Bonen in de pot

11 juni 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Imagine Run komend seizoen op shirt FC Groningen
Het Groningse loop- en wandelinitiatief Imagine Run siert komend seizoen het shirt van FC Groningen. Oprichters Edwin Kuipers en Jacques de Krom bereikten met de club overeenstemming dat de naam in ieder geval tot de winterstop op de shirts van de FC staat. Onderdeel van de deal is dat Imagine Run het hele seizoen prijkt op de shirts van de jeugdelftallen. “Het is voor ons een unieke kans om onze naamsbekendheid te vergroten in de stadions en via televisiezenders”, zegt De Krom.

Verder in deze editie
• Rijk geeft flink minder uit aan communicatieadvies
• Marketing belangrijk voor elke pluimveehouder
• Marketing Groningen presenteert visie op toekomst
• Herhaalde oproep
• Groninger Persprijs voor Stephanie Nijssen
• Sollicitant wil vooral weten

Wat mij is opgevallen
Rijk geeft flink minder uit aan communicatieadvies
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu gaf vorig jaar het meeste geld uit aan communicatieadvies, afgerond 2,2 miljoen euro. De uitgaven van de Rijksoverheid aan communicatieadvies is vorig jaar met bijna 10% gedaald ten opzichte van 2016. Dat blijkt uit de onlangs gepubliceerde Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk, waarin ook wordt uitgesplitst hoeveel de departementen inhuren aan communicatieadvies. De ministeries gaven gezamenlijk 10,5 miljoen euro uit aan communicatieadvies. In 2016 was dat nog 11,5 miljoen. De daling is grotendeels toe te wijzen aan de lagere uitgaven op Buitenlandse Zaken.

Marketing belangrijk voor elke pluimveehouder
De agrarische sector heeft niet de beste marketing, stelt marketingdeskundige Olivier Wegloop. Tijdens een pluimveesymposium benadrukte hij dat pluimveehouders het heft in eigen handen kunnen nemen. Na een carrière in de contentmarketing met campagnes voor onder andere Heineken en Unilever maakte marketingspecialist Olivier Wegloop een opvallende switch. Hij werd eigenaar en medeoprichter van kippenboerderij Kipster in Venray. Hoe kijkt hij er tegenaan? “Ik werk graag mee aan een duurzame en gezonde toekomst. Een jaar of vijf geleden ontmoette ik Ruud Zanders en van het een kwam het ander en zijn we Kipster gaan ontwikkelen. Dat exploiteren we nu met vier compagnons in Venray. Het loopt boven verwachting. We zijn zeer tevreden.”

Op het gebied van marketing liggen nog kansen
Olivier Wegloop mist de verwaarding. “De agrarische sector heeft niet de beste marketing. We hebben mooie producten en zijn goed in het produceren van veel kilo’s. Consumenten of stedelingen zien boeren vaak als zeurpieten. Voor hen zijn pakstations en leveranciers ook boeren. Zorg dat je als sector je eigen kracht laat zien. Dat is beter dan in de verdediging gaan. In plaats van mopperen op hoe het systeem er op dit moment uitziet, kunnen legpluimveehouders zelf veel aan marketing en hun imago doen. Kijk wat voor progressie de legpluimveesector de laatste jaren heeft gemaakt op het gebied van dierenwelzijn en milieu. Dat is toch geweldig. Straal dat uit.”

Marketing Groningen presenteert visie op toekomst Groningse economie
Marketing Groningen werkt aan een toekomstvisie op en plannen voor de economie van de stad Groningen. “Er zullen gouden tijden aanbreken voor Groningen als we elkaar nog beter weten te vinden en nauwer samenwerken”, stelt Marketing Groningen. Of dat inderdaad zo is, kan dus blijken uit de onderbouwing van de visie van Marketing Groningen. Waar zien we kansen en waar zetten we op in? Tijdens een interactieve sessie stellen we onszelf de vraag: hoe blijft de stad Groningen interessant voor de bezoeker van de 21ste eeuw?”

