Bonen in de pot

12 februari 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Tijdschrift voor Marketing en Communicatie gaan op in Adformatie
Adfo Groep stopt met de printtitels Tijdschrift voor Marketing en Communicatie. Alles gaat op in Adformatie. Dat betekent ook dat er banen verdwijnen. Volgens hoofdredacteur Susanne van Nierop zal er een nieuw mediamerk in de markt worden gezet, onder de naam Adformatie. “We zien dat de vakgebieden vervlechten, of het nu binnen marketing, media, communicatie of creatie is: iedereen is bezig met merken bouwen en gedrag beïnvloeden. Nu hebben we nog drie merken, Tijdschrift voor Marketing, Communicatie en Adformatie, maar ze komen steeds dichter bij elkaar.”

Verder in deze volle editie
• Data driven marketing begint klein
• Olympische focus KPN
• Marketeer, blijf in beweging
• Opmars van Generatie Alpha

Opgevallen
Positie van communicatie van belang voor hele organisatie
Het bestuur van organisaties is zich steeds meer bewust van het belang van communicatie. Reputatie en impact van communicatie zijn steeds vaker thema’s aan de top. Maar tegelijkertijd kan de positie van communicatie in de rest van de organisatie worden verbeterd. Communicatieafdelingen voeren nog steeds strijd om het imago van een uitvoerende ‘knip-en-plak’-afdeling of nee-zeggers af te werpen en een meer strategische rol te pakken richting de hele organisatie. Dit gaat op lange termijn veranderen, aangezien medewerkers steeds meer zelf moeten communiceren en de communicatieafdeling hen daarbij kan helpen. Dat is één van de uitkomsten van de ‘Benchmark Communicatie 2017’ van organisatieadviesbureau Berenschot.

Data driven marketing begint klein
E-commerce (marketing) managers zitten vaak met de handen in het haar wanneer data driven marketingcampagnes moeten worden geschreven. De overload aan beschikbare data maakt het niet makkelijker om de juiste informatie hiervoor te gebruiken. En dan laten we voor het gemak organisaties buiten ogenschouw die qua volwassenheid nog niet zo ver zijn dat data centraal wordt verzameld en opgeslagen. Weten waarom je data nodig hebt, geeft richting aan je eerste stappen.

Data driven marketing begint klein
De redenen waarom klanten gebruik maken van jouw aanbod heeft al lang niet meer te maken met de bekende 4 p’s van Kotler. Sinds de opkomst van Customer Excellence bepalen de drie ‘nieuwe’ p’s; People, Proces en Physical evidence tegenwoordig het succes van een onderneming. In deze waarden zit de zogenaamde why die door Simon Sinek wordt bejubeld in zijn bestseller ‘Start with why’. Deze gedachte geeft ook richting aan het definiëren van basis die ten grondslag ligt aan data driven marketing.

Olympische focus KPN
Olympisch goud blinkt niet alleen voor TeamNL, maar ook voor KPN dat vol inzet op de schaatssport. Een speciaal project is De Coolste Baan van Nederland, mét WK Allround. Mark Versteegen, sponsordirecteur van KPN, wil het schaatsen dichtbij het publiek brengen. “Deze sponsoring komt terug in al onze marketing.” Als sportsponsor moet je oogsten in een Olympisch seizoen en dat wil KPN dan ook doen. “Met de Winterspelen in Pyeongchang en De Coolste Baan van Nederland in het vooruitzicht helpen we het sportplezier van honderdduizenden schaatsliefhebbers te vergroten en rekenen we op nog meer fans voor de schaatssport en KPN”, aldus Versteegen. Het sponsorships met schaatsbond KNSB is zelfs alweer met twee jaar verlengd tot 2020, vanwege de onmiskenbaar succesvolle samenwerking.

Marketeer, blijf in beweging
Werkgevers hebben te weinig aandacht voor scholing van de marketeer, zo blijkt uit recent onderzoek van beroepsvereniging Nima. Van de 687 ondervraagde marketeers gaf bijna 42% aan onvoldoende te worden geadviseerd op het gebied van opleiding. Naar schatting zijn er in Nederland 250.000 marketeers werkzaam, hoewel dat volgens Ros een wat uit de lucht gegrepen aantal is. “Niet iedereen die ‘iets’ met marketing doet, noemt zich marketeer of zou zich zomaar marketeer mogen noemen. De basics van marketing zijn namelijk vrij stevig. Het houdt in dat je prijselasticiteitsmodellen moet kunnen berekenen en dat je statistische gegevens weet te analyseren.”

Transfers
Roos Leenders
is nu communicatieadviseur bij de gemeente Súdwest-Fryslân. Roos was bestuursadviseur bij de provincie Drenthe en werkte eerder voor de gemeenten Urk en Leeuwarden en was woordvoerder van de Commissaris van de Koning in Overijssel en had een vergelijkbare functie bij de provincie Fryslân.

Agnes Van Ulsen
is nu strategisch communicatieadviseur bij de Veiligheidsregio en is communicatieadviseur bij de gemeente Leek en werkte al eens als teamleider Pers- en Publieksvoorlichting voor de Veiligheidsregio en eerder voor de gemeente Haren en voor Defacto en de Rijksgebouwendienst.

