Bonen in de pot

28 december 2015

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Laatste nieuws

De homepage is dood

De goede oude homepage is aan de beurt. Weet je nog wel? Zo’n ding met www ervoor, waar we vroeger naartoe surften als we iets weten wilden. Het homepage-concept heeft z’n beste tijd gehad.

Verder in deze editie:

  • De belangrijkste trend voor social in 2016
  • Revolutie in de journalistiek
  • Noteer maar: donderdag 18 februari het Communicatiefestival ‘LuisterNOW’
  • Voorspellers, trendwatchers, futurologen voorspellen hun trends voor 2016.

Opgevallen

De belangrijkste trend voor social in 2016

De homepage is dood. De goede oude homepage is aan de beurt. Weet je nog wel? Zo’n ding met www ervoor, waar we vroeger naartoe surften als we iets weten wilden. Het homepage-concept heeft z’n beste tijd gehad. Weet je nog wel? Oké, toegegeven: we doen het nog steeds wel eens. Maar niet lang meer, als we de bloggende voorhoede van de internationale vakpers mogen geloven. Want dat hele homepage-concept heeft namelijk z’n beste tijd gehad. De meeste mensen komen vandaag de dag niet meer in aanraking met een webpagina of een artikel doordat ze een url intikken, maar doordat ze op een linkje klikken in hun Facebook- of Twitter-timeline. Bedrijven beginnen zich dan ook te realiseren dat als ze met hun doelgroep willen communiceren, dat ze aanwezig moeten zijn waar de doelgroep z’n informatie haalt.

Is het einde van het tv-tijdperk nabij?

Op naar mobiele videocontent! Je merkt het waarschijnlijk ook aan je eigen kijkgedrag: gemiddeld kijken we steeds minder tv. Het lineair tv-kijken (tv-kijken wanneer iets geprogrammeerd is) neemt in Nederland steeds sterker af. Vorig jaar keek 78% van de Nederlanders nog dagelijks tv, dit jaar is het nog maar 70%. Een flinke daling in slechts één jaar!

Revolutie in de journalistiek

Revolutie. Dat is het woord dat het beste past om de huidige situatie van het Nederlandse medialandschap te beschrijven. ”De ontwikkelingen voltrekken zich in zo’n tempo dat het nauwelijks nog is bij te benen”, zegt René van Zanten, directeur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Hij trekt die conclusie op basis van het onderzoek ‘De stand van de Nieuwsmedia 2014’, dat het Stimuleringsfonds heeft gepresenteerd. Van Zanten wil dan eerder in het jaar met een terugblik op 2015 komen en ook de website regelmatig bijwerken met nieuwe informatie.

Studenten RUG helpen zeehondencrèche Pieterburen met imago

Een ‘waddentour’ in een elektrische golfkar langs alle attracties rondom Pieterburen, all-inclusive schoolreizen, de mogelijkheid voor klassen om collectief een zeehond te adopteren, plastic afval uit de zee recyclen tot kunst en dit bij de zeehondencrèche tentoonstellen. Een paar voorbeelden van concepten die studenten van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen hebben uitgewerkt voor zeehondencrèche Pieterburen, dat zich breder wil profileren dan alleen als ‘zeehondenziekenhuis’.

Boom Communicatie aan de slag voor RDW

Komend jaar start de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) een nationale campagne tegen tellerfraude. Na een gewonnen aanbestedingstraject geeft BOOM Communicatie invulling aan deze campagne, die in 2016 te zien en te horen zal zijn op televisie, radio en internet. De campagne is erop gericht de doelgroep bewust te maken van het fenomeen tellerfraude. In de bureaucompetitie heeft de RDW getoetst op verschillende aspecten. BOOM Communicatie werd als preferred supplier geselecteerd voor deelname aan de competitie, en is inmiddels aan de slag met de ontwikkeling van de campagne.

