Bonen in de pot

12 maart 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Nepnieuws verspreidt zich op Twitter sneller dan feiten
Roddels en berichten met leugens erin verspreiden zich op sociale media sneller dan nieuwtjes die wél op feiten gestoeld zijn. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers, die de verspreiding van in totaal 126 duizend berichten volgden die in de afgelopen 11 jaar rondgingen op Twitter.
Die analyse bevestigt dat ‘vals nieuws’ online dieper doordringt dan de waarheid, schrijft de Volkskrant. Dat nepnieuws online de wind mee heeft, is puur mensenwerk, stellen de onderzoekers. Gebruikers van sociale media sturen het nieuws vaker door dan op feiten gestoelde verhalen. Twitteraars voorzien roddels en nepnieuws ook vaker van een emotioneel beladen tekst bij het doorsturen. Echt nieuws riep minder vaak uitgesproken gevoelens op.

Verder in deze editie
• Het Hogeland presenteert zich met ‘robuuste’ H
• Die paar slechte PR-mensen maken een beroepsgroep niet overbodig
• Focus op meetbaarheid leidt tot saaiere marketingplannen
• Yvonne
• Goede imago kost sexy vegetariër de kop

Wat mij is opgevallen
Het Hogeland presenteert zich met ‘robuuste’ H
Een ‘robuuste, stoere, no-nonsense’ H van Hogeland is straks het beeldmerk van de gemeente die in 2019 ontstaat uit de fusie van Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond. De keus vloeit voort uit een internetstemming. Twee derde van de 1400 inwoners die meededen, verkoos de H als winnaar. Het nieuwe logo combineert de iconen van het Hogeland zoals Ede Staal ze bezong, met de ambities van een moderne nieuwe gemeente, stelde medeontwerper René Blokzijl bij de presentatie in het gemeentehuis van Bedum. Zijn Groningse bureau Dizain werd uit achttien mededingers uitverkoren om een logo te ontwerpen. Dizain leverde twee opties aan: de H van Hogeland eindigde met een royale voorsprong voor een abstracter beeldmerk met ‘piketpalen’.

Die paar slechte PR-mensen maken een beroepsgroep niet overbodig
Sander Schimmelpenninck, hoofdredacteur van Quote, uitte onlangs zijn analyse op het PR-vak. Het was wel een beetje kort door de bocht. In de PR-wereld lopen gewoon redelijk wat klunzen rond, net zoals in de journalistiek. Ze zijn wel met veel, de PR-mensjes. In 2010 is uitgezocht dat er 150.000 PR-mensen, managers en voorlichters rondlopen op 15.000 journalisten. In 2014 kwam een Amerikaans onderzoek tot een verhouding van 1 op 4,6 wat iets realistischer lijkt. Maar toch.

Grootste bedrijven vergroten hun afdelingen corporate communicatie
Uit vrees voor reputatieschade, aldus onderzoek van The Conference Board. Een sceptisch publiek en een enorme snelheid waarmee een reputatie beschadigd kan worden, leiden ertoe dat ondernemingen hun teams corporate communicatie versterken en uitbreiden. Dit is vooral bij de grootste bedrijven het geval.

Focus op meetbaarheid leidt tot saaiere marketingplannen
43% van de Nederlandse marketeers zegt dat de groeiende focus op meetbaarheid in de sector ervoor zorgt dat bijzondere marketingplannen steeds minder vaak worden uitgevoerd. Dit blijkt uit een onderzoek onder 457 marketingprofessionals, uitgevoerd in opdracht van Mediatic. Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht in 2018 meer dan tien procent aan marketing uit te geven dan in het afgelopen jaar.

Zonde van de tijd
Opvallend is dat bijna een vijfde van de ondervraagden zegt marketing minder leuk te vinden vanwege de meetbaarheid. De meerderheid van ruim 80% is het hier echter niet mee eens. Bijna een derde van de ondervraagden, 31%, zegt, dat wanneer contentmarketing geen directe sales oplevert, het zonde van het geld en energie is. Dat bevestigt het beeld dat marketing echt hand in hand gaat met de commerciële doelstellingen. Een creatief concept kan een sterk startpunt zijn, maar uiteindelijk gaat het bij steeds meer organisaties om het meten en optimaliseren van het resultaat. Geen communicatie, maar echt marketing.

