Bonen in de pot

19 maart 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Social content: we delen de helft minder dan in 2015
We delen content steeds minder op social media. En dat gaat hard, al zijn er uitzonderingen op de trend. Uitgevers die content van hoge kwaliteit brengen, doen het goed. Op Facebook wordt steeds minder gedeeld door veranderingen in het algoritme, terwijl sharing op LinkedIn in de lift zit. De afgelopen drie jaar zijn we op social media de helft minder gaan delen, zo blijkt uit het onderzoek van Buzzsumo. De conclusie is niet fijn voor contentmarketeers: je kan de prachtigste content maken, maar als mensen het niet meer met elkaar delen, heb je weinig impact. Contentmarketeers waarschuwen dat social sharing omlaag schiet, schrijft Forbes.

Verder in deze editie
• Huisstijl Westerkwartier
• Willen we in de PR concurreren met reclame
• Communicatie van ING dom en onhandig
• Politieke partijen moeten kijken naar hun merkbelofte
• Constructieve journalistiek bestaat niet
• Napraat

Wat mij is opgevallen
Welke huisstijl past bij Westerkwartier
Grootegast, Leek, Marum en Zuidhorn gaan met ingang van volgend jaar samen in de gemeente Westerkwartier. Inwoners mogen de huisstijl kiezen. De nieuwe gemeente Westerkwartier wil dichtbij, nuchter en ambitieus zijn. Daar hoort een nieuw gezicht bij: herkenbaar, eigentijds en tijdloos. In opdracht van de gemeenten heeft bureaucombinatie 100pk/Mixr uit Groningen twee ideeën voor een huisstijl met een logo uitgewerkt.

Willen we in de PR concurreren met reclame
dan moet er nog wel wat gebeuren. Creativiteit kun je aanwakkeren, ook bij PR-bureaus. Dat is hard nodig, stelt Gijs Moonen van LEWIS. Wat bij creatieve bureaus al jaren gebruikelijk is, rukt nu ook op in PR-land; de aanstelling van een creative director. Het onderzoek ‘Creativity in PR’ van het Holmes Report laat in de laatste editie de opkomst van dit artistieke brein bij PR-bureaus zien. Een grote meerderheid van de bureaus investeerde de afgelopen jaren fors in de aanstelling van creative directors en andere initiatieven om concepten en creatieve ideeën naar een hoger niveau te tillen.

Communicatie van ING dom en onhandig
Communicatie- en merkexperts noemen de communicatie van ING rond de voorgenomen salarisverhoging van ING-topman Ralph Hamers ‘dom’ en ‘niet handig”. Toch verwachten ze dat het geen lange termijneffecten zal hebben voor het merk ING. “De timing was verschrikkelijk dom, twee weken voor de verkiezingen,” zegt Anton Gouman van communicatiebureau Puntkomma. De manier waarop ING de loonsverhoging heeft ingetrokken, is ook niet slim volgens Gouman. “Jeroen van der Veer, voorzitter van de raad van commissarissen van ING, moet zich kwetsbaar opstellen en zijn fout toegeven in een interview. Nu dempen ze de ophef met een persbericht waarin staat dat ze nadenken over een alternatief. Dan heb je het echt niet begrepen.”
“Hoe ze dit aangepakt hebben is pr-technisch niet handig,” zegt ook merkexpert Rob van Benthem van Kantar Millward Brown. “Maar per saldo valt het voor het merk ING waarschijnlijk mee. Dit stormpje waait weer over. Nu is ING aan de beurt, volgende keer weer ABN AMRO of Rabobank, dat is het beeld bij veel mensen.”

Politieke partijen moeten kijken naar hun merkbelofte
In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op woensdag 21 maart doen politici aan niets anders dan aan marketing. Merkstrateeg Marc Oosterhout: “In het algemeen zetten politieke partijen zichzelf centraal. Meestal door de politiek leider op te voeren. Kijk maar naar de meeste verkiezingsposters. Of ze vertellen wat er volgens hen moet gebeuren. Vaak zijn dit heel generieke zaken zoals goed onderwijs, betere zorg of minder regels. Politieke partijen zenden vooral. Merken doen precies het omgekeerde: zij laten vooral zien wat een ontvanger heeft aan hun product of dienst. Het is opvallend dat politieke partijen deze wet in de communicatie niet of nauwelijks tot uiting weten te brengen. Ik leg altijd uit dat het niet gaat om wat je doet, maar wat je betekent. Dat vinden politieke partijen heel lastig.”

