Bonen in de pot

22 januari 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Communicatieregister CommTop
De eerste fase van de certificering communicatiebranche is bijna voltooid. Stichting CommTop presenteert de competentieset en het register tijdens een bijzondere bijeenkomst op 8 februari vanaf 19.30 uur op landgoed Groot Spriel in Putten. De stichting nodigt alle belanghebbenden – professionals, opleidingen, bedrijven in de communicatiebranche, zowel aan de aanbod- als de vraagzijde, maar ook beroepsverenigingen en andere instanties – van harte uit voor deze presentatie. Zij krijgen volop gelegenheid om te reflecteren op de competentieset, zodat verdere aanscherping mogelijk is. Volg voor verdere details de http://www.commtop.nl.

Verder in deze volle editie
• Competenties van communicatieprofessionals
• Jumbo bouwt schaatscampagne rond Sven Kramer
• Positionering
• Communicatie als afdeling, die tijd is voorbij
• Meer Sven

Opgevallen
Competenties van communicatieprofessionals: de verwarring blijft
Enkele weken geleden kreeg Luc de Ruijter de “Competenties van communicatieprofessionals” van de overheid in de mail van een vakgenoot. Het is niet de eerste keer dat er een poging tot duiding is ondernomen. Evenmin is het de eerste keer dat die poging jammerlijk faalt. Wat hij (weer) vooral leest in dit rijtje ‘competentieniveaus’, is de vakinhoudelijke verwarring over communicatie. Die is binnen de overheid niet minder dan daarbuiten. Verwarring over ‘het’ vak treffen we al jaren aan in eigenlijk elke communicatiecontext die je kunt bedenken. Hier zit nauwelijks beweging in.

Versterk als it-bedrijf je imago met social media
“Vertel niet hoe fantastisch je bent”. Op Facebook posten omdat het hip is, lollig reageren op Twitter of ict-specialisten stalken met jobaanbiedingen op LinkedIn, die tijden zijn voorbij. Social media zijn volwassen en bieden meer kansen dan ooit om het imago van je bedrijf te versterken. Er zijn nog altijd it-bedrijven die social media alleen maar gebruiken als platform om hun persberichten te plaatsen. Doodzonde, zegt trainer en spreker Jan Willem Alphenaar. Hij geeft trainingen over social selling via LinkedIn en leert bedrijven hoe ze zichzelf op de kaart zetten door te bloggen en andere media te gebruiken.

ABN Amro kiest MediaCom en Storm Digital als mediabureaus voor alle merken
De samenwerking gaat per maart gefaseerd van start. In juli 2017 werd duidelijk dat ABN Amro een pitchtraject zou beginnen. Het uitgebreide pitchtraject is begeleid door een intern pitchteam, bestaande uit off- en online specialisten en procurement. Daaruit zijn nu MediaCom en Storm Digital naar voren gekomen. Storm Digital heeft vestigingen in Amsterdam en Groningen.

Het merk Sven Kramer gaat een leven lang mee
Met de Olympische Spelen voor de boeg zijn alle ogen gericht op Sven Kramer. De Fries is veel meer dan een nationaal uithangbord en een topschaatser. Kramer is een merk geworden. Hij is een winnaar. Heeft altijd goede uitspraken. Is eerlijk en recht door zee. Heeft een bloedhekel aan verliezen. Maar als hij verliest, doet hij dat grotesk en meeslepend. Sven Kramer appelleert aan het wij-gevoel. Nederlanders spiegelen zichzelf graag aan hun helden. En Kramer heeft voor ieder wat wils. Zeg nou eerlijk: we gunnen hem toch allemaal Olympisch goud op de 10 kilometer, zíjn afstand? Nogal wiedes dat we in de aanloop naar de Olympische Spelen veel Kramer analoog, digitaal en in print voorbij zullen zien komen. Het merk Sven Kramer verkoopt, weten ook FILA, Lotto, Jumbo, Procter & Gamble (met het vitaminenmerk Swisse) en KPN.

