Bonen in de pot

4 juni 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
We moeten niet alle disciplines zomaar in een hokje stoppen
Pr en content marketing. Twee verschillende disciplines binnen de communicatiesector. Maar zijn de werelden wel zo verschillend? En wat kunnen ze van elkaar leren? “Of er een verschil is tussen pr en content marketing? Het is maar hoe je het bekijkt”, luidt Jos Govaart zijn antwoord in. “Wat mij betreft zijn beide gericht op het bouwen van een verhaal op de lange termijn. Maar ik denk dat pr door de grote groep vaak gezien wordt als het maken van nieuws en – het in de media – bouwen, dan wel bewaken van je reputatie op basis van kortetermijndenken. Uit eigen ervaring blijkt echter dat als je pr goed doet en jarenlang volhoudt dan haal je daar als bedrijf zeker lange termijn voordeel uit.”

Verder in deze editie
• Overheid moet klare taal spreken
• Kenniscentrum erkent beroepscompetentiestandaard
• Overheid blijft Facebook gebruiken voor communicatie
• IDEA 2 wint International Design Awards
• Betteke van Ruler krijgt prestigieuze internationale award

Wat mij is opgevallen
Overheid moet klare taal spreken
Veel mededelingen van de overheid zijn voor burgers moeilijk te volgen. Een gevolg van onbegrijpelijk en onnodig ingewikkeld taalgebruik. Veel Nederlanders ondervinden problemen als ze brieven, nota’s, formulieren, websites en andere uitingen van de overheid proberen te begrijpen. Dat maakt het moeilijk om goed te functioneren als staatsburger en als gebruiker van overheidsregelingen. Als staatsburger in een democratische samenleving moeten we immers allemaal kunnen doorzien wat de overheid vindt, doet en zou kunnen doen. En als gebruiker van overheidsregelingen moeten we kunnen begrijpen wat de overheid van ons vraagt of aan ons te bieden heeft. Dat schrijven Johan Van Hoorde (Nederlandse Taalunie) en Carel Jansen (emeritus hoogleraar Rijksuniversiteit Groningen) namens het Netwerk Begrijpelijke Overheid in het Dagblad van het Noorden.

Nationaal Kenniscentrum erkent beroepscompetentiestandaard voor communicatiebranche
Het Nationaal Kenniscentrum EVC heeft de door CommTop ingediende beroepsstandaard erkend op basis waarvan de beroepscertificering in de Nederlandse communicatiebranche gaat plaatsvinden. CommTop heeft in aanwezigheid van de directeur Stichting Examenkamer/Het Nationaal Kenniscentrum EVC in een besloten bijeenkomst in Doorn de 10 beroepsverenigingen in de communicatiebranche op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen.
De beroepsverenigingen zijn daarbij nadrukkelijk uitgenodigd om samen met CommTop breed gedragen verdere beroepsstandaarden voor de communicatiebranche te ontwikkelen. Met die beroepsstandaarden kunnen opleidingen duidelijk maken tot welke beroepsniveaus ze opleiden. En professionals in de communicatiebranche kunnen duidelijkheid geven over hun beroepsbekwaamheid, verworven via formeel of informeel leren.

Overheid blijft Facebook gebruiken voor communicatie
Moet de Nederlandse overheid Facebook na het dataschandaal met Cambridge Analytica nog wel gebruiken voor overheidscommunicatie? De minister schrijft in zijn antwoord op Kamervragen dat hij geen aanleiding ziet om consequenties te trekken. De gegevens van tienduizenden Nederlanders kwamen via Facebook in handen van onderzoeksbureau Cambridge Analytica, zo werd in maart 2018 bekendgemaakt.
“Facebook heeft een groot bereik en is daarom voor overheidscommunicatie een belangrijk medium. Ik zie nu geen aanleiding om uit het incident inzake Cambridge Analytica consequenties te trekken voor de overheidscommunicatie via Facebook”, aldus de minister, die tegelijkertijd ook vindt dat de handel in persoonsgegevens niet uitsluitend als verdienmodel mag worden gezien. “Ik zal met Facebook en andere aanbieders in gesprek gaan om hen nog eens op hun verantwoordelijkheid te wijzen”, zo merkt hij op.