Lokale partijen
Lokale politici hebben niet de middelen om campagne te voeren. Merkstrateeg Marc Oosterhout: “Klopt, maar dan denk ik: sla een goed boek open over communicatie. Die zijn er genoeg. Ik denk ook dat er een misvatting bestaat in het vak van politieke communicatie. Alsof iedereen kan communiceren. Dat is natuurlijk niet zo. Het is net als met voetballen: iedereen kan wel een balletje trappen, maar dan ben je nog geen Messi. En zo is het met communicatie ook. Communicatie is een vak dat vraagt om deskundigheid.”

Transfers
Alexander Buist
is nu communicatiemedewerker bij het Wetterskip Fryslân. Alexander is eigenaar van Much Media en levert diensten voor het web en software.

Petra van der Meer
gaat aan de slag als hoofd Communicatie bij Het Groninger Landschap. Petra heeft haar sporen verdiend in de podiumkunsten bij o.a. Noorderzon Festival, Noord Nederlands Toneel en de PeerGrouP.

Nathalie Keers
gaat aan de slag bij de dames van Oosting Communicatie en Marketing Crew in Franker! Nathalie komt van AkaNova en werkte al eerder voor Marketing Crew. Daarvoor combineerde ze haar passie voor marketing en schoonheidsverzorging.

John Kaspers
is nu commercieel manager bij Aajee reklame & advies. John komt van Media Totaal en werkte al eerder voor Aajee en voor de NDC Mediagroep.

Agenda
Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor een ieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes. Spreker is Bennie Mols, freelance wetenschapsjournalist, auteur, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, robotica en het menselijk brein. Hij is gepromoveerd natuurkundige en afgestudeerd filosoof. Hij schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en KIJK.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Noordbroek een office manager voor ongeveer twee dagdelen per week. Je zorgt er voor dat alle facilitaire zaken goed voor elkaar zijn en steekt de helpende hand uit daar waar nodig en gevraagd wordt.

De gemeente Waadhoeke
met Franeker als gezellig, historisch en sportief centrum, is op zoek naar een medewerker Communicatie (26 uur pw). Je ondersteunt de afdelingen bij alle voorkomende communicatievraagstukken en je adviseert over bijeenkomsten, zowel in- als extern. Je bent verantwoordelijk voor de planning en uitvoering van communicatieprojecten. Je verzorgt samen met de andere communicatiemedewerkers de inzet van de gemeentelijke social media accounts en het intranet. Je sollicitatie moet uiterlijk 21 maart binnen zijn.

Voor het project Súd Ie en Wetterfront Dokkum
zoeken ze een communicatieadviseur (4 uur pw). Het gaat om een tijdelijke functie van 16 april 2018 tot 31 maart 2019, met optie tot verlenging. Je draagt zorg voor de projectcommunicatie. Daarnaast voer je grotendeels zelf communicatieacties uit onder de verantwoordelijkheid van de programmamanager. Je stemt regelmatig af met de communicatieafdeling van de gemeente en indien nodig met de betrokken communicatieadviseurs van provincie en waterschap.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Kredietbank Midden-Groningen is populair
De kredietbank Midden-Groningen kampt met een slecht imago. Dat zegt de wethouder Peter Verschuren van de SP. Maar de negatieve beeldvorming werkt tegen de kredietbank. “We horen nog te vaak: als je daar eenmaal zit, wordt het er niet beter op.” In 2017 werd een hulpverzoek 50 keer afgewezen, de helft gebeurde op eigen verzoek. De mogelijkheid van een gesprek zou beter gepromoot kunnen worden met folders en advertenties”, zegt Verschuren. “Wat speelt is de negatieve beeldvorming rondom de kredietbank.“

Constructieve journalistiek bestaat niet
Directeur/hoofdredacteur Allard Berends van omroep Flevoland meent dat constructieve journalistiek (cojo) dodelijk is voor het vertrouwen in de journalistiek. Hij vindt cojo dan ook geen journalistiek, maar politiek. Het onderwerp moet wat hem betreft leiden tot een discussie over de toekomst van het vak. Als je op een feestje vertelt dat je journalist bent, wordt het regelmatig stil. Of het wordt een onderwerp als voetbal. Iedereen heeft een mening. Maar wat vooral in die gesprekken opvalt, is het toegenomen wantrouwen tegenover de beroepsgroep. Niet het vak zelf, de journalistiek, maar de beoefenaar wordt kritisch bekeken.

Het reclamebureau van de toekomst
Het traditionele reclamemodel is over the hill. Merken vragen snelheid en efficiency en werken meer projectmatig. De grote communicatienetwerken bibberen, want Procter & Gamble en Unilever zagen aan hun poten. Daarmee ontstaat het reclamebureau van de toekomst. Sterker nog: het ís er al, en het groeit snel. Jarenlang werd de reclame- en marketingcommunicatiewereld gedomineerd door steeds groter groeiende netwerken. WPP (Brits), Omnicom (Amerikaans) en Publicis (Frans) zijn de drie grootste jongens in dat landschap. Ze zijn beursgenoteerd en dus gaat het vaak om waarde creëren voor de aandeelhouder. Ze hebben in de afgelopen decennia allerlei disciplines bij elkaar geveegd om internationaal grote klanten te kunnen bedienen.

