Bonen in de pot

18 december 2017

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Bonen in de pot
Dit is de laatste editie van Bonen in de pot van dit jaar. Na mijn kerst- en nieuwjaarsreces verschijnt Bonen in de pot weer op maandag 8 januari 2018, ijs en weder dienende.
Ik herinner je nog graag even aan de enquête van communicatiestudente Eva Sikkema: heb je de enquête nog niet ingevuld, dan kan dat als nog door op deze link te klikken. Zo kom je bij de enquête. Ik stel je medewerking zeer op prijs. Het invullen kost je maar enkele minuten en zal ervoor zorgen dat je in de toekomst nog meer profijt en voordeel hebt van de nieuwsbrief. Vanzelfsprekend worden de gegevens anoniem verwerkt. Eva Sikkema voert in opdracht van Jan Boon Communicatie dit onderzoek uit. Wanneer de resultaten bekend zijn, zullen ze gepubliceerd worden in Bonen in de pot.

Verder in deze editie
• Hoe kan social media bijdragen aan communicatie met burgers?
• Wat wordt het issue van 2017?
• Kloof tussen de Randstad en de rest van Nederland
• Het prijzenseizoen is geopend
• 2017 en 2018

Opgevallen

17 trends veranderen het werk van de communicatieprofessional bij de overheid
Communicatierijk signaleert ontwikkelingen die het vak beïnvloeden. Talloze ontwikkelingen in technologie, economie en demografie hebben invloed op de manier waarop mensen met elkaar communiceren – onderling en met de overheid. Welke trends beïnvloeden het werk van communicatieprofessionals bij de overheid? Communicatierijk, de website voor overheidscommunicatie, heeft het trendrapport ‘Iedereen aan zet’ online gezet, een overzicht van 17 trends. Het zijn omschrijvingen van ontwikkelingen; sommige zijn nog in een beginstadium (blockchain), andere zijn al wat verder (deeleconomie). In alle gevallen geldt: een trend raakt niet alles en iedereen, en roept ook tegenkrachten op.

KLM heeft erg slecht nieuws voor sneeuwreizigers, maar verdient pluim voor communicatie
De afgelopen week strandden behoorlijk wat reizigers op Schiphol, toen de sneeuw ons land teisterde. Online kwam de brief van KLM, die de reizigers adviseerde om zelf een hotel te zoeken. Eigenlijk was het opvallend hoe goed die boodschap online ontvangen werd. KLM gaf aan dat het van alles had geprobeerd voor haar reizigers, maar het domweg niet voor elkaar had gekregen. Met een duidelijke instructie kregen reizigers in elk geval een mogelijkheid aangeboden om zelf een oplossing te zoeken en de kosten te declareren. Dat schrijft Wouter Jong, adviseur Crisisbeheersing in zijn blog.

Hoe kunnen social media bijdragen aan communicatie met burgers?
Wil je als professional gebruik maken van social media? Denk dan goed na over de keuzes die je maakt. Imke Smulders, docent Taal en Communicatie aan de Hogeschool Avans Fontys: “Het is ook raadzaam om niet alle wielen zelf uit te vinden. Twijfel je over wat wel of niet te doen bij de inzet van social media? Kijk dan eens naar een collega-organisatie. Hoe doen zij het en wat levert dat op?” Imke Smulders deed een promotieonderzoek waarbij ze onderzocht wat communicatie voor effect kan hebben op de veiligheidsbeleving van burgers. Uit haar onderzoek blijkt dat mensen die de wijkagent volgen op Twitter, een positiever oordeel hebben over de politie dan mensen die hem niet volgen.

Landbouwsector moet beter communiceren
Het laatste decennium is de waardering van de burger voor de Vlaamse land- en tuinbouw relatief hoog en stabiel. Dat blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd door de Universiteit Gent in opdracht van het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw. De landbouwer krijgt een score van 7,3 op 10 van de Vlaming, de sector krijgt 7,1 op 10. “We zien dat de perceptie over dierenwelzijn en duurzaamheid licht terugloopt, terwijl de sector op dit vlak ernstige inspanningen heeft gedaan. Daarom blijven het belangrijke aandachtspunten voor de landbouw om over te communiceren.

