Bonen in de pot

4 december 2017

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Marketing in de zorg is hard nodig
Over marketing in de zorg wordt veel gezegd en geschreven. Sinds de invoering van ‘gereguleerde marktwerking’ in de zorg zijn zorgorganisaties stapvoets aan de slag gegaan met ‘marketing’ om daarmee de omslag te maken naar meer markt- en klantgerichtheid en ondernemerschap. Dit is ook nodig want de zorgsector is complex en veranderingen en uitdagingen op het gebied van ‘markt’ en ‘klant’ dienen zich dagelijks aan. Inmiddels zijn we zover dat zorgbestuurders keihard concluderen dat marketing in de zorg hard nodig is. Dat laat Sjors van Leeuwen weten.

Verder in deze editie
• Succesvol toepassen van marketing in de zorg draait om visie en actie
• Bij marketing in de zorg denkt men nog te vaak aan het maken van een folder
• SP wil een derde van communicatie bij overheid wegsnijden
• Drenthe wil proeftuin worden voor Internet of Things

Opgevallen
Bij marketing in de zorg denkt men nog te vaak aan het maken van een folder
Het Nima pleit voor meer marketing in de zorg. Dus organiseerde de branchevereniging een gesprek met zorgbestuurders over het belang van een sterke marktpositie in de zorgsector. Het bestuur van Nima Marketing in de Zorg stelt dat marketing in de zorg alleen naar een hoger plan getild kan worden als ook zorgbestuurders het belang ervan inzien.

De bestuurders zijn het er unaniem over eens: marketing is van cruciaal belang en ze zien nut en noodzaak ervan in. In de zorg denkt men bij marketing toch nog vaak aan het maken van een flyer. Gelukkig zijn de meeste bestuurders dit stadium inmiddels gepasseerd. Ze denken na over nieuwe strategieën en concepten die inspelen op de behoeften van cliënten, zoals preventie en zorg op afstand. Verrassend is dat marketing en communicatie bij organisaties verschillend is ingericht én gepositioneerd.

Succesvol toepassen van marketing in de zorg draait om visie en actie
Des te turbulenter de omgeving waarin je actief bent, des te belangrijker marketing voor de organisatie is. Dat bleek op de NIMA-bijeenkomst over ‘het belang van een sterke marktpositie in de zorg’ en de rol van marketing daarbij. Bij deze bijeenkomst was een prominente rol weggelegd voor bestuurders van Amarant, Máxima Medisch Centrum, Star-HSL en Tergooi ziekenhuis. Gebleken is dat de betreffende zorgbestuurders druk bezig zijn met ‘Van betekenis zijn’ en waarde toevoegen, proactief inspelen op externe ontwikkelingen, vernieuwen en innoveren.

Peter Kwint (SP) wil een derde van communicatie bij overheid wegsnijden
De SP wil dat er flink gesnoeid wordt in het aantal woordvoerders bij het Rijk en gemeenten en dat het bespaarde geld naar de lokale en regionale journalistiek gaat. SP-Kamerlid Peter Kwint deed dat voorstel aan Arie Slob, de minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media en VNG. Het voorstel werd gedaan tijdens de behandeling van de mediabegroting 2018 en maakt deel uit van een viertal moties over de mediabegroting van Kwint, die in het verleden zelf voorlichter was.

Hoe bepaal je of je moet reageren op online berichten?
Een betere reputatie begint met luisteren. Pas als je weet wat er over je gezegd wordt, kun je gaan bepalen welke stappen je moet nemen om je reputatie te verbeteren. Wat nu als je zover bent? Je hebt je sociale media monitoringtools ingesteld, je hebt duidelijke afspraken binnen je organisatie gemaakt en je hebt je reputatie voor het eerst in kaart gebracht. Je gaat door middel van sociale media monitoring veel input en inzichten krijgen.

Over bedreigingen voor je organisatie, over kansen, over een potentiële reputatiecrisis. Maar moet je op elk bericht dat je organisatie raakt, reageren? Hoe bepaal je welke berichten de moeite zijn om op te pakken? Welke berichten kun je met een gerust hart aan je voorbij laten gaan? Dit soort beslissingen blijkt in de praktijk vaak lastig. Je kunt daarvoor natuurlijk beroep doen op je eigen inzicht en professionaliteit, maar er zijn gelukkig hulpmiddelen die je beslissing eenvoudiger maken.