Positionering
Het positioneren van het merk Sven Kramer ging deels vanzelf vanwege zijn oer-Hollandse kenmerken. Maar er is wel degelijk aan geschaafd en gebeiteld om een zo gepolijst mogelijk beeld te boetseren. Kramer is zich daar altijd bewust van geweest. “Als je topsport wil bedrijven, ben je mede afhankelijk van sponsoring. Dat is goed voor de sport en ook goed voor mij,” aldus Sven Kramer. Om zijn commerciële- en marketingactiviteiten te behartigen, ging Kramer bijna acht jaar geleden een samenwerking aan met House of Sports. Het was de fase na de Spelen van Vancouver. Vier jaar later vond de transitie plaats van schaatsploeg TVM, via Brand Loyalty, naar uiteindelijk de schaats- en wielerploeg LottoNL-Jumbo. Dat is zijn huidige ploeg. Een lang en ingewikkeld traject wat veel inspanning vergde van beide partijen.

Jumbo bouwt schaatscampagne rond Sven Kramer-muts
De Winterspelen van 2018 in PyeaongChang beginnen vrijdag 9 februari en de sluiting is ruim twee weken later op zondag 25 februari. In aanloop naar de winterspelen zul je zien dat allerlei sporters in reclameboodschappen terug te zien en te horen zijn. Zo bedacht Jumbo de woordspeling S’FANmuts als eerbetoon aan onze grootste schaatstopper. Jumbo ondersteunt zijn sponsoring van Team LottoNL-Jumbo dit jaar met een nieuwe landelijke schaatscampagne. De hoofdrol in de campagne is de zogenoemde Jumbo S’FANmuts. Jumbo: “Dat is een eerbetoon aan Sven Kramer en alle andere schaatstoppers die de komende maand op jacht gaan naar die felbegeerde Olympische medailles.”

Voor jongeren is krant dood
De papieren krant is voor Millennials (geboren tussen 1985 en 1995) en Generatie Z (geboren tussen 1996 en 2010) zo dood als een pier. Lineaire tv nog niet. Aldus een onderzoek van Mediatest. Eind 2017 voerde MediaTest, in samenwerking met Wayne Parker Kent, een onderzoek uit onder jongeren. Het onderzoek zoomt in op verschillen tussen Millennials en Generatie Z. Beide groepen hebben een vragenlijst ingevuld over een breed aantal thema’s, waaronder mediagebruik, online privacy en gelijkheid tussen man en vrouw.

TV
Uit de resultaten blijkt dat de papieren krant voor beide groepen verleden tijd is. Slechts 1 tot 2% slaat nog een papieren krantje open om te weten wat er aan de hand is in de wereld. Gemiddeld kijken de jongeren ruim 2,5 uur televisie per dag. Daarbij is on demand-televisie zoals Netflix en Videoland verreweg het populairst (Gen Z: 45%; Millennials: 42%). In tegenstelling tot wat veel media roepen, blijkt lineair tv-kijken nog niet uitgestorven onder de jongeren. Hoewel het anno 2017 vaker om flinterdunne flat screens gaat dan om de goeie ouwe beeldbuis, blijkt 26% van Gen Z en 32% van de Millennials hun totale tv-kijktijd te besteden aan lineaire tv. Er zijn ook verschillen gevonden tussen jongeren in dorpen en jongeren in steden: in dorpen kijkt men meer lineaire tv dan in de stad.

Ook niet NVJ-leden in Raad voor de Journalistiek
De Nederlandse Vereniging van Journalisten heeft niet meer als enige partij zeggenschap over de benoeming van de leden van de Raad voor de Journalistiek. De Algemene Ledenvergadering van de NVJ heeft onlangs ingestemd met een motie voor een nieuwe benoemingsprocedure. In april vorig jaar werd de discussie over de benoemingsprocedure in de Nieuwe Reporter aangezwengeld door mediajournalist Theo Dersjant. Hij stelde dat de NVJ een te zware stem heeft in die procedure en karakteriseerde de Raad voor de Journalistiek als een NVJ-Raad voor de Journalistiek en niet representatief voor het journalistieke beroepsveld.

