Bonen in de pot Zomereditie

9 juli 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Ambtenaar kan moeilijk nepnieuws onderscheiden
Minder dan 1 op de 3 ambtenaren zegt goed in staat te zijn om nepnieuws van echt nieuws te onderscheiden. Dat blijkt uit onderzoek onder 665 ambtenaren door onderzoeksbureau I&O Research en communicatieadviesbureau Omnicom Public Relations Group. Nepnieuws is een probleem voor ambtenaren. Niet alleen om dat het overgrote deel niet goed in staat is onderscheid tussen echt en nep te maken, maar ook omdat ze vinden dat nepnieuws hun werk bemoeilijkt. Politici hebben volgens de ambtenaren te veel de neiging zich te laten beïnvloeden door onzinberichten. Dat levert weer werk op voor ambtenaren, die daardoor minder tijd overhouden voor hun reguliere werkzaamheden.

Verder in deze editie
• Hoe communicatie de weg wijst
• Chinese sponsors grijpen hun kans
• Afeer is het nieuwe werkbedrijf
• De toekomst van marketing
• Framing

Wat mij is opgevallen
Hoe communicatie de weg wijst
Een crisis laat zich niet dresseren, de aandacht moet meer uitgaan naar het voorkomen ervan. Marco Doeser schetst de mogelijkheden. De European Communication Monitor (ECM) 2018 is er duidelijk over: voor communicatieprofessionals is ‘bouwen aan vertrouwen’ de komende jaren prioriteit nummer 1. Reputatie is hot. En het is goed voor het vak dat communicatieafdelingen hierdoor winnen aan omvang en relevantie. Maar laten we ook kritisch zijn op deze ontwikkeling. Er is een punt van zorg, onze beroepsgroep ontleent haar groei grotendeels aan een slechte raadgever: angst. Angst voor de snelheid en intensiteit waarmee vertrouwensverlies reputaties beschadigt.

Communicatie op de werkvloer maakt een verschuiving door
Dat stelt Lucas Polman, directeur van Protime Nederland. “Op dit moment verkiest een kwart van de werkenden online communiceren al boven offline. Ik verwacht dat deze groep alleen maar groter wordt. Online communicatietools hebben de toekomst. Wel is het van cruciaal belang dat organisaties goede software gebruiken. Want zoals we in de onderzoeksresultaten terugzien, kost communiceren veel tijd en leidt slechte communicatie tot fouten. Wanneer je als organisatie de interne communicatie op orde hebt, vormt dat een sterke basis voor zakelijk succes.”

Chinese sponsors grijpen hun kans in de voetbalwereld
Op het WK voetbal adverteren sponsoren die westerse kijkers soms weinig zeggen. Maar zij zijn ook niet de doelgroep van die bedrijven. Op de digitale reclameborden langs de Russische voetbalvelden staat regelmatig alleen de naam Wanda. ‘Wanda, Wanda, Wanda.’ Wanda wie? Het is een vastgoed- en entertainmentbedrijf uit China dat flink in de sport heeft geïnvesteerd.

Chinese sponsors grijpen hun kans in de voetbalwereld
Wen gerust aan die naam, want hun dure sponsorcontract loopt na Rusland nog drie WK’s door. In 2016 waren ze het eerste Chinese bedrijf dat hoofdsponsor werd van de FIFA. Ze hielpen de wereldvoetbalbond zich te herpakken na de corruptiecrisis die topman Sepp Blatter eind 2015 de kop kostte. Enkele grote bedrijven haakten in die periode af als sponsor, zoals technologieconcern Sony, vliegmaatschappij Emirates en autobandenfabrikant Continental.

Afeer is het nieuwe werkbedrijf in Oost-Groningen
Afeer – Gronings voor ‘zakendoen’ en ‘baan’ – is dé matchmaker van Oost-Groningen tussen werkzoekenden die een beroep op de Participatiewet doen en werkgevers. Afeer voegt maatschappelijke waarde toe door het leveren van mensen en verrichten van werk en diensten. De naam, het logo en de huisstijl zijn ontwikkeld door communicatiebureau Initio uit Groningen.

De toekomst van marketing ligt in communities
Vergeet traditionele doelgroepen. “Traditioneel marktonderzoek gaat uit van doelgroepen. Ze beschouwen dan bijvoorbeeld de millennials als één doelgroep. Maar dat slaat natuurlijk nergens op’, zegt Nele Pieters, mede auteur van Community marketing. “De groep van de millennials bestaat uit individuen met heel uiteenlopende interesses en waarden. “Mensen hangen niet meer in de traditionele zuilen van vroeger, maar in communities. Ze komen op natuurlijke wijze met elkaar in contact en ze zitten meestal op dezelfde kanalen. Een community is een groep mensen met dezelfde interesses en waarden. Een community is per definitie veel homogener dan een klassieke doelgroep, dus dat maakt de communicatie met hen ook een stuk gemakkelijker.”