Transfers

Evelien Hofman

is vanaf januari communicatieadviseur bij de Economic Board Groningen. Evelien blijft bij Energy Valley/Energy College en werkte eerder als journaliste voor Persbureau Tammeling.

Tine Noorda

gaat op 1 februari aan de slag als marketing- en communicatieadviseur bij Biblionet Groningen. Tine komt van Natuurmonumenten en heeft daarvoor bij de gemeente Groningen gewerkt. Ze deed ervaring op bij Coebergh Communicatie & PR en studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Minke Duiven

werkt nu als medewerker Kredietverlening bij Crédit Agricole Consumer Finance in Amsterdam. Minke is communicatieadviseur en mediapsychologe. Ze studeerde Communicatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en aan de Hanzehogeschool Groningen.

Sigrid Homminga

is nu marketeer bij Connexxion. Sigrid was marketingcommunicatieadviseur bij Arriva, bij Eigen & Wijze Communicatie en bij Foreign Media Group. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Jeanette Bolhuis

gaat als management assistente aan de slag bij Zorginstelling Pi-groep Drachten in Drachten. Jeanette komt van DUO waar ze webcare medewerkster en coach van de DUO klantenservice was. Jeanette studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Eline van der Meulen

is nu junior Online Copywriter bij CanvasCompany.nl. Eline werkte eerder voor Sail Amsterdam en Team4Animation. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden en aan de Thomas More University in Mechelen waar ze haar minor Journalistiek en haar mediastage bij supo.be deed.

Agenda

Internet of Things in Groningen (IoT)

is het thema van de eerste bijeenkomst van de SMC050 in 2016, zoals altijd in Martiniplaza in Groningen. Op maandag 11 januari is het thema: ‘Een voorsprong voor Groningen als IoT stad’. In de afgelopen maand is er in de stad en provincie Groningen veel media-aandacht geweest voor “The Internet of Things” oftewel, het internet der dingen. Aanleiding is een groep Groningse ondernemers die een begin hebben gemaakt om het daadwerkelijke netwerk van dat ‘internet der dingen’ zelf aan te gaan leggen. In deze editie kijken ze naar dit “Things Network” in Groningen en luisteren we naar hun verhalen. Ze proberen zoveel mogelijk Groningse IoT initiatieven, mensen en ideeën aan elkaar te koppelen. Sowieso 2 sprekers: Mark Vletter over ‘Kansen en impact van IoT’ voor Groningen en Joshua Peper over ‘Things network Kickstarter’.

2016

De SMC050 heeft voor het volgend jaar de volgende maandagen gereserveerd: 11 januari, 22 februari, 11 april, 23 mei, 4 juli. De bijeenkomsten van de SMC050 zijn in Martiniplaza in Groningen.

Communicatiefestival ‘LuisterNOW’.

Op donderdag 18 februari 2016 organiseert de CommunicatieSjop (een samenwerkingsverband van verschillende communicatieprofessionals) een inspirerend Communicatiefestival. Het thema is: ‘LuisterNOW’. Het Communicatiefestival, gehouden in De Appel van de Hanzehogeschool, wil inspireren, verbinden en kennisdeling bevorderen. Hiervoor is een mooi programma samengesteld waarbij je actief kunt Luisteren en Doen met interessante sprekers en workshops. Uiteraard is er voldoende gelegenheid om bij te praten met vakgenoten. Houd deze datum alvast vrij in je agenda. Via Bonen in de pot, de website (www.communicatiefestival.nl is binnenkort in de lucht) en de bijbehorende social media kanalen word je de komende tijd op de hoogte gehouden van het programma, de kosten en hoe je je kunt aanmelden! Noteer de datum alvast!

