Bonen in de pot

26 februari 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Misstanden zijn een drama voor imago hulporganisaties
De misstanden bij hulpverleningsorganisaties zorgen voor grote reputatieschade. “Het domste wat je kunt doen is ontkennen”, zegt imagodeskundige Paul Stamsnijder. Elke dag lijken nieuwe misbruikverhalen van hulpverleningsorganisaties naar buiten te komen. Het begon met Oxfam-Groot-Brittannië, waar medewerkers na de aardbevingen in Haïti seksfeesten organiseerden en minderjarige prostituees inhuurden. Artsen zonder Grenzen kwam ook met cijfers over seksueel misbruik door medewerkers. Eerder werd bekend dat het Rode Kruis onderzoek doet naar seksueel wangedrag en vandaag komt daar Plan International bij.

Verder in deze volle editie
• Nieuw platform voor marketing, media, communicatie
• Gronings reclamebureau genomineerd
• Annemarie Heite wint Reuringprijs
• Facebook verliest jongeren in hoog tempo aan Snapchat
• Omgaan met druk

Wat mij is opgevallen
Geen uitzondering voor journalisten in AVG
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bevat wanneer het op 25 mei ingaat geen uitzonderingen voor journalisten. Dat concludeert NDP Nieuwsmedia naar aanleiding van antwoorden die minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) gaf op vragen van GroenLinks. In de AVG wordt het recht op privacy van individuen versterkt en uitgebreid én worden meer verplichtingen opgelegd aan organisaties die persoonsgegevens verwerken. Dat betekent volgens NDP Nieuwsmedia een zwakkere bescherming voor de journalistiek.

Adformatie: nieuw platform voor marketing, media, communicatie en creatie
Adformatie gaat transformeren. In april worden de krachten van Tijdschrift voor Marketing, Communicatie en Adformatie gebundeld op een compleet nieuw platform. De reden voor de vernieuwing is dat het marketingcommunicatievak verandert waardoor de grenzen tussen de verschillende vakgebieden vervagen.

Jong Gronings reclamebureau genomineerd voor landelijke prijs als ‘New kid on the block’
Groningen is een jonge stad met zéer veel creatief talent. Dat blijkt ook uit het feit dat het jonge reclamebureau ‘Brand Creatives’ – vanuit Groningen werkzaam voor klanten door het héle land – is genomineerd voor een landelijke prijs. Brand Creatives is als enige Groninger bedrijf genomineerd voor een SAN ACCENT PRIJS, een prijs die in de reclamewereld wordt uitgereikt binnen verschillende categorieën. Brand is genomineerd in de categorie ‘’New kids on the block’’, een prijs voor het beste nieuwe reclamebureau van Nederland.

Marketingfacts wordt samenwerking van NIMA en BBP Media
NIMA wordt strategisch partner en mede-eigenaar van bloggersplatform Marketingfacts. De samenwerking houdt in dat de beroepsvereniging vanaf deze week plaatsneemt in de hoofdredactie om samen met uitgever BBP Media verder te bouwen aan een kennisplatform over marketing in het Nederlands taalgebied, met een stevige focus op innovatie en marketing als strategische functie. Door de samenwerking krijgen NIMA-leden een premium-platform waarop zij publicaties en bijdragen over de ontwikkeling van het vak kunnen volgen en aanbieden.

Aan de slag met communicatie en marketing?
De calculerende zorgconsument, patiënt in de regie, personeelstekorten en kostenbeheersing maken dat communicatie en marketing in zorg en welzijn steeds belangrijker worden. De onderlinge concurrentie neemt toe. Profileren wordt prioriteit. Maar waar moet je daarbij op letten? De Communicatie Kliniek, een full service communicatie-, branding- en designbureau gespecialiseerd in zorg en welzijn, heeft een aantal aandachtspunten voor je op een rijtje gezet.

Transfers
Shona Dittner-Schoofs
gaat na ruim 11 jaar Statement Communicatieadviesbureau in Groningen verder bouwen aan mooie merken bij De Merkenbouwers in Den Bosch. Ze gaat zich bezighouden met het opstellen van strategisch communicatieadvies en het adviseren bij en begeleiden van de ontwikkeling van websites, webapplicaties en e-mailmarketing-trajecten.

Maarten Bosboom
is nu interim communicatiemanager bij de M&G groep en is verantwoordelijk voor de marketing- en communicatieactiviteiten van de M&G Group en haar dochterbedrijven. Maarten vervulde vele gelijkwaardige functies bij onder anderen Die Jongen van Marketing, Groningen Bereikbaar en het Alfa College.

