Bonen in de pot

8 januari 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Reportage over vuurwerk leidt tot reuring
Pieter Sijpersma doet onderzoek naar vuurwerk-item
Verslaggever Rob Mulder van RTV Noord nam een vuurwerkpakket aan ter waarde van 139 euro in ruil voor reclame voor een vuurwerkhandelaar in de stad. Dat meldt de omroep zelf nadat commotie ontstond over een item van Mulder. Noord laat een extern onderzoek uitvoeren en doet voorlopig geen zaken meer met Mulder die al jarenlang freelance verbonden is aan de omroep. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Pieter Sijpersma, oud-hoofdredacteur van Dagblad van het Noorden. In het inmiddels verwijderde item is te zien dat Mulder ‘zwaar illegaal vuurwerk’ koopt van een ‘handelaar’. Stadsblog Sikkom ontdekte dit en publiceerde erover. RTV Noord stelde eerst nog dat er geen sprake zou zijn van nepnieuws, maar vooral van een ongelukkige montage waarbij fouten gemaakt zijn.

Verder in deze volle editie
• Het nieuwe jaar: veel vacatures en veel transfers
• Omzet reclamebureaus stijgt in 2018
• Dé uitdaging voor zorgorganisaties in 2018
• Werkvloerergernissen

Opgevallen
Omzet reclamebureaus stijgt in 2018
In een update over de reclamebranche stelt Kasper Buiting van de ABN Amro dat de economische crisis en digitalisering van de samenleving het reclamewezen hard hebben geraakt. Buiting: “Waar andere branches zich vrij snel konden herstellen, heeft de crisis hier lang voortgeduurd. De laatste jaren is de omzetdaling gestopt. Het lijkt erop dat de branche de veranderingen voor een belangrijk deel heeft geabsorbeerd en de economische vooruitzichten genormaliseerd zijn.”

Marketing- en salesmensen zien LinkedIn als waardevol salesmedium
Een derde vindt eigen organisatie te traag reageren op digitale trends. 41% van de Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken ziet LinkedIn als een waardevol platform als het gaat om het genereren van sales. Dit blijkt uit een onderzoek van The Social Selling Company, gehouden onder bijna 500 Nederlandse sales- en marketingprofessionals.

Veel missen de boot
“Uit ervaring weten wij dat de meeste bedrijven redelijk traag zijn met het invoeren van innovaties,” aldus Van der Linden van Social Selling Company. “Het gaat erom dat u de klant geeft wat hij wil, ook qua content. Pas als hij uw merk en organisatie vertrouwt, omdat u hem op weg helpt, zal hij geneigd zijn iets van u te kopen. Maar dan moet de digitale infrastructuur wel op orde zijn.”

Dé uitdaging voor zorgorganisaties in 2018
Investeren in marketing betekent investeren in de toekomst, in het bestaansrecht van je organisatie en in de toegevoegde waarde die je levert aan alle betrokken partijen. Aldus Sjors van Leeuwen, de bekende online deskundige. Er zijn veel marketingdefinities in omloop met Babylonische spraakverwarring tot gevolg. Volgen we de ontwikkelingen in de marketingwetenschap en zorg, dan kan marketing als volgt gedefinieerd worden: “Marketing is een continu afstemmingsproces waarbij een organisatie zijn aanbod voortdurend probeert af te stemmen op de (veranderende) vraag uit de markt en de (veranderende) behoeften van klanten (zorgvragers, verwijzers, zorginkopers).”

Transfers
Shona Dittner-Schoofs
is nu nog senior communicatieadviseur, maar verlaat Statement communicatieadviesbureau en is op zoek naar de ultieme baan in Brabant. Zij gaat met haar man en de kinderen terug naar Noord-Brabant, waar hun gezamenlijke roots liggen en waar hij een nieuwe baan heeft geaccepteerd.

Rogier Werkhoven
gaat productontwikkeling doen voor de diensten en producten die via Espria worden aangeboden. Rogier komt van Vodafone Ziggo Zakelijk waar hij marketing- en salesprofessional was en deed communicatie-ervaring op bij de CommunicatieSjop en bij het CommunicatieFestival.

