Bonen in de pot Zomereditie

23 juli 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste nieuws
Beste lezer: (geen) komkommertijd
De zomervakantie is aangebroken en dat is terug te zien aan Bonen in de pot. Hij is niet dunner dan anders, maar wel wat anders van inhoud.
Wietze, mijn wijnleverancier, zei het onlangs nog toen ik mijn wijn kwam kopen: het zal bij jou wel komkommertijd zijn. Dat klopt gedeeltelijk. Natuurlijk draait de wereld door en zijn er wel degelijk 24 uur per dag ontwikkelingen in het communicatiegebied. Maar mijn belangrijkste bronnen draaien vaak op halve kracht. En er zijn weinig of geen bijeenkomsten.

De komkommertijd wordt volgens een ijzeren mediawet steeds voorafgegaan door een overvloed, een tsunami van nieuws, écht nieuws bovendien. Sport bijvoorbeeld. Het WK voetbal, de Tour de France, Formule 1, Wimbledon, het betaald voetbal dat weer langzaam ontwaakt uit zijn zomerslaap; we worden overladen met (top)sport. De Tour is, mede dankzij Nederlandse toppers als Tom Dumoulin, ook erg populair.
Dichterbij: de aanpak van de zuidelijke ringweg in Groningen, minister Wiebes die veel reuring veroorzaakt en wat dacht je van minister Blok, de warmte en droogte.
En dan de politiek: May en haar Flexit en haar afvallige hardliners, Trump die op dienstreis wild om zich heen maait en bij voorkeur naar zijn bondgenoten, Juncker die wankelt, Tusk die tweet, de Russische internettrollen die stoken en vergiftigen, het gesol met de vele honderden bootvluchtelingen, en ik vergeet vast nog de helft van het wereldgebeuren.

Bonen in de pot zal in de komende vakantieperiode in een zomereditie uitkomen. Dus niet meer iedere maandag in de digitale bus, maar alleen dan wanneer er voldoende relevante ontwikkelingen in ons communicatieterrein zich voordoen.

Ik gebruik deze nieuwsluwere periode veelal om dingen te doen waarvoor ik door het jaar heen vaak minder tijd en ruimte heb. En dan een welverdiende vakantie.

Verder in deze editie
• Dumoulin en Vos strijden om meeste marketingwaarde
• Staat live communicatie inmiddels voldoende op de kaart bij de marketeer
• Media-industrie wordt in vijf jaar digitaal volwassen
• Als bedrijf inspringen op een ramp
• Docenten vinden online communicatie van onderwijsinstelling met leerling slecht

Wat mij is opgevallen
Dumoulin en Vos strijden om meeste marketingwaarde
Tom Dumoulin is de bekendste wielrenner van Nederland. 76% van de Nederlanders kent hem. Hij wordt op de voet gevolgd door Marianne Vos, die opvallend genoeg wel een hogere marketingwaarde heeft. Dit blijkt uit onderzoek van Nielsen.
De eerste rustdag in de Tour de France was voor Nielsen Sports een goed moment om de bekendheid van de Tour de France en de Nederlandse renners te onderzoeken. Daarnaast vond afgelopen dinsdag het vrouwenevenement van de Tour-organisatie plaats: La Course by Le Tour de France.
De Tour de France is verreweg het meest bekende wielerevenement onder Nederlanders. 81% is bekend met de ronde. La Course was op het moment van meten al drie van de vier keer gewonnen door een vrouwelijke Nederlandse wielrenner. Dat leverde 30% bekendheid van La Course op.

Veel merkwaarde voor Tom Dumoulin
Dumoulin is niet alleen de bekendste Nederlandse man in het peloton, hij is tevens de wielrenner met de hoogste marketingwaarde in deze Tour. Nielsen Sports onderzocht ook de marketingwaarde van de renners. Duizend Nederlanders beoordeelden de sporters op kenmerken als bekendheid, sympathie en betrouwbaarheid. Hieruit komt een N-Score, oftewel de marketingwaarde van een atleet, op een schaal van 0 tot 100. Naast de kopman van Sunweb wordt de top-5 aangevuld met Bauke Mollema, Laurens ten Dam, Robert Gesink en Wout Poels. Sprinter Dylan Groenewegen valt nog net buiten de top-5. 39% van de Nederlanders had voor de start van de Tour gehoord van de Amsterdamse sprinter. Dat percentage zal na zijn twee etappeoverwinningen een flinke impuls krijgen.

Staat live communicatie inmiddels voldoende op de kaart bij de marketeer?
Marike Dragt (ze was tot 1 mei jl. hoofd van global relationship marketing en sponsoring bij ING) denkt van wel. “Ook omdat je ziet dat inmiddels 37% van het budget naar live events gaat en de verwachting is dat dat nog zal toenemen. Ik denk dat in de huidige digitale samenleving live communicatie steeds meer waarde toevoegt. Als je kijkt naar ING, daar is live communicatie een belangrijk marketingcommunicatiekanaal.”

Media-industrie wordt in vijf jaar digitaal volwassen
Volgens onderzoek van Cognizant naderen bedrijven in media en entertainment ‘het einde van het begin’ van hun digitale transformatie. Hoewel nu slechts 3% van de respondenten zegt digitaal leider te zijn, verwacht 47% dit in 2022 te zijn. De uitgaven voor nieuwe technologie zullen in vijf jaar tijd met 50% stijgen.
De digitale transformatie van de media- en entertainmentindustrie is de laatste tijd snel toegenomen. Zo verdrong de TV het grote bioscoopscherm en verdrijven mobiele telefoons en tablets momenteel de traditionele TV. Andere voorbeelden zijn het groeiende bereik en de marktwaarde van gaming, de gepersonaliseerde advertentieservice van Facebook en datamining van Netflix om het aanbod nauwkeurig af te stemmen op de smaak van de klant.

