Bonen in de pot

26 maart 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Wetenschappers tonen aan dat reclame echt werkt
Consument heeft geen invloed op eigen reactie op reclame. Positieve, aantrekkelijke beelden in een commercial werken echt. Ze creëren een zo hoog feel-goodgehalte dat de kijker er vrijwel niet meer in slaagt om het merk of product objectief te beoordelen, ook niet als hij inzicht heeft in het mechanisme van beïnvloeding. Dat blijkt uit onderzoek van de hoogleraren Mandy Hütter en Steven Sweldens, uitgevoerd aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University.

Verder in deze editie
• Reputatie komt te voet
• Kinderen bewust van hun reputatie
• Google lanceert nieuw journalistiek stimuleringsfonds
• ‘Graag Gedaan!’
• Studenten werken samen aan promotie waddengebied
• Napraat
• Sexy geklede collega’s

Wat mij is opgevallen
Reputatie komt te voet
Imago van het vlees. Niet weer, hè? Dat dacht toen Nobert van der Werff las over de meerlingenfraude met kalfjes. Melkveehouders hebben veel meer tweelingen gemeld dan gebruikelijk. Meerdere kalfjes aan dezelfde koe toeschrijven is gunstiger voor de boekhouding. Dan kan een ander moederdier doorgaan voor vaars. Een koe die nog niet gekalfd heeft, telt namelijk maar voor de helft mee voor het fosfaatreductieplan. Door dat administratieve ‘slimmigheidje’ hoeven boeren een lagere heffing te betalen en minder dieren af te voeren.

Kinderen van vijf jaar oud zijn zich al bewust van hun reputatie
Tot die verrassende conclusie komen onderzoeker nadat ze verschillende, recente Amerikaanse studies onder de loep namen. “Psychologen zijn al lang nieuwsgierig naar de manier waarop we onze identiteiten samenstellen en de strategieën die we gebruiken om onszelf in de samenleving te presenteren,” vertelt onderzoeker Alex Shaw. “Wij ontdekten dat het complexe en strategische gedrag waarmee wij volwassenen onszelf presenteren al op een veel jongere leeftijd begint dan gedacht.” Het onderzoek, verschenen in het blad Trends in Cognitive Sciences, wijst uit dat kinderen zich rond hun vijfde verjaardag bewust worden van hun imago. Ze gaan dan reeds nadenken over hoe anderen hen zien.

Google lanceert nieuw journalistiek stimuleringsfonds
Google heeft in New York een nieuw initiatief onthuld voor de stimulering van kwaliteitsjournalistiek ter waarde van 300 miljoen dollar, te verdelen over drie jaar. Dit ‘Google News Initiative’ loopt parallel aan het Digital News Initiative dat specifiek digitale innovatie stimuleert. Het aangekondigde Google News Initiative valt uiteen in drie doelen: kwaliteitsjournalistiek verheffen en versterken, inkomstenmodellen ontwikkelen die duurzaam kunnen groeien en nieuwsorganisaties met technologische innovaties ondersteunen.

Transfers
Janine Kemkers
is nu marketing- en communicatiemedewerkster bij Koninklijke Sjouke Dijkstra. Janine werkte eerder voor Brandfield. Ze studeert Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en deed Mediastiek aan de Hanzehogeschool in Groningen.

Iris Hoonakker
start binnenkort als communicatieadviseur bij de gemeente Borger Odoorn, ze komt van de gemeente Emmen en studeerde Journalistiek aan Windesheim in Zwolle.

Jennifer Zwierstra
gaat aan de slag als communicatieadviseur a.i. bij de gemeente Harlingen. Jennifer heeft haar eigen bureau en werkte als interimmer voor tal van organisaties als MEE Drenthe, Wagenborg Passagiersdiensten, de gemeenten Groningen, Winsum en Leeuwarden en Het Ware Noorden.

Selma Hoekstra
gaat aan de slag als woordvoerder en strategisch communicatieadviseur bij Treant Zorggroep. Selma is communicatieadviseur, bemiddelaar, manager, journalist, programmamaker en tekstschrijver en werkte voor Alzheimer Nederland, was hoofdredacteur van de Universiteitskrant Groningen en werkte voor BNNVARA (Radio 2 en 6) en was redacteur bij Pauw.