Vacatures

Windesheim in Zwolle

zoekt een communicatiemedewerker/eindredacteur websites (0,8 fte). Je bent onderdeel van de eindredactie in het online team van de afdeling Marketing en Communicatie. Met je collega’s ben je verantwoordelijk voor de verschillende websites en social media-accounts van Windesheim. Je houdt ze actueel en zorgt ervoor dat ze gebruikers- en zoekmachinevriendelijk zijn. Je hart gaat sneller kloppen van een goed geschreven tekst, een bericht of blog met veel interactie of een foto of film die alles zegt.

Woonservice

in Westerbork is op zoek naar een senior communicatieadviseur met lef en een krachtige persoonlijkheid (32- 36 uur; voor een jaar met uitzicht op verlenging). Je opereert met gemak in het complexe maatschappelijke speelveld en je weet hoe je met alle doelgroepen en stakeholders moet communiceren om verbinding tot stand te brengen. Door je rijke ervaring en je natuurlijke interesse in mens en maatschappij weet je wat er buiten én binnen speelt en je past je communicatiestrategie en -voorstellen aan op ontwikkelingen die relevant zijn voor Woonservice en haar bewoners.

Terschelling

zoekt een Marketing & Promotiemanager met hart voor het eiland Terschelling. De VVV Terschelling heeft samen met diverse stakeholders een plan opgesteld, met als doel de stroom van gasten naar Terschelling positief en duurzaam te (blijven) ontwikkelen. Je houdt je bezig met het ontwikkelen, implementeren en borgen van een integrale marketing & promotiestrategie en daarmee een duurzame positionering van het eiland. Dit alles in lijn met het opgestelde strategische plan en conform afspraak met de belangrijkste stakeholders, het bestuur en directie. Je bent lid van het managementteam en geeft leiding aan de online marketing medewerker.

Flexibility

zoekt voor één van haar opdrachtgevers een medewerker Marketing (32 uur, tijdelijk, drie maanden mogelijk langer) ter ondersteuning van marketeer. Je ontwikkelt marketingbeleid en creëert daarvoor draagvlak binnen de organisatie. Je adviseert gevraagd en ongevraagd de commercieel manager en het management over marketingbeleid, signaleert en rapporteert over sociale en economische ontwikkelingen. Tot slot creëer je draagvlak en motiveer je de organisatie m.b.t. de uitvoering van het marketingbeleid.

De afdeling Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen

zoekt een online marketeer (1,0 fte). Je belangrijkste rol zal zijn het opzetten en analyseren van online marketing activiteiten, met name voor de werving van internationale studenten. Je wordt betrokken bij het opstellen van online campagnes via Google AdWords, sociale media en andere online platforms. Een tweede belangrijk aandachtspunt zal zijn om het onderwijscomponent van de RUG website (SEO/SEA) te optimaliseren. Je kunt tot 7 januari solliciteren.

Onderwijsgroep Noord

zoekt een communicatiemedewerker. Je ondersteunt directeuren en adjunct-directeuren bij het produceren en bewerken van teksten die door de scholen van RSG de Borgen worden gebruikt voor externe communicatie. Daarbij zal nauw worden samengewerkt met de stafdienst M&C van Onderwijsgroep Noord.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2000 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie.

Aagtje

is op zoek naar een leuke en uitdagende communicatiefunctie bij een organisatie met hart. Aagtje is een empathische vrouw met (levens) ervaring die oprecht geïnteresseerd is in mensen en goed en met respect naar anderen luistert. Ze is betrokken, creatief, heeft veel ideeën en gaat voor kwaliteit. Beslissingen neemt ze weloverwogen en vanuit een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Verder is zij flexibel, leergierig en situationeel autonoom. Aagtje heeft veel ervaring en plezier in het schrijven, redigeren en corrigeren van zowel print als online teksten en in het coördineren van de ontwikkeling van diverse communicatie-uitingen. Ook het ontwikkelen van (strategische) communicatieplannen gaat haar goed af. Aagtje komt in een non-profitorganisatie of een niet al te groot of commercieel bedrijf het best tot haar recht.

