Bonen in de pot

18 juni 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.
Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
De redactie van Bonen in de pot gaat er even tussenuit. Dus volgende week geen Bonen in de pot. Het eerstvolgende nummer komt begin juli uit in de vorm van een zomereditie.

Verder in deze editie
• Hoe kijken truckers naar hun imago
• Realiteit van nu vergt ander type marketeer
• Overheidsinformatie eerder openbaar
• Effectief communiceren voorkomt procederen
• FD komt met nieuwe, ‘digitalere’ krant

Wat mij verder is opgevallen
Enquête rond relatie journalist-woordvoerder
In aanloop naar het 24ste Praktijkcongres Succesvol Persbeleid houdt organisator Corner-Stone een dubbele enquête: één die kijkt naar de verstandhouding van journalisten met woordvoerders en één over de relatie van woordvoerders met journalisten. De resultaten komen op dinsdag 9 oktober tijdens het congres aan bod. De enquête is bedoeld om meer inzicht te krijgen in hoe journalisten aankijken tegen het eigen vak en tegen hun relatie met woordvoerders. Vragen hebben betrekking op onder andere de functie en rol van de journalist, het belang van hoor en wederhoor, inzage door woordvoerders, de wijze van reageren door woordvoerders en de bereikbaarheid van woordvoerders

Hoe kijken truckers naar hun imago
Dat imago proberen de truckers op te krikken met het NK Veiligste Chauffeur. Omwaaiende trucks, dronken bestuurders en enorme ravage: als vrachtwagenchauffeurs in het nieuws komen, is het zelden met positief nieuws. “Het imago wordt natuurlijk gevormd door de uitzonderingen”, zegt Frank Woestenburg van vrachtwagenverzekeraar TVM, één van de organisatoren van het NK. “En daarbij hebben de meeste weggebruikers geen idee hoe het is om met zo’n enorme bak te rijden. Dat levert soms gevaarlijke situaties op.” Naast een slecht imago kleeft er ook een hardnekkig stereotype aan de trucker. “Mensen verwachten nog altijd een gehaktbal-etende, zware shag-rokende man van 120 kilo”, zegt Nathaly Bolmet met haar 26 jaar de jongste en enige vrouwelijke finalist.

Realiteit van nu vergt ander type marketeer
De huidige marketingwereld leunt nog te veel op de traditionele consumenten- en shopperloyaliteit richting merken en retailers. Nu die loyaliteit snel afbrokkelt, komt het belang van shoppermarketing steeds meer aan de orde. Die boodschap brengen Jurgen Mohr (CEO van Brompton Road) en Oswin van den Boer (CEO van nu:amsterdam) aan de orde op het Shopper Marketing Update Live!-event op 19 juni. De uitkomst van de inleiding die beiden houden, staat op voorhand nog niet vast, te meer omdat beide shoppermarketing-specialisten de aanwezigen in de zaal willen uitnodigen voor discussie.

Overheidsinformatie eerder openbaar
Minister Slob van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wil de termijn voor het archiveren van overheidsinformatie verkorten van twintig naar tien jaar. Hiervoor moet de Archiefwet wel gewijzigd worden. Volgens de bewindsman moet overheidsinformatie beter bewaard worden en doorzoekbaar zijn, zo schrijft hij aan de Tweede Kamer. Door de informatie al na tien jaar naar een archiefdienst te sturen, is deze beter toegankelijk voor historici, journalisten, genealogen, heemkundigen en andere gebruikers; online of in de studiezaal. Ook is de meeste informatie bij archiefdiensten openbaar en voor iedereen in te zien, niet alleen voor historisch onderzoek maar ook voor publieke verantwoording. Sommige informatie kan nog wel enige tijd afgeschermd zijn, maar alleen bij zwaarwegende redenen, zoals privacy of staatsveiligheid

Transfers
Adi Friedman
is marketing- en communicatieadviseur bij Morgan Green. Adi werkte eerder voor Edelman en voor Randstad Groep Nederland. Ze studeerde Communicatie en Media aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agnes Wolthuis
is online marketeer bij Convident, ze is mede verantwoordelijk voor het opzetten van campagnes, content marketing, landingspagina’s en linkbuilding. Agnes was communicatiemedewerkster bij 100% Groningen en werkte eerder voor Ricoh en voor de Universiteitskrant Groningen. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool Leeuwarden.

