Bonen in de pot

9 april 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Vernieuwde online platform Adformatie gelanceerd
Vakblad Adformatie heeft zijn website vernieuwd. Met ingang van afgelopen vrijdag 6 april staat het vernieuwde online platform online. Het nieuwe Adformatie richt zich op marketing, media, creatie en communicatie, meldt de redactie. “Door technologie en digitalisering is het vak ingrijpend veranderd en zijn de grenzen tussen de vakgebieden vervaagd.” Begin februari werd al duidelijk dat Adformatie op de schop zou gaan. Uitgeverij Adfo Groep bevestigde destijds tegenover Villamedia dat het zou gaan stoppen met de printtitels Tijdschrift voor Marketing en Communicatie. Deze moesten opgaan in Adformatie, dat daarmee een lijvig maandblad zou gaan maken én een nieuw online platform zou opzetten.

Verder in deze editie
• RTV Noord wint Gouden NL Award
• Kritiek op communicatie rondom casinobrand
• Ellie Lust
• John de Mol
• BNR start programma over communicatie
• Napraat

Wat mij is opgevallen
RTV Noord wint Gouden NL Award voor beste journalistieke productie
In Eindhoven zijn de NL Awards voor beste programma’s van regionale omroepen uitgereikt. RTV Noord mocht driemaal juichen. Het project ‘Graag gedaan hoor! ‘ won in twee categorieën: ‘Beste Online Project’ en de Gouden NL Award. De omroep won ook de Eigen Nieuws-Award. De avond startte goed voor RTV Noord, want het verhaal over de werkomstandigheden bij Primark viel meteen in de prijzen. Stephanie Nijssen nam de prijs in de categorie Eigen Nieuws met veel trots, maar ook met ‘zwetende handen’ in ontvangst.

Kritiek op communicatie rondom casinobrand leidt tot napraatavond
Politiek Groningen is tevreden over de bestrijding van de casinobrand, maar politici zien wel vele gaten in de communicatie richting omwonenden ten tijde van de brand, afgelopen augustus. Eerder gaf burgemeester Peter den Oudsten al toe, naar aanleiding van het brandonderzoek, dat de communicatie richting omwonenden, ondernemers en pers beter had gemoeten. “De communicatie had groter en sneller opgetuigd moeten worden”, zei hij bij de uitkomst van het rapport. Ondanks de slechte communicatie is Den Oudsten ervan overtuigd dat de communicatie niet weer op een soortgelijke manier gaat verlopen in de toekomst. Het is nu gewoon goed geborgd in protocollen.

Politie niet blij met tv-carrière Ellie Lust
Het lijkt erop dat Ellie Lust binnenkort een belangrijke keuze moet gaan maken. In Pauw zegt de politiewoordvoerder én BN’er dat de politie steeds meer moeite heeft met haar tv-ambities. “Ik onderscheid me op deze manier. Er zijn heel veel collega’s die zich op de één of andere manier onderscheiden, maar het is af en toe toch wel een beetje een geharnaste organisatie, dus dat vindt men lastig”, zegt Ellie aan tafel bij Pauw. Volgens Ellie vraagt de politie zich op dit moment serieus af of ze haar moeten omarmen of laten gaan. “We hebben daar gesprekken over en gaan daar ook goed uitkomen, wat de uitkomst ook gaat zijn.”

John de Mol start binnenkort met Talpa Nieuws
John de Mol pakte afgelopen week weer uit met een aantal slimme investeringen, waaronder Voetbal Inside en persbureau ANP. Daarmee wil hij tv definitief naar zich toetrekken, maar ook krijgt hij het grote ontbrekende deel: (online) nieuws. De Mol sloeg de afgelopen week zijn slag met het inlijven van Voetbal Inside, een programmabaas van RTL en het ANP, het bekende Nederlandse algemene persbureau. De strategie rond tv is duidelijk: RTL verder verzwakken nu het toch al als een geslagen hond in de hoek zit. Binnenkort komen er nog meer sterren naar zijn lineaire tv-zenders en dat is goed voor de reclame-inkomsten. De vraag is wel of De Mol zich het ruim tien jaar geleden mislukte Talpa Tien tv-avontuur nog herinnert. ‘Tv-sterren’ worden immers minder belangrijk, want het tv-kijkende publiek wil echtheid, authenticiteit en ‘gewone’ mensen.

