Bonen in de pot

27 november 2017

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws

Ontslag na conflict bij universiteitskrant

De beschuldigingen van censuur bij de UK zijn onterecht bevonden. Het conflict is ondertussen zo hoog opgelopen, dat ontslagen zijn gevallen. Twee redacteuren, die stelden dat de onafhankelijkheid in het geding was, zijn hun baan kwijt. Peter Keizer is ontslagen, van Sjef Weller is het contract niet verlengd. Eerder stapte internationaal redacteur Traci White zelf op omdat ze zich belemmerd voelde in haar persvrijheid.

Verder in deze editie

  • De woorden zijn prima, maar nu de daden nog
  • Laat zien dat je bent wie je zegt dat je bent
  • Aantal afgestudeerde journalisten stabiel
  • Veel vacatures
  • Het grootste geheim van offline marketing

Opgevallen

Heb jij al een influencer marketing strategie?

Wen er maar aan. Influencer marketing wordt een vast onderdeel van jouw marketingmix. Experimenteren alleen is daarom niet meer genoeg. Het is tijd voor een lange termijn plan over wat je met influencers gaat doen. Gouden regel: Maak budget vrij. Net als alle andere marketingactiviteiten kost influencer marketing ook gewoon geld. Zelfs als je het helemaal zelf doet. Dus zorg ervoor dat je budget vrijmaakt waarmee je serieus aan je influencer marketing kunt gaan werken. Dat schrijft Rocco Stallvord in zijn blog.

“Wij gaan het voedselprobleem niet alléén oplossen, dat staat nergens”

Dat zegt Leendert Bikker, directeur communicatie bij Rabobank. Er rust geen zegen op de ethische wind die de Rabobank wil laten waaien. In de campagne ‘Growing a Better World Together’, die half oktober werd gelanceerd, lijkt de bank te beloven het wereldvoedselprobleem op te lossen. De bank kreeg bakken kritiek te verwerken. Niet alleen vanuit het marketingcommunicatie vak, maar ook vanuit de hoek van duurzaamheidsorganisaties en consumenten. Onlangs werd bekend dat Rabobank de ‘belofte’ moet aanpassen naar aanleiding van een klacht van een Maastrichtenaar bij de Reclame Code Commissie. Wat houdt de Rabobank nog over, nu de belofte onder de campagne is weggeslagen?

De woorden zijn prima, maar nu de daden nog

Het Platform Content voerde in samenwerking met de Hogeschool Leiden en de UvA, leerstoel Content Marketing, het eerste grote ‘Content Marketing Onderzoek’ uit. De voornaamste conclusie? Steeds meer marketeers weten hoe het zou moeten, maar nu nog even de praktijk. Aan verschillende bedrijven werd gevraagd of ze een content strategie gebruiken, budgetten reserveren en hoe ze hun content activeren. Kortom: hoe serieus wordt contentmarketing al ingezet? Voor alle cijfers verwijs ik met alle liefde naar het zeer lezenswaardige rapport.

Laat zien dat je bent wie je zegt dat je bent

Niet voor alle bedrijven ligt de nadruk van hun marketingactiviteiten op het winnen van nieuwe klanten. Volgens Heleen Crielaard (hoofd Marketing) ligt voor de Rabobank de focus vooral op de loyaliteit. Klanten motiveren om te blijven, meer of nieuwe producten te benutten. Dat noemt zij de loyalty- en de win-back loop in de customer journey. Toen er een grote uitval tussen oriëntatie gesprekken en hypotheek-offerte-gesprekken bleek te zijn, onderzocht ze met haar team waar de knelpunten in de customer journey zaten en hoe deze op te lossen waren.

