Bonen in de pot

29 januari 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Meetlat communicatie voor een goede match
Binnenkort kunnen de vele tienduizenden werknemers en zzp’ers in de communicatiebranche hun professionele competenties beter dan ooit laten meten en aansluiten op de vraag uit de markt. Zo kunnen de kennis en vaardigheden die iemand in de praktijk heeft (bij)geleerd, voortaan worden gezien en meegewogen door werkgevers en opdrachtgevers – ook bij salarisbesprekingen en in uurtarieven. Stichting CommTop presenteert 8 februari de meetlat een competentieset voor professionals in de communicatiebranche, gebaseerd op het NLQF (Netherlands Quality Framework). Nadat het Nationaal Kenniscentrum EVC (Erkenning van Verworven Competenties) deze set heeft geaccepteerd als EVC-standaard, vormt het de meetlat voor professionaliteit in het nieuwe CommTop Register voor de communicatiebranche.

Verder in deze volle editie
• Over vijf jaar hebben we nauwelijks nog contact met journalisten
• Persvoorlichting 3.0
• PvdA-logo met middelvinger
• Weer veel vacatures

Opgevallen
Op LinkedIn is iedereen tegenwoordig creatief en gepassioneerd
Had Leonardo da Vinci nu geleefd, dan zou hij zichzelf op zijn LinkedIn-pagina waarschijnlijk niet hebben omschreven als ‘innovatief’, ‘creatief’ of ‘gespecialiseerd in de sfumato-techniek’. Want bij werkgevers val je met dit soort zoekwoorden niet meer op, omdat bijna iedereen zich tegenwoordig innovatief, creatief of specialist noemt op LinkedIn. Dit blijkt uit LinkedIn’s top tien van meest gebruikte woorden op LinkedIn-pagina’s in 2017. Dat schreef Jonathan Witteman in De Volkskrant.

De netwerksite vlooide daarvoor meer dan 7 miljoen Nederlandse LinkedIn-profielen uit. Op nummer één staat ‘gespecialiseerd’, gevolgd door ‘ervaren’ en ‘vakkundig’. Ook ‘gepassioneerd’, ‘innovatief’, ‘expert’ en ‘creatief’ zijn ongeveer even alomtegenwoordig op onze LinkedIn-profielen als schapen in Nieuw-Zeeland. De lijst toont een aantal opvallende verschuivingen in het zelfbeeld van de Nederlanders. Waren we in voorgaande jaren nog steevast ‘gedreven’ en ‘strategisch’, nu zijn die termen weggezakt uit de top-10. ‘Gemotiveerd’ zijn we nog wel, maar dat woord keert pas terug op plaats negen. Daarvoor in de plaats zijn ‘ervaring’ en ‘vakkundig’ gekomen, plus het in voorgaande jaren minder populaire ‘gespecialiseerd’.

Over vijf jaar hebben we nauwelijks nog contact met journalisten
Dat denkt Marc Lamers, directeur corporate communicatie Universiteit Wageningen en woordvoerder. Dit najaar verscheen een groot en veelbesproken onderzoek onder 374 Nederlandse woordvoerders. “Ik las in het onderzoek nauwelijks iets over interactiviteit met doelgroepen. Even gechargeerd gezegd: over vijf jaar hebben wij nauwelijks nog contact met journalisten. Althans met journalisten van traditionele, klassieke media. Wel met vernieuwende vormen van journalistiek zoals de Correspondent, en met bloggers en platforms als Vice. Journalisten vinden dat waarschijnlijk geen journalistiek. Maar lezers en kijkers wel.”

Persvoorlichting 3.0
De oplossing ligt in directe interactie met het publiek. Of, zoals Marc Lamers het noemt: “persvoorlichting 3.0”. De woordvoerder nieuwe stijl opereert niet klassiek, maar gaat te werk ‘als een journalist’, aldus Lamers. “Een persvoorlichter is nog veel van zijn tijd in de organisatie bezig. Dat beeld herken ik wel in het woordvoerdersonderzoek. Woordvoerders zijn meer van hun tijd kwijt aan interne afstemming dan aan perscontacten. Maar dan zijn we wel bezig om journalistieke verhalen te maken. We weten dat journalisten door de toegenomen druk op redacties steeds minder tijd hebben. Dat is een gat waar wij in kunnen springen.”

