Bonen in de pot

16 april 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Crisiscommunicatie en imagoschade
Heb jij je Facebook-account al stopgezet? Je ING-rekening opgezegd? Een schandaal kan een flinke deuk in het imago van een bedrijf opleveren. Afgelopen dinsdag besprak BNR hoe je het best kunt communiceren in tijden van crisis en hoe de schade zo beperkt mogelijk blijft. Te gast waren Selma Penseel van communicatiebureau Smart & Able en Jan Driessen: oud-journalist en directeur van Q&A Communicatie. Luister hier naar het radiofragment.

Verder in deze editie
• Printoplage Telegraaf en AD daalt dramatisch
• Univé vernieuwt het logo
• Kristel en Ze zijn op zoek
• Napraat
• “Jasje”

Wat mij is opgevallen
Printoplage Telegraaf en AD daalt dramatisch
De betaalde oplage van de landelijke kranten is met 5% gedaald in 2017 vergeleken met het jaar daarvoor. De Telegraaf en AD zijn de grootste verliezers, zo blijkt uit NOM-cijfers. Dat print daalt is geen nieuws, maar de mate waarin is toch wel fors, constateert lector-in-ruste Pier Bakker op SvdJ.nl. Het leed is volgens hem ‘ongelijk verdeeld’. De grote ‘publiekskranten’ Telegraaf en AD hebben het lastiger dan de dagbladen die zich op een specifieker en kapitaalkrachtiger publiek richten.

Univé vernieuwt het logo
Het bedrijf neemt afscheid van appel en peer en heeft vanaf nu een frissere, ‘meer digitale’ stijl. Verzekeraar Univé had al 25 jaar dezelfde huisstijl en hetzelfde logo. Met de uitsmijter ‘het ga je goed ouwe peer!’ neemt het bedrijf afscheid van de peer (en de appel). Merk- & marketingmanager Pieter Borsboom vertelt dat het oude logo nog echte drukwerkletters had. Dat vindt hij niet passen bij een bedrijf dat tegenwoordig veel online doet. “Bovendien zat het woord ‘verzekeringen’ erin gebakken”, vertelt hij. En dat past niet bij de nieuwe koers van het bedrijf. “Sinds 2016 doen we meer dan verzekeringen verkopen. We bieden ook diensten om risico’s te beperken.”

Culturele sector zoekt vooral marketeers en communicatieprofessionals
Analyse van vacatures afgelopen jaar laat sterke groei zien: sterke groei marcom-vacatures cultuur. Ongeveer de helft van de top-10 aan meest gevraagde beroepen betreft functies in de marketing, communicatie en PR. Deze marcom-functies groeien in populariteit, hun aandeel in de top-10 is in 2017 verdubbeld ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit onderzoek van Bureau Lahaut, dat de vacaturecijfers onder de loep nam in de culturele sector in het afgelopen jaar. Het deed dit met behulp van cijfers van Jobfeed, een big data-tool voor de online vacaturemarkt.

Transfers
Yvonne Arnst
is nu communicatie (project)specialist in de gemeente Delfzijl en in de gemeente Leek. Yvonne is coach, trainer, (tekst) schrijver, communicatieadviseur en omgevingsmanager. Ze werkte ook voor Syntera en RYBA (training en advies).

Jacqueline Nauta
is nu communicatieadviseur bij de gemeente Appingedam. Jacqueline was redacteur, verslaggever en presentator bij RTV Noord. Ze studeerde Journalistiek en Communicatie aan Windesheim in Zwolle.

Linda Ruijg
is nu communicatieadviseur a.i. bij de Veiligheidsregio Fryslân. Linda werkte eerder als strategisch communicatieadviseur voor de gemeente Heerenveen en De Fryske Marren, het Centraal Justieel Incasso Bureau en het Wetterskip Fryslân.

Paula Bange
gaat de wijde wereld in. Over een paar weken is het zover, dan gaat haar grote droom in vervulling. Samen met haar vriend gaat ze op wereldreis. Dat ze dat doen, betekent niet dat ze full-time op vakantie zijn. Naast het reizen zullen ze namelijk ook gewoon werken. Paula gaat aan de slag als zzp-er/freelancer. Haar jarenlange marketingervaring en -kennis wil ze graag inzetten om bedrijven helpen zichtbaar te worden én te blijven. Als marketingadviseur helpt ze graag organisaties bij vraagstukken rondom branding, social media, strategie en de uitvoering van marketingactiviteiten. Paula is bereikbaar via paula.bange@outlook.com.