Transfers
Brenda van de Wal
gaat als marketing- en brandmanager aan de slag bij Afeer, het nieuwe werkleerbedrijf in Oost-Groningen. Brenda heeft het bureau Brand-A voor (online) marketing en communicatie met een specialisme in branding. Ze werkte eerder voor Jollein baby & kids en was digital marketing trainer bij How & Know, online strateeg bij Dizain en werkte eerder voor iWink en voor het Dierenpark Emmen.

Marina Meijer
is communicatieadviseur bij de gemeente Oldambt. Marina komt van TVM verzekeringen. Ze was onder andere actief als vrijwilliger voor de SamenLoop voor Hoop Oldambt en heeft bij verschillende organisaties ervaring opgedaan als communicatieadviseur, onder andere bij de Rabobank, Univé en Watermaatschappij Drenthe.

Evelien Hofman
is eindredacteur bij Universiteitskrant Groningen. Evelien komt van the Economic Board Groningen, waar ze communicatieadviseur was en werkte eerder voor Persbureau Tammeling, Energy College en Energy Valley. Ze studeerde Communicatie-en Informatiewetenschappen en Journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Nathalie Boom
is interim communicatieadviseur bij Lefier. Ze komt van de gemeente Groningen en werkte eerder voor VosLibert, Junction en ChannelUp in Leeuwarden.

Marleen Piek
is communicatieadviseur bij Lefier en komt van Actium en werkte eerder voor IFC Software en was productmanager Polisbank waar ze verantwoordelijk was voor de inrichting, implementatie en promotie van een digitale database met polisvoorwaarden.

Brenda Beekhuizen
is communicatieadviseur a.i. bij Zorggroep Meander. Brenda werkte als interim communicatieadviseur onder meer voor Interzorg Noord-Nederland, Zorggroep Groningen, Nationaal Coördinator Groningen, Veiligheidsregio Groningen, Centrum Veilig Wonen, NAM, Universitair Medisch Centrum Groningen, Fokus, Wetterskip Fryslân, de gemeente Veendam en Loppersum.

Nina Op ’t Holt
is communicatieadviseur bij Zorgorganisatie in Noord Nederland en werkt daarnaast voor Verslavingszorg Noord Nederland en voor durfteverbinden.nl. Nina komt van Taaltol en werkte eerder voor Noordhoff Uitgevers, de Zorggroep Meander, de Hanzehogeschool in Groningen en de gemeente Groningen.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag 9 juli, in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst over China. China staat bol van de digitale innovatie. Het is al lang niet meer het land van “kopiëren en nadoen”, maar ze lopen vaak voorop als het gaat om innovatie, nieuwe concepten en een eensgezinde visie. Die avond twee sprekers: Ed Sander komt vertellen over digitale innovatie en nieuwe retail concepten in China. Een nieuwe en verrassende kijk op Ecommerce, clicks and bricks, mobile, Wechat en aanverwanten. Rogier Creemers legt ons helder het sociale kredietsysteem uit. Dat blijkt meerdere vormen en meerdere lagen te hebben. Vaak helemaal niet zoals dat in westerse media wordt weergegeven.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever, een vooraanstaand communicatiebureau in Groningen, op zoek naar een accountmanager Marketing & Communicatie. Je bent de spil tussen een deel van de (nieuwe) klanten en de mensen op het bureau. Je voelt klanten haarfijn aan en weet hen met een open en eerlijke houding te adviseren. En geeft ze het vertrouwen dat je het allemaal regelt. Intern weet je wat er speelt en stuur je de mensen van de studio aan, door samen te overleggen en prioriteiten te stellen. Boven alles ben je ambitieus en zit de creatieve dienstverlening en het adviseren je in het bloed. En denk je creatief mee met zowel klanten als met de creatieven op de studio. Kenmerken van de functie: adviseren, overleg en correspondentie, opstellen van briefings, offreren en factureren, plannen, presenteren, coördineren. Kenmerken van jou: gedreven, glas is halfvol, overtuigend, open, organisatorisch talent, kritisch, accuraat, teamspeler, hart voor communicatie, marketing & creatie, enkele jaren ervaring in de branche. Ben je geïnteresseerd, mail je CV en motivatie naar jan@janboon.com.

Het Alfa-college
zoekt voor de regio Groningen, locatie Boumaboulevard, een docent Marketing & Communicatie (0,4 fte). Je bent een onderwijsspecialist die beschikt over een brede deskundigheid in dit vakgebied. Je hebt kennis van marketingplannen, marktonderzoek, social media en on- en offline marketing- en communicatieactiviteiten. Je weet de theorie en praktijk goed te verbinden, zowel bij theorielessen als in onderwijsprojecten.