Transfers
Gert Klooster
wordt de nieuwe senior adviseur en (beoogd) boegbeeld bij het Bureau Voor Noordelijke Gemeenten (BVNG). Gert is zijn loopbaan begonnen als journalist voor kranten, radio en TV, werd aansluitend zelfstandig ondernemer en werkte vervolgens als extern adviseur voor vele gemeenten en organisaties. In de afgelopen jaren was hij adviseur communicatie en dienstverlening bij de gemeente Stadskanaal, expert crisiscommunicatie bij de Veiligheidsregio Groningen en op freelance basis dagvoorzitter/presentator en procesbegeleider.

Jan Kees Dommisse
is nu communicatieadviseur bij de gemeente Midden-Groningen. Jan Kees werkte eerder voor de gemeente Menterwolde, Oldambt, Winschoten, Scheemda en Oostburg.

Kirsten Noyons
is nu communicatieadviseur bij de gemeente Groningen. Kirsten komt van Groningen Bereikbaar en was eerder bedrijfsjournalist/redacteur bij de gemeente Groningen en bij de Rijksuniversiteit Groningen.

Djûra Schra
is nu projectmanager bij Crossmedia Communicatiegroep in Heerenveen. Daarnaast runt ze haar fotografie- & vormgevingsbedrijf Frames & Design. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool te Leeuwarden.

Miranda Bosman
is nu marketing- en salesmedewerkster bij Dofine wall floor creations in Winschoten. Daarvoor was ze salesmedewerkster bij OP=OP en heeft ze als financieel adviseur bij een bank gewerkt.

Kasper Schomaker
is nu communicatieadviseur bij de de gemeente Westerwolde. Kasper was bestuursadviseur Communicatie bij de gemeente Vlagtwedde en werkte eerder voor de gemeente Bellingwedde en was grafisch ontwerper. Hij studeerde Communicatie en Vormgeving en Nieuwe Media aan de Hanzehogeschool Groningen.

Agenda
Kees Frenay en uitgeverij Wolters Kluwer
organiseren op vrijdag 26 januari een mini-symposium over beleidstaal en -teksten. Sprekers zijn Eric van Oosterhout, burgemeester van Emmen en energiek pleitbezorger van gewone taal, Carel Jansen, hoogleraar Communicatiewetenschap aan de Rijksuniversiteit Groningen en voorzitter van het Netwerk Begrijpelijke Overheid en Heinrich Winter, hoogleraar Bestuurskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen.

‘Maar, hoe dan’
Op donderdag 1 februari organiseert internetbureau iWink het ‘Maar, hoe dan’-seminar. Hun nieuwe kantoor aan de Laan Corpus den Hoorn 200 in Groningen, verandert die middag in een ruimte voor nieuwe inspiratie, nieuwe inzichten, contacten en nieuwe kennis omtrent digitale communicatie in de zorg. Marketing- en communicatieprofessionals werkzaam in de zorg worden uitgenodigd hun eigen Hoe-vraag in te dienen in ruil voor gratis toegang tot het seminar.

SMC050
organiseert op maandag 19 februari in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst met de titel: “Biotech revolution: Designerbabies and Superhumans?” CRISPR-Cas, een methode waarmee DNA gemodificeerd kan worden met ongekende precisie, heeft de wetenschap flink op zijn kop gezet. Van de mogelijkheid tot het bestrijden van malaria tot het creëren van varkens zo klein als een chihuahua. Met CRISPR kunnen wij gemakkelijker dan ooit tevoren genen wegknippen of toevoegen. De mens wordt maakbaar. Een geweldig revolutionaire techniek.

Vacatures
Het Groninger Landschap
zoekt een hoofd Communicatie. Je ontwikkelt en geeft vorm aan het beleid, activiteiten en projecten op het gebied van communicatie(middelen), draagvlak, positionering, uitstraling, jeugdeducatie en werving van fondsen en beschermers, je vertaalt beleid en projectvoorstellen naar actie- en werkplannen voor de eigen afdeling en ziet toe op de realisatie daarvan. Reageren is mogelijk tot en met 28 januari.

