Bonen in de pot

3 april 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Talpa Network neemt het ANP over
Talpa neemt alle aandelen over van Vereniging Veronica. Veronica was sinds 2010 de eigenaar van het ANP. Talpa-eigenaar John de Mol ziet de grote betekenis van het ANP voor alle mediabedrijven in Nederland en daarmee voor het journalistieke landschap: “Zoals bekend wil Talpa Network uitgroeien tot een groot en modern crossmediabedrijf op de Nederlandse markt. Met de acquisitie van het ANP voegen we daar onafhankelijk en betrouwbaar nieuws aan toe. Daar ben ik erg blij mee. Op het terrein van de nieuwsvoorziening in dit land ken ik geen sterker merk dan het ANP als je denkt aan snelheid en feitelijke juistheid. Uitgerekend in deze tijden waarin fakenieuws aan de orde van de dag is, moeten we onafhankelijke berichtgeving koesteren. Wij gaan het ANP een vooraanstaande en speciale plek geven binnen Talpa Network.”

Verder in deze editie
• Logo nog belangrijkste onderdeel van merkimago?
• Gemeenten luisteren niet naar burgers
• Hoe krikt veehouderij imago op?
• Corporate communicatie moet zich niet meer blindstaren op de bestuurskamer
• Giel Beelen

Wat mij is opgevallen
Logo nog belangrijkste onderdeel merkimago?
Paul Bailey, strategy director van de Londense branding designstudio We Launch, stelde recent op Designweek.co.uk dat een bedrijf veel meer is dan alleen het logo. Bailey’s post op LinkedIn over de nieuwe logo’s van Google, Airbnb, Spotify en Pinterest veroorzaakte veel reuring en eindigde met zijn conclusie dat logo’s altijd in ontwikkeling zullen blijven en er zullen altijd managers zijn die de waarde van een goed ontworpen logo niet inzien. Aan designers de schone taak deze mensen te overtuigen van de waarde van een unieke merkidentiteit, of dat nou een symbool, lettertype, geluid, naam of ‘gewoon’ een logo is.

Gemeenten luisteren niet naar burgers
Participatie, G1000, burgerpanel, burgerforum, passend contact met de overheid. Tja, we kunnen zo langzamerhand een compleet nieuw woordenboek beginnen over bestuurlijke vernieuwing. Waar het uiteindelijk om gaat, is dat burgers het eindresultaat mede kunnen bepalen. Dat schrijft Rob Janssen in zijn blog. Met grote regelmaat verzuchten burgers dat ze zich niet gehoord en serieus genomen voelen. Politici begrijpen dat maar zelden. Ze hebben meestal het idee dat het proces van beleidsvorming wel degelijk gedeeld is en wordt. Het opmerkelijke is dat beide partijen gelijk hebben.

Kern van het probleem
zit in het begrip ‘communicatie’. In de praktijk komt dat neer op het informeren van bewoners per brief of mail. Maar voor bewoners is ‘communicatie’ in het algemeen gehoord en gezien worden. Als volwaardige gesprekspartner behandeld worden. Dus niet alleen de informatie van de overheid ontvangen, maar ook de input mogen leveren die het proces en eindresultaat mede bepalen. Omdat overheidscommunicatie in de meeste gevallen neerkomt op het zenden van informatie, ontstaat er een natuurlijke reactie. Iedereen die het er mee eens is, zal geneigd zijn om tevreden achterover te leunen en erop te vertrouwen dat ‘de gemeente het wel regelt’. De mensen die het er niet mee eens zijn, laten zich horen. Lukt het hen niet invloed op het proces te verwerven, dan maken ze een krachtigere vuist. Door zich te organiseren, de pers erbij te halen of de lobby bij bevriende raadsleden te starten. Aldus Rob Janssen.