Transfers
Sjoukje Huitema
is nu projectmedewerker Communicatie bij Combinatie Herepoort – Project Aanpak Ring Zuid. Sjoukje komt van de gemeente Groningen en werkte eerder voor Werk in Zicht en het Waterbedrijf Groningen.

Inge Meeske
is nu senior communicatieadviseur bij de gemeente Zwolle. Inge komt van Meeske Communicatieadvies en werkte eerder voor GBLT, de Landstede Groep, de gemeente Zwolle, de provincie Overijssel en voor de KLM.

Paula Arends
is nu senior communicatieadviseur bij de Dienst Uitvoering Onderwijs. Ze was daar interim adviseur en werkte eerder als interimmer voor De Friese Wouden, de gemeente Assen en voor AEGON.

Sjoerdje Drijfholt
is nu projectmanager bij Marketing Groningen. Ze komt uit de reiswereld waar ze bij verschillende organisaties meerder functies bekleedde. Ze werkte als marketing- en communicatieadviseur bij ITurnIT en bij Echtemensen.nl.

Ingeborg van Dorth
is nu communicatieadviseur Publiekscommunicatie a.i. bij ProRail. Ze werkte eerder als content manager bij AffiliateBros en was communicatieadviseur bij Stad & Esch en de gemeente Weststellingwerf.

Agenda
Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor eenieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor het Ommelander Ziekenhuis op zoek naar een teamleider en senior communicatieadviseur (32 uur pw). Je bent een leuke, positieve, dynamische en ervaren communicatieprofessional, die graag uitdagingen aangaat en strategisch inzicht combineert met uitvoerende dadendrang. Je staat stevig in je schoenen en je bent een vanzelfsprekende gesprekspartner van de Raad van Bestuur, managers en de medewerkers van de afdeling Communicatie. Je coacht en ondersteunt de medewerkers in het team vanuit inhoudelijke perspectief. Daarnaast ben je werkzaam als adviseur voor de organisatie en voorzie je de organisatie en onderdelen daarvan van communicatieadvies en je zorgt voor de uitvoering van communicatieprojecten. Je treedt extern op als (pers)woordvoerder. Je sollicitatiebrief met CV ontvang ik graag voor 19 maart op jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt per direct voor een opdrachtgever, een sport- en bewegingsgerichte organisatie met de nadruk op gezondheid, een ervaren marketing- en communicatietalent of brandmanager met een heldere visie op het in de markt zetten van een nieuwe organisatie, een nieuw product en dienst. Mijn opdrachtgever werkt samen met Nederlandse en internationale A merken. Primair is het (wereldwijd) bekend maken van deze organisatie en haar product(en) en dienst(en). Je hebt de nodige en relevante ervaring; een strateeg met hands-on mentaliteit (vice versa). Iemand die verantwoordelijkheid neemt en zelfstandig kan acteren. Bij voorkeur sportief, proactief, enthousiast en overtuigend en je weet mijn opdrachtgever met kennis en ervaring te overtuigen van jouw visie op het gebied van marketingcommunicatie, waarin sociale media een voorname rol speelt. Naast de nodige competenties en vaardigheden, waaronder aantoonbare kennis en ervaring op het gebied van (wereldwijde) online campagnes/e-commerce beschik je over een uitstekende beheersing in woord en geschrift van Engels, Nederlands en het liefst Spaans en/of andere grote talen. Ben jij zo’n communicatieprofessional, stuur dan snel je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

RTV Drenthe
zoekt een eindredacteur Nieuws. Je geeft leiding aan de voorbereiding, productie en samenstelling van de uitzendingen. Je bent verantwoordelijk voor de inhoudelijke kwaliteit van de uitzending en de kwaliteit van de medewerkers. Je ontwikkelt mede het programmabeleid op basis van jouw visie op regionaal nieuws. Je bent lid van het redactioneel beleidsteam.

M&G Group
zoekt een communicatiemanager met ervaring met alle aspecten van marketing. Je bent onderdeel van de afdeling Marketing en werk je nauw samen met de Productmanagers. Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing- en communicatieactiviteiten van de toegewezen productsegmenten binnen de M&G Group. Hierbij volg je ontwikkelingen van producten in de markten en sta je in contact met de afdeling Verkoop en klanten.

