Bonen in de pot

20 november 2017

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Logeion en Frankwatching intensiveren samenwerking

Ze introduceren samen een programma voor ruim 3.500 Logeion-leden en andere communicatieprofessionals, die zich verder willen ontwikkelen. Onder de noemer ‘What’s Going on in Digital’ organiseren ze vanaf begin 2018 meet-ups op het gebied van digitale communicatie met onderwerpen als social content, analytics en online persuasion. Via ‘What’s Going on in Digital’ bundelen ze de krachten op het vlak van het ontwikkelen en aanbieden van kennissessies en hieraan gerelateerde trainingen over digitale trends & topics. De samenwerking draagt bij aan de professionalisering van het snel veranderende communicatievak.

Verder in deze editie

  • Overleg met media over verspreiden nepnieuws
  • Vertrouwen in Europese communicatiesector groeit
  • Nep nieuws
  • Contentmarketing groeit maar door

Opgevallen

Overleg met media over verspreiden nepnieuws

Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken wil met media en technologiebedrijven in gesprek gaan hoe (heimelijke) politieke beïnvloeding via het verspreiden van nepnieuws kan worden tegen gegaan. Volgens de minister kunnen die bedrijven ‘een belangrijke rol spelen bij de afweging of er sprake is van bijvoorbeeld valse berichtgeving op social media’. Volgens haar wordt vooral vanuit Rusland met nepnieuws geprobeerd de Nederlandse publieke opinie te beïnvloeden. De bewindsvrouw noemt als voorbeeld de Russische pogingen om de meningsvorming over de ramp met de MH17 te beïnvloeden. Zo was er een gefingeerde Russische website in de lucht waarop “desinformatie” stond over MH17.

Vertrouwen in Europese communicatiesector groeit, een piepklein beetje

Duitsland noteerde het hoogste niveau, Groot-Brittannië het laagste. Het vertrouwen van bedrijven in de Europese advertising- en marketingcommunicatiesector is in het derde kwartaal van dit jaar en heel klein beetje gegroeid, van +2 in juli 2017 naar +3 in oktober. De kleine stijging komt na een fikse val van 16 punten in de eerste helft van dit jaar. Aldus de Europese Advertising Business Climate Index*, uitgegeven door de Europese Associatie van Communicatiebureaus (EACA).

Een crisisresponse moet vooral geloofwaardig zijn, deze 7 vragen helpen

Iedere communicatieprofessional kent tegenwoordig de theorie van stealing thunder: zelf snel naar buiten met het slechte nieuws bij een crisissituatie. En dat werkt bijna altijd goed. Maar er is meer dan snelheid alleen. De geloofwaardigheid van de crisisresponse is net zo belangrijk. Eén van de aspecten van crisiscommunicatie die nog weleens over het hoofd wordt gezien is het punt van de ‘geloofwaardigheid van de crisisresponse’. Is de reactie op de crisis vanuit het merk ook een geloofwaardige reactie die past bij het merk en de situatie en waarmee ook wordt voldaan aan de verwachtingen van de stakeholders.

Nep nieuws als marketing truc

Nep nieuws: het komt steeds vaker voor. Steeds meer mensen wagen zich eraan, voor eigen gewin of om de lachers op de hand te halen met zogenaamde ‘memes’. Ook adverteerders ontdekken het voordeel van het buigen van de werkelijkheid. Bij fake news draait het om het aanpassen van feiten, in het voordeel van jouw merk. Burger King is er een ster in: ze lieten in een commercial platgebrande Burger King restaurants zien om hun grilspecialiteiten te onderstrepen. Hiermee vallen ze op en creëren een touchpoint voor het merk. Hetzelfde geldt voor Heinz, die nep advertenties uit de populaire tv-show Mad Men gebruikte op billboards.

