Bonen in de pot

23 april 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
NDC mediagroep neemt Pro-Time Broadcast over
De overname is in goed overleg tot stand gekomen en past binnen de ambitie van beide partijen om voor Noord-Nederland een compleet mediabedrijf neer te zetten op alle platformen. TV, online en in print. Door de overname van Pro-Time Broadcast is nu ook de videocomponent binnen NDC mediagroep geborgd.

Algemeen directeur Dina Boonstra van NDC Mediagroep: “We willen meer zijn dan een krantenuitgeverij. Er is een veelheid aan podia waarop we als NDC actief willen zijn. Om onze cross-mediale ambities te kunnen realiseren, moeten we specifieke competenties in eigen huis hebben. Met Pro-Time versterken we onszelf online en op video-gebied. Bovendien halen we met Pro-Time een bedrijf binnen dat niet alleen zijn vak verstaat maar ook Noord-Nederland van binnen en van buiten kent.”

Verder in deze editie
• Slordig
• Tegels
• Dotan
• Imagine Run
• Midden- Groningen

Wat mij is opgevallen
Slordig
Waarom stond Wildlands niet in de top 50? “We zijn vergeten de bezoekerscijfers door te geven”. De marketingafdeling van Wildlands is simpelweg vergeten om de bezoekerscijfers over 2017 door te geven aan NBTC Holland Marketing. Dat zegt een schuldbewuste Hanneke Wijshake, woordvoerder van het attractie- en dierenpark in Emmen. Wildlands Adventure Zoo ontbreekt in de top 50, die het vroegere Nationaal Bureau voor Toerisme over het afgelopen jaar heeft samengesteld. In het eerste jaar na de opening prijkte Wildlands nog op plek 11, nu zou het met iets meer dan een miljoen bezoekers zijn afgedaald naar de 18de plaats.

Tegels NRC, de Volkskrant en Nieuwsuur
Bij de uitreikingen van De Tegel, de belangrijkste prijs voor journalistiek in Nederland, is NRC Handelsblad twee keer in de prijzen gevallen. Journalist Jannetje Koelewijn werd onderscheiden voor haar interview met een echtpaar dat bij een bomaanslag op vliegveld Zaventem in Brussel twee kinderen verloor. Haar collega’s Joep Dohmen en Esther Rosenberg werden in de categorie onderzoeksjournalistiek onderscheiden voor hun verhaal over mestfraude in Noord-Brabant en Limburg.
In de categorie onderzoeksjournalistiek waren ook Paroolverslaggevers Michiel Couzy en Maarten van Dun genomineerd voor hun reeks ‘Van wie is de stad?’ Het duo had opgediept dat honderden huizen in Amsterdam eigendom zijn van maar een paar vastgoedbezitters. De Publieksprijs ging naar Mirke Kist, Nele Eeckhout en Siona Houthuys die voor VPRO Dorst de podcast Bob maakten.

Nederland zal kwetsbare Dotan zijn gesjoemel ooit vergeven
Imagodeskundige Bart Maussen verwacht dat Nederland Dotan – die zijn artiestenloopbaan de afgelopen jaren een flinke boost gaf met hulp van tientallen nepaccounts op sociale media – zijn misstap zal vergeven. “De excuses die hij maakte en emoties en kwetsbaarheid die hij toonde in een Facebook-filmpje komen honderd procent echt over. Dit is een meesterzet.”

Transfers
Tjarda Polderman
is nu online marketeer bij Pink Marketing: media, e-commerce & marketing. Tjarda was trainee Communicatie bij de gemeente Enschede en werkte eerder voor Mulder Connect. Ze studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit in Groningen.

Karina Zuiderveen
is de nieuwe marketing- en communicatiemanager van Imagine Run. Karina komt van Dizain en werkte eerder voor Distilleerderij Hooghoudt en daarvoor als brandmanager voor BizzTravel.

Tom Akkerman
is nu marketeer bij Belga Fietsen. Tom was copywriter bij 1609Bold en werkte al eerder voor Belga Fietsen waar hij zijn hobby kon combineren als wielrennende student. Tom studeerde Bedrijfseconomie aan de Hanzehogeschool in Groningen.

Marloes Wittink
is nu senior communicatieadviseur bij Espria ledenvereniging en bij de Zorgcentrale Noord, twee nauw met elkaar samenwerkende zorgorganisaties. Ze werkte eerder bij Yorneo, was allround professional bij Communication Services en Reputation- & Marketingmanagement, en ze werkte voor Icare en Meander, de RABO Bank Vaart en Vechtstreek en voor de Protestantse Theologische Universiteit in Kampen.

Bert-Johan Mullender
is de nieuwe online marketeer bij Autoland van den Brug in Drachten. Bert-Johan was senior online marketeer bij Probo.nl waar hij ook andere functies vervulde. Hij studeerde Media en Entertainment management aan de hogeschool Windesheim en Communicatiesystemen aan de Hanzehogeschool Groningen.

Anneke Doornbos
nam ontslag bij de gemeente Assen en besloot om als zelfstandig communicatieadviseur aan de slag te gaan: De Digitale Dame/De Duurzame Dame. Anneke gaat voor Flare uitvaartbegeleiding aan de slag en begint bij de gemeente Emmen als communicatieadviseur Duurzaamheid.