Ines Slomp
is nu communicatieadviseur Gebieden bij het Centrum Veilig Wonen. Ines heeft haar bureau Ines’ Projectorganisatie en Communicatie. Ines werkte eerder voor de Samenwerkingsorganisatie De Wolden Hoogeveen, de provincie Flevoland, de gemeenten Loppersum, Ameland, Stadskanaal en Aa en Hunze, het Wetterskip Fryslân.

Ylona Schievink
verzorgt voor het Zeehondencentrum Pieterburen de marketing, communicatie, sales en het accountmanagement. Ylona komt van het Dierenpark Emmen en werkte als senior consultant Marketing, Communicatie en Sales bij USG Marketing Communications & Sales en als sales intercedent voor Unique Leeuwarden, Heerenveen en Groningen.

Geert van der Heijden
begint binnenkort als communicatieadviseur bij Accare. Geert is eigenaar van Mizmo waar hij communicatieadviseur, regisseur en producer was. Geert werkte eerder voor Simply Smiles, De Smeth Media en voor Atos Origin.

Esther Schoonbeek
is nu communicatieadviseur bij de provincie Groningen. Esther was contentadviseur bij de gemeente Waadhoeke. Als interim professional bij Yacht werkte ze voor verschillende opdrachtgevers, was webredacteur bij DUO, contentadviseur/vormgever bij de NHL Hogeschool, bij Noorderpoort en Stenden en bij de gemeente Emmen en Haarlemmermeer.

Agenda
Noordelijk Intranetsymposium 2018
Op donderdag 28 juni is in Groningen Hét Noordelijk Intranetsymposium 2018. Een praktijkgerichte dag met presentaties over o.a. De vier hoekstenen van een effectief intranet of digital workspace. Ook vertellen webmasters van organisaties zoals gemeente Heerenveen en Veiligheidsregio Groningen (samenwerkingsverband van hulpdiensten) over hun innovatieve platform. Daarnaast kun je in interactieve sessies jouw ervaringen en vragen delen met vakgenoten. Meer info vind je op deze website.

SMC050
organiseert op maandag 9 juli in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst over China. China staat bol van de digitale innovatie. Het is al lang niet meer het land van “kopiëren en nadoen”, maar ze lopen vaak voorop als het gaat om innovatie, nieuwe concepten en een eensgezinde visie. Die avond twee sprekers: Ed Sander komt vertellen over digitale innovatie en nieuwe retail concepten in China. Een nieuwe en verrassende kijk op Ecommerce, clicks and bricks, mobile, Wechat en aanverwanten. Rogier Creemers legt ons helder het sociale kredietsysteem uit. Dat blijkt meerdere vormen en meerdere lagen te hebben. Vaak helemaal niet zoals dat in westerse media wordt weergegeven

Vacatures
DRT Events
is op zoek naar een zelfstandig en enthousiast communicatie- en organisatietalent (24-30 uren pw). Je bent medeverantwoordelijk voor de marketing, backoffice en communicatiestrategie. Ook draag je mede zorg voor de vormgeving en inhoud van de websites, je bent actief in social media, je houd je bezig met PR activiteiten en je levert een bijdrage aan de organisatie van de beurzen. Het schrijven van teksten voor persberichten, op de websites en voor andere communicatiemiddelen behoort ook tot je takenpakket. Deze functie is voor een periode van maximaal 4 maanden, maar het wordt wel de tijd van je leven waarin je veel ervaring opbouwt. De vacature sluit op 20 juni.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Effectief communiceren voorkomt procederen
Advocaten spinnen er garen bij, maar conflicten brengen de bouw alleen maar ellende, zoals vertragingen, mogelijke bouwfouten en oplopende kosten. Weliswaar is onenigheid nooit helemaal uit te sluiten, maar goede communicatie en investeren in de samenwerking helpen beter om te voorkomen dat de spanningen te hoog oplopen dan dichtgetimmerde contracten; dat maakten een hoogleraar, een advocaat en een bouwdirecteur duidelijk tijdens een seminar van detacherings- en adviesbureau Provades en Construct Advocaten. Miscommunicatie leidt niet alleen tot conflicten, maar is bovendien ook één van de voornaamste oorzaken van faalkosten in de bouw, zo concludeerde marktonderzoeksbureau USP Marketing Consultancy jaren geleden al.