Transfers
Brenda Dannijs
is nu adviseur bij het Kenniscentrum WMO waar ze zich bezighoudt met de coördinatie, planning en administratie van de verschillende opleidingen. Daarnaast is ze verantwoordelijk voor marketing en communicatie. Brenda komt van de Rabobank Meppel-Staphorst-Steenwijkerland en werkte eerder voor de RABO Bank Zuidwest Drenthe en Vaart en Vechtstreek.

Date Hoiting
is nu manager Communicatie en Mediarelaties bij Rodin Group. Date is eigenaar van Comsultant Communicatie, actief in management en geeft advies op het gebied van marketing, communicatie, verkoop en media bij meerdere noordelijke organisaties. Date werkte eerder voor SendCastle en was accountmanager bij RTV Noord.

Marloes Ritsema
is nu Marketing- en Communicatiecoördinator bij Ziengs Schoenen. Marloes komt van Store Support waar ze projectcoördinator was. Eerder werkte ze voor het Landgoed Mensinge en het theater De Winsinghof.

Charone Tellegen
werkt nu als communicatieadviseur voor de gemeente Oldambt. Charone komt van TTS Technology To Serve waar ze communicatie- en projectmedewerkster was en werkte eerder voor de gemeente Dongeradeel.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag 4 december, een bijeenkomst in MartiniPlaza over kunstmatige intelligentie. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Slimme computersystemen worden zelflerend en worden kwalitatief steeds beter. We worden geïnspireerd door de verhalen over de toekomst: maar wat zijn nou de concrete toepassingen anno nu? Waar is kunstmatige intelligentie wel en niet geschikt voor? Waar wordt het al ingezet? We gaan het horen vanavond!

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever, politieke organisatie in Groningen, op zoek naar een communicatietalent met organisatievermogen. Je ondersteunt de fractie bij het uitdragen van standpunten en resultaten. Je bent in staat om politieke standpunten eigen te maken en ze snel te kunnen vertalen in (pers-)berichten, vlogs en teksten voor sociale media. Je volgt het nieuws en komt met ideeën voor agendering en/of vragen. Je bent verantwoordelijk voor het bijhouden van de website en de sociale media en geeft gevraagd en ongevraagd communicatieadvies. Ze verwachten dat je foutloos Nederlands schrijft en dat je zowel in teamverband als zelfstandig kunt werken. Meer weten over deze bijzondere functie: neem snel contact op met Jan Boon Communicatie: jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Twente een communicatiemedewerker/-adviseur voor minimaal drie dagen in de week. Je moet de handen uit de mouwen kunnen steken. Je werkzaamheden gaan van advisering tot het schrijven van persberichten. Enig strategisch denkniveau strekt tot aanbeveling. Meer weten over deze functie: neem snel contact op met Jan Boon Communicatie: jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Groningen een vernieuwende adviseur Marketing met communicatie skills (28 uur p/w). Met kennis van de customer journey (on- en offline) zie jij – vanuit onze missie en strategie – kansen in de markt, heb je een kritische blik en leg je verbanden tussen onze programmalijnen en de verschillende producten, diensten en markten. Je bemoeit je zowel met de marketing- en communicatiestrategie als met de uitvoering. Je hebt dus ervaring in beide vakgebieden. Je werkt proactief toe naar concrete plannen, middelen en activiteiten. Je zet daarbij de bril op van verschillende klantgroepen en hebt oog en gevoel voor het speelveld waarin je beweegt. Daarbij blijf je gefocust op het resultaat. Stuur je CV en motivatie vóór 7 december naar jan@janboon.com.

Geomares Lemmer
zoekt twee marketingadviseurs. Eén die Europa in zijn of haar portefeuille heeft en één die de Nederlandse markt bedient. Beide werken nauw samen met de collega-marketingadviseurs voor respectievelijk het Verenigd Koninkrijk/Ierland en Buiten Europa, maar gaan ook zelfstandig op zoek naar kansen voor Geomares. Je bent verantwoordelijk voor het marketingadvies aan bestaande en nieuwe relaties binnen Europa of Nederland en je breidt het bestaande netwerk van klanten uit.