Zo beïnvloedde Russisch nepnieuws de Catalaanse onafhankelijkheid

Is Spaans vanaf nu een vreemde taal op scholen in Catalonië? En juicht de EU politiegeweld tegen Catalaanse burgers toe? Wel als je Russische nieuwsbronnen Sputnik, RT en Vesti.ru moet geloven. Deze sites en anderen verspreidden nepnieuws over het Catalaanse referendum. Volgens de Spaanse minister van Defensie María de Cospedal hebben Russische accounts via social media nepnieuws verspreid rond het referendum van 1 oktober. Met als doel: verdeeldheid zaaien. En oh ja, Wikileaks-oprichter Julian Assange speelt ook een belangrijke rol. Nepnieuws om zoveel mogelijk verwarring te scheppen in een al verdeeld land. Én om de EU zwakker te laten lijken.

Transfers

Marinke Bos

is nu communicatie- en marketingmedewerker bij VitalinQ. Marinke werkte eerder voor BAG Beheer waar ze uitvoering, advies en beleid op het gebied van communicatie, marketing en pr deed. Ze studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Heidi Wolters

is nu co-creative director bij Brrand, een co-creatie tussen beeldende zaken en fotografie met diensten op het gebied van grafisch ontwerp, huisstijl, fotografie, website, communicatie en creatieve cursussen. Heidi was grafisch ontwerper, creatief denker en docent Social Design projecten.

Goos de Boer interim-hoofdredacteur RTV Oost

RTV Noord-verslaggever Goos de Boer vertrekt tijdelijk naar de collega’s van RTV Oost. Goos de Boer wordt interim-hoofdredacteur bij de omroep van Overijssel. Door het vertrek van de huidige interim-hoofdredacteur bij RTV Oost moest de omroep op zoek naar een vervanger. In goed overleg tussen beide omroepen is die in de persoon van Goos de Boer gevonden. De overgang duurt tot 1 maart 2018 en past in de samenwerking van de noordelijke regionale omroepen. De werkzaamheden van Goos de Boer worden tot die tijd intern overgenomen. Goos de Boer werkt sinds 1992 bij RTV Noord en was eerder hoofd nieuws bij de omroep van Groningen. De laatste jaren houdt Goos de Boer zich als verslaggever bezig met het gaswinningsdossier.

Johannes Keekstra

is nu communicatieadviseur bij de gemeente Leeuwarden. Johannes komt van de Bibliotheekservice Leen een Fries waar hij projectleider was. Eerder werkte hij voor de provincie Fryslân als communicatieadviseur en bestuursassistent en was (freelance) journalist.

Brenda Broekhart

is de nieuwe redacteur bij Sellian (zorgt voor de koppeling tussen marketing en daadwerkelijke sales). Brenda is een ervaren tekstschrijver die voor klanten blogs en whitepapers gaat schrijven. Brenda komt van Schrijversplaza, een collectief van professionele schrijvers en werkte eerder voor Drijfveer Media, specialist op het gebied van online marketing. Ze studeerde Journalistiek aan Windesheim in Zwolle.

Tobias van der Valk

is de nieuwe (digital) design collega bij G2K. Tobias komt van de Academie Minerva en liep stage bij Rotterdamse bureau Evers en De Gier.

Frits Emmelkamp,

verslaggever bij RTV Drenthe gaat vanaf januari aan de slag als marketing- en communicatiemanager bij het Nationaal Busmuseum in Hoogezand. Na de verhuizing en directiewissel is het museum druk bezig verder te professionaliseren en daar hoort ook een gedegen marketing- en communicatiestrategie bij. Aan hem de taak dit plan te schrijven en de afdeling vorm te geven.

Jaap Stalenburg

verlaat TVM als Corporate Communicatie manager. Jaap gaat terug naar zijn oude liefde, de journalistiek en de tv, maar gaat bij TVM nog wel wat projecten doen.  Jaap gaat ‘leuke dingen’ ondernemen met onder meer Laurien Verstraten en brainstormen met Bert van der Veer. Plannen zijn sportdocu’s produceren en mooie verhalen schrijven, naast het geven van meningen op radio en tv, aldus Jaap Stalenburg.

Frank Woestenburg

is zijn opvolger bij TVM. Frank is nu sportjournalist bij de Telegraaf gespecialiseerd in atletiek, autosport, Formule 1, schaatsen, Olympische Spelen en doping.

