Bonen in de pot

5 maart 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
“Geen beroepsgroep zó zinloos als die van de PR-adviseurs”
Voordat de maarteditie van Quote naar de drukker kon, moest er eerst een kort geding gewonnen worden. In zijn editorial veegt hoofdredacteur Sander Schimmelpenninck de vloer aan met het almaar uitdijende leger van PR-adviseurs. Steeds vaker wanneer Quote onderzoek doet, maken de hoofdrolspelers het onderzoek persoonlijk. Er wordt gesuggereerd dat Quote vooringenomen is en, niet zelden, dat Quote betaald zou worden door de tegenpartij. De vele PR-adviseurs, of ze nu Bart Maussen, Willem van Lynden of Marco Juffermans heten, doen allemaal een duit in het zakje. Er is volgens Sander Schimmelpenninck geen beroepsgroep zó zinloos als die van de PR-adviseurs.

Verder in deze volle editie
• Woordvoerders Avans weten zich geen raad
• Hoofd Communicatie Witte Huis vertrekt (weer)
• Iris
• Gebruik van jargon
• Enkel bloggen is niet meer voldoende

Wat mij is opgevallen
Woordvoerders Avans weten zich geen raad
Avans Hogeschool betreurt het dat er reuring is ontstaan door uitlatingen van directeur Ron Tenge. Een reactie op LinkedIn over het uiterlijk van zakenvrouw Judith Vermeulen uit Made heeft voor commotie gezorgd. In een artikel van BN DeStem pleitte zij voor meer vrouwen in de techniek. Als reactie op de foto schreef de directeur: “Maar dan wel in een rok en op kekke laarsjes op een rood krukje hè? Anders kun je net zo goed een man nemen. En vergeet de handen op de heupen niet, dan komt je figuur beter uit. En de jurk!”

Reactie
Judith Vermeulen reageerde vervolgens woedend op het commentaar van Tenge. “Wij kennen elkaar niet, maar ik wil u toch graag bedanken voor het compliment over mijn kledingkeuze. Dit is wat ik dagelijks draag mocht u daarin geïnteresseerd zijn en ik loop ook altijd op hakken. Ik ben behalve vrouw en slank namelijk ook niet zo groot”, laat ze in een reactie op LinkedIn weten. Tenge gaf dinsdag via Avans aan ‘dat hij niemand voor het hoofd heeft willen stoten en spijt heeft van een woordkeus die voor meerdere interpretatie vatbaar is’.

Hoofd Communicatie Witte Huis vertrekt (weer)
Opnieuw verlaat een medewerker van president Donald Trump het Witte Huis. Communicatiedirecteur Hope Hicks is volgens collega’s simpelweg opgebrand. Trump raakt zo een loyale steun en toeverlaat kwijt, en komt steeds geïsoleerder te staan. Hicks was meer dan een communicatiedirecteur: ze was Trumps persoonlijke assistent en raadsvrouw. Nadat ze in 2015 bij de Trump-campagne in dienst kwam als woordvoerder, bleek ze al snel onontbeerlijk: zij was degene die Trumps pantalon nog even stoomde voor een speech, terwijl hij hem al aan had. In de drie jaar die volgden ontpopte ze zich tot loyale Trump-fluisteraar.

Communicatie- en mediastudies UvA beste ter wereld
De Universiteit van Amsterdam heeft volgens de QS World University Ranking by subject de beste opleidingen ter wereld op het gebied van communicatie- en mediastudies. Vorig jaar behaalden deze opleidingen nog de tweede plek in de ranglijst. De QS World University Ranking beoordeelt ongeveer 900 universiteiten per opleiding, onder meer op academische reputatie, de reputatie bij werkgevers en het aantal keren dat wetenschappers worden geciteerd in toonaangevende bladen. De universiteiten van Leiden, Utrecht, Wageningen, Rotterdam en Maastricht staan dit jaar minder goed aangeschreven. De Rijksuniversiteit Groningen blijft op de 113de plaats steken.

Transfers
Emma Bel
is communicatiemedewerker en redacteur a.i. bij het Martini Ziekenhuis. Emma werkte eerder voor De Zorggroep Groningen en voor Noordhoff Uitgevers.

Marianne Reitsma
is nu communicatieadviseur bij het Wetterskip Fryslân. Marianne komt van de provincie Fryslân en deed eerder communicatieadvies en coördinatie bij de realisatie van de 11 fonteinen. Marianne werkte voor Kabelnoord en de gemeenten Achtkarspelen en Dantumadeel.