Meeliften op de Olympische Winterspelen
De Olympische Winterspelen in Pyeongchang, Zuid-Korea, staan voor de deur. Je hoeft niet eens voor een sportmerk of sportgerelateerde dienst te werken: als marketeer kun je gemakkelijk meeliften op de euforie en successen – of juist tegenslagen – van de Spelen. Heb je marketing-gerelateerd nog niets gedaan met de Winterspelen? Dat kan nog steeds. We gaan van platte naar interactieve, creatieve e-mails. Een e-mailtrend die we in 2018 onder andere vaker terug gaan zien is de cinemagraph. Sport straalt emotie en kracht uit en een sportfoto leent zich daarom perfect voor een cinemagraph. Cinemagraph is aandacht trekken op een smaakvolle manier met een levende foto op je website, een bewegende foto·

Online marketing is geen marketing
Het artikel in het Financieel Dagblad met de kop “Adviseurs dringen hart van reclamewereld binnen” trok de aandacht van Tadek Solarz, directeur van CMG Nederland. Afgezien van de kanttekening dat Deloitte en IBM in het verleden wel eens een creatief reclamebureau hebben gekocht, gaat het artikel voornamelijk over de stappen die richting digitale marketing gemaakt worden. Digitale marketing is hot en zal dat voorlopig nog wel blijven. Als je door een wat andere bril naar het internet kijkt, is het niet meer dan een vrijmarkt. Een plek waar vraag en aanbod zich in tal van verschillende gedaantes manifesteren. Iedereen wil iets of moet iets. Of het nu het gaat om het verkopen van producten, ideeën, jezelf of om het verzamelen van likes, of je nu blogger bent of verkoper van koelkasten; in principe is het model hetzelfde.

Adviseurs dringen hart van reclamewereld binnen
Grote adviesfirma’s kopen in hoog tempo marketingbedrijven op. Accenture begon er mee, Deloitte, IBM, PwC en McKinsey volgden snel. Met de inlijving van bureaus als het Britse Karmarama, het Belgische Kunstmaan, het Zweedse Acne, Pond en Veryday, Duitse ecx.io en de Amerikaanse Lunar en Heat hebben ze in enkele jaren marketingspelers met een miljardenomzet uit de grond gestampt. De consultants zien kansen in de marketingindustrie – omvang zo’n € 500 mrd -, omdat hun klanten voor nieuwe problemen staan. Dat zijn adverteerders die de consument minder goed kunnen bereiken omdat veel inkopen online gedaan worden en daar gelden andere wetten dan in de oude wereld van winkels en gedrukte media.

Transfers
Gerdy Meerlo
is nu senior strategisch communicatieadviseur bij het Openbaar Ministerie. Gerdy komt van de Nederlandse Aardolie Maatschappij waar ze corporate communicatieadviseur was en werkte eerder voor het UMCG, de Politie Eenheid Amsterdam, bij Los Angeles County Sherrff’s Departement en was journaliste bj RTL Editie NL.

Cathelijne van der Heijden
is nu projectleider Huisstijl bij de gemeente Westerwolde. Cathelijne was projectleider herindeling van de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond. Eerder werkte ze voor de gemeente Midden-Groningen, Winsum, Hoogeveen, Assen en Zaanstad en voor RENN4 en het Alfa college.

Sandrina Scholte
is nu hoofd Communicatie en Marketing van het Groninger Forum. Ze was communicatieadviseur bij Let’s Gro en heeft haar onderneming WOEMA! Eerder werkte ze voor tal van organisaties als het Landelijk Platform Wijkgericht Werken, Saamwerk, de Nacht van de Mode en was ze bij de provincie Groningen inhoudelijk projectleider voor het festival OVERdeVLOED.

Sven Schriever
is nu creative director bij 370 en had die functie bij tal van andere organisaties als Design & Concept, Whakakeke en La Compagnie.