Agenda

CommunicatieFestival

Donderdag 23 november is er weer een CommunicatieFestival. Het thema is deze keer: “Als we doen wat we altijd hebben gedaan, krijgen we wat we altijd hebben gekregen”. Daarom is deze nieuwe editie van het CommunicatieFestival anders, innovatief en daarmee weer onderscheidend! Sprekers zijn George Parker, Karl Raats, Ad Advany, Guido Kwikkers, Tineke Kroeze en Leroy van Limbeek.

SMC050

organiseert op maandag 4 december een bijeenkomst in MartiniPlaza over kunstmatige intelligentie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Slimme computersystemen worden zelflerend en worden kwalitatief steeds beter. We worden geïnspireerd door de verhalen over de toekomst: maar wat zijn nou de concrete toepassingen anno nu? Waar is kunstmatige intelligentie wel en niet geschikt voor? Waar wordt het al ingezet? We gaan het horen op 4 december!

Vacatures

FUMO

zoekt een communicatieadviseur (32-36 uur pw). Je stelt communicatiekaders en een communicatiebeleidsplan op en adviseert het management over de te volgen communicatiestrategie. Je ondersteunt het management bij interne en externe communicatie. Je onderhoudt relaties met FUMO partners en zorgt voor een goede afstemming van de communicatie. Je adviseert het management in acute situaties. Je verzorgt project- en beleidscommunicatie. Sluitingsdatum is 26 november en de sollicitatiegesprekken staan gepland op woensdag 6 december.

Terre des hommes

heeft een vacature voor een persvoorlichter/communicatie officer. Ze zoeken een creatieve communicatiespecialist, die bedreven is in het maken van nieuws. Een expert die beschikt over een ruim (inter-)nationaal netwerk. Online, print en persvoorlichting zijn voor jou geen gescheiden trajecten, maar vloeien naadloos in elkaar. Daarnaast heb je als (eind)redacteur ervaring met het verzorgen van jaarverslagen, brochures en magazines. Gezien het toekomstig belang van het YouTube kanaal is kennis van bewegend beeld ook relevant. Je CV met motivatiebrief kun je tot 24 november sturen.

Locatietheater PeerGrouP

zoekt een coördinator Marketing & Communicatie (24 uur pw). Je ontwikkelt strategische marketingcommunicatieplannen; je vertaalt het artistieke proces naar passende doelgroepen, marketinginstrumenten en communicatiemiddelen. Je ontwikkelt storytelling in de marketing en bent verantwoordelijk voor publiciteitsteksten, nieuwsbrieven en persberichten. Je kunt tot en met 23 november solliciteren. De gesprekken vinden plaats in de week van 27 november.

Hunter Select Groningen

zoekt een communicatiemanager voor een internationale productieorganisatie. Je maakt onderdeel uit van de afdeling Marketing en werkt nauw samen met de Productmanagers. Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing- en communicatieactiviteiten van de toegewezen productsegmenten. Hierbij volg je ontwikkelingen van producten in de markten en sta je in contact met de afdeling Verkoop en klanten. Je vertaalt de verzamelde informatie naar ontwikkelingen en bent medeverantwoordelijk voor het opstellen en communiceren van marktanalyses en marktcijfers.

Icare Meppel

zoekt een junior communicatiemedewerker. Je ondersteunt je collega’s in het communicatieteam en de zorgverleners in de wijk. Samen verzorgen ze de gehele communicatie voor Icare, van strategie tot uitvoering. Jij houdt je bezig met eenvoudige DTP-werkzaamheden en draagt mede zorg voor het plaatsen van advertenties online en offline. Je verwerkt de binnengekomen mail in de algemene communicatiemailbox.