Barbara van der Veur
is nu manager Communications CIOO en secretaris van het MT bij de Rabobank in Utrecht en verantwoordelijk voor het communicatieteam voor het CIOO-domein van Rabobank en verantwoordelijk voor continue verbetering van de MT CIOO. Barbara was Business Manager van de COO van IT Systems. Daarvoor vervulde ze diverse functies binnen de RABO Bank organisatie en studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

La Compagnie,
het bekende Groningse communicatiebureau, gaat het nieuwe jaar in met belangrijke versterkingen van het team. Al langere tijd zochten ze naar een art director. Met de keus voor Len Fickinger gingen ze dan ook niet over één nacht ijs. Len is afkomstig uit Tilburg waar zijn vader een ontwerpstudio heeft.

Nieuw bij La Compagnie is ook designer Rommie Schilstra; ze maakte al naam met haar werk voor de International Pop Underground (Vera) en ander opvallende designs en illustraties.

Laurens ten Cate deed elders al van zich spreken door een project met Schalke’04; bij La Compagnie gaat hij als marketing-trainee dit kunstje nog eens herhalen voor hun opdrachtgevers. Hij gaat zich ook bezighouden met sportmarketing gerelateerde projecten.

Akkie Feenstra
is nu Expert Crisiscommunicatie (nevenfunctie) bij Veiligheidsregio Fryslân. Akkie is senior communicatieadviseur bij de gemeente Leeuwarden en werkte eerder voor de gemeente Terschelling en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Marjolein Munniksma
is nu content manager (a.i.) bij LifelinesNL. Marjolein werkte eerder voor de Hanzehogeschool Groningen, de Noorderbrug, Yorneo en de Zorggroep Groningen en studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Rob Koning
mag zich nu Directeur Marketing en Communicatie bij de NHL Stenden Hogeschool noemen. Rob was manager van de opleiding Communicatie van de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Maaike Dijkstra
werkt nu als content specialist bij de Antea Group waar ze zich voornamelijk bezig houdt met de website, social media en andere communicatie-uitingen van Antea Group Nederland. Maaike werkt nog voor het Flaeijelfeest en werkt eerder voor Fieber en voor Fryslân Ring.

Jenny Rodenhuis
is nu communicatieadviseur bij Noorderbreedte. Jenny komt van De Friesland Zorgverzekeraar waar ze verschillende functie bekleedde.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 15 januari een bijeenkomst in MartiniPlaza in Groningen met trendwatcher Yuri van Geest. Yuri van Geest is spreker op het gebied van innovatie en Singularity, een verzamelterm van de belangrijkste opkomende technologiën zoals ICT, biotech (DNA profiling, synthetische biologie, stamcellen), neurotech, nanotech, robots, 3D printen, artificial intelligence, nieuwe energie, brain computer interfaces, quantum computing en ruimtevaart.

Kees Frenay en uitgeverij Wolters Kluwer
organiseren op vrijdag 26 januari een mini-symposium over beleidstaal en -teksten. Sprekers zijn Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen en energiek pleitbezorger van gewone taal, Carel Jansen, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en voorzitter van het Netwerk Begrijpelijke Overheid en Heinrich Winter, hoogleraar Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Maar, hoe dan’
Op donderdag 1 februari organiseert internetbureau iWink het ‘Maar, hoe dan’-seminar. Hun nieuwe kantoor aan de Laan Corpus den Hoorn 200 in Groningen, verandert die middag in een ruimte voor nieuwe inspiratie, nieuwe inzichten, contacten en nieuwe kennis omtrent digitale communicatie in de zorg. Marketing- en communicatieprofessionals werkzaam in de zorg worden uitgenodigd hun eigen Hoe-vraag in te dienen in ruil voor gratis toegang tot het seminar.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een communicatiebureau in Groningen een organisatie- en controletalent. Je hebt ambitie en altijd al voor een communicatiebureau willen werken. Je wil alles tot in de puntjes geregeld hebben en wil controle over de klantprocessen. Een functiebenaming is moeilijk te geven maar je bent een accurate assistent(e), een office medewerk(st)er maar in ieder geval een organisatietalent. Er is volop de mogelijkheid om door te groeien naar office manager. Je hebt een grote affiniteit met communicatie en hebt kennis van marketing. Je bent het type dat je tanden erin zet, je vast bijt in projecten en alles tot in de puntjes controleert; je hebt online kennis en vaardigheden en vindt het leuk om met social media bezig te zijn. Je kunt je CV en motivatie sturen naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een gemeente in Drenthe een communicatieadviseur. Op dit moment liggen er zo veel klussen dat ze de vraag niet meer aankunnen. Jij biedt hen de helpende hand en neemt werk van hen over of bent contactpersoon voor een aantal nieuwe zaken die de komende periode gaan spelen. Je houdt je bezig met het adviseren van collega’s en bestuurders over allerlei communicatievraagstukken. Stuur jan@janboon.com voor 11 januari je CV en motivatie!