Hoe krikt veehouderij imago op?
Elke bedrijfstak wordt af en toe geconfronteerd met maatschappelijk ongenoegen. Nu wordt de veehouderij onder het vergrootglas gelegd. Er wordt onder meer gekeken naar mest, broeikasgassen en dierenwelzijn. Kan die sector wat leren van de wijze waarop de glastuinbouw daarmee omging? Nu is de glastuinbouw een gewaardeerde sector. Wat leren we van de omslag die heeft plaatsgevonden? De sector heeft een enorme veerkracht getoond. De afgelopen 25 jaar is de energie-efficiëntie verdubbeld. In een debat spraken voormannen uit de milieubeweging hun waardering uit voor boeren en tuinders in ons land. Nu gaat het erom dat er een dialoog op gang komt en oplossingen voor de veehouderij worden geconcretiseerd.

Transfers
Arjan van de Leur
wordt strategisch communicatieadviseur bij de gemeente Midden-Groningen. Arjan komt van het Centrum Veilig Wonen waar hij directiesecretaris, communicatiemanager en woordvoerder was. Eerder werkte hij als communicatiemanager voor de Veiligheidsregio Groningen, het Boven Regionaal Team Crisiscommunicatie, de gemeenten Alkmaar en Leeuwarden, de provincie Drenthe en was manager Integrale Veiligheid en manager Communicatie bij de Politie Groningen.

Wendy Leenstra
is nu (online) interim communicatieadviseur bij Rijkswaterstaat voor het project Aanpak Ring Zuid, de zuidelijke ringweg van Groningen. Daarnaast is ze actief voor de provincie Fryslân voor de interne communicatie rondom de implementatie van SharePoint. Ze werkte eerder voor de nieuwe N31 bij Harlingen en het project Vrij-baan.

Gisela Staal – Kooistra
gaat terug naar haar vorige werkgever vertaalbureau Global textware in de rol van commercieel directeur. Gisela komt van Abiant Uitzendgroep en was daar teamleider PR en Communicatie. Eerder werkte ze onder anderen voor de provincie Groningen. Ze studeerde Communicatie- en informatiewetenschappen aan de Rijkuniversiteit Groningen. Ze heeft een aantal jaren in de Raad van Advies gezeten voor Commotie en de communicatiedivisie van de Jongeren Commerciële Club Groningen.

Marike Ensing
is nu communicatie en bestuursadviseur bij de DDFK-gemeenten (Dantumadiel, Dongeradeel, Ferwerderadiel en Kollumerland). Marike komt van het Centraal Justieel Incassobureau en werkte eerder voor DUO, de gemeenten Uithoorn en Haren, Groningen Airport Eelde, de Sociaal Economische Raad Noord-Nederland en de Rijksdienst DLG. Ze studeerde Overheidscommunicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 9 april in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes. Spreker is Bennie Mols, freelance wetenschapsjournalist, auteur, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, robotica en het menselijk brein. Hij is gepromoveerd natuurkundige en afgestudeerd filosoof. Hij schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en KIJK.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever op zoek naar een communicatieprofessional met een sterk analytisch vermogen, een merkstrateeg die het keurmerk ‘veilige school’ wil herpositioneren. Mijn opdrachtgever is gevraagd om het keurmerk ‘veilige school’ nieuw leven in te blazen en vanuit de backoffice te ondersteunen. Je bent redelijk op de hoogte van het reilen en zeilen bij een ROC en/of scholengemeenschap en kan vanuit die positie dit project samen met mijn opdrachtgever bij de hand nemen. Je hebt ervaring in het (opnieuw) in de markt zetten van een dienst of product en hebt een sterk analytisch vermogen en mag graag onderzoek doen. Je bent een “vragensteller” en een marketeer. Meer weten over deze interessante functie, mail jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Groningen als gevolg van uitbreiding van klanten en opdrachten een marketingcoördinator. Je wordt verantwoordelijk voor de inspirerende behandeling van een aantal opdrachtgevers. Ze zoeken dus echt iemand met kennis(opleiding) en ervaring in het vak en liefst ook iemand met goede kennis van de Engelse taal, gezien het internationale speelveld. Natuurlijk moet je in het team passen. Geen 9 tot 5 mentaliteit hebben en vooral geen ‘leuk baantje’ zoeken. Ze zijn echt wel op zoek naar een ‘die-hard’ die je ‘s avonds toch nog even belt met een suggestie ‘hoe we de klant morgen nog beter kunnen adviseren en inspireren’. Meer weten over deze mooie functie, mail jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor dezelfde opdrachtgever een art director digital. Nadat ze alweer jaren geleden de eerste AR product-introductie deden voor een internationale opdrachtgever ging het nog harder met de digitale kunsten. Natuurlijk ontwierpen ze al jaren en jaren websites, anno nu gaat het bereik veel verder en gaat het speelveld van SEO trajecten tot app’s die dan ook écht veel worden bekeken. Activatie en visual storytelling zijn de bekende plattitudes. Je gaat het gestaag groeiende component letterlijk helpen vormgeven en samenwerken met hooggekwalificeerde bouwers. Ze hebben daarbij binnenkort een interessante propositie naar de Nederlandse markt. Deze functie hoeft niet echt helemaal 40, 60 of 70 uur per week, supertalenten die het willen opbouwen zijn ook welkom. En talenten die ook supergoed zijn in offline – vaak is dat gewoon zo – moeten vooral ook mailen met jan@janboon.com.

