Bonen in de pot

11 december 2017

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Studenten Communicatie vinden meestal een baan op eigen niveau
Maar hun werk ligt vaak niet in het verlengde van de studie. Dat was even schrikken deze week voor studenten hbo-communicatie, wat de NOS publiceerde over de arbeidsmarkt. Want: “Wie een hbo-opleiding oriëntaalse talen en Communicatie doet, krijgt het moeilijk op de arbeidsmarkt. Nog geen vijfde van alle afgestudeerden gaat ook daadwerkelijk in het eigen vakgebied aan de slag en meer dan 40 procent werkt onder het niveau.”

Verder in deze editie
• Dit worden dé trends van 2018
• Pr op het snijvlak van marketing en communicatie
• Trend en tegentrend
• What’s in a name?

Opgevallen
Dit worden dé trends van 2018
De plannen voor 2018 zijn klaar en de budgetten verdeeld. Waar zetten de Nederlandse CEO’s volgend jaar hun geld op in? Is er veel veranderd in een jaar? De meningen zijn verdeeld. Waar de ene CEO zegt dat alles hetzelfde is gebleven, zegt de ander dat de verandering alleen maar sneller gaat. Uit de antwoorden blijkt in elk geval dat er wel degelijk verschuivingen plaatsvinden. Hoewel de nummer 1 hetzelfde is gebleven: content. Op de tweede plaats staat data. Dan volgen crossmedia, samenwerking en dan innovatieve organisatie.

PR is dood
verkondigde Robert Philips al in 2015. Wat staat de pr-wereld in 2018 dan te wachten? PR heeft geen toekomst: het businessmodel van pr – dat is gebaseerd op het verkopen van spullen – heeft de langste tijd gehad. Philips’ betoog over de dood van pr mag dan omstreden zijn, met zijn kritiek raakt hij een gevoelige snaar. Vooral online marketing ligt al langer onder vuur. Online reclamecampagnes zouden ongeschikt zijn voor bijvoorbeeld brand building en de effectiviteit is lastig meetbaar. Veelzeggend is dat onder meer JP Morgan Chase en Procter & Gamble dit jaar bekend maakten ingrijpend te schrappen in de (online) reclamebudgetten.

Pr op het snijvlak van marketing en communicatie
De kritische geluiden over marketing en pr gaan samen met een actuele ontwikkeling die er op het eerste gezicht haaks op lijkt te staan: de toenemende verweving van marketing en communicatie. Het feit dat contentmarketing en contentcuratie steeds meer tot een volwassen, multidisciplinair vakgebied behoren, illustreert deze trend.
Marketeers werken steeds meer samen met communicatiespecialisten, contentstrategen en copywriters die reclamecampagnes ondersteunen met hoogwaardige content en aansprekende verhalen. Tegelijkertijd wordt contentmarketing steeds vaker ingezet in combinatie met betaalde media. In het proces van contentcuratie creëren communicatiespecialisten actuele marktinformatie waarvan marketing en sales slim gebruik kunnen maken. Bijvoorbeeld om contacten te onderhouden met prospects en klanten.

Trend en tegentrend
Vanuit het perspectief van Robert Philips zijn actuele ontwikkelingen in contentmarketing en contentcuratie te zien als de logische gevolgen van de dreigende teloorgang van pr. De pr-industrie probeert het hoofd boven water te houden door zichzelf opnieuw uit te vinden en oprecht betrokkenheid met het publiek te vergroten. Daarin kunnen contentmarketing en contentcuratie – net als storytelling en transparante verslaggeving – een sleutelrol spelen.
Trendanalisten zullen de ontwikkelingen net iets anders interpreteren: die weten immers dat vrijwel elke trend een tegenbeweging oproept. Het (vermeende) failliet van pr kan dan niet los worden gezien van nieuwe manieren van communiceren met consumenten. Bijvoorbeeld via de branded content uit de koker van contentmarketeers en contentcuratoren.

Transfers
Marit van Mil
is nu interim organisatie- en communicatieadviseur en eigenaar van Buro Ballonvaarder. Ze richt zich op innovatieve ondernemers en organisaties en helpt bij strategie en communicatie in verandertrajecten. Marit werkte de afgelopen jaren als manager Organisatieontwikkeling bij Historisch Centrum Overijssel. Daarvoor was zij werkzaam als manager Contractactiviteiten bij Stenden Hogeschool en als Fondsenwerver bij de Rijksuniversiteit Groningen.