Verbeteren imago van fruitsector is hoog tijd
Deze winter neemt de Nederlandse Fruittelers Organisatie een besluit over het voorstel voor de imagocampagne ‘De Fruitigste’, om het imago van de sector te verbeteren. Fruitteler Arjan Lambregts uit Zevenbergschenhoek vindt het goed dat er aandacht aan de kwestie wordt besteed. “Wat ik vind van het verbeteren van het imago van de sector? Het is hoog tijd dat daar aan wordt gewerkt. Daar zou iedere fruitteler iets aan moeten doen”, geeft fruitteler Arjan Lambregts aan.
“Wij zelf hebben nu twee jaar deelgenomen aan de Landelijke Appelplukdag en je merkt daar zeker effect van. De mensen die op ons bedrijf kwamen, hebben geen enkele vraag gesteld over gewasbescherming of milieu. Die consumenten hebben vertrouwen in ons en hebben gewoon genoten van het plukken en ons product. Het gaat erom hoe je de mensen bereikt die niet op zo’n plukdag komen. Die nemen nu alleen oneliners over uit de media. En kranten zoeken nu eenmaal niet automatisch goed nieuws op.”

Wat wordt het issue van 2017?
Wat was het belangrijkste onderwerp van 2017? Over welk issue raakten we in Nederland niet uitgepraat? Experts uit communicatie, media, samenleving en politiek hebben een eerste selectie van tien issues gemaakt (in alfabetische volgorde): fake- of nepnieuws, gendergelijkheid, klimaat/energietransitie, mobiele telefoon in het verkeer, privacy, racisme, randstad versus de regio, seksuele intimidatie/#metoo, verantwoording rechters, voedselveiligheid en immigratie.
In een verkiezingsjaar als 2017 vochten veel onderwerpen om de aandacht. Opvallend is dat onderwerpen als immigratie, onderwijs en de Europese Unie de shortlist deze keer niet hebben gehaald. Terugkerende issues zijn bijvoorbeeld voedselveiligheid; in 2017 met de fipronileieren. Nieuwe onderwerpen zijn dit jaar gendergelijkheid en de aandacht voor seksuele intimidatie.

Transfers
Lisette Jacobi
is nu communicatiemedewerkster bij Hanzehogeschool Groningen. Van december tot en met april gaat ze een zwangerschapsverlof invullen bij het Marian van Os Centrum voor Ondernemerschap. Lisette is onlangs teruggekomen van een reis door Zuid-Amerika om haar hobby fotografie te ontwikkelen en te schrijven over haar avonturen. Ze studeerde Communicatie, Media & IT aan de Hanzehogeschool.

Janneke Otten
doet nu de Marketing en Communicatie bij De Goede Gastvrouw. Janneke is eigenaar van Janneke Otten Communicatie waar ze organisaties met communicatie en organisatie ondersteunt. Eerder werkte ze voor de Academie voor Ambulancezorg, Ilionx, iWink en het Centraal Justitieel Incassobureau.

Derk Moor
is nu hoofd Communicatie a.i. bij de Veiligheidsregio Groningen en is samen met het team verantwoordelijke voor voor corporate-, interne, risico- en crisiscommunicatie. Derk is adviseur op het gebied van reputatie, strategisch communicatieadvies, publiciteit, woordvoering. Hij werkte voor tal van (overheids) organisaties.

Rixt Terpstra
is nu webmaster bij de provincie Fryslân. Rixt was communicatiemedewerkster bij Complexe Infraprojecten van de provincie Fryslân. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Ellen de Ruiter
is nu teamleider PR & Communicatie bij Fier en communicatieadviseur bij het Centrum tegen Kinderhandel en Mensenhandel. Ellen werkte eerder voor Groot Haar en Orth Communicatieadviesbureau, voor Switch Magazine, Perspectief, de Accolade Groep en was journaliste bij het Friesch Dagblad.

Melanie Zijlstra
is nu communicatiemedewerkster bij La Hacienda. Melanie werkte eerder voor het Bevrijdingsfestival in Drenthe en voor OIM Orthopedie. Melanie studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 15 januari een bijeenkomst in MartiniPlaza in Groningen met trendwatcher Yuri van Geest. Yuri van Geest is spreker op het gebied van innovatie en Singularity, een verzamelterm van de belangrijkste opkomende technologiën zoals ICT, biotech (DNA profiling, synthetische biologie, stamcellen), neurotech, nanotech, robots, 3D printen, artificial intelligence, nieuwe energie, brain computer interfaces, quantum computing en ruimtevaart. De convergentie van deze technologieën leidt tot fundamentele veranderingen in de wereld.