Ymca de Graaf
is nu interim, freelance communicatieadviseur bij De Graaf communicatie. Ze helpt bedrijven bij het ontwikkelen van een stevige basis voor de communicatie. Ymca werkte eerder voor de gemeenten Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel en voor de Dokkumer Vlaggencentrale.

Krista van Houten
is nu tekstschrijver bij OokGoed! Krista werkte eerder voor De Friesland Zorgverzekeraar als Online Copywriter & SEO, als copywriter en tekstschrijver voor de NHL Hogeschool en als internet marketeer voor Eigen & Wijze Marketing. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Stephanie Olthof
is nu communicatieadviseur bij Camerik Voortman Communicatie- en PR-adviseurs. Stephanie komt van de provincie Fryslân waar ze omgevingsmanager was en werkte eerder voor de gemeente Leeuwarden en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Esther Lakerveld
is nu marketing medewerkster bij Fieber. Esther komt van De Friesland Zorgverzekeraar en studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Aukje Steringa
is nu communicatieadviseur bij FUMO. Aukje komt van het Wetterskip Fryslân en werkte eerder voor de gemeente Leeuwarden en voor Noorderbreedte. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Marco in ’t Veldt
gaat als senior communicatieadviseur aan de slag voor Covalente Onderzoek en Advies in Assen. Covalente doet onderzoek in het sociaal domein met nadruk op jeugd. Ook geeft het bedrijf advies en ontwikkelt het projecten voor gemeenten. Daarnaast is Marco in ’t Veldt communicatieadviseur voor Stichting Torion in Haren. Eerder werkte hij o.a. voor OOG TV, UMCG TV en NDC mediagroep.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert op maandag 19 februari in café De Sleutel in Groningen een bijeenkomst met als thema: ‘Hoe blijft Groningen bewaard?’ Hoe ziet Groningen er in de nabije toekomst uit en hoe kunnen we daar zelf invloed op uitoefenen? Intussen is ook een nieuw schadeprotocol gelanceerd. Geeft die meer garanties, nu de NAM verder op de achtergrond staat? En wat te denken van het SodM-advies om veel minder gas te winnen? Onder de bezielende leiding van Bram Douwes bespreken Annemarie Heite, ‘krakers’ Mariska en Marco, Marco Glastra van stichting Het Groninger Landschap en DvhN-journalist Maaike Wind deze kwestie.

Op deze avond wordt ook bekend gemaakt wie de Reuringprijs 2017 heeft gewonnen. De uitreiking daarvan vindt plaats rond 18.15 uur.

SMC050
organiseert op maandag 19 februari in MartiniPlaza in Groningen een bijeenkomst met de titel: “Biotech revolution: Designerbabies and Superhumans?” CRISPR-Cas, een methode waarmee DNA gemodificeerd kan worden met ongekende precisie, heeft de wetenschap flink op zijn kop gezet. Van de mogelijkheid tot het bestrijden van malaria tot het creëren van varkens zo klein als een chihuahua. Met CRISPR kunnen wij gemakkelijker dan ooit tevoren genen wegknippen of toevoegen. De mens wordt maakbaar. Een geweldig revolutionaire techniek.

Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor een ieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Groningen een allround medior marketeer. Je hebt al enige jaren ervaring op gedaan in een vergelijkbare marketing- en communicatiefunctie. Je hebt een proactieve, analytische en hands-on houding. Je bent iemand die het nieuwe marketing landschap begrijpt en hier een belangrijke bijdrage in levert met creativiteit en innovatieve ideeën en daarmee bijdraagt aan het succes van het bureau. Je werkt gestructureerd en planmatig, maar ook niet vies is om de handen uit de mouwen te steken. Ben je serieus geïnteresseerd: stuur je motivatiebrief met je CV naar jan@janboon.com.

CMCG Heerenveen
zoekt voor een e-mailmarketing consultant. Je maakt voorstellen, mailings, campagnes en adviezen voor een groot aantal verschillende klanten van mijnopdrachtgever. Je bent veelal bezig met digital consultancy; klanten adviseren hoe digital (met e-mailmarketing in het bijzonder) een wezenlijk onderdeel kan uitmaken van hun marketing strategie.

Zeehondencentrum Pieterburen
zoekt een manager Marketing, Sales & Communicatie (32-40 uur). Als hoofd bepaal je de richting en voeg je waarde toe aan de marketing en communicatie uitdagingen van Zeehondencentrum Pieterburen. Je bent verantwoordelijk voor de aansturing en interne organisatie van het Marketing & Sales team. Je schrijft jaarplannen, ontwikkelt campagnes en stemt de on- en offline (promotie)middelen en activiteiten hierop af.

SimplyPR – Oudeschans
zoekt een senior PR Consultant fashion & lifestyle. Je bent het gezicht van SimplyPR naar onze fashion en lifestyle klanten toe. Je weet met snel en creatief denken over te gaan tot daadkrachtige actie. Je beschikt over buitengewoon goede vaardigheden om media- en influencer-relaties op te bouwen en te onderhouden. Je helpt aansprekende merken bij het genereren van zichtbaarheid onder de voor hen belangrijke doelgroepen met een mix van PR, social media, content en influencer-activiteiten.