Regie in landbouw-pr is keihard nodig
Met Team Agro NL wil Caroline van der Plas antwoord geven op de negatieve beeldvorming in media en politiek. Zij is de kritiek op boeren zat. “Nu is de tijd om ons eigen verhaal te vertellen.” Van der Plas wordt soms beschimpt op Twitter. Dat motiveert haar nog eens extra. “Ik kom veehouders tegen die hun kinderen afraden om de boerderij over te nemen. Zeggen ze tegen hun zoon of dochter: Ga toch alsjeblieft iets ‘anders doen’. De kritiek in de media op de veehouderij doet hen pijn, ze willen voorkomen dat hun kinderen daar ook aan worden blootgesteld. Dat is toch verschrikkelijk! Als ik zulke verhalen hoor, dan word ik boos. En verdrietig. De kritiek op boeren is in verreweg de meeste gevallen onterecht.”

Transfers
Veerle Gnodde
werkt nu als communicatiemedewerker bij de Holland Trading Group. Veerle werkte eerder als content marketingjournalist bij de Eisma Media Groep en deed ervaring op bij de stichting Vrienden Beatrix Kinderziekenhuis.

Bas Prins
is senior communicatieadviseur bij JC Electronics in Leek. Bas was marketing- en communicatiemedewerker bij de KNMV en werkte lang bij ING. Bas studeerde Communicatie aan de Hogeschool Windesheim en deed ervaring op bij Het Behouden Huys in Haren.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag 9 april, in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst met robots als thema: Wees niet bang: de robots zijn er! Eén van de snelst groeiende tech-sectoren is de robotica. Robots worden steeds vaardiger en slimmer. Ze doen een backflip, openen een deur of bewegen zich autonoom door complexe ruimtes. Spreker is Bennie Mols, freelance wetenschapsjournalist, auteur, gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, robotica en het menselijk brein. Hij is gepromoveerd natuurkundige en afgestudeerd filosoof. Hij schrijft onder meer voor NRC Handelsblad en KIJK.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt nog een marketingcoördinator en een art director digital voor een opdrachtgever in Groningen. Meer weten: mail met jan@janboon.com.

Noordhoff – Groningen
zoekt een marketingcommunicatiespecialist. Je voert verschillende (online) activiteiten uit binnen de marketingcampagnes. Hierbij kun je denken aan het inzetten van e-mailingen, e-nieuwsbrieven, direct mails, social media en het organiseren van events en webinars met als doel het binnenhalen van leadtargets, het verhogen van conversiepercentages en het verhogen van de klanttevredenheid. Je bent een expert op het gebied van het inzetten van (online) communicatiemiddelen en een sparringpartner van de Campagne Manager (die verantwoordelijk is voor het opzetten en de resultaten van de campagne). Je bent op de hoogte van de laatste online ontwikkelingen op het gebied van marketing (e-marketing, e-commerce en social media).

Icare
is ter versterking van het team direct op zoek naar een creatieve en allround communicatieadviseur. In deze veelzijdige functie ondersteun je de collega’s in de wijkverpleging en in de woonlocaties voor beschermd en verzorgd wonen, om hun mooie werk zichtbaar te maken en werk je samen met collega’s aan projecten. Je hebt een hands on mentaliteit. Je pakt projecten op en denkt daarbij na over de communicatiestrategie. Je geeft advies en voert je plannen ook grotendeels zelf uit. Het schrijven van teksten gaat je vlot af. Sollicitatiegesprekken zijn gepland op maandagmiddag 16 april en woensdagochtend 18 april.

