Bonen in de pot

7 mei 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Hoe kom je als regionaal sportevenement nog aan sponsors?
Het vinden van sponsors blijkt voor steeds meer sportevenementen in de provincie Groningen een probleem. Dat zegt hoogleraar Sportwetenschap Ruud Koning van de Rijksuniversiteit Groningen. Aan de ene kant gooit internationalisering en centralisering van bedrijven volgens Koning roet in het eten. Aan de andere kant zijn er steeds minder vrijwilligers die sponsors willen benaderen.

Verder in deze editie
• Veel transfers
• Landelijke campagne waterschapsverkiezingen in 2019
• Journalistiek moet contentmarketing uit het slop halen
• EU opent aanval op nepnieuws
• Bureaus moeten digitale transitie leiden

Wat mij is opgevallen
Imago zit werving personeel dwars
Banken en bedrijven als Shell hebben moeite met het vinden van geschikt personeel. Daarbij speelt vooral het imago van deze sectoren de werving van werknemers parten. Vooral vrouwen staan niet te springen om een baan in de financiële wereld. Veel van hen hebben het idee dat er een machocultuur heerst bij banken. Daarnaast bestaat het beeld dat het bij de banken en Shell puur om geld gaat, wat voor veel mensen een onaantrekkelijk werkklimaat schept.

GH+O ontwikkelt landelijke campagne waterschapsverkiezingen in 2019
Communicatiebureau GH+O uit Leeuwarden gaat de landelijke communicatiecampagne ontwikkelen voor de waterschapsverkiezingen in 2019. GH+O ontwikkelde een campagneconcept dat alle waterschappen in Nederland straks in hun eigen regio kunnen gebruiken. De campagne zorgt voor een bundeling van krachten waar het kan en biedt daarnaast ruimte voor het zichtbaar maken van regionale thema’s. GH+O werkt het concept de komende periode samen met alle waterschappen uit.

De effectiefste campagnes leunen steeds vaker op PR
Dat blijkt uit de wereldwijde WARC-analyse gebaseerd op de ranglijst van de 100 effectiefste campagnes. Jaarlijks maakt marketing-onderzoeksbureau WARC een lijst op van de 100 effectiefste campagnes wereldwijd. Ook laat het zien wat we kunnen leren van deze campagnes: ‘Lessons from the world’s top effectiveness campaigns’. Hierin worden creatieve media- en meetstrategieën ontleed en gedeeld. Analyse van de WARC 100 van dit jaar laat zien dat de effectiefste campagnes in toenemende mate gebruik maken van PR in hun strategieën.

Medewerker op social media
Moedig jij medewerkers aan om op Twitter, Facebook en Instagram een boekje open te doen over je bedrijf? Post.nl en Blokker kregen er problemen door. Staatsbosbeheer en Delta Lloyd sponnen er juist garen bij. ‘Twitter op persoonlijke titel’. Deze tekst duikt regelmatig op in twitterbio’s. Mensen kiezen hiervoor omdat ze zich niet geremd willen voelen in hun online uitlatingen. De link naar de werkgever is immers zo gelegd. Maar is die laatste ook verantwoordelijk voor de uitspraken die medewerkers doen op social media?

Journalistiek moet contentmarketing uit het slop halen
Organisaties raken vaak teleurgesteld in contentmarketing. Dikwijls komen er helemaal geen nieuwe leads, klanten en opdrachten. Dat ligt aan de povere kwaliteit van de content, aldus de Amerikaanse schrijver Toby Wall. Veel lezers haken af omdat de inhoudelijke kwaliteit van de content beneden peil is. Volgens hem zijn journalisten de beste contentmarketeers, omdat ze diepgang, duidelijkheid en context aanbrengen. Wall denkt dat dit komt door de nieuwsgierigheid en algemene kennis van journalisten.

Transfers
Frits Emmelkamp
is begonnen als TV redacteur bij NOS Bureau Regio in Hilversum. Frits is werkzaam voor de regioblokken in de dagjournaals op NPO 1. Daarnaast blijft hij werkzaam voor RTV Drenthe als verslaggever en Marketingmanager bij het Nationaal Bus Museum in Hoogezand.

Manon Oolders
is communicatiemedewerker DDFK-gemeenten. Manon komt van Eyewish Opticiens en deed ervaring op bij Van Wijnen en bij het Posthuis Theater in Heerenveen. Ze studeerde Communicatie en Media aan de Hanzehogeschool in Groningen.

Ria de Jong
is de nieuwe communicatiestrateeg bij Initio in Groningen. Ria komt van Aegon waar zij werkte als projectmanager (marketing)communicatie. Ria is eigenaar van De Kop van Noord, een bureau voor interim allround marketing en communicatie. Als freelancer werkte zij eerder voor o.a. FBTO, Stenden University, Harting Bank en de Kwadrantgroep.