Métier Tolbert
zoekt voor STT Products een marketing- en communicatiecoördinator. In deze nieuwe en afwisselende rol zet je jouw marketing- en communicatie skills in om STT Products als interessante partner op de markt te zetten in Noord-Nederland, waardoor potentiële klanten STT Products weten te vinden. Het bedrijf heeft voornamelijk klanten binnen de hightech en medische wereld, waar de technologische ontwikkelingen snel gaan. Daarnaast worden andere industrieën beleverd met fijnmechanische onderdelen.

De provincie Groningen
zoekt een strategisch communicatieadviseur. Je bent een ervaren generalist. Je hebt ruime ervaring in de communicatie en je bent gewend om binnen en buiten de organisatie aandacht te krijgen voor jouw projecten. Je bent medeverantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitdragen van het communicatiebeleid van de provincie Groningen. Je bent vertrouwd met het opstellen van communicatiestrategieën voor projecten. Je hebt een vlotte pen en inzet van social media is vanzelfsprekend voor je. Solliciteren kan tot en met 8 april.

Verslavingszorg Noord-Nederland
zoekt een communicatieadviseur met passie voor het vak en ook met passie voor de zorg aan kwetsbare mensen. De focus van deze functie ligt op de interne en externe communicatie van projecten. Deze projecten liggen vooral op het gebied van bedrijfsvoering, ICT en P & O en samenwerking met ketenpartners. Ze zoeken een gedreven adviseur die een visie heeft op de rol van communicatie bij projecten en de samenhang kent met de communicatiefunctie in een organisatie.

Yacht
zoekt een communicatieadviseur. Je werkt mee aan tal van communicatievraagstukken en -activiteiten. En dat voor meerdere klanten. Hierbij ligt voor jou de nadruk op het ontwikkelen van communicatiemiddelen en het schrijven en redigeren van teksten in een multimediale omgeving. Je hoeft geen nieuwe inhoud te bedenken. De input is aanwezig. Campagnes bedenken en uitvoeren. Harde eis is ervaring binnen de banken en verzekeraars. Pre is pensioen ervaring.

En dan
Daar Online Media, Noordhoff Groningen, Het Friesch dagblad, Dotsolutions Hoogeveen, Eurotrade Fair, A Little Lovely Company in Groningen, Catawiki, Fieber Joure, Bouw7 Dokkum, Clondalkin Flexible Packaging Grootegast, Ittica Media Hoogeveen, Hotels.nl en de Bibliotheek Emmen zoeken (online) (brand) marketeers.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Opkomst van communities van zelfstandige professionals
Het aantal ZZP’ers blijft groeien. De autonomie en flexibiliteit onder werkenden neemt toe, maar de behoefte aan verbinding blijft. Nieuwe communities van zelfstandige professionals ontstaan, zowel online als offline. Ze vervullen niet alleen een belangrijke sociale functie; deelname aan de juiste community kan ook economisch voordeel opleveren en je (digitale) reputatie versterken in de nieuwe economie.
Uit grootschalig onderzoek van McKinsey blijkt dat in de VS en Europa 20 tot 30% van de beroepsbevolking zelfstandig werkt. Onderzoeksbureau Intuit voorspelt dat in 2020 ongeveer 40% van de Amerikaanse werkzame beroepsbevolking actief is als freelancer. In Nederland is deze trend ook zichtbaar. Uit de cijfers die de KvK in februari 2018 publiceerde blijkt dat het aantal ZZP’ers (parttime ZZP’ers niet meegerekend) in 2017 met 5% is gegroeid tot 927.319. In 2013 waren dit er circa 700.000. Kortom: het aantal ZZP’ers blijft groeien.