Groningen Airport Eelde
zoekt een medior medewerker Marketing en Communicatie. Je gaat aan de slag met het organiseren van evenementen, beurzen en andere bijeenkomsten op en rond de luchthaven, het creëren van reclame visuals en bedenken van de juiste bijbehorende communicatiestrategie, het behouden en uitbouwen van een goede relatie met luchtvaartmaatschappijen, touroperators en reisagenten met als doel zo veel mogelijk tickets en reizen verkopen. Stuur je CV én motivatie uiterlijk 8 januari!!

NSD international
zoekt voor de vestiging in Tijnje een medewerker Marketing en Communicatie. Je werk bestaat uit het (door)ontwikkelen en beheren van communicatiemiddelen. Je verricht daarnaast marktonderzoek, waarna je de resultaten gebruikt om bij te sturen.

Veiligheidsregio Groningen
zoekt een ervaren Teamleider Communicatie met een eigentijdse en toekomstgerichte visie op communicatie. Je bent een coachende en resultaatgerichte leidinggevende en inspireert daarmee communicatieprofessionals tot goede prestaties en ontwikkeling van zichzelf en hun vakbekwaamheid. Je beschikt over politieke-bestuurlijke sensitiviteit, onderhandelingsvaardigheid, omgevingsgerichtheid en stressbestendigheid. Reageer voor 15 januari.

Jansma Drachten
zoekt een communicatiemedewerker. Je bent verantwoordelijk voor het beheren en mede-ontwikkelen van de website en het actueel houden van de social media kanalen van Jansma Drachten. Daarnaast heb je interesse in de bouw -en infrasector en kun je snel schakelen wanneer er ondersteuning gevraagd wordt voor de projectcommunicatie. Je bent creatief met taal en je kunt informatie verwerken tot wervende en doelgroepgerichte teksten.

Veiligheidsregio Groningen
zoekt een strategisch communicatieadviseur met het aandachtsgebied aardbevingen die stevig, doortastend en prestatiegericht is. Je bent politiek-bestuurlijk sensitief, onderhandelingsvaardig, omgevingsbewust en stressbestendig. Je bent een stevige persoonlijkheid (verbinder) die zich thuis voelt in het krachtenveld van een netwerk met uiteenlopende belangen. Je beschikt over een hand-on mentaliteit en een creatieve geest.

Kredietbank Nederland Leeuwarden
zoekt een communicatie- en marketingadviseur. Je ondersteunt en adviseert de directie op het gebied van interne- en externe communicatie en marktbenadering. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoer en het aanspreekpunt voor het externe reclamebureau en werkt actief mee aan de ontwikkeling van huisstijl, website, folders en andere uitingen. Je kunt tot en met 10 januari solliciteren.

Clondalkin Flexible Packaging Grootegast
zoekt een junior marketing manager. Je bent continue actief om de positionering op de internationale markt nog verder te versterken, het creëren van content voor de website, linked-in pagina en overige social media en de organisatie van internationale beursdeelnames, klantendagen en overige evenementen.

Yacht Groningen
zoekt een communicatieprofessional. Je werkt mee aan tal van communicatievraagstukken en -activiteiten. En dat voor meerdere klanten. Hierbij ligt voor jou de nadruk op het ontwikkelen van communicatiemiddelen en het schrijven en redigeren van teksten in een multimediale omgeving. De organisatie heeft een kantoor in Groningen en Utrecht. Minimaal moet je 2 dagen in Groningen werken.

Defacto
zoekt een marketeer. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van verschillende marketingactiviteiten, met als doel het verhogen van het aantal conversies, het genereren van leads en uiteindelijk het meest belangrijke: het verhogen van de klanttevredenheid. Je ontwikkelt content voor diverse communicatiemiddelen, beheert en optimaliseert van content (online/offline) en organiseren en promoot seminars voor potentiële klanten.