Zorggroep Meander Veendam
zoekt een junior marketing- en communicatieadviseur (32-36 uur pw). Je ondersteunt managers, leidinggevenden en hun afdelingen. Samen met je collega ben je verantwoordelijk voor alle communicatieopgaves binnen Zorggroep Meander, van interne communicatie tot zorgmarketing.

Yacht
zoekt voor een Rijksoverheidsinstantie een communicatieadviseur/woordvoerder. Je adviseert het management en organisatie en draagt zorg voor de voorbereiding, ontwikkeling, implementatie, uitvoering en evaluatie van beleid gericht op communicatie. Ook verzorg je de perswoordvoering, je bent de schakel tussen media en de organisatie. Je bent een specialist in communicatievraagstukken en bent een waardevolle gesprekspartner voor het management en projectleiders en zorgt voor een juiste afhandeling van de acties.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Kunnen we het wat vaker over framing hebben
Framing is in ons vak een belangrijk begrip, zeker in de politieke communicatie, journalistiek en reclame. Het is een bijzonder effectieve manier om een discussie naar je hand te zetten. Leren hoe framing werkt, is verplichte kost voor elke communicado: hoe gebruik je het? En hoe verweer je je tegen andermans frame? Framing is leerzaam en vaak een leuk spelletje om te spelen. Het werkt met een driehoek aan rollen: er is altijd een Schurk, een Held en een Slachtoffer. Het doel is meestal om zelf in de rol van held te komen. Het is in de jaren tachtig als communicatiestrategie ontstaan in de VS en intussen dagelijkse kost in de politiek, maar ook in de journalistiek. Dat schrijft Michel van Baal in zijn blog.

Drie miljoen euro voor marketing Waddengebied
Het Waddenfonds verleent ruim bijna drie miljoen euro subsidie aan een grootschalig project van het Investeringskader Waddengebied. Dit bedrag wordt verdeeld onder drie marketingorganisaties in Noord-Nederland voor het vermarkten van de Waddenzee als Werelderfgoedgebied. In totaal is er voor deze grootschalige marketingcampagne in binnen- en buitenland € 5,8 miljoen beschikbaar. De marketingcampagne is ontwikkeld door Merk Fryslân, Marketing Groningen en Holland boven Amsterdam en gaat zes jaar duren. In die periode moet het Werelderfgoed Waddenzee als een sterk merk worden neergezet in binnen- en buitenland.

Er is 4 miljoen te verdelen
Als je ooit een journalistiek idee hebt gehad maar geen geld om het uit te voeren, stof het af. Of bedenk iets nieuws. In opdracht van minister Arie Slob wordt er in een paar maanden tijd vier miljoen euro ‘uitgedeeld’. De vlag hangt uit bij het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten. Beide zelfstandige overheidsinstellingen zagen hun budget exploderen als gevolg van het kabinetsbesluit 5 miljoen euro per jaar ter beschikking te stellen voor onderzoeksjournalistiek. Het merendeel daarvan, 4 miljoen, zal via hen worden uitgegeven.

Cosis, Promens Care en NOVO
gaan samen verder onder één nieuwe naam: Cosis. Deze zorgorganisatie is één van de grootsten in Noord-Nederland en biedt op ruim 200 locaties hulp aan mensen met een verstandelijke of psychische beperking. Cosis is daarmee verankert in de lokale samenleving van Groningen en Drenthe. En die essentie is ook de kern van de visual identity die Dizain voor Cosis ontwikkelde: ‘Cosis dichtbij’.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Imago-experts verbaasd over ‘slippertje’ Ronald Koeman
Ronald Koeman maakte zich nogal druk om de slippers die hij niet ontvangen had. De bondscoach van het Nederlands elftal was zo kwaad, dat hij het bedrijf via een tweet ter verantwoording riep. Dat kwam echter als een boemerang terug. “Moet je echt je reputatie inzetten voor zestig slippers?”, vroegen twitteraars zich af. Volgens imagodeskundigen had hij dat kunnen verwachten. Veel twitteraars vinden dat de bondscoach zich niet zo moet aanstellen, aangezien hij geld genoeg zou hebben om wat nieuwe slippers te bestellen. Anderen zien er ook wel de humor van in en reageren bijvoorbeeld met leuke woordgrappen. Reputatiemanager Bart Maussen: “Hij staat natuurlijk in zijn recht om zoiets de lucht in te slingeren, maar hij moet zich realiseren dat hij een publiek figuur is en dat iedereen hier een mening over zal hebben, positief of negatief.”

Uitspraak
“Effectieve communicatie gaat juist heel erg over middelen en vorm.”
Jos Govaart en Jody Koehler van Coopr, deskundigen uit de communicatiewereld, spreken deze keer met Bartho Boer, directeur Communicatie bij de Nederlandse Spoorwegen. Met hem zoomen de interviewers in op de zin en onzin van het communicatievak, de reputatie van de NS, inclusiviteit en nog heel veel meer. Klik hier om de podcast te beluisteren.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s