Corporate communicatie moet zich niet meer blindstaren op de bestuurskamer
Er is een nieuw paradigma nodig dat verbindt met lagere managementlagen. Corporate communicatie is een toekomstbestendige discipline. Het denken en werken aan communicatie vanuit het perspectief van de organisatie (‘eerst corporate, dan communicatie’) staat als een huis. Maar hoe corporate communicatiewaarde toevoegt, is aan verandering onderhevig. De wereld van vandaag en morgen vraagt om een ander paradigma dan we tot nu toe gewend zijn. Eén dat ons uit de bestuurskamer haalt en ons met de poten in de klei zet. Daar waar de complexiteit is. Daar waar het gebeurt. Aldus Michel Kok.

Moment voor herijking
Omdat corporate communicatie en het organisatieperspectief zo sterk aan elkaar verbonden zijn, is het van tijd tot tijd nodig om het heersende paradigma voor en van corporate communicatie te spiegelen aan die van de organisatie. In hoeverre zijn deze op elkaar afgestemd? En met het vertrek van Cees van Riel als hoogleraar is het moment daarvoor nu aangebroken. In het heersende denken over corporate communicatie kunnen we logischerwijs niet om Cees van Riel heen. Aldus Michel Kok.

Napraat
Onlangs publiceerde ik in een Bonen Doppen Special de resultaten van het onderzoek dat communicatiestudente Eva Sikkema voor Jan Boon Communicatie uitvoerde. In die enquête was er ruimte voor het maken van op- en aanmerkingen. Ze zijn van dien aard dat ik me de vrijheid veroorloof op die reacties te reageren.

Diepgang
Enkelen missen diepgang. Anderen constateren te weinig ‘napraten’. Ik deel die mening, maar er is gewoon onvoldoende ruimte in mijn concept om verder en dieper op zaken in te gaan. Ik zou iedere week wel een extra editie kunnen uitbrengen over ‘napraten’ en ‘diepgang’. Wil jij meer weten over een bepaald onderwerp? Een proactieve (zoek) houding mag ik van een communicatieprofessional toch wel verwachten. Mocht je echt meer willen weten en kun je het niet vinden, kun je me altijd mailen.

Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Wat Giel Beelen en Mark Zuckerberg van elkaar kunnen leren
Met een onsympathieke ‘grap’ en een enorm datalek hadden Giel Beelen en Mark Zuckerberg de afgelopen week alle reden om door het stof te gaan. Zuckerberg deed dat groots en meeslepend; Beelen helemaal niet. Wat is de beste pr-strategie? “Ik ben blij dat ik het gedaan heb,” zei Giel Beelen donderdagavond achter de desk van RTL Boulevard. Spijt van zijn beslissing om een stripper het liveoptreden van Tim Knol te laten verstoren, die ochtend in zijn radioprogramma op Veronica, had hij duidelijk niet. Dat hij Knol, die boos de studio had verlaten, achterna was gerend om hem de les te lezen, speet hem evenmin.

Uitspraak
“Giel Beelen is een voorbeeld van iemand die zich niet laat adviseren, net als Louis van Gaal, die journalisten beledigde als hij vond dat ze een domme vraag stelde. Die maakte zich ook niet druk over zijn onsympathieke imago,” zegt Leo De Later, mediatrainer.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s