Bonen in de pot

30 april 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
NDC Mediagroep neemt CMCG over
De uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant neemt het marketingbedrijf Cross Media Communicatie Groep in Heerenveen over. CMCG zal NDC Mediagroep ondersteunen bij het op touw zetten van campagnes waarbij beurzen, online, gedrukte media en andere kanalen worden ingezet. “Dat soort competenties willen we in huis hebben”, zegt algemeen directeur Dina Boonstra van NDC Mediagroep. CMCG is gespecialiseerd in online marketing. Het Friese bedrijf moet de marketingkracht van NDC Mediagroep versterken.

“Wij maken de beweging naar een mediamarketingbedrijf”, verklaart Boonstra. “Het vak van advertentieverkopen is sterk aan verandering onderhevig. De tijd dat we ergens langs gingen om de advertentie op te halen is wel voorbij. Tegenwoordig praat je als media-adviseur met een klant over een brede aanpak.” Bij CMCG werken 35 mensen. Het bedrijf blijft in Heerenveen gehuisvest en blijft ook onder de eigen naam werken.

Verder in deze editie
• AVG op de kaart met interne communicatie
• Nieuwshaakjes
• Geen ‘Moi’ maar ‘Ahoy’
• Videomarketing is nog lang niet volwassen
• Moderne boer is ook marketeer

Wat mij is opgevallen
AVG op de kaart met interne communicatie
25 mei is al snel. Vanaf die datum gelden de strenge privacyregels uit de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) waarmee alle woningcorporaties te maken hebben. Communicatieadviseur Myrthe Bezemer vertelt hoe ze bij woningcorporatie Woonbedrijf in Eindhoven met interne communicatie voor elkaar krijgen dat privacy als onderwerp steeds meer leeft in de organisatie.
“Wij zijn in 2016 begonnen met de interne communicatie over de Meldplicht datalekken. Toen duidelijk werd dat de AVG eraan kwam en welke ingrijpende gevolgen dat zou hebben, zijn we een projectteam Privacy gestart. Eerst heeft de directie een visie op privacy vastgesteld en daarna zijn we langzaam maar zeker de organisatie mee gaan nemen in alle gevolgen. Het project Privacy telt inmiddels 20 deelprojecten waar ook de afdeling Communicatie bij betrokken is.”

Geen ‘Moi’ maar ‘Ahoy’
Delfzijl moet zich tot in de kleinste details profileren als Havenstad. Dat is de belangrijkste boodschap van het nieuwe marketingplan voor Delfzijl, waardoor de stad meer bezoekers moet krijgen. Directeur Edwin van der Woude van de Top van Groningen presenteerde het plan aan winkeliers in het centrum van Delfzijl. Zijn stichting promoot de Eemsdelta-regio en heeft het afgelopen jaar aan het plan gewerkt. Om de maritieme sferen naar boven te halen, moeten winkeliers hun klanten bijvoorbeeld niet meer begroeten met het Groningse ‘Moi’, maar met ‘Ahoy!’. Appingedam, Eemsmond en Loppersum gaan hetzelfde soort logo gebruiken om de Eemsdelta als regio gezamenlijk op de kaart te zetten.

Persgroep Nederland en EndemolShine werken samen op videogebied
De Persgroep Nederland en EndemolShine Nederland gaan een langdurige samenwerking aan rondom hun wederzijdse online videostrategie, meldt Adformatie. De twee richten zich speciaal op de domeinen reizen, eten & koken, comedy en entertainment.
De bedrijven verzorgen de productie en distributie van premium formats en ontwikkelen programma’s voor adverteerders, die ook on demand worden uitgezonden via de platformen van De Persgroep. Een eerste productie is momenteel in ontwikkeling. Naast nieuwe formats gaan de twee partijen ook ruim drieduizend uur aan bestaande videocontent via de Persgroep-platforms delen.

Nieuwshaakje (1)
Ze won de Vrouw in de Media Award en de Reuringprijs van de Noorder Pers Sociëteit. Onvermoeibaar loopt Annemarie Heite talkshows af en geeft ze interviews. Toch zou ze liever willen dat redacties ook af en toe iemand anders vragen, iemand met een minder vlotte babbel maar met minstens zoveel pijn en emotie. “Laat ze het desnoods in het Grunnegs vertell’n.”