Weg met het Calimerocomplex
Er zit een gat tussen wat mensen dénken over Groningen en hoe het in werkelijkheid ís in de door aardbevingen geplaagde provincie. Dat laat Grieteke Meerman ons weten. Goed nieuws: aan het roer van Marketing Groningen staat een vrouw die het als haar persoonlijke missie ziet om imago en identiteit met elkaar te verenigen. Opdat uiteindelijk meer bedrijven zich er zullen vestigen en studenten na hun studie blijven hangen.
Barbara Risselada, een Groningse die eerder werkzaam was als manager citymarketing bij Amsterdam Partners, is ervan overtuigd dat Groningen vanuit eigen kracht moet laten zien wat het in huis heeft, juist nu. “Met onze regiomarketing richten wij ons op de vier b’s: bezoekers, bewoners, bedrijven en brains. Daarin positioneren we Groningen als een plek waar het bruisende, creatieve van de stad heel sterk samenhangt met de mooie, authentieke provincie. Dat in combinatie met de kennisinstellingen en de enorme ruimte die er is, praten we over een ecosysteem dat ontzettend geschikt is voor al die vier doelgroepen, als een plek waar je gelukkig kunt zijn.”

Studenten onderzoeken communicatiestrategie Groningen Spoorzone
De afgelopen maanden heeft een groep van veertig studenten van de Rijksuniversiteit Groningen onderzoek gedaan in opdracht van Groningen Spoorzone. De derdejaarsstudenten van de opleiding Communicatie- en Informatiewetenschappen onderzochten op welke manier Groningen Spoorzone bewoners en belanghebbenden het beste kan bereiken, nu en in de toekomst. De studenten spraken met bewoners en belanghebbenden in de Rivierenbuurt, rond station Groningen Europapark en in Essen rond het nieuwe opstelterrein De Vork. Alle bevindingen van de studenten zijn gebundeld in tien adviezen die gepresenteerd aan projectleden van Groningen Spoorzone.

Veranderende focus employer branding
Employer branding, oftewel het promoten van de organisatie als een voorkeurswerkgever bij (potentiële) medewerkers, is de afgelopen jaren van richting veranderd. Niet langer gaat het om de voordelen van een zakelijke deal, maar meer om datgene waar de organisatie voor staat. De gemeenschappelijke waarden en hoe de organisatie deze uitdraagt, zijn belangrijker geworden voor hoe er naar een organisatie gekeken wordt. Daar komt ook in toenemende mate transparantie bij kijken. Als organisaties zelf niet het heft in eigen handen nemen, ligt informatie door de opkomst van sociale media alsnog binnen no time op straat. Organisaties verliezen daardoor (een deel van) hun macht en de grip op hun reputatie.

Transfers
Robert Daling
is communicatieadviseur bij Scania Production Nederland in Zwolle. Robert komt van woningcorporatie Lefier waar hij werkte als adviseur Communicatie. Hij werkte eerder voor de Dienst Regelingen van het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en studeerde Marketingmanagement aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Agenda
Noordelijk Intranetsymposium 2018
Op maandag 28 juni is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium 2018. Een praktijkgerichte dag met presentaties over o.a. De vier hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Ook vertellen webmasters van organisaties zoals gemeente Heerenveen en Veiligheidsregio Groningen (samenwerkingsverband van hulpdiensten) over hun innovatieve platform. Daarnaast kun je in interactieve sessies jouw ervaringen en vragen delen met vakgenoten. Meer info vind je op deze website.

SMC050
Organiseert op maandag 9 juli in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst over China. China staat bol van de digitale innovatie. Het is al lang niet meer het land van “kopiëren en nadoen”, maar ze lopen vaak voorop als het gaat om innovatie, nieuwe concepten en een eensgezinde visie. Die avond twee sprekers: Ed Sander komt vertellen over digitale innovatie en nieuwe retail concepten in China. Een nieuwe en verrassende kijk op Ecommerce, clicks and bricks, mobile, Wechat en aanverwanten. Rogier Creemers legt ons helder het sociale kredietsysteem uit. Dat blijkt meerdere vormen en meerdere lagen te hebben. Vaak helemaal niet zoals dat in westerse media wordt weergegeven.

