Bonen in de pot

5 februari 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
De Noorder Pers Sociëteit
maakt op maandag 19 februari tijdens haar bijeenkomst in Café De Sleutel in Groningen (zie Agenda) bekend wie de Reuringprijs 2017 heeft gewonnen. De uitreiking daarvan vindt plaats rond 18.15 uur. De NPS-Reuringprijs wordt jaarlijks aan iemand uitgereikt die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd. De jury wil met de prijs de aandacht vestigen op de mensen achter het nieuws. Dat kunnen communicatieprofessionals of journalisten zijn, maar de Reuringprijs is geen persprijs. Iedereen die reuring veroorzaakt in de samenleving kan hem winnen…

Verder in deze volle editie
• Nieuwe hoofdredacteur Leeuwarder Courant
• Vijf trends in crisiscommunicatie
• Minder krimp printbestedingen
• Social media targeting
• Kleinere mbo-scholen hebben beter imago

Opgevallen
Nieuwe hoofdredacteur Leeuwarder Courant
Sander Warmerdam wordt de nieuwe hoofdredacteur van de Leeuwarder Courant. Voorheen was Warmerdam lid van de Raad van Commissarissen bij Omrop Fryslân. Hij is per direct gestopt na zijn benoeming als hoofdredacteur. De Leeuwarder Courant heeft een belangrijke rol in de Friese samenleving, aldus Warmerdam. En dat moet ook zo blijven, als het aan hem ligt. De krant moet een gids zijn, een baken. Zowel op papier als op internet. Ervaring in de krantenwereld heeft hij niet, hij werkte voorheen bij de NOS, maar hij heeft wel ideeën over hoe de LC zich nog kan verbeteren. Zijn uitgangspunten zijn: urgentie, toegankelijkheid en herkenbaarheid. Nog dichter bij de lezer staan, dat is zijn streven.

Vijf trends in crisiscommunicatie voor 2018
Meer persoonlijke druk en compassie in plaats van empathie, schrijft Frank Peters in zijn blog. Crisissituaties zullen zich ook in 2018 onverminderd blijven voordoen, want de druk vanuit de samenleving gaat niet meer weg. Dat betekent dat het belang van crisiscommunicatie als strategische discipline blijft groeien. Kijkend naar de huidige ontwikkelingen dan zien we voor 2018 de volgende vijf trends voor crisiscommunicatie: de persoonlijke druk neemt verder toe, integer handelen en communiceren, vooral de crisisresponse beoordeeld, compassie is de norm en informatietechnologie-risico’s zetten door. Conclusie is dat 2018 een interessant en uitdagend crisisjaar gaat worden.

Minder krimp printbestedingen in 2018
De daling komt dit jaar volgens MAGNA uit op 7,5 procent. Dat staat in de MAGNA Outlook 2018, het tweejaarlijkse rapport van de inkooporganisatie van IPG Mediabrands. De printbranche krimpt al jaren, maar dit jaar gaat dat wat minder hard. Dagbladen -9 procent, magazines -6 procent en huis-aan-huisbladen -6,5 procent, zo verwacht MAGNA. De totale krimp was in 2017 nog -9,3 procent, met -11,3 procent bij de dagbladen, -8,4 bij de magazines en -7,0 procent bij de huis-aan-huisbladen.

De belangrijkste online marketing trends van 2018
In 2017 zagen we marketing automation al een aantal keer voorbijkomen. Dit houdt in dat er dankzij verschillende geautomatiseerde systemen gezorgd kan worden voor extra leads. Deze trend ontwikkelt zich in 2018 door en dat wil zeggen dat marketing automation voor bedrijven nog gemakkelijker wordt gemaakt dankzij diverse softwarepakketten. Dankzij location based marketing wordt er gebruikgemaakt van de locatie van uw doelgroep om contact te leggen op een relevant tijdstip en plaats. Dit kan op verschillende manieren worden ingevuld, zoals bijvoorbeeld het tonen van Facebook-advertenties tijdens bepaalde evenementen.

Social media targeting
Facebook en Instagram: veel succesvolle bedrijven maken gebruik van deze social media netwerken. Het is de manier om de doelgroep op een snelle en effectieve manier te bereiken. Maar hoe werkt dit in 2018? In het nieuwe jaar is het belangrijk om te weten dat het bereik en de bereikfrequentie van berichten centraal staat. Dankzij gerichte targeting kunnen zichtbare resultaten worden behaald. Bedrijven leggen steeds meer focus op de performance van social media.

