeverlaat voor opdrachtgevers. Je hebt minimaal vijf jaar ervaring binnen de marketing- en communicatiebranche. Je maakt en beheert projectplannen, bewaakt budgetten en bent het eerste aanspreekpunt voor klanten en dus een serieuze gesprekspartner die vervolgens de juiste mensen bij elkaar brengt voor het realiseren van totaalconcepten en campagnes.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2000 communicatieprofessionals in het Noorden met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Paula

is een leergierige marketeer en communicatie professional met sterke projectmanagement vaardigheden en veel ervaring met social media marketing, copywriting, e-mailmarketing, content- en community management en content- en online marketing. Na haar studie Commerciele Economie heeft Paula ervaringen opgedaan bij mooie organisaties als Ikea, Menzis, SNS Bank en AOG School of Management. Daarnaast heeft Paula ook ervaring verkregen bij marketingbureaus. Kortom: een veelzijdige, energieke en gedreven jonge vrouw, met oog voor interne en externe communicatie en een grote affiniteit voor online media. Meer weten over Paula? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Femke

is onlangs afgestudeerd als junior strategisch communicatieadviseur, is gedreven om aan de slag te gaan en heeft een passie voor interne communicatie. Femke helpt en ondersteunt graag anderen op het gebied van communicatie. Ze heeft ervaring met het schrijven van verschillende soorten teksten en verschillende soorten communicatieplannen. Onderzoek doen en analyseren vindt ze ontzettend interessant. Momenteel doet ze werkervaring op bij een online marketing bedrijf in Drachten, waar ze veel leert over het schrijven van (zoekmachinegerichte) teksten, linkbuilding en online communicatie. Dingen die ze nog niet kan, pakt ze altijd met beide handen aan. Al van jongs af aan zit er een echte planner in haar, wat er voor heeft gezorgd dat ze plannen en organiseren erg leuk vind om te doen. Femke heeft daarnaast ervaring met het werken in Illustrator en met het maken van communicatie-uitingen. Meer weten over Femke? Neem dan contact op met Jan Boon Communicatie.

En dan nog even dit

Wat Groningen gas en windmolens op zee ons leren

Vijf inzichten in issuemanagement. Communicatie op het scherp van de publieke snede. Het heeft ongetwijfeld met ons werk te maken, maar Frank Körver en Pieter Tichelaar vinden het uitermate fascinerend: maatschappelijke kwesties die door voor- en tegenstanders via de media of achter de schermen worden uitgevochten. Nooit eerder was het eigenlijk zo interessant om issues te volgen. De looptijd van issues is veel korter en het verloop van discussies is zeker dankzij sociale media voor iedereen te volgen. En omdat het er soms heftig aan toe kan gaan, is er aan media-aandacht dan ook geen gebrek. Frank en Pieter hebben twee issues in het bijzonder gevolgd: ‘windmolens op zee’ en ‘Groninger gas’. Hoe je het wendt of keert, er staat bij beide issues veel op het spel. Windmolens in de Noordzee: een mogelijke oplossing voor een angstaanjagend milieuprobleem of een verschrikkelijke aantasting van ons schitterende Nederlandse landschap? Gaswinning in Groningen: van strategisch belang om onze eigen energievoorziening veilig te stellen of een levensgevaarlijke exercitie die Groningers ongemeen hard treft?

Rolo wint Ster Gouden Loeki Aller Tijden

‘Olifant’ uit 1996 is het populairst bij het publiek. Adverteerder en makers ontvingen de prijs, die ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van STER werd uitgereikt, uit handen van scheidend directeur Arian Buurman. De commercials zijn volgens de vakjury, onder voorzitterschap van Barbera Wolfensberger, ‘gegrift in ons collectieve geheugen, bepalend voor een tijdperk en pareltjes die de tand des tijds glansrijk doorstaan hebben.’ Ze zijn ook hier te bekijken.

Finalisten Communicatie Talent 2015

Dennis Agusi (Senior Digital Communications Manager, Philips), Steffie Hoeijmakers (eigenaar, mi68 waardecreatie) en Chris Janssen (communicatiestrateeg, Q&A Communicatie) zijn de drie finalisten van de verkiezing van het Communicatie Talent van het Jaar, georganiseerd door Logeion. De drie aanstormende talenten tot en met 30 jaar strijden op 28 januari 2016 in Naturalis Biodiversity Center in Leiden om de felbegeerde titel. Het is voor de zesde keer op rij dat de prijs wordt uitgereikt aan een talentvolle jonge communicatieprofessional. De finalisten presenteren zich met een pitch aan de jury en het publiek. De jury is ook dit jaar erg te spreken over het niveau van de finalisten en voorziet een spannende eindstrijd tijdens de verkiezing.

Minke Haveman van MNKE breidt uit

Lisa van Os, Marit Wouda, Peggy van der Lande en Eefje Kleijweg. Lisa studeert bijna af aan de Hanzehogeschool als communicatiedeskundige. Ze heeft prachtige taalvondsten, schrijft erg creatief én heeft de nodige communicatiekennis. Marrit is net afgestudeerd bij de Hanze, zij studeerde ook Communicatie. Ook heeft ze een mooie, vlotte pen en werkt zeer analytisch. Naast haar werk bij MNKE zet ze zich onder andere in voor de Stichting Happy Energy. Peggy is studente Marketing & Communicatie aan het Alfacollege en stort zich op MoedersinGroningen.nl en ZwangerinGroningen.nl. Met Eefje van ontwerpstudio The Fine Line Studio is Minke een samenwerking aangegaan. Samen bieden ze branding aan voor startende ondernemers.

Uitspraak

“Talent is een aangeboren geluk, maar wat je er mee doet is een keuze” (Marco Borsato).

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

 

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl; ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Click hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s