Daar[OM]
zoekt een online marketing consultant. Je krijgt een eigen klantenpakket waarvoor je inhoudelijk verantwoordelijk bent. Samen met een collega, die als relatiemanager fungeert, pak je de communicatie richting klanten op. Je bent verantwoordelijk voor de strategiebepaling en de uitvoering van online campagnes. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor de stijgende resultaten van je klanten.

Communicatie crew Friesland
heeft een vacature voor een allround communicatie medewerker met hands-on mentaliteit. Je gaat (vaak op locatie) aan de slag bij verschillende opdrachtgevers. Je houdt je bezig met uiteenlopende communicatiewerkzaamheden op operationeel en tactisch niveau.

Gallagher Europe Groningen
zoekt een marketeer die een proactieve, analytische en hands-on houding heeft; iemand die het nieuwe marketing landschap begrijpt en hier een belangrijke bijdrage in levert. Je bent nauw betrokken bij positionering van de merken in de verschillende markten.

Noordhoff Groningen
zoekt een allround marketingmedewerker. Je voert verschillende (online) activiteiten uit binnen de marketingcampagnes als het inzetten van e-mailingen, e-nieuwsbrieven, direct mails, social media en het organiseren van events en webinars met als doel het binnenhalen van leadtargets, het verhogen van conversiepercentages en het verhogen van de klanttevredenheid.

De gemeente Midden-Groningen
zoekt voor een periode van 1 jaar een strateeg Communicatie (32-36 uur pw). Je werkt vanuit het team Communicatie aan het vertalen van de visie, de organisatiefilosofie en het dienstverleningsconcept naar een strategische communicatievisie en geeft dit vorm en draagt dit uit op een wijze die bij het team en de organisatie past. Vanaf 1 januari 2018 zijn de gemeenten Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde verder als gemeente Midden-Groningen. Een motivatiebrief en je CV moeten uiterlijk 18 februari in hun bezit zijn.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Annemarie Heite wint Vrouw in de Media Award 2017
Annemarie Heite, woordvoerder project De Stille Beving is winnaar van de Vrouw in de Media Award 2017. Carlijn Willemstijn, vrijwilliger van de Stoma Vereniging, is winnaar van de aanmoedigingsprijs, de You Go Girl Award 2017. De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van Mediaplatform Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de awards willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden.

Opmars van Generatie Alpha
De volgende consumentengeneratie staat voor we het doorhebben op de stoep en is bekend als Generatie Alpha. Voor deze generatie is technologie zo verweven met ieder onderdeel van het leven, dat ze op een fundamenteel andere manier nadenken, leven en spelen dan iedere generatie voor hen. Uit een onderzoek komen enkele belangrijke punten naar voren. Het belang van spraakbesturing: voor Generatie Alpha is spraakgestuurde bediening van een apparaat even natuurlijk als via een touchscreen. Ze verwachten dan ook dat apparaten reageren op spraakcommando’s. Het Internet of Toys komt eraan: connected speelgoed wordt de standaard. Dat betekent dat kinderen niet alleen verwachten dat hun speelgoed op hun spraakcommando’s reageert, maar er ook van uitgaan dat speelgoed een eigen emotionele intelligentie laat zien.

Opmars van Generatie Alphna
Technologie beïnvloedt onze gewoontes, onze houding en zelfs fundamentele cognitieve vaardigheden. Deze nieuwe digitale omgeving moet ontworpen worden door ouders, opleidingsinstituten, digital designers en de jongste leden van onze samenleving. Zo zorgen we ervoor dat de digitale toekomst hen verrijkt in plaats van verarmt.” Om in te kunnen spelen op deze nieuwe consumentengeneratie, moeten merken voorzichtiger zijn met de wijze waarop ze Generatie Alpha benaderen. Bedrijven moeten met Generatie Alpha communiceren op de manier waarop Generatie Alpha dat wil en zich daarbij vooral richten op wat ze nodig hebben door bijvoorbeeld een probleem voor ze op te lossen. Dit is geen publiek dat kijkt naar een advertentie of review en het product dan later aanschaft: Generatie Alpha oriënteert zich pas wanneer dat nodig is. Zo worden merken gedwongen te kiezen voor reactieve aanpak, in plaats van proactief te adverteren.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
RUG-economen voorspellen 18 plakken bij Olympische Winterspelen
Drie economen van de Rijksuniversiteit Groningen voorspellen achttien Nederlandse medailles bij de Olympische Spelen in Pyeongchang: vijf keer goud, zes keer zilver en zeven keer brons. Die oogst zal de negende plaats betekenen in het medailleklassement. De verwachtingen zijn zeer hoog gespannen.

Uitspraak
“Wij geloven in ontwikkeling, zeker binnen marketing, want dit vak verandert voortdurend”. (Luuk Ros, manager Content & Business bij Nima).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s