Bonen in de pot

14 mei 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Professionals in de communicatiebranche
krijgen vanaf 1 juni 2018 de kans om zich te laten certificeren en in te schalen aan de hand van de branchestandaard voor de communicatiebranche. De inschaling biedt deze professionals de gelegenheid om op basis van werkervaring en genoten cursussen en/of opleidingen aan te tonen op welk werk- en denkniveau hij/zij de werkzaamheden uitvoert.

Verder in deze editie
• Wat levert marketing op?
• Bereik van online nieuws
• Inschaling.pro en stichting CommTop
• Stop met saaie surveys

Wat mij is opgevallen
Overeenkomst Inschaling.pro en stichting CommTop
Inschaling.pro en stichting CommTop hebben een overeenkomst gesloten. Het doel van de beoogde samenwerking tussen de partijen is professionalisering van de communicatiebranche ten behoeve van de individuele professional, zowel aan de zijde van het onderwijs als de arbeidsmarkt. CommTop houdt zich bezig met het beschrijven, ontwikkelen, borgen en laten uitvoeren van de branchestandaard voor de communicatiebranche volgens de meetlat/register.
Inschaling.pro zal zich de komende periode bezig houden met het op- en inrichten van een examencommissie voor deze branche, het ontwikkelen van audits voor de aangesloten onderwijsinstellingen en het verzorgen van de opleiding voor assessoren. De overeenkomst is voor een periode van twee jaar afgesloten.

Wat levert marketing op?
Ieder bedrijf doet aan marketing. Veel bedrijven geven er zelfs bakken met geld aan uit. Maar wat levert het eigenlijk op? Volgens hoogleraar Ruud Frambach van de Vrije Universiteit in Amsterdam zorgt marketing voor meer dan alleen naamsbekendheid en extra verkopen. Luister hier naar het radiofragment.

Bereik van online nieuws
De smartphone wordt steeds belangrijker als platform voor online nieuws. NU.nl, NOS, AD en Telegraaf domineren bij de ‘Nederlandse’ nieuwsmerken, maar het bereik van Google, Facebook en YouTube blijft een stuk groter. Bijna heel Nederland is online, en wie online is, haalt zijn nieuws vooral bij NU.nl, NOS, AD en De Telegraaf. Die vier nieuwsmerken hebben ieder maandelijks een bereik van meer dan vijf miljoen Nederlanders online. De Telegraaf is de ‘kleinste’ van de grote vier, NU.nl de grootste – behalve in februari 2018, toen ze dankzij de Olympische Winterspelen voor één keer nummer twee achter de NOS stonden. AD is in opmars, het afgelopen anderhalf jaar was hun website al driemaal beter bezocht dan die van de NOS.

Strategie uitgelekt: zo moeten ministers hun beleid verkopen
Ministers moeten vaker het land in en praten met gewone Nederlanders. Vooral over onderwerpen waar veel onvrede over is. Dat staat in de vertrouwelijke communicatiestrategie van het kabinet, waarvan een concept in handen is van RTL Nieuws. Het stuk is door de ministerraad besproken. Topambtenaren adviseren de ministers hoe ze moeten communiceren. Dat gaat via de afkorting ECHT: Eenheid, Contact, Herkenbaar, Transparant. Het geeft een inkijkje hoe dit kabinet werkt aan beeldvorming en hoe over de communicatie van ministers wordt nagedacht.

Transfers
Roelina Bolding
zit inmiddels bij ABNAMRO en is daar business partner in- en externe communicatie van de voorzitter, cfo en cro. Roelina heeft diverse leidinggevende functies gehad bij de RABO Bank en de SNS Bank als reputatiemanager, woordvoeder, en was verantwoordelijk voor mediarelaties en public affairs.

Jantsje Hellema
is marketing- en salesmedewerkster bij Van Vuuren Grou. Ze komt van YP Your Partner en werkte eerder voor Hellema Hallum en voor Sigmund Communication & Human Resource Management. Jantsje studeerde Meertalige Professionele Communicatie aan de faculteiten Toegepaste Economische Wetenschappen en Letteren en Wijsbegeerte aan de universiteit van Antwerpen.