Agenda
Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor eenieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever op zoek naar een online marketeer. Samen met de eigenaar en jouw collega’s geef je verder vorm aan de marketing van het bedrijf. Jij bent de spin in het ‘web’. De focus ligt op een aantal grote online kanalen, maar jij weet ook hoe je van tijd tot tijd met offline om moet gaan. Je beheert alle communicatie-uitingen als de eigen online media, online partnerships en internetsites. Daarnaast houd je je bezig met de online verkoop van productportfolio en optimaliseert de verkoop door middel van online marketing. Op deze manier draag je bij aan het verhogen van de klanttevredenheid en het verkoopresultaat. Enthousiast over deze functie? Lijkt het je leuk om het team te komen versterken? Dan ontvang ik graag uiterlijk 1 maart je motivatie met uitgebreide (creatieve!) CV en andere relevante informatie. Je kunt je sollicitatie sturen naar jan@janboon.com.

Regio Groningen – Assen
zoekt een communicatieadviseur. Kun jij een duidelijke boodschap overbrengen in 180 tekens? Weet je feilloos welk filter het beste past bij een bepaalde foto? Update jij regelmatig je status op social media en ben jij net zo vaak on- als offline? Ze zoeken een collega die sprankelend en proactief is en alle ins en outs weet op het gebied van social media en internet. Solliciteren kan tot en met 1 maart.

Het Noord Nederlands Orkest
zoekt een medewerker online marketing (gem.32 uur pw). Je hebt alle online platformen van het Noord Nederlands Orkest (website, social media, CRM en advertising) onder je hoede. Je hebt kennis van en ideeën over hoe je digitale middelen inzet binnen een bredere marketingstrategie. Stuur uiterlijk op woensdag 7 maart je sollicitatiebrief met motivatie en curriculum vitae.

Yacht Groningen
zoekt voor de duur van drie maanden een communicatieadviseur voor een organisatie met kantoren in Groningen en Utrecht. Je werkt mee aan tal van communicatievraagstukken en -activiteiten voor meerdere klanten. Hierbij ligt voor jou de nadruk op het ontwikkelen van communicatiemiddelen en het schrijven en redigeren van teksten in een multimediale omgeving. Je moet minimaal twee dagen in Groningen werken (mag ook alle dagen zijn). De andere dagen qua locatie zijn bespreekbaar waarbij maximaal 1 dag thuiswerken een optie is.

Adecco Assen
zoekt een medewerker Marketing en Communicatie. Je hebt een ondersteunende functie te vervullen in het Sales Zakelijk team en een verbindende rol te spelen naar externe partijen. Je bent op de hoogte van nieuws dat interessant is voor het bedrijf en in overleg hierop reageren. Je adviseert over de meest geschikte media en de best passende uitingsvormen zoals advertenties, advertorials, persberichten, interviews. Affiniteit met de Automotive is een pré.

Hogeschool Windesheim in Zwolle
zoekt met spoed een hoofd Communicatie en Marketing. Je leidt de afdeling van 45 professionals, verdeeld over twee teams (‘communicatiemanagement’ en ‘projecten’). Omdat ‘zelfsturing’ en ‘eigenaarschap’ leidend zijn, zal het hoofd C&M zich daarbij dus dienend, inspirerend en coachend opstellen. Je bent strategisch sparringpartner voor de directie en het College van Bestuur. Samen met hen ontwikkel je de marketing- en communicatiestrategie voor Windesheim en vertaalt deze strategie naar operationele diensten. Je vervult dan ook organisatie-breed een voorname, stimulerende rol in het traject van corporate herpositionering en verdere professionalisering van de communicatie.

De gemeente Westerwolde
zoekt een communicatieadviseur. Je vervult een rol bij het versterken van de positionering en profilering van de gemeente Westerwolde. Vanuit jouw aandachtsgebied adviseer je bestuur, management en medewerkers bij vraagstukken en weet je hen goed te begeleiden bij hun communicatief functioneren. Voor deze functie kun je dan ook goed samenwerken op verschillende niveaus, je bent omgevingsbewust en beschikt over voldoende overtuigingskracht. Je sollicitatie ontvangen ze graag uiterlijk 8 maart.

De Culturele Hoofdstad van Europa 2018
zoekt een content professional in de communicatie. Weet jij je weg te vinden in de jungle van analoge en digitale communicatiekanalen en weet je daarbij de juiste mix te maken? En ben je ook nog vlot met je pen en je kent de kracht van beeld? Je adviseert je directe collega’s gevraagd en ongevraagd en ondersteunt hen met (creatieve) content.
Je brengt in kaart welke onderwerpen goed of beter voor het voetlicht moeten komen, maakt een contentkalender en organiseert de uitvoering. De sluitingsdatum is 4 maart.