Gemeente Emmen
is op zoek naar een communicatieadviseur (24 – 28 uur pw, vooralsnog voor de duur van één jaar met uitzicht op een vaste aanstelling). Ze zoeken een proactieve en ervaren medewerker die in staat is om hoofd- van bijzaken te scheiden, de klant helpt bij het formuleren van de communicatievraag en stevige adviesgesprekken kan voeren. Jij geniet ervan om complexe vraagstukken te ontrafelen en vindt het een uitdaging als de uitkomst daarvan nog niet helemaal vaststaat. Jij hebt aantoonbare ervaring in het werken aan communicatievraagstukken binnen de overheid. Je motivatiebrief en CV kun je tot 22 maart insturen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Yvonne
is coach, trainer, (communicatie) adviseur, omgevingsmanagers, schrijver en nog zo veel meer. Het liefst zegt en schrijft ze over anderen en laat ze anderen wat over haar zeggen. Laat anderen een woord over haar noemen dan krijgt ze een hele lijst, namelijk: creatief, duizendpoot, mensenmens, bruggenbouwer, alleskunner, Pipi Langkous, gedreven, intelligent, bewogen, kleurrijk, doorzetter, intuïtief, wijs, sociaal, vertrouwen, natuurmens, eerlijk, betrouwbaar, spontaan, humorvol, daadkrachtig, enthousiast en betrokken. En wat vindt ze dan zelf, als ze die lijst voor ogen heeft? Het klopt: ze is een alleskunner, een verbinder en snelle denker. Ze wordt blij van complexe uitdagingen, waar ze in kan duiken en waar ze dan, samen met anderen, kan zorgen dat het resultaat wordt bereikt dat team, opdrachtgever of organisatie voor ogen hebben. Meer weten over Yvonne? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Goede imago kost sexy vegetariër de kop
Er meldt zich nog weleens iemand die op de lijst wil voor de titel ‘Sexy vegetariër van het jaar’. Tevergeefs. Want, al was de vorige week de eerste Nationale Week Zonder Vlees, deze prijs wordt niet meer vergeven. Vegetarisch eten is te hip geworden. “We zijn ermee gestopt”, zegt Anne Hilhorst, woordvoerder van het organiserende Wakker Dier. “We zijn er ooit mee begonnen omdat we idee hadden dat vegetariërs een geitenwollensokken imago hadden. We wilden laten zien hoeveel leuke mensen geen vlees eten.”

Galjaarddag verplaatst naar het najaar
De Galjaarddag, die jaarlijks medio april wordt gehouden, wordt verplaatst naar het najaar. Dat betekent uiteraard dat ook de Galjaardprijs, die op die dag wordt uitgereikt, wordt verplaatst. Voordeel hiervan is dat de prijs een ruimere inzendtermijn krijgt. De nieuwe deadline voor het inzenden van parels van (semi-)publieke communicatie is 1 juli 2018. De exacte datum van de Galjaarddag wordt later bepaald. De Galjaardprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan het communicatieproject, de communicatiecampagne of -activiteit in het (semi-)publieke domein dat extra aandacht verdient bij vakgenoten.

Heldere communicatie essentieel in adviesprocedure
Goede communicatie is van groot belang als de ondernemingsraad wil dat een or-advies wordt overgenomen. Er moet op het juiste moment helder worden gecommuniceerd. Dat laat Wanne van den Bijllaardt ons weten. Het adviesrecht is één van de belangrijkste rechten van de ondernemingsraad en de personeelsvertegenwoordiging. Als de OR wil dat de bestuurder zijn advies overneemt dan is goede communicatie essentieel, maar het valt niet altijd mee. Soms ontstaan er misverstanden, is de OR te laat of geeft hij niet duidelijk aan wat hij precies wil.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Sparren
Als communicatieprofessional heb je soms behoefte om te sparren met een buitenstaander. Of individuele coaching door een ervaren communicatiemanager en -adviseur. Je kunt daarvoor bij Arjan van der Leur terecht. Vraag vrijblijvend informatie of maak een afspraak voor een eerste (gratis) gesprek om de vraagstelling en de mogelijkheden te bespreken.

Uitspraak
“Er is één wezenlijk verschil tussen bedrijven als Google en Facebook en het onze: wij doen aan kwaliteitsjournalistiek.” (Madelon Fortuin, commercieel directeur van NRC).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s