Merel Mollema
is nu junior communicatiemedewerker bij Snappet Connected Learning. Merel was contentmarketeer en copywriter bij Team Digitaal. Ze studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen met Mediastiek als specialisatie.

Agenda
Commotie,
de studievereniging van de opleiding Communicatiewetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, organiseert op donderdagmiddag en -avond 24 mei in Plaza Danza een congres. Het thema is interculturele communicatie. Kan het verkeerd communiceren met een andere cultuur ervoor zorgen dat een zakelijke deal niet doorgaat? Hoe kan het dat mensen uit andere culturen zich beledigd voelen als je bepaalde handgebaren maakt? Alles staat onder leiding van oud-docent Carel Jansen. Sprekers en workshopleiders zijn onder anderen Elke Veenman, Beth Yoder en Lenny Houwaart. Aanmelden kan via penningmeester@svcommotie.nl

SMC050
organiseert op maandag‎ ‎28‎ ‎mei‎ een bijeenkomst onder de titel: ”An Inconvenient Truth: The Dark Side of Digital in Martiniplaza in Groningen. Sciencefiction wordt werkelijkheid, met ook de nadelige gevolgen. Sommige scenario’s uit series als Black Mirror zijn realiteit. Criminelen en het commerciële bedrijfsleven lopen voorop en een data-gretige overheid maakt maar wat graag gebruik van digitale technologie. Sprekers zijn Frank Smilda, Head of the intelligence organisation” bij de politie en gespecialiseerd in de inzet van digitale machtsmiddelen van criminelen en overheid en Jarno Duursma.

Noordelijk Intranetsymposium 2018
Op 28 juni is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium 2018. Een praktijkgerichte dag met presentaties over o.a. De vier hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Ook vertellen webmasters van organisaties zoals gemeente Herenveen en Veiligheidsregio Groningen (samenwerkingsverband van hulpdiensten) over hun innovatieve platform. Daarnaast kun je in interactieve sessies jouw ervaringen en vragen delen met vakgenoten. Meer info vind je op deze website.

Vacatures
Inschaling.pro
is op zoek naar assessoren. Professionals in de communicatiebranche krijgen vanaf 1 juni 2018 de kans om zich te laten certificeren en in te schalen aan de hand van de branchestandaard voor de communicatiebranche. De inschaling biedt deze professionals de gelegenheid om op basis van werkervaring en genoten cursussen en/of opleidingen aan te tonen op welk werk- en denkniveau hij/zij de werkzaamheden uitvoert. Op deze manier kunnen zij zich onderscheiden van professionals die niet ingeschaald zijn. Je kunt uitsluitend tot 17 mei online solliciteren.

Gemeente Emmen
zoekt een communicatieadviseur online media (36 uur pw). Je werkt in de cluster nauw samen met de adviseur online media en de communicatieadviseur onderzoek & statistiek. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en het beheer en onderhoud van alle web gerelateerde systemen. Kennis van de open source websystemen Drupal en Typo3 is een pré. Je brengt je kennis en kunde van web technologie voor de overheid in. Begrippen als e-formulieren, AVG en toegankelijkheidsrichtlijnen zijn voor jou dan ook gesneden koek. Je schriftelijke sollicitatie met curriculum vitae ontvangen ze graag voor 17 mei.

Gemeente Tynaarlo
zoekt twee communicatietalenten. Je adviseert bestuurders, management en collega’s over communicatie, je doet een deel van de persvoorlichting en woordvoering, schrijft artikelen, persberichten, speeches en andere teksten, je maakt communicatiemiddelen, zoals de huis-aan-huispagina, facebookpagina, flyers en brochures en je organiseert representatieve activiteiten. Reageren kan tot 14 mei.