Aantal afgestudeerde journalisten stabiel

De diverse journalistiekopleidingen in Nederland hebben het afgelopen studiejaar 2016-2017 een slordige 600 diploma’s uitgereikt. Het aantal is vergelijkbaar met het studiejaar 2014-2015. Hofleverancier zijn opnieuw de HBO ’s, hoewel daar wel een verschuiving zichtbaar is. Waar de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht in 2014-2015 nog 90 diploma’s uitreikte, daar waren dat er in het afgelopen studiejaar 153. Windesheim in Zwolle laat juist een omgekeerde beweging zien: daar daalde het aantal verstrekte diploma’s van 150 naar 69. Bij de Fontys Hogeschool voor Journalistiek bleef het aantal gelijk.

Transfers

Ingrid Kraaijeveld-Lugtmeijer

is nu accountmanager Visuele Communicatie bij !Pet Hoogeveen. Ingrid is jurylid bij het Alfa College Ondernemers Award, zit in tal van netwerkorganisaties en is mede-oprichtster van Revaluation en was formulemanager bij Hulsenboom.

Marleen Hanenberg

is nu interim communicatiestrateeg en woordvoerder bij MHcommunicatie. Marleen werkte als senior communicatieadviseur en woordvoerder voor de politie Noord-Nederland. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen en voltooide de opleiding Strategisch Communicatiemanagement (BNP 5) bij SRM.

Agenda

SMC050

organiseert op maandag 4 december een bijeenkomst in MartiniPlaza over kunstmatige intelligentie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Slimme computersystemen worden zelflerend en worden kwalitatief steeds beter. We worden geïnspireerd door de verhalen over de toekomst: maar wat zijn nou de concrete toepassingen anno nu? Waar is kunstmatige intelligentie wel en niet geschikt voor? Waar wordt het al ingezet? We gaan het horen op 4 december!

Vacatures

Tiktak/Segafredo in Groningen

is op zoek naar een Marketing Brand Manager. Marketing zit in je bloed, je bent dan ook een echte professional, die alles wil weten over koffie en thee, food en koffie/thee trends, de foodmarktsituatie, met een scherp oog voor details. Je voornaamste taken zijn zowel operationele als strategische werkzaamheden. Je zult je bezighouden met het ontwikkelen en uitvoeren van het marketingplan voor de koffiemerken Tiktak en Segafredo voor het At Home en Out Of Home kanaal.

Talentee en Olympia Uitzendbureau Joure

zoeken voor een opdrachtgever (een totaalleverancier op het gebied van verbruiksmaterialen) in Joure een junior tekstschrijver/content manager. Je werkt aan het beheren van (tekstuele) content van de online uitingen, waaronder de website, mailingen, social media, papieren catalogi en meer. Je onderhoudt de categorisering van de website, legt commercieel interessante verbanden tussen artikelen en bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van de content van hun uitingen. De website wordt ook intern gebruikt door de accountmanagers. Reageren kan tot en met 30 november.

Smilde Foods

zoekt een Marketingmanager. Je zorgt voor een strategisch marketing masterplan en overziet de succesvolle implementatie en uitvoering daarvan in de organisatie. Smilde Foods zoekt een stevige manager met een heldere visie die marktgericht innoveert en zorgt voor verdere professionalisering van het team. Als lid van het Management Team ben je een volwaardig sparringpartner die een discussie niet uit de weg gaat en bijdraagt aan een koers die verschuift van productgericht naar (internationaal) marktgericht.

Combinatie Herepoort

zoekt een communicatiemedewerker. Je bent onderdeel van het communicatieteam binnen de afdeling Omgeving. Het communicatieteam verzorgt de communicatie van het project Aanpak Ring Zuid, de samenwerking met de projectpartners, de interne communicatie en de overall communicatie van de uitvoering. Je levert een belangrijke bijdrage aan het succesvol verloop van het project. Combinatie Herepoort is de aannemerscombinatie die de ombouw van de zuidelijke ringweg van Groningen uitvoert.