Transfers
Frouke van der Laar
werkt niet meer bij PlasBossinade. Ze heeft een nieuwe uitdaging gevonden als marketingmanager bij SportStadion. Ze verkopen reisbelevingen naar sportwedstrijden, met name Formule 1, en zijn partner van Max Verstappen (maar ook voetbal, schaatsen, tennis, etc.). Daarnaast hebben ze sportnieuwswebsites als FCupdate en GPupdate in samenwerking met Motorsport.com.

Jolienke Ruiter
is junior nieuwsredacteur bij Communicatie SSC van de gemeente Groningen. Jolienke werkte als trainee Communicatie voor Werk in Zicht, het samenwerkingsverband voor de arbeidsmarktregio Groningen. Eerder was ze communicatiedeskundige bij de NoorderBaanBattle.

Greetje Hingstman
runde voorheen samen met Dorothea Piek Buro Goeie Grond. Inmiddels zijn hun werkzaamheden zo specifiek geworden, dat ze hebben besloten om ieder een eigen eenmansbedrijf op te zetten. Greetje heeft Zorglab Hingstman opgericht. Een plek voor zorgcommunicatie ‘dicht op de huid’. Greetje brengt daarin haar ervaring vanuit het communicatievak én de zorg (als verpleegkundige) samen. In advies, tekst en training – elke keer weer in een unieke en best passende samenstelling. Zoals de experimenten en resultaten in een laboratorium. Dorothea Piek gaat verder met Buro Goeie Grond met de focus op duurzaamheid.

Suzan Kwant
is nu redacteur/marketingmedewerker Uitservice van de NDC Mediagroep. Ze vervulde een werkervaringsplaats als junior nieuwsredacteur bij de gemeente Groningen. Suzan werkte eerder voor de GGD Groningen. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Carla Boonstra
is nu zelfstandig marketing en -communicatieprofessional van Eigen Marketing-Communicatie buro en is samen met Mattie Boekema van Bureau Maalstroom bezig met een prachtig LF2018 project: WaterConnecting2018. Carla komt van Merk Fryslân en was hiervoor bezig voor Friesland in Dialoog en werkte voor Prisma Direct.

Nathalie Keers
is nu marketing- en communicatiemedewerkster bij La Valois Cosmetique. Haar werkzaamheden hebben als doel de naamsbekendheid te vergroten en de juiste merkbeleving neer te zetten. Nathalie komt van Autonational en werkte eerder voor de RABO Bank Leeuwarden-Noordwest-Friesland.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert op maandag 19 februari in café De Sleutel in Groningen een bijeenkomst met als thema: ‘Hoe blijft Groningen bewaard?’ Hoe ziet Groningen er in de nabije toekomst uit en hoe kunnen we daar zelf invloed op uitoefenen? Intussen is ook een nieuw schadeprotocol gelanceerd. Geeft die meer garanties, nu de NAM verder op de achtergrond staat? En wat te denken van het SodM-advies om veel minder gas te winnen? Onder de bezielende leiding van Bram Douwes bespreken Annemarie Heite, ‘krakers’ Mariska en Marco, Marco Glastra van stichting Het Groninger Landschap en DvhN-journalist Maaike Wind deze kwestie.

Op deze avond wordt ook bekend gemaakt wie de Reuringprijs 2017 heeft gewonnen. De uitreiking daarvan vindt plaats rond 18.15 uur.

SMC050
organiseert op maandag 19 februari in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst met de titel: “Biotech revolution: Designerbabies and Superhumans?” CRISPR-Cas, een methode waarmee DNA gemodificeerd kan worden met ongekende precisie, heeft de wetenschap flink op zijn kop gezet. Van de mogelijkheid tot het bestrijden van malaria tot het creëren van varkens zo klein als een chihuahua. Met CRISPR kunnen wij gemakkelijker dan ooit tevoren genen wegknippen of toevoegen. De mens wordt maakbaar. Een geweldig revolutionaire techniek.

Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor een ieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever in Groningen op zoek naar een communicatieprofessional met een grote voorkeur voor schrijven. Je bent in staat om (nieuws) artikelen te schrijven en te redigeren voor websites en nieuwsbrieven; je kunt dit aanvullen met studio-, reportage-, portret- en dronefotografie; je kunt films en vlogs maken en bovendien is het heel erg fijn als je kunt editen en monteren. Je bent een beelddenker, leergierig en vindt het leuk vindt om stappen te zetten in het vak. Bij mijn opdrachtgever benaderen ze het vak zo breed mogelijk. Dus er is altijd wel een mogelijkheid te vinden om je talenten te ontwikkelen. Kernwoorden daarbij zijn: gedreven, enthousiast, leergierig, proactief, intelligent, eigenwijs, doortastend en empathisch.

VBCI Groningen
zoekt voor een opdrachtgever, een non-profitorganisatie, een communicatieadviseur. Je verzorgt de uitvoering van de strategie en communicatie, maakt communicatieplannen en – middelen, volgt de online discussies en maakt berichten voor de diverse online kanalen. Je verzorgt de interne communicatie.