Vacatures
Start People
is met spoed op zoek naar een communicatiestrateeg (36 uur pw) voor een gemeente in de regio Groningen. Het betreft een vacature voor de duur van een jaar van 01-01-2018 t/m 31-12-2018 met kans op een verlenging of een vaste aanstelling. Je werkt vanuit het team Communicatie aan het doorvertalen van de visie, de organisatiefilosofie en het dienstverleningsconcept naar een communicatievisie en draagt dit uit. Tevens ga je aan de slag met organisatie brede en strategische vraagstukken gericht op de totstandkoming van de nieuwe organisatie vanuit communicatie-perspectief.

Veiligheidsregio Fryslân Drachten
zoekt een expert Crisiscommunicatie, die wordt ingezet voor drie communicatiefuncties. Het gaat om een neventaak, die je tijdens je reguliere baan uitvoert. Eén keer in de zes weken ben je 24/7 oproepbaar (piket). Hierbij dien je binnen een bepaalde tijd aanwezig te zijn (dit varieert tussen de 30 en 90 minuten, en is afhankelijk van het soort functie) in de incidentgemeente of in het Regionaal Crisiscentrum (RCC) in Drachten.

Van Wijnen Gorredijk
zoekt een communicatieadviseur (32-40 uur). Ben jij een enthousiaste, energieke en ‘hands-on’ teamspeler, die van aanpakken weet, snel kan schakelen tussen strategisch denkwerk en tactische uitvoering, die alle ins en outs van de huidige on- en offline communicatiemiddelen kent én op inspirerende wijze bijdraagt aan het versterken van het communicatief vermogen van de dynamische organisatie? Je bent verantwoordelijk voor het opstellen, beoordelen en/of actualiseren van een samenhangend communicatiebeleid als afgeleide van het strategisch marketingplan en je geeft uitvoering aan het communicatiebeleid met doorvertaling naar de juiste on- en offline communicatiemiddelen passend bij de diverse klant- en doelgroepen.

BMW Groningen
zoekt een allround marketeer. Deze functie kent een zeer uitgebreid takenpakket: het signaleren van kansen in bestaande en nieuwe markten en je bent verantwoordelijk voor de positionering in de markt. Het initiëren, uitdenken, opzetten, coördineren en evalueren van wervende campagnes en projecten via de diverse online en social media kanalen, Google Analytics en Google Adwords komen hier aan te pas. Je werkt aan het optimaliseren van de bestaande marketinginstrumenten en het uitvoeren en bewaken van de (online) marketingactiviteiten.

Wagenborg Passagiersdiensten
zoekt een communicatiemedewerker ( fulltime). Het betreft een tijdelijk dienstverband voor de periode van een half jaar. Je houdt je bezig met de interne- en externe communicatie naar de medewerkers, passagiers en stakeholders. Je draagt actief bij aan een positieve beeldvorming via de online- en offlinekanalen. Je bent in staat het overzicht te bewaken, werkt georganiseerd en gestructureerd en kan goed zelfstandig werken. Je kunt tot 22 december reageren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Nieuws huisstijl Noordelijk Belastingkantoor
Communicatiebureau Open uit Groningen heeft het logo en de huisstijl van het nieuwe Noordelijk Belastingkantoor ontwikkeld. Deze nieuwe belastingorganisatie wordt vanaf 1 januari aanstaande hét kantoor in Noord-Nederland voor heffing, inning en WOZ-waardering van lokale belastingen. Het betreft een fusie van het huidige Hefpunt gecombineerd met de gemeente Groningen. De nieuwe huisstijl is ontworpen volgens de criteria ‘modern, robuust en fris’ en kent ook een zekere noordelijke nuchterheid en eigenzinnigheid. De komende weken zal de nieuwe organisatie worden geïntroduceerd door middel van een brede naamsbekendheidcampagne in heel Noord-Nederland.