Herhaalde oproep
Jan Boon Communicatie
zoekt voor de stichting Walk On naar drie vrijwilligers: een eventmanager (8 uur per week). Je bent verantwoordelijk voor het organiseren en uitvoeren van evenementen voor de stichting Walk On.

Om te zorgen dat de stichting meer naamsbekendheid krijgt en de doelstelling zo snel mogelijk wordt bereikt, ben ik ook op zoek naar een communicatiespecialist (8 uur per week). Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een strategisch communicatieplan en -beleid en je organiseert activiteiten voor het vergroten van naamsbekendheid en het werven van fondsen.

Daarnaast zoek ik voor Walk On een enthousiaste vrijwilliger voor het meedenken om de naamsbekendheid van de stichting te vergroten en sponsorgelden te generen en het helpen bij evenementen.

Walk On, werkend vanuit Wagenborg, zet zich in om dwarslaesiepatiënten weer te laten lopen en daarmee hun gezondheid, zowel fysiek als mentaal, te verbeteren. Dit kan door middel van een exoskelet (looprobot). In alle functies gaat het om een vrijwilligersfunctie; een declaratie voor gereden kilometers is geen probleem.

Stuur je CV en motivatie snel naar jan@janboon.com.

Vacatures
Woningstichting Wierden en Borgen in Bedum
zoekt een ervaren communicatieadviseur. Je biedt communicatieondersteuning aan de directeur/bestuurder, de bestuurssecretaris, managers en hun afdelingen. Jouw werk bestaat uit communicatieactiviteiten over de ‘volle breedte’ van het vak. Je houdt je bezig met zowel interne als externe communicatie en bent van plan tot realisatie betrokken bij het proces. Je adviseert en draagt bij aan de ontwikkeling van strategische communicatiebeleid. Je signaleert proactief mogelijkheden voor dialoog met stakeholders en relevante partijen binnen en/of buiten Wierden en Borgen en doet op eigen initiatief voorstellen voor het bevorderen c.q. organiseren van die dialoog. Stuur je motivatie en CV vóór 14 juni.

Veiligheidsregio Groningen
zoekt een corporate webredacteur, die de inwoners van de provincie Groningen weet te raken door middel van content. Je bent ervaren, enthousiast, resultaatgericht, stressbestendig en vooral heel creatief. Je bent verantwoordelijk voor de online distributie van content van de communicatieadviseurs en -medewerkers van Veiligheidsregio Groningen. Daarnaast ben je onderdeel van het team dat de eerste communicatie bij incidenten verzorgt. Reageren kan tot 20 juni.

Lefier
zoekt een adviseur Communicatie (32 uur pw). Je bent een stevige adviseur en sparring partner voor management en directie en beschikt over uitstekende communicatieve en sociale vaardigheden. Je bent een verbinder en zoekt actief de samenwerking op met anderen uit de organisatie, je weet wat nieuwswaardig is en zoekt de pers actief op. Mail voor 18 juni je sollicitatiebrief met CV.

Het Instituut voor Communicatie, Media & IT
van de Hanzehogeschool Groningen zoekt een docent Communication & Multimedia Design (Interaction Design/ Visual Design). Je verzorgt en ontwikkelt een deel van het onderwijs en toetsing voor de opleiding CMD. Daarnaast begeleid je studenten als studieloopbaancoach, stage- en/ of afstudeerbegeleider en begeleid je studenten bij het uitvoeren van hun projectwerk. Samen met de collega-docenten lever je een bijdrage aan de ontwikkeling, evaluatie en bijstelling van het onderwijsprogramma. Het deelnemen aan onderzoek kan onderdeel uitmaken van het takenpakket. De sluitingsdatum is 17 juni.

Drenthe College
zoekt een webredacteur. Je bent verantwoordelijk voor het opzetten, onderhouden en vernieuwen van alle digitale media zoals de website, Intranet (voor studenten en medewerkers), LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. De webredacteur krijgt en haalt content vanuit de drie regio’s van Drenthe College én vanuit de corporate staf. Je vertélt niet alleen het verhaal van Drenthe College; je weet échte interactie op gang te brengen en te houden met onze belangrijkste doelgroepen.