VBCI Groningen
zoekt voor een opdrachtgever een strategisch communicatieadviseur (deeltijd). Je adviseert het management en geeft inzicht in politieke en bestuurlijke krachtenvelden. Je ontwikkelt strategisch advies rondom de gaswinning en de gevoeligheden die spelen in maatschappij en media. Je bent verantwoordelijk voor stakeholder- en issuemanagement en treedt op als penvoerder. De gesprekken vinden plaats op dinsdag 13 februari.

Ziekenhuis Tjongerschans
zoekt een communicatie- en marketingadviseur (onbepaalde tijd, 32-36 uur). Je vertaalt het strategisch marketing- en communicatiebeleid van het ziekenhuis naar jouw specifieke aandachtsgebieden. Je stelt hiervoor marketing- en communicatieplannen op en draagt zorg voor de implementatie ervan. Je bent behalve beleidsmatig ook operationeel actief. Op beide terreinen moet je in je element zijn; denken én doen. Je bent goed op de hoogte van alle relevante, nieuwe ontwikkelingen binnen de vakgebieden communicatie en marketing. Sluitingsdatum is 14 februari en de sollicitatiegesprekken zijn 20 en 27 februari.

Hunter Select
zoekt voor een opdrachtgever, een internationale productieorganisatie, een communicatiemanager. Je maakt onderdeel uit van de afdeling Marketing en je werkt nauw samen met de Productmanagers. Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing- en communicatieactiviteiten van de toegewezen productsegmenten. Hierbij volg je ontwikkelingen van producten in de markten en sta je in contact met de afdeling Verkoop en klanten. Je vertaalt de verzamelde informatie naar ontwikkelingen en bent medeverantwoordelijk voor het opstellen en communiceren van marktanalyses en marktcijfers.

Store Support Groningen
zoekt een senior marketeer (36-40 uur). Je bent eindverantwoordelijk voor de gehele marketing. Je levert een grote bijdrage aan het ontwikkelen van de dienstverlening van Store Support. Je bent vernieuwend en kent de markt. Je bent als geen ander in staat hierop in te spelen. Het marketingplan komt van jouw hand en je realiseert deze samen met je team. Je hebt een visie op de online strategie van de organisatie en stelt hiervoor het beleid op. Je bent een strategisch en creatief denker, maar ook zeker een doener.

Pander en Lier Winschoten
zoekt een marketing- en communicatiemedewerker (16 uur pw). Je schrijft teksten voor flyers, websites en nieuwsartikelen en je ontwerpt een brochure of spandoek binnen de huisstijl van de klanten. Je schrijft marketingplannen, conceptontwikkeling en ook het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes behoort tot de opdrachten. Je werkt nauw samen met de tekstschrijver en grafisch vormgever om tot de beste resultaten te komen.

NSD international in Tijnje
zoekt een medewerker Marketing en Communicatie. Je werk bestaat uit het (door)ontwikkelen en beheren van een uiteenlopende range communicatiemiddelen, denk aan websites, nieuws- en persberichten, brochures en PR-materiaal. Door middel van online en offline marketing vergroot je de zichtbaarheid en vindbaarheid van de organisatie. Je verricht daarnaast marktonderzoek, waarna je de resultaten gebruikt om bij te sturen. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van een nieuw communicatieplan en zorgt daarnaast voor de bewaking van de verschillende elementen.

Arrix in Drachten
zoekt een online marketing- en communicatiemedewerker. Je bent verantwoordelijk voor het vormgeven, coördineren en uitvoeren van nieuwe online campagnes, het opzetten en uitvoeren van SEO- en SEA-strategie, het beheren van social media activiteiten en het schrijven en redigeren van content.

bv SPORT in Leeuwarden
zoekt een creatieve en enthousiaste communicatiemedewerker (16-18 uur pw). Je hebt een uitvoerende rol. Je bent binnen de organisatie actief bezig met de interne en externe communicatie naar medewerkers, gebruikers van onze accommodaties en stakeholders. Je richt je hierbij op verschillende doelgroepen en activiteiten. Solliciteer voor 11 februari.

Defacto in Groningen
zoekt een marketing medewerker. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van verschillende marketingactiviteiten met als doel het verhogen van het aantal conversies, het generen van leads en uiteindelijk het meest belangrijke het verhogen van de klanttevredenheid, de ontwikkelen van content voor diverse communicatiemiddelen en het beheren en optimaliseren van content (online/offline).