Rijksuniversiteit Groningen
zoekt een communicatiemedewerker. Je verricht PR/communicatieve, organisatorische en administratieve taken ter ondersteuning van prof. dr. E.A. Valentijn en het OmegaCEN team voor het Target Proeftuin project. Je bent nauw betrokken bij het opzetten en uitvoeren van het PR- en in- en extern communicatiebeleid van Target Proeftuin en OmegaCEN; je verzamelt en analyseert relevante informatie en kengetallen voor dit beleid; je schrijft communicatieve stukken en werkt mee aan persberichten en je ondersteunt de organisatie bij bijeenkomsten, workshops, vergaderingen, en andere activiteiten (ook op internationaal gebied) en verzorgt aankondigingen en verslaggeving. Je kunt solliciteren door middel van je sollicitatiebrief voorzien van curriculum vitae te sturen vóór 18 april.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
frank.publishing
de uitgever van frank.news gaat journalistieke content maken voor bedrijven en merken. Ze zullen contentadvies, -creatie en -distributie verzorgen voor de gehele markt. Ze maken daarbij gebruik van de journalisten van frank.news én de marketingspecialisten van de Candid Group.

Negen kandidaten op longlist CommunicatieTalent 2018
De longlist met kandidaten voor de Verkiezing van het CommunicatieTalent 2018 is bekend. De selectiecommissie van Logeion heeft de kandidaten beoordeeld op vier criteria: inspiratie, innovatie, impact en individuele bijdrage. De negen talenten presenteren zichzelf tijdens een selectiedag bij Yacht, waar zij beoordeeld worden door de selectiecommissie en een recruiter van Yacht. De commissie schrijft een adviesrapport voor de jury die uit de negen talenten drie finalisten kiezen. De drie finalisten worden eind mei bekendgemaakt. Zij mogen tijdens C-DAY18, op 21 juni 2018, strijden voor de titel CommunicatieTalent van het Jaar. Onder de genomineerden zijn geen noordelingen.

BNR start programma over communicatie, media, creatie en marketing
Vanaf 3 april is het radioprogramma BNR Beeldbepalers elke dinsdag te horen op BNR Nieuwsradio. In BNR Beeldbepalers analyseren diverse experts de rol van communicatie, media, creatie en marketing in het dagelijkse leven, om vervolgens met een stevig advies te komen hoe het beter kan. In de uitzending gaat het over complexe vragen zoals: waarom helpen campagnes tegen Whatsappen achter het stuur niet? Wat als het imago van je bedrijf een flinke deuk heeft opgelopen? Hoe grappig mag je eigenlijk zijn als klantenservice? Hoe kan Facebook het vertrouwen van de gebruikers terugwinnen? Was het de juiste strategie van ING om alsnog van de bonus af te zien? En: hoe bereik je jongeren in het Netflixtijdperk?

Napraat
Onlangs publiceerde ik in een Bonen Doppen Special de resultaten van het onderzoek dat communicatiestudente Eva Sikkema voor Jan Boon Communicatie uitvoerde. In die enquête was er ruimte voor het maken van op- en aanmerkingen. Ze zijn van dien aard dat ik me de vrijheid veroorloof op die reacties te reageren.

Quote: “Ik hou niet zo van ‘matchmaken’, van werkzoekenden met vacante functies zonder de naam van de uiteindelijke werkgever te benoemen. Waarom zou je willen concurreren met uitzendbureaus en bureaus als Yacht?”

Mijn primaire werkzaamheden bestaan uit het helpen van organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen bij het vinden van de juiste communicatieprofessional. Deze opdrachtgevers hebben mij gevraagd op zoek te gaan naar de juiste en een goede communicatieprofessional. Bij een geslaagde match betalen ze me ervoor. Dus daarom staat er de naam van mijn opdrachtgever niet bij, soms willen ze niet eens genoemd worden.

En ‘concurrent’ van Yacht en de anderen? Dank je wel voor het compliment!

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
“Van ballenbak naar powerhouse”
Dat is het motto van Ron van der Jagt voor de beweging die veel afdelingen Communicatie moeten maken. Want vaak overheerst de waan van de dag. Ron van der Jagt is bestuursadviseur bij Berenschot.

Uitspraak
“Dit gaat ons niet weer gebeuren”. Burgemeester Peter den Oudsten tijdens de napraatavond over de bestrijding van de casinobrand in Groningen.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s