Xandra Groenewold
directeur van Pro-Time wordt binnen de NDC Mediagroep strategisch communicatieadviseur. Daarnaast blijft ze voorlopig eindverantwoordelijk voor Pro-Time.

Madelijn van Tilborg
verlaat de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen en start als bestuurssecretaris bij Zorgspectrum Het Zand! Madelijn werkte eerder voor de gemeente Hattem en voor de Dienst Terugkeer & Vertrek van het Ministerie van Justitie, het waterschap Velt en Vecht, de rechtbank Almelo en voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag‎ ‎28‎ ‎mei‎ een bijeenkomst onder de titel: ”An Inconvenient Truth: The Dark Side of Digital in Martiniplaza in Groningen. Sciencefiction wordt werkelijkheid, met ook de nadelige gevolgen. Sommige scenario’s uit series als Black Mirror zijn realiteit. Criminelen en het commerciële bedrijfsleven lopen voorop en een data-gretige overheid maakt maar wat graag gebruik van digitale technologie. Sprekers zijn Frank Smilda, Head of the intelligence organisation” bij de politie en gespecialiseerd in de inzet van digitale machtsmiddelen van criminelen en overheid en Jarno Duursma.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in Oost-Groningen een marketing/brandmanager. Iemand die meehelpt het verhaal van de nieuwe organisatie te verbeelden en te vermarkten. Ook moet de nieuwe organisatie helpen de kennis over de arbeidsmarkt te verzamelen en te delen. Verder is de nieuwe naam/organisatie een merk dat stevig moet worden neergezet. Met de huidige bezetting redden ze dat niet. Terwijl de komende maanden van essentieel belang zijn bij de positionering van de nieuwe organisatie. Meer weten over deze bijzondere functie: mail met jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
is nog steeds voor een opdrachtgever in de stad Groningen op zoek naar een marketing coördinator. Je wordt verantwoordelijk voor de inspirerende behandeling van een aantal opdrachtgevers. Ik zoek dus echt iemand met kennis en ervaring in het vak en liefst ook iemand met goede kennis van de Engelse taal, gezien het internationale speelveld. Natuurlijk moet je in het team passen, geen 9 tot 5 mentaliteit hebben en vooral geen ‘leuk baantje’ zoeken. Ik ben echt wel op zoek naar een die-hard die je ‘s avonds toch nog even belt met een suggestie ‘hoe we de klant morgen nog beter kunnen adviseren en inspireren’. Meer weten: mail naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever in Groningen op zoek naar een digital artdirector. Je gaat de gestaag groeiende component ‘Digital‘ letterlijk helpen vormgeven en samenwerken met hooggekwalificeerde bouwers. Mijn opdrachtgever heeft daarbij binnenkort een interessante propositie naar de Nederlandse markt. Deze functie hoeft niet echt helemaal 40, 60 of 70 uur per week, supertalenten die het willen opbouwen zijn ook welkom. En talenten die ook supergoed zijn in offline – vaak is dat gewoon zo – moeten mailen naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een opdrachtgever in de zorg een hoofd Communicatie (36 uur pw.). Je geeft leiding aan de medewerkers van de afdeling, ontwikkelt organisatie breed communicatiebeleid, adviseert en ondersteunt de Raad van Bestuur op strategisch en tactisch niveau over reputatie en profilering en is woordvoerder. Je rapporteert aan de Raad van Bestuur/directie. Solliciteer vóór 1 mei door je motivatie en CV te sturen naar jan@janboon.com.

De NDC Media Groep
zoekt een medewerker Marketing en Communicatie voor het team Sales Development. Je ontwikkelt en realiseert je marketingcommunicatie activiteiten binnen vastgestelde marketingprojecten en verkoopactiviteiten. Daarmee zorg je dat sales goed haar werk kan doen en de (potentiële) adverteerder verleid wordt om zaken met NDC mediagroep te doen. Je kunt je belangstelling voor deze functie kenbaar maken door voor 4 mei a.s. je motivatiebrief en CV te mailen.

Senza Communicatie
is op zoek naar een student(e) die een (gebruikers)onderzoek wil uitvoeren in opdracht van een Drentse overheidsorganisatie. Daarnaast bieden ze per direct een werkervaringsplek aan voor mensen die ervaring op willen doen in het communicatie-werkveld.

Aegolius
een opleidingsinstituut in Leek, zoekt een zelfstandige marketing- en communicatiemedewerker (± 32 uur pw). Je stelt nieuwsbrieven op, je ontwikkelt en optimaliseert de website en social media kanalen, je zet online- en offline campagnes op, doet PR werkzaamheden en het schrijft en redigeert teksten voor diverse communicatiemiddelen. Daarnaast komen er veel ad-hoc werkzaamheden voorbij en werk je mee aan de ontwikkeling van diverse opleidingsmaterialen.