Henriette Roorda
doet nu de marketing en communicatie bij pdb|design. Henriette komt van Zuidoost Zorg waar ze een detacheringsopdracht deed en werkte eerder voor Gezondheidshuis Stadshagen en voor de RABO Bank Groep.

Suzan de Weerd
wordt communicatieadviseur en webredacteur bij Prolander. Suzan komt van Biblionet Groningen en werkte eerder voor Agrifirm, GGD Drenthe, TKP Pensioen en het Agentschap Telecom en was voorzitter Regionale Vakgroep Risicocommunicatie en projectleider Risicocommunicatie bij de Veiligheidsregio.

Charmaine Goble
gaat aan de slag als communicatiemedewerker bij De Kompanjie, een samenwerking tussen de gemeente Veendam en Pekela. Ze komt van de Immigratie- en Naturalisatiedienst en werkte eerder voor het communicatiebureau Statement.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 15 januari een bijeenkomst in MartiniPlaza in Groningen met trendwatcher Yuri van Geest. Yuri van Geest is spreker op het gebied van innovatie en Singularity, een verzamelterm van de belangrijkste opkomende technologiën zoals ICT, biotech (DNA profiling, synthetische biologie, stamcellen), neurotech, nanotech, robots, 3D printen, artificial intelligence, nieuwe energie, brain computer interfaces, quantum computing en ruimtevaart. De convergentie van deze technologieën leidt tot fundamentele veranderingen in de wereld.

Vacatures
Holland Trading Group
zoekt een trainee communicatiemedewerker. Je maakt content die raakt door de juiste teksten, beelden en technieken te gebruiken. Je weet hoe je publiek effectief en slim kan (ver)binden door middel van content. Jij verplaatst je op een natuurlijke manier in jouw doelgroep om vervolgens een eigen visie te vormen op de juiste communicatiestrategie. Met jouw interesse in innovatie en nieuwe media ben je elke dag weer creatief bezig om HTG op de kaart te zetten. Je verrast zowel intern als extern met jouw vlotte pen, enthousiaste voorkomen en inhoudelijke bijdragen aan de visie van het bedrijf. Stuur je motivatiebrief en CV vóór 31 december.

Dacom Emmen
zoekt een medewerker Online Marketing. Je hebt een gevarieerd takenpakket en bent verantwoordelijk voor de online marketing. Je bent een goede en creatieve schrijver en je Nederlands is foutloos. Je creëert content voor de website, nieuwsbrief en sociale media. Je schrijft persberichten en denkt mee met je team over marketingcampagnes en het maken van marketingmateriaal.

Antennebureau in Groningen
zoekt een communicatieadviseur. Je werkt in een klein enthousiast team en geen dag is hetzelfde. Je taak is burgers en professionals informeren over de gezondheidseffecten van de elektromagnetische velden van antennes, de wetgeving rond de plaatsing van antennes en de toepassingen waarvoor antennes worden gebruikt. Eén van je kerntaken is het bedenken en schrijven van communicatiestrategieën voor in- en externe communicatiemiddelen voor verschillende doelgroepen.

Dialyse Centrum Groningen
zoekt een gedreven communicatieprofessional (24 uren pw). Je houdt je bezig met het schrijven van nieuws- en persberichten voor de website, intranet en nieuwsbrieven, het onderhouden van de sociale media en het organiseren van evenementen, zoals tijdens de Week van Zorg en Welzijn, interne bijeenkomsten en bijeenkomsten voor de belangrijkste samenwerkingspartners en het onderhouden en verder ontwikkelen van de voorlichtingsmaterialen, waarbij ook gedacht wordt aan video en animaties. Stuur je sollicitatiebrief + CV uiterlijk 19 december.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
De kracht van goede communicatie
“Vanwege de grote invloed moet je communicatie zorgvuldig voorbereiden en inspirerend verspreiden”, zegt columnist Jan van Weperen. “Dankzij sociale media is de kracht en daarmee de invloed van communicatie enorm gegroeid. Reclameacties worden met zorg voorbereid, hebben het oogmerk te verleiden. Modehuizen kunnen dat en weten voor elk seizoen weer trends te ontwikkelen waar we met ons allen achteraan gaan.”