Nieuwshaakje (2)
Heite vertelt over de keer dat ze contact had met het Jeugdjournaal. “Alle scholen in het aardbevingsgebied moeten worden versterkt of herbouwd. Dat is best ingrijpend voor de kinderen. Toen ik het Jeugdjournaal daarover benaderde zeiden ze: sorry, we hebben een nieuwshaakje nodig. Dat geloof je toch niet?! Maar als er eens een keer met oud en nieuw een school afbrandt, dan komt het wel meteen op het Jeugdjournaal. Die árme kinderen, wordt er dan gezegd. Ik snap dat niet.”

Nieuwshaakje (3)
Landelijke media zouden volgens Heite meer aandacht moeten besteden aan regionale issues. “Wees niet de hele tijd bezig met die fokking nieuwshaakjes, maar maak je eigen nieuws. Redacties loeren allemaal naar elkaar, maar ik zou zeggen: ga in je kracht staan, wees authentiek en zet de mensen centraal. De meerderheid van de berichtgeving over Groningen gaat over de politiek-bestuurlijke kant van het verhaal en niet over de mensen. Er is nu toch geld beschikbaar, hoor je dan in de Randstad. Ja, er is geld, maar de Groningers weten nog altijd niet waar ze aan toe zijn. Duizenden gezinnen leven 24 uur per dag in onzekerheid, vaak al jaren lang.”

Transfers
Tineke Witteveen
is communicatieadviseur en woordvoerder bij Arriva Nederland. Tineke werkte voor de provincie Fryslân als communicatieadviseur Landbouw en Voedselproductie en voor Wurk mei Fryslân.

Marcella Molenaar
is communicatieadviseur bij de gemeente Winsum om ondersteuning te bieden tijdens de fusie met drie andere gemeentes. Ze werkte eerder voor Menzis, de website nadelunch.com en VDM Woningen, de gemeente Heerenveen en Woningcoöperatie Accoulade en voor Batavus.

Frank Andringa
gaat als content marketeer aan de slag voor tckl, een techstartup. Tckl is de app om uitnodigingen voor business seats te managen. Frank is freelance journalist en tekstschrijver en werkt onder meer voor RTV Drenthe, WatchXL en verschillende andere bedrijven.

Justin Jonkman
is marketing consultant bij Orim Management. Justin werkte eerder voor Nike, Stichting Studenten Huisvesting, Speakeasy in Barcelona, Kimben in Barcelona en studeerde aan Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro.

Ine Jansen
is raadsadviseur bij de gemeente Heerenveen. Ine was griffier en beleidsadviseur Communicatie bij Heerenveen en werkte eerder voor de gemeenten Moerdijk en Roosendaal.

Chiel Seinen
is External Relations Country Manager bij Qatar Shell. Chiel was manager stakeholders bij Shell en werkte eerder in diverse functies voor de NAM en Shell.

Derk Moor
is nu omgevingsmanager bij Groningen Airport Eelde. Zijn werkzaamheden bestaan uit het vormgeven en (doen) voeren van de dialoog met de omgeving van Groningen Airport Eelde. Derk is interim strategisch communicatie- en bestuursadviseur en werkte als zodanig voor de Veiligheidsregio Groningen, de provincies Drenthe en Limburg.

Mark Dijkhuis
vertrekt na bijna tien jaar bij RTV Drenthe. Mark gaat aan de slag als hoofd Communicatie bij Veiligheidsregio Groningen.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag‎ ‎28‎ ‎mei‎ een bijeenkomst onder de titel: ”An Inconvenient Truth: The Dark Side of Digital in Martiniplaza in Groningen. Sciencefiction wordt werkelijkheid, met ook de nadelige gevolgen. Sommige scenario’s uit series als Black Mirror zijn realiteit. Criminelen en het commerciële bedrijfsleven lopen voorop en een data-gretige overheid maakt maar wat graag gebruik van digitale technologie. Sprekers zijn Frank Smilda, Head of the intelligence organisation” bij de politie en gespecialiseerd in de inzet van digitale machtsmiddelen van criminelen en overheid en Jarno Duursma.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever in de onderwijswereld in Kampen (Overijssel) op zoek naar een manager Marketing & Communicatie. Jij en jouw team leggen de basis voor de volgende generatie nóg beter opgeleide Nederlanders. Door je proactief met de verschillende onderdelen in het bedrijf te verbinden weet je je plannen door te voeren en resultaat te boeken. Je werkzaamheden bestaan uit het opstellen en uitvoeren van de (digitale) marketing strategie en het zorgdragen voor een pipeline van nieuwe diensten en proposities waarmee je de commerciële teams voorziet van de juiste middelen om de doelstellingen te bereiken. Nieuwsgierig? Stuur mij dan jouw CV met een motivatie waarom het je leuk en interessant lijkt: jan@janboon.com.