Van der Valk Hotel Drachten
zoekt een medewerker PR en Communicatie (16-20 uur pw). Je werkt aan de zichtbaarheid van het hotel, de ontwikkeling van nieuwe (online) communicatiemiddelen, het schrijven van aantrekkelijke (web)teksten en het bewaken van de huisstijl. De werkzaamheden zijn heel divers, denk aan het opstellen van content voor de website en brochures, het adviseren over de meest geschikte (social) media en de daarbij behorende uitingsvorm, het onderhouden van contacten met derden, maar ook het beheren van de website en andere (social media) pagina’s.

De gemeente Emmen
zoekt een medewerker Communicatie (24 uur pw). Je bent in staat om hoofd- van bijzaken te scheiden, de klant helpen bij hun communicatievraag en je kunt adviesgesprekken voeren. Daarnaast kun je zelfstandig werken, communicatieaanpakken bedenken en uitvoeren. Daarnaast kan je vragen van de pers beantwoorden. Reageren kan voor 15 februari.

Het project “De Zuidlanden” in Leeuwarden
is op zoek naar een enthousiaste en ervaren medewerker Marketing en Communicatie voor een periode van 3 jaar. Je bent verantwoordelijk (inhoud, proces en financiën) voor de marketing, communicatie en gebiedspromotie van De Zuidlanden en de uitleggebieden. Je maakt onderdeel uit van een multidisciplinair team dat vanuit de gemeente werkt aan dit bijzondere en uitdagende project voor de gemeente Leeuwarden. Je bent verantwoordelijk voor jouw deel. De Zuidlanden zal het overgrote deel van je werkveld zijn, maar inzet op andere nieuwbouwlocaties behoort tot de mogelijkheden. De sluitingsdatum is 14 februari.

Abiant Groningen
zoekt een inspirerend en meewerkend teamleider PR en Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van alle activiteiten op het gebied van marketing, pr en communicatie. Zowel strategisch, tactisch als operationeel. Van het (laten) uitvoeren van marktonderzoek ter ondersteuning van strategische merkplanning tot de organisatie van een stand op beurzen. Van het onderhouden van contacten met sponsoren tot het schrijven van persberichten. Stuur vóór 15 februari je sollicitatiebrief met CV.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Vrijwilligers in Pekela willen meer en betere communicatie
Vrijwilligers in Pekela willen onder andere meer en betere communicatie met het gemeentebestuur. Dat bleek uit een informatieve bijeenkomst in het gemeentehuis in Oude Pekela voor personen die in Pekela vrijwilligerswerk doen. Met name bestuursleden van verenigingen en organisaties waren aanwezigen. Doel van de samenkomst was te onderzoeken wat de wensen zijn van de clubs.

Kleinere mbo-scholen hebben beter imago
Eén van de belangrijkste vragen die aanstormende mbo-leerlingen bezighoudt is: Zal ik kiezen voor een groot en gerenommeerd ROC of juist voor een kleinere, minder bekende onderwijsinstelling? Kleinere scholen blijken over de hele linie een beter imago te hebben onder de studenten, waarbij vooral vakscholen uitblinken. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderwijsadviseur The Next School. 60% van de Nederlandse mbo-studenten volgt een opleiding aan een groot Regionaal opleidingscentrum met meer dan 10.000 studenten. Nog eens 24% van de mbo’ers studeert aan een ROC met 5.000 tot 10.000 studenten. Een veel kleiner deel studeert aan een vakschool (6%) of AOC (5%).

Mediafonds open voor aanvragen

Ook dit jaar kan er weer een beroep worden gedaan op middelen uit het Mediafonds provincie Groningen, dat in 2017 werd opgericht. Tot en met 2020 kun je jaarlijks een aanvraag indienen vóór 1 april en vóór 1 oktober. Het Mediafonds provincie Groningen is bedoeld om de regionale media (van dagblad tot online) de kans te geven een journalistieke verdiepingsslag te maken op een actueel onderwerp in de Groningse samenleving.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….

Communicatie 4.0
“Vertel het me, en ik zal het vergeten. Vertoon het me, en ik zal het onthouden. Verbeeld het me, en ik zal het begrijpen”(Confucius)
We lezen niet meer, we kijken plaatjes. Op beeldschermen hebben woordjes niets te zoeken. Dus hou op met kommaneuken, woordworstelen en zinzwoegen. Zorg voor krachtige beeldtaal, voldoende zeggingskracht. De verbeelding aan de macht. Het vak verandert. En snel ook. Nieuwe media, nieuwe technieken, nieuwe doelgroepen. En vooral ook nieuwe maniertjes. De hypes volgen elkaar in rap tempo op. Als opdrachtgever en bureau raak je daarin het spoor al snel bijster. Is dit nu Communicatie van morgen?

Uitspraak
YouTuber Nienke Plas: “Ik vergeet wel eens dat ik een merk ben geworden”.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s