M&G Group Assen

is op zoek naar een proactieve en resultaatgerichte communicatiemanager. Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing- en communicatieactiviteiten van de toegewezen productsegmenten binnen de M&G Group. Hierbij volg je ontwikkelingen van producten in de markten en sta je in contact met de afdeling Verkoop en klanten. Je vertaalt de verzamelde informatie naar ontwikkelingen en bent mede verantwoordelijk voor het opstellen- en communiceren van marktanalyses en marktcijfers.

Rijksuniversiteit Groningen

zoekt voor de afdeling CCS een marketing medewerker. In nauwe samenwerking met het afdelingshoofd, ontwikkel en implementeer je het marketingplan en de strategieën voor de faculteit, in het kader van de strategische plannen van zowel de faculteit als de universiteit. Het marketingplan moet gericht zijn op het vergroten van de kwantiteit en diversiteit van kwalitatief hoogwaardige Nederlandse en internationale studenten op onze faculteit. In je marketingstrategie moet je er rekening mee houden dat de afdeling CCS ook huidige studenten ondersteunt bij hun overgang naar de arbeidsmarkt en activiteiten initieert om de maatschappelijke betrokkenheid te demonstreren. Je sollicitatiebrief met je CV moet voor 1 december binnen zijn. De gesprekken zijn gepland op 4 en 11 december.

Netwerk Noordoost,

een samenwerking tussen de zes gemeenten in Noordoost Fryslân, de provincie Fryslân en Wetterskip Fryslân, wil haar team versterken met een medewerker Communicatie. Je werkt grotendeels voor het projectbureau van ANNO en deels voor het Kennis- in Innovatiehuis (KEI) en Kenniswerkplaats, netwerkpartners bij de regionale agenda en Regiodeal. Je werkt vanuit het Kennis en Innovatiehuis in Buitenpost, waar ook het KEI en Kenniswerkplaats zijn gevestigd. Je rol is initiërend, adviserend, stimulerend en uitvoerend. Je sollicitatie moet uiterlijk 1 december binnen zijn.

Or-Quest Groningen

zoekt voor een opdrachtgever in de regio Groningen naar een communicatiemedewerker. Je verzorgt de communicatie van projecten en de samenwerking met projectpartners. Je zorgt voor een goede interne communicatie en de overall communicatie van de uitvoering. Je levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling, realisatie en uitvoering van BLVC-plannen (BLVC staat voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie). Daarnaast actualiseer je de communicatieplannen en stakeholdersanalyses.

DetaTech in Leeuwarden

zoekt voor een gemeente in het Noorden een communicatieadviseur. Het zijn zowel projectmatige als ad-hoc communicatie werkzaamheden. Het werk is grotendeels tactisch en deels uitvoerend van aard. In je advisering zoek je steeds de verbinding en de vertaling tussen organisatie, bestuur en samenleving. Je bent een stevige gesprekspartner, initiatiefrijk en resultaatgericht. Waar mogelijk maak je de gemeente naar buiten toe zichtbaar. Ook haal je informatie van buiten naar binnen op.

Van Wijnen Gorredijk

zoekt een communicatieadviseur (32-40 uur). Ben jij een enthousiaste, energieke en ‘hands-on’ teamspeler, die van aanpakken weet, snel kan schakelen tussen strategisch denkwerk en tactische uitvoering, die alle ins en outs van de huidige on- en offline communicatiemiddelen kent én op inspirerende wijze bijdraagt aan het versterken van het communicatief vermogen van de dynamische organisatie? Je bent verantwoordelijk voor het opstellen, beoordelen en/of actualiseren van een samenhangend communicatiebeleid als afgeleide van het strategisch marketingplan en je geeft uitvoering aan het communicatiebeleid met doorvertaling naar de juiste on- en offline communicatiemiddelen passend bij de diverse klant- en doelgroepen.

Northern Knowledge

zoekt voor de positionering een communicatiemanager. Je hebt ervaring op het gebied van externe communicatie, marketing en branding. Je ontwikkelt een communicatie- en relatiebeleid en geeft uitvoering aan PR- en communicatie-activiteiten. Je zorgt voor afstemming over de communicatie met betrokken kennisinstellingen en in verbinding treden met belanghebbenden. De organisatie is een samenwerking tussen de RUG, UMCG en Hanzehogeschool. Je sollicitatiebrief met CV sturen vóór 13 december. De sollicitatiegesprekken zijn gepland tussen 18 en 22 december.