Jantsje Hellema
wordt de sales- en marketingprofessional bij Van Vuuren Grou. Ze komt van YP Your Partner en studeerde Professionele Communicatie aan de Universiteit van Antwerpen en Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen.

Agenda
Het Congresbureau Groningen
organiseert op dinsdag 27 maart in Martiniplaza in Groningen voor de vierde maal een symposium over ‘Congresseren, Vergaderen en Overnachten in Groningen’. Dit interessante symposium is voor een ieder die betrokken is bij het aantrekken, organiseren en faciliteren van congressen, symposia en vergaderingen in Groningen. Ben jij een (directie)-secretaresse, officemanager, PA, duizendpoot of organisatietalent? Dan zien ze jou graag deze middag.

SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes. Spreker is Bennie Mols, freelance wetenschapsjournalist, auteur, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, robotica en het menselijk brein. Hij is gepromoveerd natuurkundige en afgestudeerd filosoof. Hij schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en KIJK.

Vacatures
Arrix in Drachten
is op zoek naar een online marketing- en communicatiemedewerker. Samen met de huidige marketing medewerkster ben je verantwoordelijk voor het vormgeven, coördineren en uitvoeren van nieuwe on-line campagnes, het opzetten en uitvoeren van SEO- en SEA-strategie, het beheren van social media activiteiten en het schrijven en redigeren van content.

De Nationaal Coördinator Groningen
zoekt een gebiedscommunicatieadviseur. Je bent verantwoordelijk voor de communicatie over de inspecties en versterking van woningen en gebouwen. Je adviseert collega’s van de versterkingspunten gevraagd en ongevraagd over communicatie en zet op het juiste moment effectieve communicatiemiddelen in die aansluiten bij de doelgroep. Daarbij staat open en transparant communiceren in begrijpelijke taal voorop. Je werkt nauw samen met de andere gebiedscommunicatieadviseurs van NCG, de gemeente en andere betrokken partijen. De sollicitatiegesprekken vinden plaats vanaf week 14.

YP Your Partner
zoekt een enthousiaste en gedreven marketing- en communicatiemedewerker met een hands-on mentaliteit. Om co-creatie optimaal tot zijn recht te laten komen, is verregaande kennis van markten en doelgroepen van groot belang.

Lefier Groningen
zoekt een adviseur Communicatie. Je bent een stevige adviseur en sparringpartner voor management en directie. Je beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden en je kunt gemakkelijk schakelen tussen verschillende communicatieniveaus en werkt als een verbinder. Je hebt organisatiesensitiviteit. Je sollicitatiebrief met CV moet voor 31 maart a.s. binnen zijn.

LTO Noord
zoekt een communicatiemedewerker voor minimaal 32 uur per week die enthousiast wordt van goede websiteteksten, creatieve Facebookberichten en duidelijke nieuwsbrieven. Je versterkt verschillende projecten met jouw communicatiekennis. Je werkt niet alleen nauw samen met ervaren communicatiecollega’s, maar ook met inhoudelijke projectleiders die alles weten van een bepaald thema. Reageren kan tot uiterlijk 30 maart. Ze ontvangen graag jouw CV en een video pitch van maximaal twee minuten waarin je laat zien en horen hoe jij van toegevoegde waarde kunt zijn voor de agrarische sector.

LTO Noord Zwolle en Wageningen
heeft een vacature Projectleider Communicatie (32-40 uur). Kun jij communicatie zo inzetten dat je boeren in beweging krijgt en de samenleving het echte verhaal over de land- en tuinbouw hoort? Kun jij goed verbindingen leggen tussen meerdere projecten, maak jij de vertaalslag van strategische uitgangspunten naar concrete resultaten, ben je in staat om werkzaamheden te coördineren en een team te enthousiasmeren en kun jij uit de voeten met inhoudelijke thema’s als kringlooplandbouw en een duurzame bodem? Reageer dan uiterlijk 30 maart!