Sylvia Suurmeijer-Hulsman
is a.i. strategisch communicatie-en organisatieadviseur voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Sylvia was a.i. senior communicatieadviseur Internationale Diensten bij het ministerie van Onderwijs en werkte eerder voor DUO, Pattje Waterhuizen Shipbuilders, de gemeenten Slochteren en Groningen, en ze heeft haar eigen communicatieadviesbureau SH Communicatie.

Esther Schoonbeek
is nu contentadviseur bij de gemeente Waadhoeke en werkte op projectbasis voor o.a. een Food for Thought, was webredacteur in het Online Team van DUO, contentadviseur voor de NHL Hogeschool Leeuwarden, het Noorderpoortcollege, Stenden, de gemeenten Emmen en Haarlemmermeer en voor Philips.

Saskia Renkema
heeft net haar masterbul Communicatiekunde in ontvangst mogen nemen en begint als online marketing trainee bij Traffic4u.

Amanda Vlot
is nu marketing- en communicatiemedewerker bij Marketing Crew. Amanda was officemanager en communicatiemedewerkster bij het Kennis- en Innovatiehuis Noordoost-Fryslân en werkte eerder voor Allfree, Zorggroep Alliade en Interieur05. Amanda studeerde Communicatie met afstudeerrichting Tekst en Communicatie. Ze is nog 8 tot 16 uren beschikbaar voor andere mooie communicatieklussen. Meer weten over Amanda? Mail jan@janboon.com!

Denice Oldenburger
is adviseur Marketing en Communicatie bij de Onderwijsgroep Noord. Denice komt van de Zorggroep Groningen en studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Kasper Schomaker
is strategisch adviseur Communicatie bij de gemeente Westerwolde. Kasper was daar communicatieadviseur en werkte eerder als bestuursadviseur Communicatie voor de gemeenten Vlagtwedde en Bellingwedde.

Eileen Mantouw
is brandmanager bij de Leeuwarder Courant van de NDC mediagroep. Eileen was daar al marketeer en werkte eerder als campagnestrateeg voor Fundament All Media en als accountmanager voor Thalen/Baseline.

Ellen Salverda
is senior communicatieadviseur a.i. bij het Samenwerkingsverband Noord-Nederland (SNN). Ellen Salverda is een ervaren interim communicatieprofessional en werkte op ad interim basis onder anderen voor De Noorderbrug, Rijkswaterstaat, de Zorggroep Alliande, Talant, Meriant en Reik, de gemeenten Opsterland, Medemblik en Zwolle, en voor het Wetterskip Fryslân.

Iris Teuben
gaat binnenkort bij Randstad aan de slag als account intercedent. Iris komt van Aegolius waar ze marketing- en communicatieprofessional was en werkte eerder voor waterleidingmaatschappij Drenthe en voor AOC. Iris studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen.

Mattijs Tiggeler
werkt nu als adviseur Corporate Communicatie en Digitaal bij de NAM in Assen en beheert de bedrijfscommunicatie met als algemene doelstelling om een sterke reputatie op te bouwen voor NAM als energieleverancier. Mattijs komt van Lacent en was content manager bij IN2MEDIA en als communicatiemedewerker bij De Friesland Zorgverzekeraar in de rol van Specialist Social Media en Multimedia.

Aline Bus
is nu medewerker Marketing en Communicatie bij Actemium. Aline werkte eerder voor Bensure, Menzis, Wiertsema en Partners en was redacteur studentenkrant Pressit. Ze studeerde Communicatie en Media aan de Hanzehogeschool Groningen.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag‎ ‎28‎ ‎mei‎ een bijeenkomst onder de titel: ”An Inconvenient Truth: The Dark Side of Digital in Martiniplaza in Groningen. Sciencefiction wordt werkelijkheid, met ook de nadelige gevolgen. Sommige scenario’s uit series als Black Mirror zijn realiteit. Criminelen en het commerciële bedrijfsleven lopen voorop en een data-gretige overheid maakt maar wat graag gebruik van digitale technologie. Sprekers zijn Frank Smilda, Head of the intelligence organisation” bij de politie en gespecialiseerd in de inzet van digitale machtsmiddelen van criminelen en overheid en Jarno Duursma.

Noordelijk Intranetsymposium 2018
Op 28 juni is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium 2018. Een praktijkgerichte dag met presentaties over o.a. De 4 hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Ook vertellen webmasters van organisaties zoals gemeente Herenveen en Veiligheidsregio Groningen (samenwerkingsverband van hulpdiensten) over hun innovatieve platform. Daarnaast kun je in interactieve sessies jouw ervaringen en vragen delen met vakgenoten. Meer info vind je op deze website.

Vacatures
Theater Geert Teis in Stadskanaal
zoekt een senior medewerker Marketing & Publiciteit. Je houdt je bezig met de ontwikkeling van marketingplannen op lange termijn, het ontwikkelen van een marketingvisie en het uitrollen van strategieën op het gebied van positionering (branding) en publieksbereik. Je bent verantwoordelijk voor de uitvoering van publieksanalyses (Google Analytics, Gentleware). Je ontwikkelt voorstelling gerelateerde campagnes en voert deze samen met je collega van Marketing & Publiciteit uit. De reactietermijn loopt tot en met 23 mei.