Initio in Groningen
zoekt een communicatiestrateeg. Je adviseert klanten op strategisch niveau over communicatie in de breedste zin van het woord. Je inventariseert wensen, verwachtingen, doelstellingen en eisen van klant en doelgroep, en vertaalt deze naar een helder communicatieplan en een duidelijke briefing voor creatie. Je vertaalt communicatieplannen door in acties, onderbouwt voorstellen en presenteert deze ook aan de klant. Dit doe je natuurlijk in nauwe samenwerking met het creatief team. Je analyseert de voortgang van campagnes, vergelijkt de resultaten met de prognoses, stuurt bij en koppelt terug. Solliciteer voor 7 december.

Kooi Security Drachten
zoekt een marketingcommunicatie medewerker (16 uur pw) die niet bang is om verantwoordelijkheid te nemen want bij Kooi Security zijn zij niet bang om je verantwoordelijkheid te geven. Je ondersteunt het management met marketing- en communicatieactiviteiten, zowel online als offline. Het is een functie waarin je zowel op strategisch als uitvoerend niveau aan de slag zult gaan.

Veiligheidsregio Fryslân
is op zoek naar een assistent Team Communicatie (32 uur pw) in Leeuwarden. Het betreft een functie van zeven maanden. Je bent het eerste aanspreekpunt voor praktische zaken binnen het team. Je zorgt voor een goede administratieve en organisatorische ondersteuning van het team. Je corrigeert en plaatst berichten op het Intranet. Je ondersteunt bij het plaatsen en versturen van overige communicatie uitingen zoals nieuwsbrieven en persberichten. Je verzorgt de intake van (pers)vragen.

Nova Incasso Groningen
zoekt een allround marketing- en communicatiemedewerker. Je maakt deel uit van een klein marketingteam en je bent verantwoordelijk voor het creëren van online content. Verder houd je je bezig met de branding van het merk en denk je mee met de marketingstrategie. Ook doe je onderzoek naar nieuwe business mogelijkheden. Andere werkzaamheden die in jouw pakket vallen zijn het creëren van content voor zowel sociale media als websites, het onderzoeken van nieuwe mogelijkheden voor business, het beheren van sociale media kanalen, het beheren van verschillende websites, het opzetten van marketingplannen en het bedenken en uitrollen van campagnes.

Gemeente Emmen
zoekt een communicatieadviseur Bestuur (ter vervanging van zwangerschap, 24-28 uur pw). Op het ene moment ben je bezig met het ontwikkelen van een strategie voor de media of geef je advies over communicatie met de gemeenteraad, inwoners, samenwerkingsverbanden of bedrijven. Het volgende moment bespreek je met de wethouder zijn externe optreden voor of heb je contacten met in- en externe stakeholders binnen het netwerk van de bestuurder. Ook crisiscommunicatie kan voorkomen. Reageren kan tot 6 december.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Emile
is een enthousiaste, gedreven en sociaal voelende Groninger, wil graag zijn kennis en expertise weer dichter bij huis (Groningen/Drenthe) gaan inzetten. Bij voorkeur als trainer, voorlichter en/of redacteur. Emile is zeer vertrouwd met het transformeren van ingewikkelde boodschappen in ‘gewone mensentaal’. Eén van zijn expertisegebieden is de doorwerking van Europees recht en beleid op (decentrale) overheden.
De 45-jarige Meedenaar startte als redacteur bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Daarna ging hij aan de slag als voorlichter/redacteur op het gebied van Europees recht en beleid. In deze functie bij Kenniscentrum Europa decentraal ‘vertaalde’ hij de veelal complexe Europese regelgeving naar de dagelijkse praktijk van gemeenten, provincies en waterschappen. Naast talloze andere redactiewerkzaamheden verzorgde hij onder meer de redactie van vier boeken op Europees terrein. Sinds 2014 geeft Emile colleges en trainingen voor onder meer European Studies en Bestuurskunde aan NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden. Meer weten over Emile, neem dan contact op met Jan Boon Communicatie: jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Communiceer beter over de mogelijkheden om duurzaam een festival bij te wonen
Studenten van Hogeschool PXL in Belgisch Limburg, deden onderzoek naar de afvalbergen die elk jaar op de festival- en campingterreinen achterblijven. Ze onderzochten de oorzaken en oplossingen van het probleem. “Als je na een festival naar de festivalcamping kijkt dan zie je dat deze vaak nog vol ligt met kapotte tenten en afval. Uit de resultaten blijkt dat 89,1% van de deelnemers duurzaamheid belangrijk vindt op festivals. Gevraagd naar de mogelijke oplossingen om het afvalprobleem op festivals op te lossen, geven de respondenten, hoofdzakelijk zelf festivalgangers dit aan: geef een beloning aan een festivalganger die mee werkt om de duurzaamheid te verhogen. En communiceer beter over de mogelijkheden om duurzaam een festival bij te wonen.