Koopmans Lakfabrieken Marrum
zoekt een marketing communicatie medewerker. Het is een afwisselende HBO startersfunctie waarbij je je bezig houdt met zowel administratie, marketing en communicatie. Je creëert content zowel offline als online, je geeft vorm aan flyers, folders voor interne- en externe communicatie en je organiseert evenementen.

De gemeente Tynaarlo
zoekt een medewerker Communicatie. Ben jij een energieke en gedreven communicatiemedewerker aan het begin van je loopbaan? Heb je het talent en de ambitie en wil je jezelf bewijzen? Ze zoeken een creatieve en ondernemende collega die hen helpt de communicatie over de organisatieontwikkeling vorm te geven.

Beter Thuis Wonen Thuiszorg Hoogeveen
zoekt een medewerker Communicatie. Ze zoeken iemand met een groot inlevingsvermogen die de juiste toon weet te raken bij het schrijven van teksten. Het is jouw taak om het merk Beter Thuis Wonen Thuiszorg zowel intern als extern uit te dragen. Je hebt oog voor creatieve teksten en vormgeving. Je ontwikkelt brochures, folders en ander communicatiemateriaal en beheert van de websites en social media.

New Energy Coalition in Groningen
zoekt een creatieve en proactieve communicatiemedewerker met een talent voor online marketing (0,8-1 FTE). In deze functie ligt de nadruk op online communicatie, zowel adviserend als uitvoerend. De taken variëren van het bouwen en onderhouden van websites en social media tot het ontwikkelen van media-campagnes en het monitoren en analyseren daarvan. Je kunt solliciteren door vóór 29 januari

De Drait Yachting in Drachten
heeft een vacature voor een communicatiemedewerker. Je taken zijn o.a. het schrijven en publiceren van teksten voor Drait Magazine, de websites en social media, het schrijven van persberichten, het ontwikkelen van een e-mail nieuwsbrief en het maken van videopromotie en foto’s van de vloot en omgeving.

De provincie Drenthe
is op zoek naar een communicatieadviseur. Je werkt samen met de bestuursadviseur binnen de portefeuille van een gedeputeerde. De beleidsterreinen zijn onder meer verkeer, economie en recreatie & toerisme. Je geeft strategisch communicatieadvies en coacht collega’s binnen je portefeuille om een effectieve communicatiemix in te zetten. Ze ontvangen je brief uiterlijk woensdag 24 januari. Een klikgesprek met de gedeputeerde maakt onderdeel uit van de procedure. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op maandag 29 januari.

De Universiteitskrant
van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een nieuwscoördinator (0,8 fte). Je bent verantwoordelijk voor nieuwsberichtgeving over de RUG en over het hoger onderwijs, zowel het ‘snelle harde’ nieuws als de achtergrondverhalen. Je draagt er zorg voor dat de site dagelijks wordt ververst en vernieuwd met aansprekende nieuwsverhalen en -achtergronden. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief met CV vitae vóór 1 februari in te sturen.

Marketing Drenthe
zoekt een allround medewerker marketing en communicatie (32 uur). In deze functie ondersteun je het team bij de uitvoering van de marketingcommunicatieplannen. Jouw werkzaamheden bestaan o.a. uit: onderhouden en beheren van websites, actuele content produceren ten behoeve van onze platforms, persberichten schrijven voor lokale, regionale en landelijke pers, inzetten van social media en opstellen van diverse communicatie-uitingen. Ze ontvangen je sollicitatie, bestaande uit een korte motivatie en CV, voor 1 februari.