Kloof tussen de Randstad en de rest van Nederland
Karel Smouter schreef op De Correspondent over de geografische kloof tussen Amsterdam en de provincie en toonde op basis van het ledenbestand van de NVJ aan dat zo’n beetje twee derde van de journalisten in de Randstad woont. Het was een genuanceerd verhaal; Smouter riep geen moord en brand over deze kloof en liet zich ook niet verleiden tot dramatische conclusies dat het zo niet langer kon met al die Randstedelijke journalisten. Er zijn zeker ook verslaggevers die buiten de ring en buiten het Mediapark komen om verhalen te maken. Maar verslag doen ‘over’ is toch iets anders is dan verslag doen ‘uit’ en daarom eindigt Smouter zijn stuk met vijf oplossingen om de kloof toch enigszins te verkleinen. Geen rocket science, maar wel mooie ideeën (zoals het publiek zelf meet-ups laten organiseren bijvoorbeeld) waar redacties in Nederland best wel eens goed over na kunnen denken.

Nieuwe kloof, die tussen oude en nieuwe journalistiek
Terwijl de journalistiek zich de afgelopen weken boog over de vraag of er wel of niet een mediakloof zou bestaan tussen de Randstad en de rest van Nederland, stuitte Klaske Tameling op een kloof die minstens zo relevant is. Niet zozeer een geografische, maar eentje tussen oude en nieuwe journalistiek. In plaats van nieuwe journalistiek, zou je in feite ook kunnen spreken van kwaliteitsjournalistiek. Omdat mediaorganisaties sinds de komst van het internet in eerste instantie wat angstig om zich heen zijn gaan slaan en een antwoord dachten te vinden in het (online) verspreiden van zoveel mogelijk (kort en andermans) nieuws en dan het liefst ook nog zo snel mogelijk, leken sommige redacties een beetje te vergeten waarvoor ze in het leven waren geroepen.

Het prijzenseizoen is geopend
Nieuwe jaren geven velen aanleiding om het voorbije jaar eens te onderwerpen aan wat nu eigenlijk allemaal gebeurt is. De journalistieke wereld kent De Tegel, de journalistieke jaarprijs. De Noorder Pers Sociëteit kent de ‘Reuringprijs’ en reikt jaarlijks de prijs uit aan iemand die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd.
Onder auspiciën van diezelfde Noorder Pers Sociëteit wordt ook de Groninger Persprijs uitgereikt en wellicht ook de Pittbull prijs. De Groninger Persprijs wordt uitgereikt aan de beste productie voor, door en met Groningers. Een Groninger journalist die iets heeft gemaakt over een onderwerp dat niets van doen heeft met Groningen kan meedingen, net als een journalist van buiten ons gebied die een Groningse kwestie bij de kop heeft gepakt.

De ROI van PR meten
Hoewel PR geen harde wetenschap is en vooral gaat om zichtbaarheid en bereik, zijn er absoluut manieren om de return on investment (ROI) ervan te kunnen meten. Met een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methodes kunnen de resultaten van PR niet alleen gemeten, maar ook geanalyseerd en vergeleken worden. Het zou overduidelijk moeten zijn dat PR een essentiële rol speelt in het promoten van je organisatie, producten en/of diensten. Toch is het waarschijnlijk lastiger voor jou als PR-professional om de echte waarde van je werk te bepalen, zeker in vergelijking met je collega’s van marketing en sales. Hun meetbare data, zoals het aantal leads en daadwerkelijke deals, kunnen over het algemeen niet toegepast worden op jouw content, ook al is die misschien net zo ‘succesvol’ als die cold calls en (semi-)anonieme e-mails.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2018
December 2017. Terwijl ik dit schrijf, zie ik het buiten sneeuwen. Het jaar loopt ten einde en we gaan de feestdagen tegemoet. We tellen af naar het jaar 2018. Een tijd van festiviteiten, vrolijkheid maar ook omzien naar elkaar. Er zijn voor elkaar! Maar weet dat je niet dikker wordt tussen kerst en oud en nieuw maar tussen oud en nieuw en kerst!

Uitspraak
Een verrassend nieuwjaar
Iemand zei eens: “leef je leven alsof iedere dag je laatste is.
Ik zeg: “leef iedere dag alsof het je eerste dag is. Er is zoveel om je over te verwonderen en nog meer om naar uit te kijken.“

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s