Avebe

zoekt vanwege de groeiambities naar marketingmanagers. Als onderdeel van het marketingteam en in nauwe samenwerking met de afdeling Verkoop en Innovatie, zal de marketingmanager verantwoordelijk zijn voor het definiëren, creëren en aansturen van de implementatie van strategische marketingplannen. De rol van marketingmanager vereist het zich bewust zijn van wereldwijde markttendensen, het identificeren van marktlacunes en het ontwikkelen van concepten waardoor het bedrijf een unieke positie op internationaal niveau kan innemen. Het doel van het werk is ook te zorgen voor een sterke en duidelijke communicatie van de richtingen en plannen in de hele organisatie.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ze

is een vlotte, enthousiaste meid, creatief en breed inzetbaar als junior communicatieprofessional. In 2012 HBO afgestudeerd in Marketing & Communicatie en momenteel doet ze werkervaring op als marketing- en communicatiemedewerkster. Hier is ze volop bezig met online zichtbaarheid en grafische vormgeving. Dat laatste is iets waar ze enthousiast van wordt en waarin je haar rustig haar gang kunt laten gaan. Ook voor organiseren en plannen schrijven komt ze graag haar bed uit. Ze is een nieuwsgierig persoon die graag wil leren en slim genoeg is om dit ook te kunnen. Ze is niet bang om haar mening te geven en houdt van een positie waarin er wat met haar mening wordt gedaan. Ze houdt van afwisseling in haar vak en kan focussen op meerdere dingen tegelijk. Meer weten over deze enthousiaste en leergierige dame, neem snel contact op met jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Contentmarketing groeit maar door

In 2018 heeft ruim 80% van de B2B marketeers (84%) leadgeneratie als strategische focus gevolgd door de customer experience (57%). Voor het derde jaar op rij lanceerde Online Succes het B2B marketing onderzoek. Hiervoor deed het bedrijf online onderzoek onder bijna 200 B2B-marketeers in Nederland. En contentmarketing? Dat wordt almaar groter komend jaar. Van de respondenten heeft 79% content marketing als focus gevolgd door zoekmachine optimalisatie (71%). Op de derde plaats volgt de focus op sociale media (58%).

‘De Stille Beving’ wint publieksprijs

De documentaire De Stille Beving heeft tijdens het Noordelijk Filmfestival twee prijzen in de wacht gesleept. De Stille Beving van Piet Hein van der Hoek ging er vandoor met zowel de Noorderkroon publieksprijs als de Eervolle Vermelding. De documentaire gaat over het door aardbevingen getroffen gezin van Annemarie Heite uit Bedum. Twee jaar lang werden de bewoners van hun eeuwenoude boerderij aan de Ter Laan gevolgd door 24 camera’s.

Ook de docu ‘De laatste boer van Euvelgunne’ van Tom Tieman viel in de prijzen. ‘De laatste boer van Euvelgunne’ werd betiteld als ‘beste documentaire’. In de docu wordt boer Thies Dijkhuis gevolgd, die samen met zijn broer Teun jarenlang gestreden heeft om zijn boerderij in het Groningse Euvelgunne te behoeden voor de oprukkende stad.

Albert Heijn, Becam en Gamma genomineerd voor Loden Leeuw

AvroTros-programma Radar deelt weer de publieksprijs uit aan de meest irritante reclame en de meest irritante BN’er in een commercial. Dit jaar gaan de nominaties naar Albert Heijn voor Buik-Billen-Bonus, de hij-zij-en-zij’ reclame van kredietverstrekker Becam en de bemoeizuchtige schoonvader van Gamma. De meest irritante BN’ers in commercials vinden de kijkers van Radar Paul Haenen in de spot voor Pricewise, Ali B. voor Yarden en de familie Gerschtanowitz die de was doet voor Robijn.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….

Helemaal klaar met interne communicatie via e-mail

Steeds meer ambtenaren zijn klaar met e-mails en boycotten deze vorm van communicatie. De e-mails blijken voor 90% uit de eigen organisatie afkomstig. Persoonlijke communicatie, via de app of even bellen ervaren mensen als prettiger.

Uitspraak

Cees van Riel: “Ik ben altijd een platte jongen geweest.”

In zijn interview met Communicatie ter gelegenheid van z’n afscheid van de Erasmus universiteit. Cees van Riel was adviseur en hoogleraar Bedrijfscommunicatie aan de Rotterdam School of Management en directeur van het Corporate Communication Center van de Erasmus Universiteit en is bekend om zijn werk in op het gebied van bedrijfscommunicatie en reputatiemanagement.

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

 Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s