De Lawei Drachten
zoekt een marketingmedewerker (28 uur). Je houdt je bezig met het initiëren en uitvoeren van het marketingbeleid voor voorstellingen, film, beeldende kunst, educatie, horeca, evenementen, en zakelijke markt. Zij zorgt voor een optimalisering van merknaam De Lawei en voor de maximalisering van het aantal bezoeken. Je sollicitatiebrief en CV ontvangen ze graag uiterlijk 11 maart.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Annemarie Heite wint Reuringprijs
Annemarie Heite is opnieuw in de prijzen gevallen. Vorige week maandagavond won ze de Reuringprijs van de Noorder Pers Sociëteit. De prijs wordt sinds 2016 uitgereikt aan iemand die reuring teweeg heeft gebracht in het Noorden. De jury noemt Heite ‘de Jeanne d’Arc van Bedum, het redelijke gezicht van de zo ongelijke strijd met de multinationals en onze eigen regering’. ‘Als zij spreekt, luistert Humberto Tan, luistert Eva Jinek of Jeroen Pauw. Als zij spreekt is er reuring. Onvermoeibaar beklimt ze de stellingen om de Groningse zaak te bepleiten’, oordeelt de jury. De maker en ontwerper van de Reuringprijs is Alwin Overwater van glasblazerij “Glasblazerij ‘t Quakeltje in Exmorra.

“Onze marketeers handelen vanuit eenvoud en optimisme”
Simpel heeft een #60-positie in de Top-100 adverteerders behaald. Evengoed heeft de telecomprovider ook mindere tijden gekend. En hoe gaat het om met de overname van Tele2 door T-Mobile? Marketing director Vivian Butzelaar licht toe. “In 2007 was de markt lastig, we verloren geld op iedere klant die we binnenhaalden”, zo liet Jasper de Rooij weten. “We groeiden een periode harder dan waar we op waren ingericht. Vervolgens hebben we een tijdje onze adem ingehouden, zijn in 2010 overgenomen door T-Mobile en werden onderdeel van hun multibrand strategy. Destijds hebben we onder die vleugels, als marketing-sales apparaat van het merk, Simpel doorgebouwd.”

De Grandioos Groningen website is online!
Niet zomaar een website, want het is de eerste regionale nieuwssite waar mensen zelf regionaal nieuws kunnen publiceren en dat is nieuw. Nieuws van Groningers uit hun eigen wijken, buurten, dorpen of steden. Nieuws uit de omgeving. Nieuws van organisaties of bedrijven. Bijzondere gebeurtenissen, nieuwe plannen, mooie projecten en boeiende verhalen. Grandioos Groningen is van alle Groningers. Rob Mulder: “Er zijn veel gebeurtenissen die het nieuws niet halen, omdat de gevestigde media ze niet interessant (genoeg) vinden. Dat is niet van deze tijd. Deze tijd vraagt om een platform waar mensen in specifieke regio’s hun eigen nieuws kunnen publiceren.”

OOG Radio en Televisie verhuist
naar haar nieuwe pand aan de Kadijk op de Zernike Campus. “Het is een flinke klus en het is ook wel een beetje jammer dat we dat mooie pand aan de Akkerstraat verlaten.” De lokale stadsomroep zat de afgelopen 25 jaar nabij het Noorderplantsoen. “Het is een mooi pand maar de indeling was niet handig”, zegt directeur Evert Janse. “Daarnaast willen we ons veel meer gaan toeleggen op samenwerking met kennisinstellingen als de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen. Daarom is het geweldig om te kunnen verhuizen naar de Kadijk op de Zernike Campus.”

Facebook verliest jongeren in hoog tempo aan Snapchat
Het gaat om miljoenen jongeren die Facebook verlaten of er niet eens aan beginnen. Instagram profiteert daarvan, maar de grote winnaar is Snapchat, zo blijkt uit onderzoek van eMarketer. Ondertussen moet Facebook alle zeilen bijzetten om grote problemen zoals fake news het hoofd te bieden. De meeste adverteerders zien nog genoeg kansen, maar het klinkend optimisme bij het social network lijkt voorbij.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Omgaan met druk
Als echte communicatieprofessional kun jij natuurlijk flink doorhalen op je werk. Deadlines en doelen moeten tenslotte gehaald worden. Maar echte professionals weten ook dat het lichaam en de geest, net als bijvoorbeeld je auto, zorgvuldig behandeld moeten worden. In de afgelopen Olympische Spelen zie je dat vele topsporters ook maar gewone mensen zijn en veelal niet om kunnen omgaan met druk van zichzelf, van de sportbonden, sponsoren en van de media. Hoe is het met jou gesteld? Kun jij met grote druk omgaan, en hoe doe jij dat?

Uitspraak
Albert Goldsteen (ondernemer): “Goede mensen moet je niet in hokjes stoppen.”

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s