Manon Dijkstra
is nu recruiter Onderwijs bij Maandag. Naast zangeres en model, werkt Manon voor het Look-Around Promoteam. Ze studeerde Communicatie en Media aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Nieuwe hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen
Prof. dr. John Hoeks is benoemd tot hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen, in het bijzonder de cognitieve aspecten van communicatie. Hij was sinds 2014 adjunct-hoogleraar in het kader van een Tenure Track aanstelling. John Hoeks studeerde cum laude af in Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde aan de Radboud Universiteit Nijmegen op een proefschrift over taalverwerking, en dan met name op onderzoek naar de rol van syntactische, semantische en pragmatische factoren bij het oplossen van structurele ambiguïteiten in taal.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag‎ ‎28‎ ‎mei‎ een bijeenkomst onder de titel :”An Inconvenient Truth: The Dark Side of Digital in Martiniplaza in Groningen. Sciencefiction wordt werkelijkheid, met ook de nadelige gevolgen. Sommige scenario’s uit series als Black Mirror zijn realiteit. Criminelen en het commerciële bedrijfsleven lopen voorop en een data-gretige overheid maken maar wat graag gebruik van digitale technologie. Sprekers zijn Frank Smilda, Head of the intelligence organisation” bij de politie en gespecialiseerd in de inzet van digitale machtsmiddelen van criminelen en overheid en Jarno Duursma. Hij heeft 12 redenen waarom we bezorgd moeten zijn over de kwalitatieve groeispurt van kunstmatige intelligentie waaronder privacy, face&voice recognition, loss of skils, de macht van tech bedrijven en biased algorithms.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever een (online) marketeer. Samen met de eigenaar en jouw collega’s geef je vorm aan de marketing van het bedrijf, jij bent de spin in het ‘web’. De focus ligt op een aantal grote online kanalen, maar jij weet ook hoe je van tijd tot tijd met offline om moet gaan. Je beheert alle communicatie-uitingen als de eigen online media, online partnerships en internetsites. Daarnaast houd je je bezig met de online verkoop van productportfolio en optimaliseert de verkoop door middel van online marketing. Op deze manier draag je bij aan het verhogen van de klanttevredenheid en het verkoopresultaat. Lijkt het je leuk om het team te komen versterken? Dan ontvang ik graag je motivatie met uitgebreide (creatieve!) CV en andere relevante informatie op jan@janboon.com.

De gemeente Oldambt
zoekt een ervaren fulltime communicatieadviseur. Je begeleidt collega’s van beleidsafdelingen bij hun communicatieprocessen. Zíj zijn inhoudelijk verantwoordelijk, jij adviseert over het communicatietraject. Je duidt omgevingsbeelden, brengt samen met de inhoudsdeskundigen de stakeholders in kaart en zorgt voor een goede communicatiestrategie. De bestuurders vinden in jou een stevige sparringpartner. Je geeft gevraagd en ongevraagd advies, waarbij je rekening houdt met het politieke speelveld en de maatschappelijke context. Reageren op deze vacature kan tot 23 april.

AdResults
is op zoek naar senior online marketeers. AdResults is hèt full service strategisch online marketingbureau dat haar dienstverlening heeft afgestemd op de top-500 adverteerders in de Benelux. Afhankelijk van jouw werkervaring zullen jouw werkzaamheden bepaald worden. Die zullen sowieso bestaan uit het opzetten, monitoren en optimaliseren van Google AdWords campagnes voor klanten van AdResults.

TKP Pensioen Groningen
zoekt een junior adviseur Marketing & Communicatie. Je werkt mee aan alle facetten van de communicatie van TKP: zowel intern als communicatie met klanten en de arbeidsmarkt. Je ondersteunt de adviseur marketing & communicatie met wie je intensief samenwerkt, actief bij het adviseren over communicatievraagstukken. Daarbij ligt de nadruk op interne communicatie. Je werkt bovendien mee aan verschillende projecten. Je hebt dan ook veel contact met verschillende afdelingen binnen de organisatie. Daarnaast krijg je alle ruimte om met nieuwe ideeën te komen. Je kunt tot en met 24 april reageren.