Gemeente Leeuwarden
zoekt een enthousiaste, ondernemende en creatieve communicatiemedewerker. Je gaat werken voor de Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Veel overheidsprofessionals reizen naar de Friese hoofdstad om de kunst af te kijken en inspiratie op te doen. Leeuwarden heeft de ambitie om haar regionale positie als hoofdstad van Fryslân te versterken en verder uit te bouwen. De sluitingsdatum is 15 mei.

De Aletta Jacobs School of Public Health,
een gezamenlijk initiatief van de Rijkuniversiteit Groningen en het UMCG, zoekt een communicatiespecialist. Je bent verantwoordelijk voor alle interne en externe communicatie. Door jouw inspanningen wordt Aletta het merk voor Public Health in Noord-Nederland. Je bent verantwoordelijk voor het (laten) produceren van alle off- en online content rondom Aletta en je draagt zorg voor een continue zichtbaarheid van Aletta via alle kanalen. Je kunt solliciteren door je sollicitatiebrief, curriculum vitae vóór 22 mei te sturen.

Accare
zoekt ter uitbreiding van het team naar twee doorgewinterde allround communicatieadviseurs (32-36 uur pw). Je communiceert klantgericht en bent aantoonbaar bedreven in social media. Je analyseert de regiobehoeften en vertaalt deze naar concrete (corporate) marketing- en communicatiedoelstellingen. Je werkt samen in een zelf organiserend team onder het bestuur en vanuit de centrale locatie in Assen. Als communicatieadviseur krijg je een aantal regio’s in portefeuille in noord, midden en/of oost Nederland en een specifiek aandachtsgebied. Op donderdag 24 mei is er gelegenheid om kennis te maken met Accare en jezelf te presenteren. De tweede gesprekken staan gepland op dinsdagavond 29 mei.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
IncludeNow wil noodzaak aantonen van diversiteit in marketing
Met de diversiteit in het marketing vak is het slecht gesteld. Om daar iets aan te veranderen hebben vier marketingprofessionals in april de stichting IncludeNow opgericht. Daaromheen hangt een community van sympathisanten, die meewerkt aan concrete initiatieven, waaronder een online platform. “Als je niet de taal van alle doelgroepen spreekt, dan verkoop je minder producten.” Dit pleidooi valt te lezen in de Facebook-groep ‘Diversiteit in Marketingcommunicatie, Digital, Reclame en Media’ waar het afgelopen jaar veel discussies zijn gevoerd over hoe divers het vak is en zou moeten zijn.

Jan Coehoorn
is na 30 jaar managing en creative director binnen Ogilvy & Mather, alweer vijf jaar actief als sparringpartner en klankbord op gebied van marketing- en communicatieprocessen. Daarbij dompelt hij zich het liefst zo volledig mogelijk onder in de organisatie van de opdrachtgever. Door een onderdeel van het geheel te worden, kun je nog veel meer betekenen, is zijn ervaring. Hoe hoger de MarCom functie binnen het bedrijfsleven wordt ingevuld, hoe meer rendement het betreffende bedrijf uit het merk, de propositie én de reputatie haalt.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Gebruik wat meer humor
De onderzoekswereld is over het algemeen niet de meest humorrijke community. En dan met name voor de consument. We ontvangen als consumenten tegenwoordig steeds vaker de uitnodiging om onze meningen te geven. “Wat vond je van jouw bezoek aan…?”, “Hoeveel sterren geef je jouw aankoop?”, “Wij horen graag wat uw mening is over…”. Dit zijn zinnen die we wekelijks in onze mailbox zien verschijnen. Veel bedrijven besteden ontzettend veel aandacht aan de uitnodiging.

Wat heel goed is, want met een persoonlijke uitnodiging is er een grotere kans dat een consument mee wil doen aan een onderzoek. Maar vervolgens worden klanten vaak alsnog doorgestuurd naar een standaard, simpele, saaie survey met dezelfde vragen die zij voor veel andere bedrijven ook al hebben beantwoord. Aldus Kirsten van der Kraan.

Uitspraak
“Als er twee of drie communicatieprofessionals bij elkaar zijn, zit je al gauw met vier à vijf meningen.” (vrij naar Maxim Drabon, auteur).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s