Bonen in de pot

22 mei 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
We laten ons gijzelen door de data
Eén van de grootste obstakels voor organisaties om echt klantgericht te worden is dat de data op basis waarvan het management handelt, niets met de klant te maken hebben. Wanneer een bedrijf nog in zijn start-upfase zit, is iedereen nog geobsedeerd door klantdata. Iedereen is op zoek naar de Job-To-Be-Dones van de klant. Men zoekt koortsachtig naar manieren om de problemen van de klant op te lossen en barrières weg te nemen. Zodra een bedrijf groter wordt, dan beginnen de problemen. In een onderneming die groeit, beginnen managers andere data te zien en op andere data te sturen.

Verder in deze editie
• Unieke merkpositie in brein van de klant
• Marketing moet de leiding nemen
• Solliciteren op een communicatiefunctie?
• Toeristische imago van Groningen

Wat mij is opgevallen
Unieke merkpositie in brein van de klant
Online marketing is in tien jaar tijd uitgegroeid tot het belangrijkste component binnen het marketingbudget. De discipline heeft zich bewezen als aanjager van directe verkoop. Tegelijk kapitaliseert online marketing op merkposities die in vele tientallen jaren zijn opgebouwd. Je zou kunnen zeggen dat online marketing gebruik maakt van de kracht van merken, zonder zelf merkwaarde te creëren. Nu grootverbruikers van online marketing, zoals Unilever en P&G, kritischer worden en de grenzen van de groei van de online budgetten in het zicht komen, liggen de nieuwe groeikansen wellicht niet richting meer conversie of sales, maar op het gebied van merkontwikkeling.

Journalisten en marketeers: ga bij elkaar op de koffie
Journalisten en andere beroepsgroepen hebben weinig begrip voor elkaar. Jammer, want juist de content- en marketingwereld zit te wachten op wat journalistieke principes. Er is nog wel eens onbegrip tussen journalisten en andere beroepsgroepen. Vaak terecht, maar soms zijn we iets te overtuigd van ons gelijk. Communicatiemanagers van bedrijven, maar ook marketeers snappen journalisten slecht.

Niet zo handig misschien
want tegelijkertijd wordt het wel de hoogste tijd dat de journalistiek en marketeers intensief bij elkaar op de koffie gaan. Niet om elkaar naar de mond te praten, maar om te kijken of we elkaar ergens kunnen ontmoeten. Er lopen immers heel veel goede journalisten rond en bedrijven hebben steeds meer behoefte aan goede content. Het is misschien niet sexy voor veel journalisten, maar we kunnen echt niet allemaal op de redactie van NRC of Volkskrant aan de slag en in het bedrijfsleven en bij vakbladen zijn leuke dingen te doen. Bovendien: vooral freelancers die hechten aan hun vrijheid zullen voor het geld ook wel eens een verhaaltje voor ABN of ING moeten tikken, maar het gaat nog zo vaak mis door onbegrip.

Olie- en gasbedrijven halen ‘olie’ en ‘gas’ uit hun bedrijfsnamen
Olie- en gasbedrijven willen niet meer met olie en gas worden geassocieerd. Deze week kondigde de Noorse oliereus Statoil aan zijn naam te veranderen in het Equinor. “Een naam met olie erin zou steeds meer in ons nadeel werken”, aldus topman Eldar Saetre tegen persbureau Reuters. “Onze naam was prima voor de afgelopen vijftig jaar, maar dat geldt denk ik niet voor de komende vijftig jaar.” Uniek is de naamwijziging van Statoil bepaald niet. Zo veranderde Gaz de France Suez zijn naam in Engie, heet Penn West Petroleum nu Obsidian Energy en noemt Neste Oil zichzelf tegenwoordig gewoon Neste. En dat is slechts een greep uit de naamsveranderingen van de laatste drie jaar.

Imago
Deze maand bleek uit een peiling van het Financieele Dagblad onder technische studenten en headhunters dat werken bij Shell aan populariteit verliest. Reden: het ‘vieze’ imago. Ben van Beurden, bestuursvoorzitter van Shell, erkende toen dat het imago van zijn bedrijf problemen oplevert op de arbeidsmarkt. De naamsveranderingen van oliebedrijven passen volgens Kist in een trend. “Allerlei bedrijven kijken of hun merk nog wel past in deze groene tijd.’ Hij noemt McDonald’s dat zijn logo aanpaste van rood met geel naar donkergroen met geel, passend bij het milieubewuste en gezonde imago dat het wil uitstralen. “En je wilt niet weten wat zo’n aanpassing kost.”