PRA Health Sciences in Groningen
zoekt een marketing- en communicatiespecialist met de focus op online marketing (32-40 uur per week). Je ontwikkelt, managet en analyseert van (online) media campagnes en social media campagnes voor onze specifieke onderzoeken en algemeen voor de werving van vrijwilligers. Je bedenkt en uitvoert activiteiten uit gericht op het vergroten van de naamsbekendheid.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
GROwin’ wint Innovatie Persprijs
Een groep Masterstudenten van de opleiding Journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Noordelijke Innovatie Persprijs gewonnen met hun idee voor een nieuwsapp voor basisschoolleerlingen. Hun idee voor ‘GROwin’’ sloeg aan bij de vakjury en daarmee lieten ze vijf andere ideeën voor journalistieke innovaties achter zich. Masterstudenten van de RUG zijn drie weken lang bezig geweest om een vernieuwend journalistiek product te bedenken. GROwin’ wil basisschoolleerlingen op een leuke manier in aanraking laten komen met het nieuws, door zelf een overzicht te maken van het belangrijkste nieuws uit de wereld, maar ook de eigen regio. Ze schrijven dan begrijpelijke teksten en maken vlotte filmpjes – al dan niet met bekende gastvloggers – die aansluiten bij de doelgroep.

Groninger Persprijs voor Stephanie Nijssen
Social media redacteur Stephanie Nijssen van RTV Noord heeft de Groninger Persprijs gewonnen voor het beste journalistieke product over 2017. Stephanie Nijssen maakte een gedegen verhaal over de slechte werkomstandigheden bij het bedrijf Primark. Er heerste een angstcultuur en er was (toen) nog geen ondernemingsraad. Volgens de jury van de Persprijs heeft Stephanie Nijssen het oude journalistieke ambacht van vasthoudendheid en uitgebreid bronnenonderzoek gecombineerd met de optimale inzet van nieuwe media.

Aanmoedigingsprijzen
Er werden ook twee aanmoedigingsprijzen uitgereikt. De Rookie Persprijs voor jong talent ging naar RTV Noord verslaggever Beppie van der Sluis die afgelopen jaar opzien baarde met ‘ Beppen met Beppie’, een online project waarbij Van der Sluis een dagje op stap ging met eenzame ouderen. Een tweede speciale prijs: De ‘Ga zo door prijs’ ging naar burgerjournalisten Kor Dwarshuis en Wim Blanken. In hun vrije tijd stellen ze digitale data en animatiemiddelen beschikbaar als onmisbare tools voor iedereen die zich met het aardbevingsdossier bezighoudt.

Sollicitant wil vooral weten
Als sollicitanten zich oriënteren op de potentiële werkgever, zoekt ruim twee derde algemene informatie over hoe het is om bij de organisatie te werken. Dat is het belangrijkste criterium om te beslissen of men wel of niet solliciteert op de vacature.
Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed, dat werd gehouden onder ruim vijfhonderd werkenden in Nederland. Sollicitanten vinden vooral de details als taakinhoud en salaris van een specifieke baan heel belangrijk (61,4%), alvorens zij besluiten te solliciteren. Dit wordt gevolgd door de bedrijfscultuur (36,8%) en carrièrekansen (35,8 %). Opvallend is dat oudere werknemers (55+) de bedrijfscultuur veel minder belangrijk vinden (33%) dan jongeren tot 24 jaar (54,5%).

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Marketing is niets meer dan een klant een goed gevoel geven
Olivier Wegloop, mede-eigenaar Kipster in Nieuwe Oogst.
“Marketing is alles wat je kunt doen of laten om enthousiaste, terugkerende en winstgevende klanten aan te trekken of te behouden. Dat begint met je klanten een goed gevoel geven.”

Uitspraak
“Je moet het zien als een duwtje in de rug. We willen een positieve bijdrage leveren.”
FC Groningen-directeur Hans Nijland zet letterlijk zijn beste beentje voor. Vanaf gisteren zondag zette hij namelijk te voet koers richting Santiago de Compostella, over een deel van de bekende Spaanse pelgrimsroute. Met zijn wandeltocht zamelt Nijland geld in voor de Stichting Walk On, die zich inzet om mensen met een dwarslaesie weer te laten lopen.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s