Drenthe wil proeftuin worden voor Internet of Things
De provincie Drenthe heeft de aftrap gegeven voor het Drents Internet der Dingen Initiatief, kortweg DIDI. Daarvoor trekken GS bijna 70.000 euro uit. Drenthe moet een proeftuin worden voor technische ontwikkelingen. Zo regelt de provincie voor alle inwoners en bedrijven gratis toegang tot LoraWAN, het Long Range Wide Area Network. Het gaat om een technologie voor machine tot machine-communicatie over een lange afstand.

Hoe zit het nu met imago?
Het beeld dat consumenten hebben van jouw product, dienst of organisatie is het imago van je merk. Je doelgroep is te onderscheiden in bestaande relaties en potentiële relaties. Het beeld dat je huidige consument van je organisatie heeft, is gebaseerd op de bestaande relatie. Het beeld dat je potentiële klanten van je organisatie hebben, is vooral gebaseerd op wat zij lezen, horen en zien over je organisatie. Beide groepen zijn van belang voor het bepalen van de strategie van je organisatie. Wanneer je weet hoe bestaande en potentiële klanten over je denken, kun je dit als basis gebruiken voor je brand management strategie, de manier waarop je je merk beheert en omgaat met je merk.

Bij brand management
komt een essentieel element kijken. Namelijk het beeld dat jij en je medewerkers van je eigen organisatie hebben: je identiteit. De identiteit van je merk wordt onder andere gevormd door je kernwaarden. Die kernwaarden zijn de punten waar je als merk voor staat. Het geeft je richting en focus. Zeker wanneer je bedrijf groeit en je meer medewerkers hebt, zorgt het voor houvast om met elkaar aan hetzelfde doel te werken. Je hebt dezelfde ‘why’ en daardoor ontstaat richting en gelijkheid in je proposities en diensten. Hoe beter jij weet waar je voor staat, en hoe duidelijker je die identiteit uitdraagt, hoe groter de kans dat je identiteit overeenkomt met je imago. Zodat consumenten ook snappen wie jij bent en waar je voor staat.

Rechter oordeelt: Geen auteursrecht op stockfoto
Einde verhaal voor agressieve partijen die het internet afstruinen en website-eigenaren torenhoge rekeningen presenteren? In een vonnis dat 28 november is gepubliceerd, deed de Rechtbank Noord-Holland een interessante uitspraak met betrekking tot gebruik van een foto door (de eigenaar van) een website. De rechter oordeelde dat er geen sprake was van auteursrecht op de foto, een oordeel dat in dit verband weinig voorkomt. Voor iedereen die een website houdt is dit een zeer gunstige uitspraak.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Eindejaars-beoordeling: onzin of zinvol?
Er is veel discussie over de zin of onzin van eindejaarsgesprekken en – beoordelingen. Krijg jij ook iedere keer een topbeoordeling, maar alleen met woorden? Waar menigeen over struikelt, is het verschil in ‘mooie woorden’ en de cijfermatige uitkomst. Hebben ze je ooit uitgelegd hoe dat in elkaar zit, of is dat er bij ingeschoten? Competenties die voor je functie belangrijk zijn, worden uitgedrukt in woorden en dan weer beoordeeld volgens een systeem. Streef je naar een ‘betere’ of ‘hogere’ beoordeling, overleg dan met je leidinggevende wat je nodig hebt om dat te bereiken. Misschien een cursus of een training, als het bedrijf bereid is om in je te investeren.

Uitspraak
“Wat ik wil veranderen, wil nog wel eens veranderen” (Mwah).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s