Toekomst

Aan het eind van een jaar kijken voorspellers, trendwatchers en futurologen op van hun kristallen bol en voorspellen hun trends voor het komend jaar. Velen hebben het bij het verkeerde eind zal aan het eind van het komende jaar blijken, maar ik denk dat ik er goed aan doe enkele trends te signaleren. Dat maakt me geen futuroloog of bookmaker: ik denk dat ik me liever bij mijn werk als matchmaker houd. Ik zet een aantal van hun bevindingen in mijn column Bonen Doppen, die later deze maand verschijnt, op een rij.

 

In 2025 wordt interne communicatie steeds meer maatwerk

Het vak zal de komende tien jaar verder evolueren. In 2025 verwacht de consument een persoonlijke boodschap. Anouk Lagerweij, manager Corporate Communicatie bij Hema, merkt op dat die ontwikkeling ook een belangrijke rol speelt voor professionals die van interne communicatie hun specialiteit gemaakt hebben. De maatschappelijke boodschap wordt belangrijker dan de commerciële boodschap. Dat sociale relevantie voor merken de komende tien jaar in belang toeneemt, daar zijn alle deskundigen het in ieder geval over eens.

Communicatieprofessionals zetten medewerkers van andere afdelingen in bij het communiceren van een boodschap

Consumenten en ook eigen medewerkers zijn steeds meer zelf de verspreiders van de content. Mark Blok ziet een trend bij klanten als het gaat om interne sociale platformen. “Top-down communicatie werkt niet meer. Medewerkers willen het horen van de eigen manager in plaats van de CEO. Daarnaast willen ze ook hun eigen verhalen en kennis delen. Je kunt veel winnen door medewerkers een platform te bieden waarop ze hun deskundigheid delen en vertellen over hun werk. Informatie die mensen niet van een communicatieprofessional hoeven te horen. Wij kunnen medewerkers ondersteunen om die verhalen met elkaar te delen, maar ook om die verhalen te herkennen. Want lang niet iedereen ziet dat je een verhaal in handen hebt.”

Journalisten en PR-professionals hebben minder vaak rechtstreeks contact

Journalisten gaan steeds meer gebruik maken van social media, merken de vakgenoten op. Dat leidt op communicatieafdelingen soms al tot de nodige irritatie. “Je merkt dat journalisten minder vaak contact met je opnemen om zaken te verifiëren”, vertelt Maureen Sluiter, die bij Transavia verantwoordelijk is voor de corporate communicatie. “Daar ligt voor communicatieafdelingen de komende jaren wel een uitdaging, want de fact-checking komt zo in het geding.”

Positieve boodschappen scoren steeds beter

Diezelfde media krijgen nog wel eens het verwijt dat ze vooral slecht nieuws brengen. Oorlog, honger, mishandeling, fraude, misstanden en bedrijven die de schreef over gaan. Consumenten raken dat langzaam maar zeker een beetje zat, zo merken de communicatieprofessionals op. Zij stellen juist vast dat positieve boodschappen steeds beter gaan scoren, als tegenhanger voor al het slechte nieuws in journaals, kranten en nieuwsbulletins. Aan de communicatieprofessionals de taak om die positieve geluiden beter voor het voetlicht te brengen.

Tot slot

Dit is de laatste Bonen in de pot van 2015. Dit jaar mag je nog mijn eindejaarscolumn Bonen Doppen verwachten en zal er binnenkort een blog van mijn hand verschijnen voor de Stijlmeester. Op maandag 11 januari zal de eerste editie van Bonen in de pot van 2016 verschijnen.

De redactie van Bonen in de pot en Jan Boon Communicatie wensen je een veilige jaarwisseling. Voor 2016 wensen we je dat het je datgene brengt wat je wenst en nodig hebt.

Uitspraak

“Soms worden dingen erger. Maar soms ook niet. Soms verandert alles ten goede. En dan wordt alles beter.” (Hans Küng, Zwitsers theoloog).

 

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl.

Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s