Suzan Kwant
is nu junior nieuwsredacteur bij de gemeente Groningen. Suzan komt van de NDC mediagroep en werkte al eerder voor de gemeente Groningen en voor de GGD Groningen. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Agenda
‘Maar, hoe dan’
Op donderdag 1 februari organiseert internetbureau iWink het ‘Maar, hoe dan’-seminar. Hun nieuwe kantoor aan de Laan Corpus den Hoorn 200 in Groningen, verandert die middag in een ruimte voor nieuwe inspiratie, nieuwe inzichten, contacten en nieuwe kennis omtrent digitale communicatie in de zorg. Marketing- en communicatieprofessionals werkzaam in de zorg worden uitgenodigd hun eigen Hoe-vraag in te dienen in ruil voor gratis toegang tot het seminar.

SMC050
organiseert op maandag 19 februari in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst met de titel: “Biotech revolution: Designerbabies and Superhumans?” CRISPR-Cas, een methode waarmee DNA gemodificeerd kan worden met ongekende precisie, heeft de wetenschap flink op zijn kop gezet. Van de mogelijkheid tot het bestrijden van malaria tot het creëren van varkens zo klein als een chihuahua. Met CRISPR kunnen wij gemakkelijker dan ooit tevoren genen wegknippen of toevoegen. De mens wordt maakbaar. Een geweldig revolutionaire techniek.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een politieke organisatie in Groningen op zoek naar een communicatiemedewerker (plm. 16 uur per week). Je ondersteunt de fractie bij het uitdragen van standpunten en resultaten. Je bent in staat om de standpunten vertalen in (pers-) berichten, vlogs en voor sociale media. Je bent verantwoordelijk voor het bijhouden van de website en de sociale media en geeft gevraagd en ongevraagd communicatieadvies. Als organisatietalent regel je alle praktische zaken voor fractievergaderingen- en weekenden, werkbezoeken en andere politieke bijeenkomsten. We vragen van je dat je zeker op de woensdag en daarnaast op flexibele tijden kunt werken en goed kunt omgaan met druk en deadlines. Je hebt gevoel voor politiek en affiniteit met het gedachtegoed van de partij. Wij zoeken iemand met de intentie om zich twee jaar te binden aan deze functie en bieden goede arbeidsvoorwaarden. Je kunt je sollicitatie met motivatiebrief en cv per e-mail versturen naar jan@janboon.com.

TKP Pensioen
zoekt een junior communicatieadviseur. Je stelt (digitale) nieuwsbrieven en informatieve brieven op en coördineert de verzending ervan. Je beheert en onderhoudt websites en denkt mee over vormgeving en campagnes. Je houdt van uitdagende communicatievraagstukken. Je denkt graag na over hoe je deelnemers van een pensioenfonds meer inzicht en overzicht geeft van hun eigen pensioensituatie. Je kunt tot en met 2 februari reageren.

TKP Pensioen
zoekt een ervaren communicatieadviseur. Jij bent in je element als je een ingewikkelde boodschap duidelijk en begrijpelijk overbrengt. Je gaat graag creatief om met taal. Je houdt zowel van online als offline communicatie. Je werkt mee aan de communicatievraagstukken en -activiteiten voor meerdere pensioenfondsen. Je adviseert de klanten, gaat met ze in gesprek en hebt snel door waar het om draait. Je stelt het communicatieplan op en zorgt voor de uitvoering. Je kunt tot en met 2 februari reageren.

De gemeente Appingedam
zoekt een communicatieadviseur (32-36 uur per week/1 fte). Je bent het eerste aanspreekpunt voor het college en je verzorgt de bestuurlijke communicatie. Je werkt binnen het bestuurlijke krachtenveld, waarbij je te maken hebt met de vele (social) media en communicatie-uitingen. Je hebt als communicatieadviseur een spilfunctie in de vakinhoudelijke en de organisatorische ontwikkeling van de communicatiefunctie in de organisatie. Je kunt tot 5 februari reageren. De sollicitatiegesprekken vinden plaats op maandag 12 februari in de middag.