De onstuitbare opmars van de traditionele marketeer
Amerikaans onderzoek, uitgevoerd onder 329 senior marketeers in een heel brede range van B2C en B2B-bedrijven, wijst uit dat de vraag naar nieuw personeel verschuift. Digital marketeers blijven de ranglijst aanvoeren van meest gezochte en gewenste marketeers, maar binnen digital marketing zijn de verschillen groot. En ronduit opvallend is de stijgende vraag naar traditionele marketeers. Die past bij de eerder geconstateerde roep om ‘meer marketing’ in digital marketing-specialisaties. De T-shape marketeer is geen modieus bedenksel.

Transfers
Teatske Rienks-de Bos
is nu communicatieadviseur bij Werkmaatschappij Achtkarspelen en Tytsjerksteradiel. Teatske was communicatieadviseur bij de provincie Fryslân voor Streekwurk en de Veenweidevisie en werkte eerder voor Merk Fryslân, Beleef Friesland, de provincie Fryslân. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool.

Bert Viel
verlaat Veiligheidsregio Groningen en gaat aan de slag bij de gemeente Stadskanaal als senior strategisch communicatieadviseur. Bert is eigenaar van Eender visuele communicatie en werkte eerder voor Nijestee als hoofd Communicatie & Marketing en was mede-eigenaar en ontwerper bij Groninger Ontwerpers.

Christel Ietswaart
is vanaf 1 juli hoofd Communicatie bij het Ommelander Ziekenhuis als opvolgster van interim hoofd Communicatie Rogier Brink. Christel komt van Zorggroep Groningen waar ze hoofd Marketing & Communicatie was en werkte eerder voor De Friesland Zorgverzekeraar, de Koninklijke Landmacht en was beleidsmedewerker bij de Dienst Ruimte & Milieu van de provincie Groningen.

Marga M. Timmerman
is nu staffunctionaris Communicatie en Engagement bij de Koninklijke Landmacht. Marga is directeur van de stichting Walk for Live, een loop- en wandelevenement met als doel aandacht te vragen en geld te genereren voor jongvolwassenen die met kanker worden geconfronteerd. Marga was commercieel directeur van Hanze Plaza.

Jolanda Boerhof
is nu hoofd Marketing & Publiciteit bij Agora Theater, Bioscoop & Congrescentrum. Jolanda komt van Wildlands Adventure Zoo Emmen en het Atlas Theater waar ze als brandmanager met name verantwoordelijk was voor het in de markt zetten van het merk. Eerder werkte ze voor het Dierenpark Emmen.

Laura Schoonbeek
is nu communicatieadviseur bij de Provincie Fryslân. Laura komt van het Ziekenhuis Tjongerschans en werkte eerder voor de Kwadrant Groep, voor Seats2meat, Talentplus, het Alfa College, Mailtraffic en voor Univé.

Agenda
Het Genootschap voor de Groninger Persprijs
reikt op maandag 4 juni in café de Sleutel tijdens een speciale editie van de Noorder Pers Sociëteit, de Groninger Persprijs 2017 uit. Op 22 mei jl. werden de vijf genomineerden bekendgemaakt. Eén van deze vijf wordt 4 juni uitgeroepen tot winnaar, ontvangt een geldbedrag van 1500 euro en het kunstwerk De Gouden Kolom. Voor meer informatie en de longlist van de genomineerden, klik hier. Daarnaast zijn er dit jaar twee speciale aanmoedigingsprijzen. Hier kun je je aanmelden.

Noordelijk Intranetsymposium 2018
Op maandag 28 juni is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium 2018. Een praktijkgerichte dag met presentaties over o.a. De vier hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Ook vertellen webmasters van organisaties zoals gemeente Heerenveen en Veiligheidsregio Groningen (samenwerkingsverband van hulpdiensten) over hun innovatieve platform. Daarnaast kun je in interactieve sessies jouw ervaringen en vragen delen met vakgenoten. Meer info vind je op deze website.