Marketing moet de leiding nemen
Marketeers staan wel bekend om hun extraverte persoonlijkheid, maar aan hun bijdrage aan organisaties wordt nog wel eens getwijfeld. Ten onrechte, stelt Ruud Frambach van de Vrije Universiteit. Marketing heeft ondernemingen meer te bieden dan disciplines met een meer academische reputatie. Het is een succesfactor die aantoonbaar kan bijdragen aan de waarde van een merk voor klanten, de organisatie, maar ook voor andere stakeholders. Het is een wegbereider voor maatschappelijk ondernemen. Die veelzijdigheid vraagt wel van marketeers dat ze leiderschapskwaliteiten ontwikkelen en hun waarde voor maatschappij en markt ook hard maken.

Transfers
Welmoed de Haan-Benedictus
is communicatieadviseur bij Zorgplein Noord. Welmoed komt van GGZ Friesland waar ze tekstschrijver en communicatieadviseur was. Ze werkte eerder voor Caparis, De Friese Wouden en Zorggarant Thuiszorg en studeerde Communicatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Maarten Bosboom
is nu marketingmanager bij de M&G groep en verantwoordelijke voor de internationale marketing- en communicatieactiviteiten van de M&G Group en haar dochterbedrijven M&G, Burgerhout NL, Burgerhout FR, Isoleco (België) en Stabile (Italië). Maarten was daar interimmer. Hij komt van Die Jongens van Marketing en werkte onder anderen voor Spandaw Consultancy Groep, Groningen Bereikbaar, Alfa-college en Stichting Goed Bezig.

Denise Hamstra-Jorritsma
is nu communicatieadviseur bij het Fries sociaal planbureau. Denise werkte eerder voor ComQi.nl, de gemeente Oldambt, de projectorganisatie Werk in Uitvoering, de gemeente Waadhoeke (Franekeradeel, Het Bildt, Menameradiel en vier dorpen van Littenseradiel), Sport Fryslân en voor de gemeente Leeuwarden in het project Vrij Baan.

Mark Borgman
gaat als teameider PR- Communicatie aan de slag bij Abiant. Mark was hoofd PR en content- en marketingmanager bij Catawiki. Hij werkte eerder als brandmanager bij de Nationale Vacaturebank en studeerde Communicatie aan de Hanzehogeschool Groningen en aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nathalie van der Waard-Vrij
is marketing- en communicatiecoördinator bij STT Products. Nathalie was zelfstandig communicatieadviseur en werkte eerder voor Quiverté en studeerde Communicatie aan de Radboud universiteit in Nijmegen en computeranimatie aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nina Op ’t Holt
is nu communicatieadviseur bij Verslavingszorg Noord Nederland. Nina komt van Taaltol en werkte eerder voor Durfteverbinden.nl, Noordhoff Uitgevers, de Zorggroep Meander, de Hanzehogeschool in Groningen en de gemeente Groningen.

Agenda
Commotie,
de studievereniging van de opleiding Communicatiewetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen, organiseert op donderdagmiddag en -avond 24 mei in Plaza Danza een congres. Het thema is interculturele communicatie. Kan het verkeerd communiceren met een andere cultuur ervoor zorgen dat een zakelijke deal niet doorgaat? Hoe kan het dat mensen uit andere culturen zich beledigd voelen als je bepaalde handgebaren maakt? Alles staat onder leiding van oud-docent Carel Jansen. Sprekers en workshopleiders zijn onder anderen Elke Veenman, Beth Yoder en Lenny Houwaart. Aanmelden kan via penningmeester@svcommotie.nl

SMC050
organiseert op maandag‎ ‎28‎ ‎mei‎ een bijeenkomst onder de titel: ”An Inconvenient Truth: The Dark Side of Digital” in Martiniplaza in Groningen. Sciencefiction wordt werkelijkheid, met ook de nadelige gevolgen. Sommige scenario’s uit series als Black Mirror zijn realiteit. Criminelen en het commerciële bedrijfsleven lopen voorop en een data-gretige overheid maakt maar wat graag gebruik van digitale technologie. Sprekers zijn Frank Smilda, Head of the intelligence organisation” bij de politie en gespecialiseerd in de inzet van digitale machtsmiddelen van criminelen en overheid en Jarno Duursma.

Het Genootschap voor de Groninger Persprijs
reikt op maandag 4 juni in café de Sleutel tijdens een speciale editie van de Noorder Pers Sociëteit, de Groninger Persprijs 2017 uit. Op 22 mei worden de vijf genomineerden voor deze Groninger Persprijs bekendgemaakt. Eén van deze vijf wordt 4 juni uitgeroepen tot winnaar, ontvangt een geldbedrag van 1500 euro en het kunstwerk De Gouden Kolom. Voor meer informatie en de longlist van de genomineerden, klik hier. Daarnaast zijn er dit jaar twee speciale aanmoedigingsprijzen. Hier kun je je aanmelden.

Noordelijk Intranetsymposium 2018
Op maandag 28 juni is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium 2018. Een praktijkgerichte dag met presentaties over o.a. De vier hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Ook vertellen webmasters van organisaties zoals gemeente Herenveen en Veiligheidsregio Groningen (samenwerkingsverband van hulpdiensten) over hun innovatieve platform. Daarnaast kun je in interactieve sessies jouw ervaringen en vragen delen met vakgenoten. Meer info vind je op deze website.