Caroline Boeren wint Columni Scriptieprijs 2017
Met haar scriptie ‘Schatje, mag ik die baan nou?’. Veldonderzoek naar de effecten van een creatieve schrijfoefening op revisiegedrag heeft Caroline Boeren de Columni Scriptieprijs 2017 gewonnen. De scriptie van de winnares scoorde heel hoog op originaliteit (qua onderwerp en onderzoeksopzet), toepasbaarheid in de praktijk, en had een opvallend liggend design. Ook prees de jury Caroline om haar aantrekkelijke schrijfstijl met als nieuw geïntroduceerd woord: ‘schrijflenigheid’.

Napraat
Onlangs publiceerde ik in een Bonen Doppen Special de resultaten van het onderzoek dat communicatiestudente Eva Sikkema voor Jan Boon Communicatie uitvoerde. In die enquête was er ruimte voor het maken van op- en aanmerkingen. Ze zijn van dien aard dat ik me de vrijheid veroorloof op één van die reacties te reageren.

Eén van de meest gemaakte opmerkingen gaat over de actualiteit. Het is niet het doel van Bonen in de pot of Bonen Weken actueel te zijn, dan zou ik er een dagelijkse verschijning van maken, en dan nog kan ik niet constant actueel zijn. Het zijn berichten die mij zijn opgevallen in de verschillende media, websites en nieuwsbrieven die ik lees. De kans is redelijk wel aanwezig dat jij dezelfde bronnen gebruikt om op de hoogte te blijven.

Zoals in de intro van mijn nieuwsbrieven staat, is het doel je op de hoogte te stellen van de ontwikkelingen in ons mooie vakgebied. En dat is wat ik doe met “Wat mij is opgevallen …” Dus: als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Het valt op dat in politieke communicatie veel is geregisseerd
Je ziet het gelikte beeld van de politicus in jasje-dasje die altijd voorgeproduceerde antwoorden geeft. Reken maar dat dit ook voor Pim Fortuyn gold en nu voor Geert Wilders en Donald Trump. De veronderstelling is dat zij niet strategisch opereren, geen onderzoek laten doen en dus gewoon spontaan zijn. Ze wijken af van de ‘teflon politicus’ en hen wordt al gauw authenticiteit toebedeeld. Trump heeft een heel team van strategen om zich heen lopen. Wilders is beroemd om de strategie van schaarste. Je houdt alle traditionele media zoveel mogelijk weg en bent regisseur van jouw communicatie, onder meer via Twitter. Zo heeft alles wat je op dat moment zegt – al is het in honderdveertig tekens – opeens ook waarde, want iedereen zat te wachten tot jij ook eens iets zei. Media reproduceren dat. Daar is ook de nodige kritiek op. Journalisten en persbureaus worden op die manier een doorgeefluik van politieke propaganda.” Dat menen merkstrateeg Marc Oosterhout en journaliste Myrthe Hilkens en oud-Tweede Kamerlid voor de PvdA.

Uitspraak
“Journalistiek is een vak dat minder wordt vertrouwd dan dat van priesters, ongeveer gelijk aan politici.” (bron: IPSOS).

“Ik ben snel afgeleid, ben echt een millennial.”
Annelies Valk (29), global brand strategy manager bij Vodafone Group in Londen.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

‘Graag Gedaan!’ genomineerd voor landelijke prijs
Het project ‘Graag Gedaan!’ dat Rob Mulder bedacht, ontwikkelde en maakte voor RTV Noord is genomineerd voor een NL Award, een landelijke prijs voor de beste programma’s van de regionale omroepen in Nederland. ‘Graag Gedaan!’ is genomineerd voor het Beste Online Project van 2017. Op donderdag 2 maart 2017 trokken verschillende verslaggevers er op uit om in Nederland projecten te bezoeken die met aardgasgeld zijn gefinancierd. Rob Mulder en zijn team bezochten onder meer de Oosterscheldekering, de haven van Rotterdam en het Rijksmuseum. De landelijke media en verschillende regionale omroepen besteedden aandacht aan de actie. Zo was Rob Mulder te horen in het Radio 1 Journaal, te zien in het NOS Journaal en te lezen in verschillende dagbladen, waaronder Trouw. ‘Graag gedaan!’ is genomineerd naast ‘Q&A Live op Facebook’ van Omroep West en ‘Boeren onder druk’ van RTV Oost. De winnaar wordt op woensdag 4 april bekend gemaakt tijdens het NL Media Event in Eindhoven.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s