Noordelijk Film Festival Leeuwarden
zoekt een hoofd Marketing en Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor het aanscherpen en ontwikkelen van het marketingplan. Je draagt zorg voor de festivalcampagne, de pers, specifieke marketingacties en algehele communicatie en coördineert de vormgeving en het drukwerk van het festival. Je bent thuis in de wereld van marketing en communicatie, je kent de trends, weet hoe je specifieke en nieuwe doelgroepen kunt bereiken. Je hebt een relevant nationaal netwerk in de filmwereld, media en pers. Reageren kan tot en met zondag 28 januari.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Hilde Dijk
woont nu officieel niet meer in Nederland! Ze is samen met haar vriend verhuisd naar de westkust van Ierland. Ze zou echter graag weer iets willen doen in Marketing en Communicatie. Mocht je nou heel toevallig iets horen over een flexjob in marketing, communicatie of wellicht iets anders in die richting? Ze is bereid af en toe de zee weer over te steken.

Communicatie als afdeling, die tijd is voorbij
Tom van der Weegen: Je kent dat wel. Een vergadering, iemand zegt: “Goede communicatie is cruciaal in dit project.” Vervolgens kijkt de hele tafel genoegzaam naar jou. Daar moet jíj als communicatieadviseur natuurlijk voor gaan zorgen. Waar hebben ze anders een afdeling Communicatie voor? We weten allemaal dat medewerkers zelf, management voorop, primair verantwoordelijk zijn voor de communicatie in en van hun organisatie. Gedrag is feitelijk de belangrijkste communicatiebron, dus niet communiceren kan niet eens. Daarnaast hebben sociale media ervoor gezorgd dat communicatie is gedemocratiseerd – iedereen kan een massapubliek bereiken. Ook binnen organisaties is dit het nieuwe communicatieparadigma. Dat nieuwe paradigma vraagt om een andere organisatie van de communicatie.

Communicatie als afdeling, die tijd is voorbij
Niet uitbesteed aan een afdeling, maar integraal onderdeel van elke functie. Wel met professionele ondersteuning van de communicatieambachten, zijnde de creatieve contentspecialisten: de tekstschrijvers, vormgevers, fotografen, social media-experts, enzovoorts. Noem het evenwel geen afdeling Communicatie, geef het een ander frame, om de illusie dat communicatie van een afdeling is te doorbreken. En al die communicatieadviseurs dan? Eigenlijk zijn dat ook specialisten. Communicatie is een veel te divers en uiteenlopend vak (geworden); een generieke communicatieadviseur met verstand van alles kan bijgezet worden in het Museum voor Communicatie, Zeestraat 82 te Den Haag. Aldus Tom van der Weegen, bureau voor communicatie bij verandering, interim en projectmanagement.

Persberichten.nl neemt persberichtenservice Nieuwsbank.nl over
De website Nieuwsbank.nl gaat een nieuw verdienmodel voor journalisten ontwikkelen en stopt met het distribueren van persberichten. De aloude persberichtenservice wordt overgenomen door de website persberichten.nl. Wie het oude Nieuwsbank wil gebruiken om nationaal of internationaal optimaal aandacht te genereren voor zijn persbericht, wordt nu automatisch doorgezet naar persberichten.nl. Het nieuwe Nieuwsbank.nl komt binnen enkele weken online in betaversie. In de tussenliggende periode kunnen de oude klanten alvast wennen aan de nieuwe situatie.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
“Communicatie moet beter”
De communicatie met reizigers over wanneer er weer treinen gaan rijden nadat de dienstregeling is stilgelegd, moet beter. Dat zegt Corien Koetsier van de NS. Veel door de storm gestrande reizigers werd een trein beloofd, die niet kwam. Koetsier erkent dat de communicatie naar de reizigers over of er wel of geen treinen zouden gaan rijden donderdag jl. niet voldoende was. “Dat is inderdaad iets wat we moeten gaan evalueren en wat we de volgende keer nog beter hopen te doen.” Er is hard doorgewerkt om de schade aan het spoor te herstellen. “ProRail heeft op veel plekken de schade kunnen herstellen. Daarnaast hebben wij alle mensen naar huis kunnen brengen. Niet altijd met de trein, maar ook met de bus.”

Uitspraak
“Als je topsport wil bedrijven, ben je mede afhankelijk van sponsoring. Dat is goed voor de sport en ook goed voor mij” (Sven Kramer beroepsschaatser).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s