WILDLANDS Adventure Zoo in Emmen
zoekt een ervaren manager Marketing, Communicatie & Sales. Wat ga je doen: de ontwikkeling van een strategisch marketing-, communicatie- en salesplan; in gezamenlijkheid met directie en het managementteam opstellen van strategische doelen en je draagt zorg voor de realisatie daarvan door ze te vertalen naar je afdelingsjaarplan. Je bent verantwoordelijk voor het realiseren van de commerciële doelstellingen, zoals het verhogen van de bezoekersaantallen en het aantrekken van congressen en evenementen door het inzetten van innovatieve marketingcampagnes. Reageren kan tot en met 14 januari.

De gemeente Smallingerland
zoekt een communicatie- en marketingmedewerker. Je schrijft teksten voor het bedrijfsmagazine, websites, social media en persberichten en ontwikkelt een e-mail nieuwsbrief en maakt videopromotie en foto’s van de vloot en omgeving. Je ondersteunt bij de vormgeving van het bedrijfsmagazine.

WerC Uitzendbureau in Coevorden
zoekt voor een internationale organisatie, gevestigd in Zuid-Oost Drenthe, een medewerker Communicatie (24 uur pw). Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van de communicatie van onze opdrachtgever. Je gaat aan de slag met eigen concepten die je van begin tot eind opzet en uitvoert. Naast het verder opbouwen van internationale naamsbekendheid en het creëren van een onderscheidend vermogen, ligt het accent op de uitvoer van verschillende communicatieverzoeken die van alle afdelingen komen.

Veiligheidsregio Fryslân
zoekt een medewerker Communicatie met als aandachtsgebied Vormgeving. Ze zoeken een creatieve zelfstandige collega voor het team communicatie. Je bent een creatieve denker en de grafische pakketten van Adbobe, Illustrator, Photoshop en Indesign hebben voor jou geen geheimen meer. Daarbij heb je ook kennis van digitale ontwikkelingen in het werkveld van ‘onlinecommunicatie’. Je hebt ervaring in het adviseren van klanten als het gaat om vormgeving, bij voorkeur bij een vormgevingsbureau. Sollicitatiebrieven met cv kunnen tot en met 8 februari gestuurd worden. De eerste sollicitatiegesprekken worden gevoerd op 20 februari.

Veiligheidsregio Fryslân
zoekt een communicatieadviseur (32-36 uur pw). Ze zoeken een stevige, ervaren communicatieadviseur met name op het gebied van interne communicatie bij grotere organisaties. Je hebt ruime ervaring met de inzet van communicatie bij organisatieontwikkeling en organisatieverandering. Je kunt collega’s, leden van het management en de directeur van de GGD verder helpen met een professioneel communicatieadvies. Sollicitatiebrieven met cv kunnen tot en met 11 februari gestuurd worden. De eerste sollicitatiegesprekken worden gevoerd op 28 februari.

De Boer Drachten
is op zoek naar een echte advertentiespecialist met een enorme passie voor online marketing. Jij weet als geen ander de ins en outs van een goede Adwords campagne en kan snel en efficiënt een online marketing campagne opzetten. Je bent het liefst bezig om je eigen campagnes elke week tot in de puntjes bij te sturen. Met jou in huis behalen wij de maximale ROI op onze online marketingbudgetten. In je vrije tijd lees je het liefst marketing blog’s om bij te blijven met alle ontwikkelingen. Naast dat je bezig gaat met de marketing campagnes, wordt je ook verantwoordelijk voor een categorie op de website.

Focus
zoekt een medewerker Communicatie (24 uur pw), het gaat om een tijdelijke aanstelling tot 1 oktober met het hoofdkantoor in Groningen als standplaats. Je verricht je diverse voorkomende communicatietaken en verleen je ondersteuning aan de communicatieadviseur. Speciale affiniteit met online communicatie en beeldcommunicatie is gewenst. Sluitingsdatum is 9 februari. De gesprekken staan gepland op 15 februari in Groningen. Fokus verzorgt als enige landelijke organisatie de assistentieverlening in zogenoemde ADL-clusters (Fokusprojecten).