Wilma Nabring- Hooijsma
is nu interim senior communicatieadviseur bij het Wetterskip Fryslân. Wilma komt van de gemeente Dongeradeel en werkte eerder voor De Friese IJsbond, de provincie Fryslân, Camerik Voortman en voor het waterschap Vechtstromen.

Marloes de Lange
gaat aan de slag voor het communicatiebureau Paradigmum. Marloes was technical writer en creation manager bij Philips en werkte voor tal van organisaties. Ze studeerde Journalistiek aan Windesheim in Zwolle.

Marloes Hingstman
beëindigt haar interim klus bij de gemeente Emmen en gaat aan de slag bij de provincie Groningen als communicatieadviseur voor het gaswinningsdossier. Marloes werkte eerder voor de gemeente Aa en Hunze en voor Lefier.

Agenda
Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor een ieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor verschillende opdrachtgevers creatieve (online) marketing- en communicatietalenten met een heldere visie op social media. Een uitvoerder met strategisch inzicht en andersom. Hands-on met een visie. Je neemt je verantwoordelijkheid en je kunt zelfstandig werken. Je hebt gezonde ambitie en een proactieve houding! Vanzelfsprekend ben je goed met alle moderne communicatiemiddelen en communicatief vaardig, maar je durft vooral creatief te zijn om zo de community te voorzien van ‘toffe’ uitingen. Heb je interesse: stuur je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een start up bedrijf een contentmarketeer (24-32 uur). Ze bouwen dagelijks aan het systeem waarbij ze veel contact hebben met sportclubs en hun sponsoren over nieuwe functies en de huidige manier van werken. Ze willen hier meer over vertellen dan ze nu doen, naar klanten, relaties en gebruikers. Concreet werken aan een smetteloze contentstrategie waarbij een groot deel tot stand komt door ‘gewoon doen’ in nauw overleg met je collega’s. Je maakt teksten, beheert de social media accounts (Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn), bent projectmanager zodra ze werken met externen en weet hun verhaal ook goed te verwoorden naar de pers. De drukste gebruiksmomenten zijn in het weekend, dus af en toe in het weekend werken hoort er wel bij. Meer weten over deze boeiende job? Neem dan snel contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com!

Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever op zoek naar een online marketeer. Samen met de eigenaar en jouw collega’s geef je verder vorm aan de marketing van het bedrijf. Jij bent de spin in het ‘web’. De focus ligt op een aantal grote online kanalen, maar jij weet ook hoe je van tijd tot tijd met offline om moet gaan. Je beheert alle communicatie-uitingen als de eigen online media, online partnerships en internetsites. Daarnaast houd je je bezig met de online verkoop van productportfolio en optimaliseert de verkoop door middel van online marketing. Op deze manier draag je bij aan het verhogen van de klanttevredenheid en het verkoopresultaat. Enthousiast over deze functie? Lijkt het je leuk om het team te komen versterken? Dan ontvang ik graag zo spoedig mogelijk je motivatie met uitgebreide (creatieve!) CV en andere relevante informatie. Je kunt je sollicitatie sturen naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een grote organisatie een junior communicatiemedewerker. Je werkzaamheden bestaan uit het up-to-date houden van de webpagina’s, het ondersteunen bij webbeheer in het algemeen, het schrijven van persberichten en het ondersteunen van de woordvoerders. Je bent sparringpartner voor accountmanagers op het gebied van communicatie. Je denkt mee en schrijft communicatieplannen en -strategie voor het gericht inzetten van social media. Je beschikt over (meer dan) uitstekende kennis van de Nederlandse en Engelse taal, vooral in tekst. Meer weten over deze interessante functie, mail je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