KLM Flight Academy
zoekt een junior medewerker Informatie en Voorlichting (100%). Het is mede jouw taak om toekomstige studenten enthousiast te maken voor de opleiding en geïnteresseerden goed te informeren over de vliegschool. Daarnaast kan het voorkomen dat je voorlichtingen gaat geven op scholen of ter vervanging van de marketing- en communicatiemedewerker tijdens de voorlichtingsmiddagen op de KLM Flight Academy. Je bent een schoolverlater. Stuur je sollicitatie voor 20 mei.

A Little Lovely Company
zoekt een getalenteerde medewerker Marketing & Communicatie (32-40 uren pw). Je bent samen met drie collega’s het aanspreekpunt voor alles wat draait om content en marketing. Je werkt o.a. samen met de afdeling Design, Sales en de collega’s die de website beheren. Je bent een echt marketingtalent, energiek, enthousiast en professioneel. Ze ontvangen je motivatie en CV vóór vrijdag 11 mei.

Lefier
zoekt een adviseur Communicatie. Je bent een stevige adviseur en sparringpartner voor management en directie. Je beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden. Je kunt gemakkelijk schakelen tussen verschillende communicatieniveaus en werkt als een verbinder. Je adviseert over de communicatiestrategie en de benadering van diverse doelgroepen. Je faciliteert directie, management en medewerkers om helder en eenduidig te communiceren. Stuur voor 14 mei a.s. je sollicitatiebrief met CV.

Nova Incaso & Nova Legal Groningen
heeft een vacature voor een allround marketing & communicatie medewerker. Je maakt deel uit van een klein marketingteam en bent verantwoordelijk voor de marketing-communicatiestrategie en uitvoering daarvan. Je houdt je bezig met de branding van het merk en je creëert online en offline content. Daarnaast doe je onderzoek naar nieuwe business mogelijkheden.

TVM
is op zoek naar een communicatieadviseur/coöperatiecommunicatie (36 uur). Je werkt concrete acties uit van het communicatiebeleid, waarvoor je medeverantwoordelijk bent. Eén van de accenten is het maken van content, zowel intern als extern. Je hebt de vrijheid om zelfstandig voorstellen te doen met de uitwerking van communicatiemiddelen en campagnes. Dit doe je in samenwerking met de andere collega’s van de afdeling corporate en interne communicatie. Mail je motivatiebrief en CV voor 16 mei.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
NDC mediagroep,
uitgever van het Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesche Dagblad, Sikkom en nog veel meer interessante merken/producten heeft voor EmbraceSBS gekozen. EmbraceSBS mag het nieuwe Social Intranet gaan implementeren. In de eerste fase van het traject starten ze met een Proeftuin bestaande uit het opleiden van 100 ambassadeurs en het opzetten van best practices voor alle collega’s en afdelingen binnen NDC Mediagroep. Een belangrijk uitgangspunt is om Embrace als Social Intranet oplossing onderdeel te laten zijn van de transitie van NDC Mediagroep naar een cross mediaal bedrijf, waar kernwaarden als innovatie, verbinding en flexibiliteit centraal staan!

EU opent aanval op nepnieuws
De Europese Commissie wil een gedragscode voor online-platforms als Facebook, Twitter en Google. Daarnaast moet er een Europees netwerk komen van betrouwbare factcheckers om de toenemende hoeveelheid misleidende en valse informatie tegen te gaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat acht op de tien jongeren het verschil niet ziet tussen nep- en echt nieuws. En daarmee ondermijnt nepnieuws volgens Brussel de democratie en de samenleving. EU-diplomaten zijn echter sceptisch. Zij vragen zich af wie bepaalt wat ‘vals en misleidend’ is en vrezen ongewenste druk op de vrije nieuwsvoorziening.

Bureaus moeten digitale transitie leiden
Bureaus die nog leunen op traditionele media hebben een probleem, zegt entrepreneur Steven Jongeneel. Volgens Jongeneel moeten bureaus juist de lead nemen in de digitale transformatie. Er liggen kansen om adverteerders te begeleiden met de expertise van data en technologie. Adverteerders zijn meer dan bereid om deze expertise in huis te halen. Om als bureau in te spelen op de kansen en het leiderschap te kunnen pakken, moet je echter zelf je zaken goed op orde hebben en ‘digitaal volwassen’ zijn.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
“Advertenties in de lokale krant of op een website zijn tegenwoordig niet meer voldoende” (Ruud Koning – Hoogleraar sportwetenschap).

Uitspraak
“De grote bedrijven die in Groningen zitten, missen vaak de voeling met het regionale” (Ruud Koning – Hoogleraar sportwetenschap).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s