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Studenten werken samen aan promotie Waddengebied
Studenten van de opleiding Marketing, Communicatie en Evenementen van ROC Friese Poort in Sneek werkten samen met Duitse studenten aan de promotie van het Waddengebied. Vorige week kwamen zij op Terschelling vijf dagen samen om het Waddengebied te promoten. Het is een project in opdracht van provincie Fryslân.

De belangrijkste opkomende technologieën voor B2C-marketeers
In het digitale tijdperk zijn technologie en marketing – met name in business-to-consumer-markten – onlosmakelijk met elkaar verbonden. Consumenten benaderen bedrijven en merken meer en meer via digitale kanalen. Deze contacten leiden tot een ongekende hoeveelheid klantgegevens, die alleen geautomatiseerde systemen kunnen vastleggen en inzichtelijk maken. Door de veranderende klantverwachtingen en de daaruit voorvloeiende behoeften van marketeers lijken vrijwel wekelijks nieuwe technologieën te worden gelanceerd. In die stortvloed aan innovaties is verdwalen een koud kunstje.

Banken, het zijn net afwasblokjes
De wegen van het oude geld blijven ondoorgrondelijk. Banken zijn, door gebrek aan onderscheid, marketingproducten geworden die in de ogen van de consument nauwelijks van elkaar verschillen. Dat horen de productmanagers van afwasblokjes niet graag. En de leden van de Raad van Bestuur van een bank al helemaal niet. Dat schrijft Lodewijk van der Peet in zijn blog. Voor bètamensen (bankiers) is dat lastig terrein. Emoties zijn eng. Van die dingen die ’s nachts grommend onder je bed liggen. En wat doe je dan? Dan huur je een marketeer in. Liefst één die het lichtknopje blind weet te vinden en met grote overtuigingskracht de Raad van Bestuur kan toespreken.

‘Graag Gedaan!’ genomineerd voor landelijke prijs
Het project ‘Graag Gedaan!’ dat Rob Mulder bedacht, ontwikkelde en maakte voor RTV Noord, is genomineerd voor een NL Award, een landelijke prijs voor de beste programma’s van de regionale omroepen in Nederland. ‘Graag Gedaan!’ is genomineerd voor het Beste Online Project van 2017. Op donderdag 2 maart 2017 trokken verschillende verslaggevers er op uit om in Nederland projecten te bezoeken die met aardgasgeld zijn gefinancierd. Rob Mulder en zijn team bezochten onder meer de Oosterscheldekering, de haven van Rotterdam en het Rijksmuseum. De winnaar wordt op woensdag 4 april bekend gemaakt tijdens het NL Media Event in Eindhoven.

Napraat
Onlangs publiceerde ik in een Bonen Doppen Special de resultaten van het onderzoek dat communicatiestudente Eva Sikkema voor Jan Boon Communicatie uitvoerde. In die enquête was er ruimte voor het maken van op- en aanmerkingen. Ze zijn van dien aard dat ik me de vrijheid veroorloof op één van die reacties te reageren.
Eén veel geplaatste opmerking gaan over de rubriek ‘Agenda’: de wens wordt geuit meer te willen lezen over ‘Evenementen en ‘netwerkmogelijkheden’. Dat doe ik graag maar dan moeten ze er wel zijn. Als er geen bijeenkomsten over het gebied van communicatie of marketing worden gehouden, kan ik ze ook niet opnemen. Op voor hand kan ik je al wel zeggen dat ik geen opleidingen of cursussen opneem.

Dus: als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Sexy geklede collega’s worden vaak minder serieus genomen
Sexy geklede werknemers worden lang niet altijd als gelijken gezien. Sterker nog: ze worden in bepaalde gevallen zelfs minder serieus genomen. Dat blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van Acties.nl onder 1.068 werkende Nederlanders. Maar liefst 41 procent reageerde met ‘ja’ op de vraag ‘of ze collega’s die zich overdreven sexy kleden minder serieus nemen’. Vooral onder vrouwen blijkt er een bepaalde vorm van afkeer te zijn tegen werknemers die zich te uitdagend kleden.

Uitspraak
“Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.”
(Lao Tse, chinees filosoof).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s