Het waterschap Vechtstromen
heeft binnen de eenheid Bestuur & Organisatie voor het team Bestuur en Communicatie een vacature voor adviseur Communicatie: klimaat en duurzaamheid. Jij ondersteunt, adviseert, begeleidt verschillende (strategisch) adviseurs en projectleiders. Jij bedenkt én realiseert communicatie-concepten voor verschillende ‘doelgroepen’ op de thema’s klimaat, duurzaamheid en waterschapswerk in het algemeen. Dit doe je in samenspraak met je opdrachtgevers en de senior adviseur Communicatie, en met de communicatie-visie als uitgangspunt. Je moet in staat zijn om deze concepten om te zetten in concrete en zichtbare resultaten in ons werkgebied en in verschillende samenwerkingsverbanden.

De gemeente Coevorden
zoekt een nieuwe communicatieadviseur (32-36 uur pw). Samen werken ze aan goede relatie met de inwoners en ondernemers. De raad en het college willen juist de kracht van de samenleving laten zien en inzetten. In de komende vier jaar gaan ze hier nog meer energie in steken en door met het zoeken van vernieuwende manieren van communiceren, samenwerken en besturen. Hier kun jij je creativiteit en kennis in kwijt, want jij snapt waarom communicatie daarin belangrijk is. Deze werkwijze gebruiken ze buiten, maar ook binnen de organisatie. In je gesprekken en projecten leg je altijd de link tussen binnen en buiten. Je zit aan tafel met alle collega’s in de organisatie, van de uitvoering tot projectleiders, leidinggevenden en bestuurder. Je kunt tot en met 22 april reageren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2250 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Kristel
is een enthousiaste en ervaren eindredacteur. Met haar kennis en ervaring kan ze anderen inspireren hun talenten te gebruiken voor de beste resultaten. Ze is een sociale, eerlijke, creatieve en coördinerende helper. Ze werkt graag voor een organisatie die positief bijdraagt aan de wereld. Dit is ook haar persoonlijke drijfveer. Vanuit die kracht is Kristel gedreven zich als een spin in het web voor het gezamenlijke doel in te zetten. Naast eindredacteur van het ledenblad van het Apostolisch Genootschap was ze uitgeef-assistent bij kunstboekenuitgeverij d’Jonge Hond. Daarvoor was Kristel tweedelijns marketeer bij schoolboekenuitgeverij Edu’Actief. Ze heeft aan het Instituut voor Media en Informatie Management de opleiding Boekhandel en Uitgeverij gevolgd. Wil je meer weten over Kristel en met haar in contact komen: mail naar jan@janboon.com.

Ze
is een 27-jarige Groningse met veel liefde voor de stad, de natuur, auto’s, wielrennen, fotografie, muziek en reizen. Communicatie fascineert haar, het zit in de kleinste dingen die van groot belang kunnen zijn en juist dat vindt ze interessant, de details. Ze vindt het leuk marketing- en communicatiemiddelen te ontwikkelen, maar daarnaast vindt ze interne communicatie en marketingcommunicatie ook heel interessant. Ze is leergierig, ondernemend, flexibel, sociaal, nauwkeurig en zeer gemotiveerd. Dus wanneer ze ergens in duikt, gaat ze er helemaal voor! Ze is een junior en wil het liefst in een team werken waar haar frisse blik een toegevoegde waarde kan bieden. Meer weten over haar, mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Digitale communicatie belangrijk bij financiële beslissingen
De overheid probeert al jaren pensioenspaarders te informeren en te activeren als het om de oudedagsvoorziening gaat. Jongeren blijken echter nog steeds onvoldoende te weten over hun pensioen. Met name de groep van 18 tot 37 jaar, de generaties Y en Z, blijft achter. Een groot deel van de jongeren weet dan ook niet wie de pensioenuitvoerder is; slechts 13 % kan de naam noemen. Dit komt mede omdat pensioenfondsen onvoldoende aandacht schenken aan digitale communicatie. Onder de groep van 37 tot 57 jaar, bekend als generatie X, is de bekendheid met de pensioenverzekeraar aanzienlijk hoger; bijna 60 % weet de naam. Dat blijkt uit een analyse onder drie generaties over financiële beslissingen. Het onderhavige onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van online pensioenverzekeraar BeFrank.