Op Zoek

Ben jij op zoek

naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit

Het grootste geheim van offline marketing

Voor veel dingen die we online ontdekken geldt eenzelfde patroon: aanvankelijk is er wat terughoudendheid, dan volgt de volledige overgave en tenslotte maken we weer een beetje pas op de plaats. Kijk naar het gebruik van social media; veel mensen zitten nu in de laatste fase, waarin ze zich realiseren dat het misschien goed is om niet hun hele leven online te zetten. Ook als het gaat om online advertising vindt er op dit moment een zekere rationalisering plaats, aldus Richard van de Heuvel van PostNL.

 Data gedreven politieke marketing: het staat nog in de kinderschoenen

Honderden pagina’s werden geschreven over Hillary Clinton en Donald Trump. Na de, voor ons misschien onverwachte overwinning van Trump, keken velen naar de communicatiestrategie. Ook via digitale kanalen zou Trump de strijd hebben gewonnen. Maar is dat wel zo? Wat deed Trump dan precies online? En hoe verhoudt dat zich tot de digitale campagne van Hillary Clinton? In welke mate kan je stellen dat het hier om state-of-the-art data gedreven digitale marketing gaat?

Data driven politieke marketing

Bij data driven digitale marketing gebruik je kanalen die, meer dan andere reclamemedia, toelaten om aan precieze targeting te doen én tegelijk ook het effect van de communicatie te testen. In principe is elk digitaal platform geschikt voor data driven digitale marketing, maar in de verkiezingscontext (met een brede populatie), zijn twee kanalen bij uitstek geschikt: e-mail en social media (zoals Facebook). Net die twee kanalen werden voor de verkiezingsstrijd tussen Trump en Clinton geanalyseerd door Jessica Baldwin-Philippi.

Even snel een webshopje opzetten is er in 2018 niet meer bij

Dat is in ieder geval nauwelijks nog succesvol volgens de experts. Wél succesvol worden winkels die inspelen op het verlangen naar same day delivery, interactieve content, personalisatie en craft brands. Ook mobiele bestellingen spelen een steeds belangrijkere rol. De mobiele gebruikerservaring mag bij veel webshops nog flink verbeteren. Smartphone- en tabletbezoekers gaan immers veel minder vaak over tot aankoop. Nu lijkt daar stilletjes aan verandering in te komen. Volgens een onderzoek van marktonderzoeksbureau gespecialiseerd in mobiele apps App Annie zal Black Friday 2017 in de VS (24 november) alle mobiele shopping records breken. Maar liefst 89% van de Nederlanders van 15 jaar en ouder deed in het eerste halfjaar van 2017 minimaal een online aankoop. Dat blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor. De belangrijkste trend: in 2017 werd er aanzienlijk meer gekocht met de smartphone dan in 2016.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….

Black Friday

De kans is groot dat je mailbox afgelopen vrijdag uitpuilde met aanbiedingen van webwinkels. En als je naar het winkelcentrum ging dan schreeuwen reclameborden: Kopen! Megadeal! en Actie! Het was vrijdag Black Friday, een uit de Verenigde Staten overgewaaid fenomeen. “Alle winkeliers doen er aan mee”, zegt Peter Verhoef, hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. “Vooral de grote winkels hebben grote stunts.”

Uitspraak

‘Goede reputatie is kwestie van hard werken’

Communicatiedeskundige Marc van der Lee ziet hoe de landbouw worstelt met zijn reputatie, terwijl de incidenten zich aaneenrijgen (fipronil, gewasmiddelen op aardbeien, mestfraude).

Bonen in de pot

wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: www.bonenindepot.nl, www.bonenweken.nl en www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s