Het WK als pr voor Poetins Rusland
FIFA-voorzitter Infantino heeft gezegd dat Rusland ‘het beste WK-voetbal ooit’ gaat organiseren. Alweer, zou je bijna zeggen, want de Olympische Spelen die in 2014 in het Russische Sotsji werden gehouden, waren ‘de beste Olympische Spelen ooit’. Weliswaar bleek even later dat de Russische staat op grote schaal met de dopingstalen had geknoeid, maar dat was voor de Wereldvoetbalbond geen reden om Poetin het WK voetbal te onthouden. Als het om corruptie gaat, is de combinatie van Rusland en de FIFA niet vertrouwenwekkend. Je hoeft maar naar de loting te kijken en je ontkomt niet aan de indruk dat er een luchtje aan zit. Het zwakke Rusland zit met Uruguay, Egypte en Saoedi-Arabië in verreweg de zwakste groep. Wel toevallig. Niettemin zal het nog een hele hijs worden de Russische ploeg een ronde verder te krijgen.

FD komt met nieuwe, ‘digitalere’ krant
Het FD lanceert op 10 september een compleet vernieuwde krant. Hoofdredacteur Jan Bonjer zegt de ambitie te hebben om ‘de beste krant in het digitale tijdperk te maken’. De nieuwe krant krijgt een ‘digitale’ look and feel. Die ambitie komt voor de doordeweekse krant tot uiting in een design dat proeflezers associëren met online. De dagelijkse navigatiebalk op de eerste drie pagina’s van de krant geeft precies aan wat het FD die dag te bieden heeft. Verdiepende verhalen krijgen een QR-code die de lezer verder leidt naar een dossierpagina.
Het door lezers gewenste scherpe onderscheid tussen (nieuws)overzicht en verdieping komt het beste tot zijn recht in een kleiner, handzaam formaat dat geniet en schoon gesneden (zoals een magazine) de drukkerij in Diemen verlaat. Het unieke formaat van het FD is iets kleiner dan de reguliere tabloids.

Robot-journalist
Consumenten van vandaag verlangen naar content die digitaal is, fijn wegleest en bovendien altijd én overal toegankelijk is. Papier, pdf’s en statische websites voldoen daarom niet langer aan de wensen van de moderne consument. Er is een duidelijke behoefte aan een ander soort medium. Met zo’n statement een verhaal beginnen zonder bewijslast is doodzonde. Dutch Cowboys bezondigt zich hieraan. Logisch want er moet een whitepaper over de voordelen van digitale publicaties gepromoot worden.

Prima winstcijfers dagbladsector
Forse bezuinigingen op advertentiewerving, papierkosten, overhead en techniek hebben bij dagbladuitgevers geleid tot een winstmarge van ruim 20%, constateert onderzoeker Piet Bakker. Lezers, niet adverteerders, zijn de kurk waarop de sector drijft, schrijft Piet Bakker. De grotere landelijke kranten renderen beter dan regionale titels, ondanks dalende oplages en omzetten. In 2017 werd zo’n 2% meer geïnvesteerd in interne en externe krachten. De (reclame)inkomsten uit digitale activiteiten zijn steeds belangrijker in de dagbladsector – goed voor 20% in 2017. Voor landelijke kranten ligt dat percentage met 28% zelfs nog wat hoger.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals.

Soms denk ik wel eens bij mezelf ….
Een baan in de PR is géén bullshitjob
Het vak wordt vaak als nutteloos weggezet, maar dat is ten onrechte, schrijft Laura Rijks van Marcommit. Meer dan een vijfde van de PR-professionals vindt zijn of haar werk nutteloos. Na kunstenaar komt het beroep zelfs op de tweede plaats als het gaat om mensen die hun eigen werk nutteloos vinden. Dit bleek een paar maanden geleden uit een onderzoek van Max van Lent (Universiteit Leiden) en Robert Dur (Erasmus Universiteit) onder 100.000 werkende mensen in 47 landen wereldwijd. De discussie of bepaalde beroepen ‘nut’ hebben is al even aan de gang.

Uitspraak
“Na een welverdiende vakantie zal ik me als heer van stand weer met mijn onbuigzame, stalen karakter door de brijen van veraarding worstelen.“ Vrij naar de enige heer van stand: Olivier B. Bommel van de hand van Maarten Toonder.

Bonen in depot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen
Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s