Nordique in Groningen
zoekt een gedreven en creatieve online marketeer. Jij bent het operationele opperhoofd in het online marketingteam. Jij zorgt ervoor dat de klanten de resultaten halen die hun stoutste verwachtingen overtreffen. En ondertussen ben jij alweer bezig om ze naar een nog hoger niveau te tillen. Dit doe je door gebruik te maken van vrijwel ieder online marketingkanaal wat je maar kunt bedenken. Je analyseert de data die de tools je aanleveren. Alleen zo kom je tot de juiste analyses, adviezen en optimalisaties.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
zoekt een enthousiaste senior communicatieadviseur voor het domein AGRO en Natuur. Je ontwikkelt voor het domein agrarisch ondernemerschap samen met de communicatiecollega’s en de inhoudelijke deskundigen een strategisch communicatieplan dat alle belangrijke onderwerpen voor de agrarische sector verbindt. Daarnaast maak je voor het onderwerp administratie en registratie een tactische communicatie aanpak voor een effectieve benadering van de doelgroep. Het gaat om een tijdelijke opdracht voor 32 uur per week tot eind december met optie tot verlenging. Solliciteren kan tot dinsdag 6 maart 12:00 uur.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Iris
zoekt een nieuwe uitdaging in de marketingcommunicatie in Groningen of omgeving. Ze is gek op schrijven en wordt enthousiast van het ontwikkelen van verschillende marketing- en communicatiemiddelen, het opzetten van diverse on- en offline campagnes, het organiseren van evenementen en het ontwikkelen en beheren van social media. Iris is uitvoerend sterk en wil graag verder groeien. Ze heeft ervaring opgedaan op het gebied van interne en externe communicatie en marketing bij verschillende bedrijven in diverse branches. Ze is een aanpakker, een gemotiveerde werknemer, werkt snel en nauwkeurig en ook is ze een gezellige en enthousiaste collega. In haar huidige werk mist ze het kunnen sparren met een communicatieprofessional en het kunnen realiseren van mooie marketing en communicatieproducten met een team. Iris is voor 24-36 uur per week beschikbaar en komt graag langs om kennis te maken. Meer weten over Iris? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Gebruik van jargon leidt af van de boodschap
Jargon gebruiken in externe communicatie is meestal niet erg effectief. Niet alleen levert het soms wonderlijke resultaten op, maar het leidt ook af van de eigenlijke boodschap omdat het vaak niet goed begrepen wordt. Jargonwoorden vermijden is dus aan te raden. Jargon is een wonderlijk verschijnsel. Het ontstaat vaak binnen een bepaalde beroepsgroep, omdat die zich bezighoudt met werkzaamheden of materialen waar in het dagelijkse spraakgebruik niet echt een goed woord voor is. Binnen de beroepsgroep wordt er misschien juist dagelijks over zoiets met elkaar gesproken. Voor zover de communicatie binnen de beroepsgroep blijft, is dat natuurlijk prima. Maar het is de vraag in hoeverre jargon gebruikt moet worden bij externe communicatie. Is de boodschap dan nog informatief, of werkt hij eerder vervreemdend?

Communicatie blijft heikel punt
En weer ging het in de raadsvergadering van 22 februari om de communicatie, of liever gezegd over het gebrek aan adequate communicatie. ‘Stroffelstien’ was in dit geval de brief die een aantal inwoners van Eastermar had gekregen van de gemeente over eventuele problemen die zouden kunnen ontstaan als zij een aantal weken geleden inderdaad een prijs hadden gewonnen in de Postcodeloterij. Het ging dan met name over die inwoners die een uitkering krijgen. Voor dit onderwerp waren nogal wat Eastermarders naar het gemeentehuis gekomen om te horen hoe het College deze communicatieve uitglijder recht zou breien. De wethouder draaide niet om de hete brij heen, ze gaf ruiterlijk toe dat de toon niet deugde, deze brief bracht aan de ene kant wel degelijk duidelijkheid, maar aan de ander kant zaaide hij onrust. En dat was niet de bedoeling.

Redenen om met video-marketing te starten
Contentmarketing is de beste manier om traffic te genereren naar je website of webshop. Het trekken en binden van de bezoeker door middel van relevante content creëert een blijvende band. Een band waarbij de bezoeker terugkeert. Zo veranderlijk als de mens is, zo veranderlijk is de marketing. Een bezoeker blijft altijd op zoek naar de beste informatie. Tot voor kort was bloggen nog de beste manier om traffic te genereren, maar inmiddels beantwoordt video-marketing de behoefte van de consument het beste.

Enkel bloggen is niet meer voldoende
Contentmarketing met enkel een blogstrategie heeft niet langer hetzelfde effect. Vandaag de dag werken bepaalde strategieën niet meer zo goed als voorheen. De online wereld is een hype waar iedereen, vaak dagelijks, aandacht aan besteedt. Het gevolg? Een aanbod dat blijft groeien en een hevige concurrentie. Het belangrijkste element voor online succes is dan ook onderscheidend vermogen.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
“Als je de beperkingen kent, kun je daarbinnen onbeperkt te werk gaan.”

Uitspraak
Wat Sander Schimmelpenninck over PR zegt, is populisme van het zuiverste soort (Jos Govaart in zijn blog).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s