Opkomst van sociale media: Jongeren sporten steeds minder
Jongeren tussen de 12 en 20 jaar sporten minder vaak. Uit onderzoek van het Mulier Instituut blijkt dat vorig jaar iets meer dan 70% van de tieners elke week aan sport deed. In 2001 was dat nog bijna 80%. Een verklaring voor de afname hebben de onderzoekers van het Mulier Instituut niet. Mogelijk heeft het te maken met de opkomst van sociale media, maar volgens de onderzoekers zijn er ook andere oorzaken aan te wijzen.

Is Blockchain de toekomst voor marketeers?
Het vertrouwen moet terugkomen bij het regelen van digitale advertenties. En er moet minder blijven hangen bij bedrijven als Google en Facebook. Dat kan door te werken met een blockchain. De techniek is nog nieuw, maar tal van mediabedrijven zijn er al mee bezig. Programmatic advertising, het geautomatiseerd plaatsen van advertenties op het internet, staat steeds meer onder druk.
Critici noemen het inefficiënt omdat bijna alles via Google of Facebook moet en zij veel advertentiegeld opstrijken. De resultaten van campagnes blijken niet goed te meten, je moet elke keer maar gokken waar je ads nu weer zijn geplaatst. En het systeem blijkt niet waterdicht voor fraudeurs, waardoor miljarden aan advertentiegelden in rook opgaan.

Albert Heijn en Ali B meest irritant
Het TV programma van de Avrotros Radar deelde weer de Loden Leeuwen uit. Het kijkpubliek koos de Buik-Billen-Bonus reclame van AH uit als ‘winnaar’. De andere nominaties waren de ‘hij-zij-en-zij’ reclame van kredietverstrekker Becam en de bemoeizuchtige schoonvader van Gamma. De meest irritante BN’er in commercials vonden de kijkers Ali B voor Yarden. Ook genomineerd waren Paul Haenen in de spot voor Pricewise en de familie Gerschtanowitz die de was doet voor Robijn.

Integratie wordt het toverwoord
Wat betekenen de trends en tegentrends in pr voor de nabije toekomst van het vak? Er zijn twee belangrijke bewegingen zichtbaar. We hebben het er al jaren over, maar een integrale aanpak van communicatie en marketing belooft nu eindelijk de norm te worden. Merken die contentmarketing serieus nemen, fungeren tegenwoordig eerder als uitgevers dan als reclamemakers. En een klassiek uitgangspunt voor communicatiestrategieën – begin met de why – komt steeds meer tussen de oren van marketeers.

Communicatie én marketing
Communicatie en marketing trekken steeds intensiever samen op om de beste resultaten te boeken. De disciplines vinden elkaar onder andere in een gedeeld belang om over hoogwaardige content te kunnen beschikken. De tweedeling tussen content en reclame is zó 2017. Daarnaast wordt de inzet van data-analyse – tot voor kort vooral het terrein van marketeers – steeds meer gemeengoed binnen pr-projecten.
Volgens Slaven Mandic van mediabedrijf Wayne Parker Kent zit de meerwaarde vooral in wat je allemaal met data dóet, van de gedegen interpretatie tot de creatieve vertaalslag. “Het gaat erom dat je uit bulken van data een hypothese destilleert en dat je daarmee aan de slag gaat. Ik vind de creatieve vertaalslag essentieel; op kennis van data ga je het echt niet winnen van Google en Facebook.”

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
What’s in a name?
Communicatieprofessional, PR-prof, communicado? Zeg het maar! Communicatieadviseur, communicatiemanager, woordvoerder, voorlichter, senior vice president Corporate Communications – het wemelt van de functies in de communicatie. Maar wat is nu de beste overkoepelende term? Een naam om trots op te zijn als je op een verjaardagsfeestje de vraag krijgt: ‘hé, wat doe jij eigenlijk? Op communicatieonline is communicatieprofessional de meest gebruikte term. En dat geldt ook voor beroepsvereniging Logeion – ook daar kiezen ze analoog aan vakgebieden als HR en IT voor de toch wat obligate toevoeging ‘professional’. Maar het bekt niet lekker en is erg lang. Voor zo ver je dit belangrijk acht, klik hier voor jouw keuze.

Uitspraak
“Investeer in het waarmaken van je beloften, in plaats van communicatie.“
(Wendy Bolhuis in haar blog).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s