Geef de afdeling Communicatie een scherpe focus op content en communitybuilding
In haar eerste bijdrage voor Overheid in contact stelde Renata Verloop dat overheidscommunicatie gaat over het maken van écht contact. Dat contact komt vooral tot stand als mensen iets nodig hebben of iets willen van de overheid. Dat is het moment waarop de overheid de kans heeft een goede relatie op te bouwen: door een uitstekende dienstverlening te bieden en door zich werkelijk open te stellen voor participatie. Op beide gebieden staan overheden voor flinke opgaven. Haar stelling is dat de afdeling ‘Communicatie’ een belangrijke bijdrage kan leveren aan het slagen van die opgaven. Hoe? Door specialist te worden in ‘Content en Communitybuilding’.

NRC Media ziet omzet en winst stijgen
Op financieel gebied was 2017 een goed jaar voor NRC Media Holding. De uitgever zag de omzet met 2,2% stijgen naar € 105,3 miljoen. Opmerkelijk: de inkomsten uit abonnementen stegen met 4,9% ondanks een verdere verschuiving naar digitale (en dus goedkopere) abonnees. Dit blijkt uit de jaarrekening van NRC Media Holding, die op 12 april is gepubliceerd. De oplagecijfers (print + digitaal), op basis van een gewogen telling per abonnement, toonden in 2017 een stijgende tendens ten opzichte van 2016: NRC Handelsblad steeg tussen 2016 en 2017 van gemiddeld 193.351 naar 202.097 (plus 5%), terwijl Nrc.next tussen 2016 en 2017 steeg van gemiddeld 44.936 naar 46.510 (plus 4%).

Digitale vaardigheden veelal nog niet afgestemd op toekomst
Meer dan 81% van de werkende Nederlanders is van mening dat digitale vaardigheden onontbeerlijk zijn voor zijn of haar werk. Toch zegt één op de drie Nederlandse werknemers niet over de juiste digitale kennis en vaardigheden te beschikken om ook in de toekomst succesvol te zijn. De vraag om meer kennis over en ervaring met digitale vaardigheden is dan ook hoog. Ondanks deze inzichten vreest slechts 15% van de Nederlanders momenteel voor zijn of haar baan als gevolg van de digitale transformatie.

Napraat
Onlangs publiceerde ik in een Bonen Doppen Special de resultaten van het onderzoek dat communicatiestudente Eva Sikkema voor Jan Boon Communicatie uitvoerde. In die enquête was er ruimte voor het maken van op- en aanmerkingen. Ze zijn van dien aard dat ik me de vrijheid veroorloof op die reacties te reageren.

Doublures

Een veel gemaakte opmerking is dat de inhoud van de beide nieuwsbrieven Bonen in de pot en Bonen Weken elkaar overlappen. Er komen veel dezelfde berichten in voor. Dat klopt en kan soms ook niet anders. Immers, de beide nieuwsbrieven gaan naar twee totaal verschillende doelgroepen. Bonen in de pot is bedoeld voor de communicatieprofessional en gaat over de ontwikkelingen in het communicatie en marketing van, terwijl Bonen Weken meer gaat over marketing ontwikkelingen, imago, beeldvorming en reputatie waar ondernemers zich meer voor zouden moeten interesseren. Ik zal echter proberen zoveel mogelijk doublures te vermijden.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Russische tv-ploeg dringt Salisbury-ziekenhuis binnen
In Groot-Brittannië is met ergernis gereageerd op een stunt van een televisieploeg van het Russische Ren TV. Een verslaggever en cameraman slopen ’s nachts het Salisbury Hospital binnen, waar de met zenuwgas vergiftigde oud-dubbelagent Sergei Skripal wordt verpleegd. De verslaggever probeerde met verplegers te spreken maar deed dat zonder toestemming en met lopende camera. De verslaggever claimde te zijn doorgedrongen tot de locatie waar Skripal zou liggen: hij verwees naar een bordje dat zou waarschuwen uit de buurt te blijven. Het zal je maar gebeuren. Wat zou jij doen in zo’n situatie?

Uitspraak
“Je ziet er goed uit, ben je verliefd? Nee, ik drink nu ook door de week.”

Geniet, maar drink met mate. Bij alcoholreclames is die kreet al jaren te zien. Maar nu blijkt uit onderzoek van meer dan honderd universiteiten dat de slogan misschien beter veranderd kan worden in ‘geniet, maar drink beter niet’.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s