SMC050
organiseert op maandag 9 juli in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst over China. China staat bol van de digitale innovatie. Het is al lang niet meer het land van “kopiëren en nadoen”, maar ze lopen vaak voorop als het gaat om innovatie, nieuwe concepten en een eensgezinde visie. Die avond twee sprekers: Ed Sander komt vertellen over digitale innovatie en nieuwe retail concepten in China. Een nieuwe en verrassende kijk op Ecommerce, clicks and bricks, mobile, Wechat en aanverwanten. Rogier Creemers legt ons helder het sociale kredietsysteem uit. Dat blijkt meerdere vormen en meerdere lagen te hebben. Vaak helemaal niet zoals dat in westerse media wordt weergegeven.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een communicatiebureau een ervaren communicatieadviseur (32 uur p/w). Wat ze graag willen, is dat je groots en vernieuwend durft te denken als communicatieadviseur. Maar wel met een nuchtere blik en altijd vanuit de inhoud. Jij hebt een neus voor nieuwe kansen en een groot netwerk waar je uit kunt putten. Samen met je collega’s stroop jij graag de mouwen op voor verschillende opdrachtgevers in Noord- en Oost-Nederland. Stuur je CV en motivatie snel naar jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een communicatiebureau een ervaren en enthousiaste interim-professionals. Gaat jouw hart sneller kloppen van uitdagende, tijdelijke communicatieklussen? Heb je ruime ervaring op het gebied van wonen, zorg, onderwijs, natuur, infrastructuur of energie? Voor verschillende projecten werken ze regelmatig samen met tijdelijke vakkrachten die de weg kennen bij gemeenten, provincies of andere non-profit instellingen. Stuur je CV en motivatie snel naar jan@janboon.com.

Ministerie van Justitie en Veiligheid,
Dienst Justitiële Inrichtingen in Ter Apel zoekt een communicatiemedewerker/ webredacteur. Je stelt communicatieplannen op en je denkt mee over de implementatie van nieuwe instructies, protocollen en wet- en regelgeving. Je stelt maandelijks een nieuwsbrief op en houdt interviews met medewerkers. Je redigeert teksten, waaronder jaarplannen en verslagen.

Drenthe College
zoekt een medewerker Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor uitvoerende en ondersteunende taken gericht op het informeren en enthousiasmeren van (toekomstige) studenten en medewerkers. Je ondersteunt je collega’s op het gebied van interne en externe communicatie en je werkt nauw samen met de adviseur Communicatie en Voorlichter in de regio Emmen en de corporate web redacteur.

TKP Pensioen
zoekt een junior communicatieadviseur. Je werkt mee aan de uitvoering van alle communicatieactiviteiten van één of meerdere pensioenfondsen. Je bent in staat om de communicatieadviseur(s) met wie je samenwerkt actief te ondersteunen bij het adviseren over communicatievraagstukken. Je hebt intensief contact met verschillende afdelingen binnen de organisatie. Daarnaast krijg je alle ruimte om met nieuwe ideeën te komen. Je kunt tot en met 11 juni reageren.

Instituut voor Marketing Management
van de Hanzehogeschool Groningen zoekt een docent Marketing. Je inspireert en enthousiasmeert de studenten op één of meerdere van de vakgebieden Marketing Sales, Marketingcommunicatie, Online Marketing, CRM en Marktonderzoek. Je begeleidt studenten bij het onderwijsleerproces en bevordert actieve kennisverwerving. Je vertaalt relevante ontwikkelingen in het werkveld naar delen van het curriculum en ontwikkelt samen met collega’s in teamverband, delen van het onderwijsprogramma, onderwijswerk-vormen, studiemateriaal en beoordelingsinstrumenten. De sollicitatiegesprekken zijn op woensdag 13 juni.