Noordelijk Belastingkantoor – Groningen
zoekt een allround communicatieadviseur. Je weet hoe je beweegt binnen (overheids)organisaties. Je hebt geen moeite om als sparringpartner te fungeren voor managers en directie. Je kan projectmatig werken, ontwikkelt en implementeert op die manier ook een communicatiebeleid en –strategie voor het Noordelijk Belastingkantoor. Je bent vanaf dag één bezig met het opzetten en kickstarten van de communicatiestrategie en –uitvoering. Je helpt met jouw activiteiten mee aan de groei van de organisatie.

Het Waterschap Vechtstromen
zoekt een adviseur Communicatie Klimaat en Duurzaamheid. Je werkt mee aan projecten en initiatieven in het waterschapsgebied maar ook aan (inter)nationale projecten op het gebied van klimaat en duurzaamheid. Jij ondersteunt, adviseert, begeleidt verschillende (strategisch) adviseurs en projectleiders. Jij bedenkt én realiseert communicatie-concepten voor verschillende ‘doelgroepen’ op de thema’s klimaat, duurzaamheid en waterschapswerk in het algemeen. Je kunt tot 14 mei solliciteren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Imagine Run
realiseerde een app om mensen, van jong tot oud, van gezond tot minder gezond op een laagdrempelige manier te laten bewegen met een unieke route-functionaliteit: waar je je ook bevindt en ongeacht het aantal kilometers dat je wilt wandelen/lopen krijg je drie verschillende ‘ronde’ routes van a naar a. Ofwel je komt altijd terug op het punt waar je begint. Naast de app is er een wereldwijd event op 29 september: de Imagine Run. Op dezelfde dag, hetzelfde tijdsstip probeert Imagine Run ’s werelds grootste beweging tot stand te brengen.

Ten Boer neemt communicatie Versterkingsoperatie over van Nationaal Coördinator Groningen
Ten Boer wil de versterkingsoperatie voortaan zelf met bewoners regelen, buiten de Nationaal Coördinator Groningen om. Ten Boer is zeer verbolgen over een e-mail van het plaatselijke Versterkingspunt van de Nationaal Coördinator aan bewoners. Daarin wordt de mogelijkheid van uitstel of afstel van de versterking dan wel sloop en nieuwbouw aangekondigd, terwijl ze vandaag of morgen zouden horen wat er precies met hun woningen moet gebeuren. Burgemeester Frank de Vries en wethouder Annie Postma (GroenLinks) noemen de communicatie met de bewoners ‘dommig’.

Digitale oplage over 2017 in de lift
De digitale oplage van kranten in Nederland groeide het afgelopen jaar met bijna 20%, becijfert Piet Bakker, voormalig lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Het gaat daarbij wel om de digitale replica’s, niet om cijfers van site-bezoekers of experimenten met abonnementsvormen. Ook de betaalmuur of losse verkoop via Blendle zijn niet in deze cijfers meegenomen, omdat daarover geen cijfers worden gedeeld. Regionale kranten blijven achter bij de landelijke kranten wat betreft digitale oplagen, aldus Bakker. NRC en De Volkskrant lopen voorop met digitale oplagen.

Communicatie tussen burgers en Midden-Groningen moet beter
De communicatie tussen de burgers en de gemeente Midden-Groningen moet beter. Dat vindt de VVD-fractie van de gemeente. De partij doelt vooral op langzame reacties als inwoners vragen of klachten hebben. “Wij zien dat er in het systeem dingen fout gaan”, zegt raadslid Patricia Nieland. “Daardoor moet de klant te lang wachten”. Nieland heeft zelf de proef op de som genomen en werd bij één van haar telefoontjes drie keer doorverbonden. “Toen daarna een afdeling niet opnam, hebben we een terugbelverzoek gekregen. Daarop werd niet ingegaan.” Nieland deed de melding ruim zes weken geleden. “Sindsdien zitten we te wachten”, zegt ze. Omdat ze zelf raadslid is, heeft ze binnen de gemeente korte lijnen en inmiddels (via een andere weg) wel antwoord gekregen. Wethouder Jan Jakob Boersma (ChristenUnie) erkent dat er soms problemen zijn en wil die voor de zomer oplossen. ‘Het zijn vooral kinderziektes, die er zijn door de gemeentelijke herindelingen. We werken er keihard aan om alles in orde te maken.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf ..
Verslaggever Zembla aangehouden bij lezing UMC Utrecht
Verslaggever Ton van der Ham van het televisieprogramma Zembla is aangehouden bij een lezing in het UMC Utrecht. In het ziekenhuis werd voor het eerst de Adrienne Cullen-lezing gehouden, waarbij de terminaal zieke Adrienne Cullen vertelde over hoe het UMC haar het zwijgen wilde opleggen na een ernstige medische fout. Het ziekenhuis wil met de lezing totale openheid betrachten. Het UMC zegt dat Van der Ham zich niet aan de afspraken heeft gehouden over het filmen bij de zaal. Na meerdere waarschuwingen is hij volgens een woordvoerder van het ziekenhuis bij de zaal verwijderd. Wat zou jij doen als verantwoordelijke communicatieprofessional?

Uitspraak
“We willen meer zijn dan een krantenuitgeverij” (algemeen directeur Dina Boonstra van NDC Mediagroep).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s