Vacatures
Nijestee
zoekt een allround en ervaren communicatieadviseur (32 uur per week). Je vertaalt strategische of complexe vraagstukken naar heldere communicatieplannen en acties en voert deze zelfstandig uit. Je stelt interne en externe communicatieplannen op en zorgt voor de uitvoering. Je bereidt woordvoering voor en begeleidt de woordvoerders. Je ontwikkelt offline en online middelen en weet wat je in moet zetten. Je kunt tot 24 mei reageren.

Gemeente Waadhoeke
is op zoek naar een medewerker Communicatie met het specialisme intranet en online. Het zwaartepunt van de functie ligt op het stimuleren en ondersteunen van collega’s bij het gebruik van het social intranet, het onderhouden van content en door ontwikkelen van de functionaliteit. Daarnaast maakt het uitvoeren van communicatietaken deel uit van de functie. Je kunt tot uiterlijk donderdag 24 mei solliciteren.

Nij Smellinghe Ziekenhuis in Drachten
zoekt een communicatieadviseur (36 uur) in verband met zwangerschapsverlof. Je bent op het gebied van communicatie en marketing een volwaardige gesprekspartner op diverse niveaus in de organisatie. Je adviseert en ondersteunt verschillende in- en externe klanten en doelgroepen rond communicatievraagstukken. Je stelt communicatieplannen op voor organisatieonderdelen en projecten en levert een bijdrage aan de implementatie en uitvoering hiervan. Je ondersteunt (ziekenhuis brede) projecten, campagnes en evenementen. Je moet voor 1 juni reageren.

Menzis Groningen
zoekt voor het team Anderzorg een communicatieadviseur. Je levert een bijdrage aan het realiseren van de doelstellingen en de juiste positionering van Menzis richting haar doelgroepen. Op basis van het communicatiebeleid stel je het communicatie- en content jaarplan voor diverse klantgroepen (b2b en b2c) op en voert deze uit. Je regisseert de uitvoer zodanig dat doelstellingen worden gerealiseerd.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Solliciteren op een communicatiefunctie?
Waar letten de recruiter en jouw toekomstige manager op. Tips voor als jij gaat solliciteren op een communicatiefunctie: want op welke punten wordt dan eigenlijk vooral gelet? Als je in jouw toekomstige functie goed moet kunnen schrijven, wordt extra gelet op een leuke en originele schrijfwijze. Je profielfoto, misschien een open deur, maar hier wordt veel op gelet. Verzorgde LinkedIn. Dat je digital content marketeer bent geweest bij een verzekeraar zegt nog niet zoveel. Zorg er daarom voor dat je uitlegt wat je in jouw functie hebt gedaan, waar je verantwoordelijk voor was en hoe je jezelf hebt ontwikkeld. Jouw mening: hoe ziet de website van jouw toekomstige werkgever eruit? Past de huisstijl bij datgene wat de organisatie wil uitstralen? Hoe stelt de organisatie zich op in externe uitingen?

Toeristische imago van Groningen is sterk
De stad Groningen heeft een sterk toeristisch imago. In de ranglijst van middelgrote steden staat Groningen op een vijfde plaats als het gaat om dat imago. Uit cijfers van NBTC Holland en NIPO Research blijkt dat Groningen nog wel Den Bosch, Nijmegen, Leiden en Haarlem voor zich moet laten gaan. Uit het onderzoek blijkt vooral dat zeventig procent van de toeristen in Groningen een positief beeld van de stad heeft. Een kwart van de ondervraagden oordeelt zelfs zeer positief over Groningen. De stad scoort vooral goed op het gebied van aanbod van theaters en bioscopen, de aanwezigheid van kunstgaleries en moderne architectuur. Ook zijn de bezoekers zeer te spreken over het aanbod van hotels, AirBnB, B&B’ s, restaurants, café’s en bars.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Personal branding op LinkedIn nieuwe stijl
Voor iedereen die zichzelf duidelijker wil positioneren op LinkedIn is er goed nieuws: er zijn een aantal nieuwe features die je daarbij kunnen helpen. Zo is er nu een hashtag functie waarmee je jezelf met je expertise in de kijker kunt spelen en kun je berichten met de lead magnet nog beter richten aan de juiste doelgroep. Daarnaast wordt er een nieuwe lay-out uitgerold waarmee profiel bezoekers in een oogopslag meer informatie over jou zien. Tot slot kun je met de ‘in de buurt’ optie nu nog gemakkelijker face-to-face in contact komen met je LinkedIn connecties.

Uitspraak
“Vooruitkijken naar toekomst is sleutel tot succes van digitale marketing” (Wouter Hoeffnagel, redacteur Dutch IT-channel en Executive-People).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s