Noordhoff Groningen
zoekt een content marketeer. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van verschillende (online) activiteiten binnen de marketingcampagnes. De campagnes bestaan onder andere uit het inzetten van e-mailingen, e-nieuwsbrieven, direct mails, events en webinars met als doel het binnenhalen van leadtargets, het verhogen van conversiepercentages en het verhogen van de klanttevredenheid.

Fieber in Joure
zoekt een marketingmedewerker. Je gaat je bezig houden met het creëren en verzorgen van de communicatiematerialen, het schrijven van SEO-vriendelijke teksten en het creëren van nieuwsbrieven en automatische e-mailcampagnes. Je coördineert alle marketing activiteiten en acties.

De Century Autogroep in Emmen
zoekt een junior online marketing medewerker. Je bent verantwoordelijk voor het beheer en het optimaliseren van de voorraad nieuwe auto’s in de grootste winkel, century.nl. Jij zorgt ervoor dat de voorraad visueel en tekstueel optimaal gepresenteerd wordt voor de potentiële klant, op de eigen site en op de autoportals waarop ze adverteren.

Ziengs Schoenen
zoekt een medior/senior online Marketeer. Je bent verantwoordelijk voor de strategische/tactische koers op het gebied van online marketing. Jij bedenkt, bewaakt en ontwikkelt in overleg met de manager e-commerce de te voeren online (performance) strategie met als primair doel: een gezonde groei voor het online kanaal en een positief neveneffect naar de totale organisatie.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Verhuist
Het communicatiebureau EYEGO is verhuist naar de Pottebakkersrijge 19 in Groningen. EYEGO levert creatieve (digitale) oplossingen voor je bedrijf of organisatie. Ze zijn thuis op het gebied van strategie, ontwikkeling van concepten tot ontwerpen van een nieuwe huisstijl, beeldmerk of andere communicatiemiddelen.

Werkvloerergernissen
Slechte communicatie vanuit het management is bij uitstek de grootste ergernis op de Nederlandse werkvloer binnen marketing, PR, communicatie en journalistiek. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group en SchaalX onder ruim 3.500 professionals in loondienst. De meeste ergernissen zijn te wijten aan het gedrag van collega’s. Dus werknemers die als goed voornemen hebben om in 2018 een leukere collega te zijn, kunnen aan de slag om deze top drie ergernissen te voorkomen: slechte communicatie vanuit het management, collega’s die zich niet aan afspraken houden en collega’s die hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Aandacht voor aanhaken
De aanvoerder van de lijst toont aan dat het management de grootste veroorzaker is van ergernissen bij werknemers. Ingrid Schipper, managing partner SchaalX: “We horen het vaak van kandidaten die bij ons op gesprek komen. Het lijkt zo makkelijk en toch merken we in veel gevallen dat informatie niet goed doorkomt op de werkvloer en dat veroorzaakt onvrede bij de medewerkers. Aandacht voor het aanhaken van medewerkers wordt nog steeds enorm onderschat door het management.”

Waarom een presentatie met louter statements de luisteraar tot wanhoop drijft
Storytelling is een interessante vaardigheid, omdat het je meer invloed geeft. Verhalen worden nu eenmaal beter begrepen, langer onthouden en vaker doorverteld. Neem een belangrijk statement als ‘De doorlooptijd van ons proces is te lang.’ Je kunt dit in koeienletters op een slide zetten en er ernstig bij kijken maar dat wil niet zeggen dat dit ook maar enig effect heeft. Dat schrijft Natalie Holwerda in haar blog. Veel beter is het om een waargebeurde anekdote te vertellen over een intern project dat vijf weken uitliep en de klant in grote problemen bracht. Zulke grote problemen dat de klant uiteindelijk gefrustreerd opstapte.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Voornemens
Heb je al goede voornemens voor 2018? Je hebt er vast een paar. Goede voornemens zijn, net als vrienden die je een jaar niet gezien hebt, nog steeds niet zoveel veranderd. Sportscholen stellen hun marketing erop in en zien hun ledental in januari groeien. Tabaksfabrikanten zien in december hun omzet enorm stijgen en in januari enorm dalen. Goede voornemens duren echter zelden langer dan een week. Slechts een half procent van de mensen schijnt een goed voornemen het hele jaar vol te kunnen houden.

Uitspraak
“Ik kan mijn werk prima doen zonder persvoorlichters” (VI-journalist Martijn Krabbendam).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s