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Aandeel Google en Facebook
op Nederlandse online reclamemarkt snel naar 75%. Op dit moment gaat ruim 60% van de digitale reclamebestedingen naar Amerikaanse partijen. Het einde van die groei is nog niet in zicht, voorspelt MAGNA in haar Outlook 2018. MAGNA wil daarmee de groeicijfers in de Nederlandse digitale advertentiemarkt in perspectief plaatsen. Volgens Govaert Plesman, contracting director online bij de media-inkoper, gaat het aandeel ‘advertising spend’ voor Amerikaanse bedrijven binnen nu en twee jaar naar rond de 75%.

Eline de Zeeuw wint Afstudeerprijs Villamedia
De jaarlijkse Afstudeerprijs Villamedia gaat dit jaar naar een ‘klassieke’ masterscriptie: ‘Clubwatchers, vooral niet te kritisch? Onafhankelijkheid in de voetbaljournalistiek’. Eline de Zeeuw studeerde ermee af aan de Rijksuniversiteit van Groningen (Mediastudies, programma Journalistiek). Eline de Zeeuw klonk verrast toen ze hoorde dat ze de Afstudeerprijs Villamedia had gewonnen. “Daar had ik helemaal niet op gerekend!” Toch had ze haar masterscriptie niet bepaald uit de losse pols gemaakt. Meer dan een jaar is ze ermee bezig geweest, ruim drieduizend kilometer heeft ze ervoor afgelegd.

Meppeler Courant plaatst PvdA-logo met middelvinger. Foutje of rattenstreek?
Op Twitter gaan de mensen helemaal los. De PvdA-fracties van de gemeenten Westerveld, De Wolden en Meppel wilden een advertentie voor de aftrap van de gemeenteraadsverkiezingen in de Meppelse Courant plaatsen. Dat deden ze ook, alleen met het verkeerde logo: Niet het partijlogo van de PdvA met de vuist in de roos maar een persiflage van het logo met een heuse middelvinger stond in de krant te pronken. Foutje of opzet? De fracties denken het laatste. De middelvingerlogo werd ontdekt door de Meppelse SP-fractievoorzitter Xander Topma die een foto van het logo in de krant op Facebook plaatste met als tekst: ‘PvdA heeft niet helemaal het goede logo aangeleverd bij de Meppeler Courant.

Recreatieondernemers en Marketing Drenthe
Aanleiding is de nieuwe site http://www.besuchdrenthe.de, die moet helpen meer Duitse toeristen naar de provincie te lokken. De website, sinds kort in de lucht, geeft de Duitsers in hun eigen taal een idee van wat Drenthe op toeristisch gebied te bieden heeft. Drentse recreatieondernemers die willen meeliften, kunnen op de site reclame maken voor hun eigen nering. Marketing Drenthe heeft als voorwaarde gesteld dat ze dan wel een goede Duitse vertaling van hun tekst moeten aanleveren. Inmiddels staan op de site links naar een slordige 80 hotels, 140 vakantiehuizen en ruim 50 bungalowparken in de provincie. Later bleek dat techniek de oorzaak was van de verkeerde Duitse tekst.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Het beeldscherm van de toekomst is flinterdun en onbreekbaar
CES 2018, de grootste beurs ter wereld voor consumentenelektronica, gehouden in Las Vegas, bracht een stortvloed aan technologische innovaties. Eén van de meest in het oog springende was het flinterdunne en buigzame beeldscherm van het Chinese bedrijf Royole. Stel je voor, een opvouwbaar scherm dat je uit je binnenzak pakt, uitklapt en gebruikt als iPad. Of als elektronische krant. Een mobiele telefoon die je simpel buigt en om je pols draagt als ‘wearable’. De mogelijkheden zijn eindeloos en nog niet ten einde.

Uitspraak
“We zijn die ouderwetse radarfunctie, zoals dat ooit in de boekjes van de NGPR stond, een beetje vergeten.” Marc Lamers, directeur corporate communicatie Universiteit Wageningen.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s