Het Centraal Justitieel Incassobureau
zoekt een communicatieadviseur. Je adviseert het management en je collega’s binnen het team Communicatie over de toepassing van het communicatiebeleid en de inzet van communicatiemiddelen, bijvoorbeeld bij lijnactiviteiten of projecten en programma’s. Je voert de regie op de uitvoering van de communicatieplannen. Mail uiterlijk 13 mei een sollicitatiebrief met CV.

Maandag
zoekt een communicatieadviseur. Je zal advies geven aan het bestuur, stelt communicatiestrategieën op en je onderhoudt contact met verschillende partijen en belanghebbenden. Je hebt ruime werkervaring binnen de overheid in een vergelijkbare functie. Je boodschap mondeling en schriftelijk over brengen en het helpen van collega’s bij het formuleren van de communicatievraag is voor jou niets nieuws. Je moet stevige adviesgesprekken kunnen voeren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Videomarketing is nog lang niet volwassen
Iedere zichzelf respecterende organisatie maakt video’s. Maar bijna niemand doet aan videomarketing. Is videomarketing al volwassen? Nee, eigenlijk niet. Aan de voorkant misschien wel (de strategie en de creativiteit), aan de achterkant (de concrete, marketingkant) nog zeker niet. Je kan je social timeline niet meer openen of je komt wel een video tegen. Videocontent is overal. In timelines, op corporate sites, in nieuwsbrieven. Iedereen maakt video’s. Van tienjarige pré-pubers tot accountancybedrijven. Video’s maken een steeds groter deel uit van contentstrategieën en communicatietrajecten. En dat is (natuurlijk) terecht. Want video werkt. Dat schrijft Patrich Severein in zijn blog.

Trends, ontwikkelingen en strategieën voor communicatie-experts in spé
Hoe belangrijk zijn influencers? Wat zijn de laatste techtrends en hoe kun je sociale media het beste inzetten als bedrijf? Tijdens het Congres van de Digitale Communicatie in Breda vertelden professionals studenten over hun vakgebied. Het evenement werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Een mooie kans voor studenten om professionals uit het werkveld te ontmoeten. “De gastlezingen waren erg interessant. We zitten veel met onze neus in de studieboeken, terwijl de wereld steeds digitaler wordt”, aldus vierdejaarsstudent Communicatie Christel.

Moderne boer is naast voedselproducent ook marketeer van duurzaamheid
Ruud Huirne, directeur Food & Agri van de Rabobank en bijzonder hoogleraar aan de Universiteit van Wageningen, geldt al jaren als een grootmacht binnen de agrarische wereld. In 2016 voerde hij de lijst aan van vakblad De Boerderij als meest invloedrijke persoon in de agrarische wereld. Volgens Huirne staan de Nederlandse boeren voor een nieuwe uitdaging om naar een nieuw businessmodel toe te werken waarin duurzaamheid een belangrijke pijler is. Duurzaam is niet alleen biologisch, er zijn genoeg tussenvormen. Aan de boer de taak om dat aan de consument kenbaar te maken. Heb je een aardappelras dat veel minder water nodig heeft dan andere rassen? Communiceer dat dan. De moderne boer moet naast voedselproducent ook marketeer zijn.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Geen week zonder Bonen
Cross-mediale campagne van Hak wordt uitgerold onder de naam ‘Geen week voorbij zonder bonen erbij’. In de nieuwe campagne van Hak wordt heel Nederland aangespoord om wekelijks bonen bij de maaltijd te doen. Wellicht geldt dat in andere zin ook wel voor Bonen in de pot. Geen week zonder Bonen in de pot van Jan Boon Communicatie!

Uitspraak
“Het heeft geen zin triest te zijn over wat je toch niet kunt veranderen” (Amy Winehouse).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s