Op Zoek 

Jan Boon Communicatie
is voor de stichting Walk On op zoek naar drie vrijwilligers: een eventmanager (8 uur per week). Je bent verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van evenementen voor de stichting Walk On.

Om te zorgen dat de stichting meer naamsbekendheid krijgt en de doelstelling zo snel mogelijk wordt bereikt, ben ik ook op zoek naar een communicatiespecialist (8 uur per week). Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een strategisch communicatieplan en -beleid en je organiseert activiteiten voor het vergroten van naamsbekendheid en het werven van fondsen.

Daarnaast zoek ik voor Walk On een enthousiaste vrijwilliger voor het meedenken om de naamsbekendheid van de stichting te vergroten en sponsorgelden te generen en het helpen bij evenementen.

In alle functies gaat het om een vrijwilligersfunctie; een declaratie voor gereden kilometers is geen probleem.

Walk On, werkend vanuit Wagenborg, zet zich in om dwarslaesiepatiënten weer te laten lopen en daarmee hun gezondheid, zowel fysiek als mentaal, te verbeteren. Dit kan door middel van een exoskelet (looprobot).

Stuur je CV en motivatie snel naar jan@janboon.com.

En dan nog even dit
IDEA 2 wint International Design Awards
IDEA 2 heeft een award, de Honorable Mention, gewonnen bij de International Design Awards voor het ontwerp van hun nieuwe bedrijfslogo. Ze wilden een logo creëren wat precies vertelt wat ze doen, namelijk ideeën ontwikkelen vanuit een strategische marktgerichte benadering, om van daaruit tot visueel sterke merken te komen. Van idéé tot identiteit dus. De slogan ‘From Idea 2 ID’ is daarom verwerkt in het logo, waarbij de bedrijfsnaam IDEA 2 oplicht en de tekens ID 2 in een zwaardere gradatie laat zien, aldus Henk de Graaf en Erwin Zinger, het designteam van IDEA 2.

Betteke van Ruler krijgt prestigieuze internationale award
Op de conferentie van de internationale vereniging van communicatiewetenschappers, International Communication Association, in Praag is Betteke van Ruler benoemd tot ICA Fellow. Deze internationaal gerenommeerde award is vooral een erkenning van haar bijzondere wetenschappelijke bijdragen aan het onderzoeksgebied communicatie. Daarnaast speelt haar bijdrage mee aan de ontwikkeling van communicatieonderwijs en -praktijk en aan de ICA.

Betteke Van Ruler
is bijzonder verguld met de toekenning van de award. Het maakte ook meer indruk dan ze van tevoren had gedacht. “En ik was al zenuwachtig. Het is een enorme erkenning. Bovendien is het is voor het eerst dat iemand uit het domein van public relations en strategische communicatie deze eer te beurt valt. In onze divisie van de ICA wordt dit daarom gevoel als een enorme erkenning van ons veld als specialisme in de communicatiewetenschap.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
In deze beroepen gaan mensen het vaakst vreemd
Vreemdgaan komt in alle rangen en standen voor, maar in het ene beroep rijden ze wel vaker een scheve schaats dan in het andere. Vreemdgangerswebsite Ashley Madison vroeg naar de functie van meer dan duizend leden. Gek genoeg, bleken ze veel trouwer aan hun baan dan aan hun partner: bijna de helft zei nooit van baan te veranderen. Degenen die dat wel deden, wisselden hoogstens eens per tien jaar.
Mannen die in deze twaalf sectoren werkzaam zijn gaan het vaakst vreemd: handel, ICT, ondernemers, horeca, financiën en op de zesde plaats staat marketing en communicatie.
Vrouwen bedriegen hun partner het vaakst in deze beroepen: medische sector, onderwijs, ondernemers, financiën en op de achtste plaats staat marketing en communicatie

Uitspraak
“Er zijn maar weinig gaven waarmee je in het leven zo veel goed kan doen als met eenvoudige vrolijkheid.” Allard Pierson, Nederlandse predikant, theoloog, kunsthistoricus en taalkundige.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s