Als bedrijf inspringen op een ramp:
“Mooi, maar risico voor imago” vinden experts. Pompbedrijf Van Heck bood hulp aan bij de ‘grotjongetjes’ in Thailand. Bij mediagenieke rampen buitelen bedrijven soms over elkaar heen om hulp aan te bieden. Bedrijven doen dat met de beste bedoelingen, maar het is een risico voor hun imago. “Geld verdienen aan levens redden valt helemaal verkeerd.” Geen van de marketingexperts wil twijfelen aan de goede bedoelingen van de bedrijven. Tegelijkertijd zit er een gunstig bijeffect aan, constateert merkendeskundige Richard Otto. Volgens hem is het vaak interessant voor bedrijven om hun hulp aan te bieden bij rampen die veel media-aandacht krijgen. “Dit is interessant voor de partijen omdat er vaak enorme bedragen aan hangen. Ook als zij er niets aan verdienen, kunnen zij hun specialisme tonen.”

WEDA gaat deel uitmaken van CMG
dat daarmee haar positie als één van de grootste onafhankelijke bureaugroepen van Nederland versterkt. CMG bestaat uit een groep zelfstandige opererende marketingbedrijven: communicatiebureau BigID, CoolMinds Internet & VR, Network Operations, Crossover Consultancy lead management en KVN Young Creatives. Hoewel de bureaus binnen de groep elkaar aanvullen met verschillende marketingspecialismen, blijft WEDA een zelfstandig bureau. De medewerkers van WEDA bundelen hun krachten met het team van BigID en zullen verder gaan als WEDA BigID. De bureaus zijn lokaal en (inter)nationaal actief voor opdrachtgevers zoals onder andere ING, De Friesland Zorgverzekeraar, Alliade, Provinsje Fryslân, Stertil, Travelcard, Maars, Thialf en FrieslandCampina.

Transfers
Bjorn Franke
wordt adviseur Online Marketing en Digitale Innovatie bij Biblionet Groningen, de netwerkorganisatie van bibliotheken in de provincie Groningen. Bjorn komt van Glen Dimplex Consumer Appliances Europe, waar hij verantwoordelijk was voor de content van o.a. Faber Haarden en het beautymerk Carmen. Daarvoor was hij onder meer copywriter bij Buro Andringa en heeft hij diverse marketingfuncties bij Menzis vervuld.

Astrid Nijdam
is communicatieadviseur bij de Dienst Justiele Inrichtingen. Astrid heeft een eigen tekstbureau astridnijdam.com en werkte eerder voor de Hanzehogeschool Groningen, DUO en voor de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Charmian Hundt
is communicatieadviseur (ter vervanging van zwangerschap) bij het ziekenhuis Nij Smellinghe. Ze was communicatieadviseur bij de gemeente Oldambt en werkte eerder voor het Bureau voor Noordelijke Gemeenten, de gemeenten Westerveld, Borger-Odoorn, Bellingwedde en Weststellingwerf, voor CharBoo en Onderwijsgroep Noord.

Timo Weda nieuwe algemeen directeur van CMG
De directeur en eigenaar van het creatieve bureau WEDA Design & Advertising uit Leeuwarden, krijgt de dagelijkse leiding over Creative Marketing Group, dat eveneens in de Friese hoofdstad gevestigd is.

Annemarie Kasper-Darwinkel
is benoemd tot senior communicatieadviseur bij Treant Zorggroep. Annemarie was daar communicatieadviseur met aandachtgebied tekstschrijven en digitalisering van patiënten informatie. Annemarie werkte eerder voor de Stichting Drentse Landschap en voor Energiewacht.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag‎ ‎10‎ ‎september‎ een bijeenkomst onder de titel “The impact of Quantum Computing” in MartiniPlaza in Groningen. De wereldwijde race naar de quantumcomputer is in volle gang. Google, Microsoft, IBM, Baidu, Alibaba en Tencent zijn in gevecht om de eerste stabiele quantumcomputer te maken. Quantumcomputers zijn intelligente en krachtige computers die informatie op een nieuwe manier verwerken en op deze wijze grote en belangrijke doorbraken kunnen forceren. Er wordt verwacht dat quantumcomputers deuren zullen openen naar mogelijkheden die nu nog ondenkbaar lijken.

Vacatures
Yacht
zoekt voor een fuserende gemeente in het Noorden van het land een doortastende communicatieadviseur (20 uur, maar in overleg kan dit aantal uren worden opgehoogd. Je werkt ook buiten kantoortijden). In deze functie ben je sparringpartner van de griffier en heb je twee grote uitdagingen: de verkiezingen eind dit jaar en de zichtbaarheid van de nieuwe raad. De komende periode bestaat uit organiseren en vormgeven; jij gaat hier een flinke bijdrage aan leveren. Daarnaast valt het raadsinformatiesysteem binnen jouw verantwoordelijkheid. Je zorgt ervoor dat deze goed gevuld is voor 1 januari.

Koninklijke Visio
zoekt een communicatieadviseur. Voor jouw opdrachtgevers binnen Wonen & Dagbesteding ben jij de spil als het gaat om zichtbaarheid en profilering. De kracht en mogelijkheden van mensen met een visuele en verstandelijke beperking zijn daarbij steeds jouw vertrekpunt. Jij coördineert alle publicitaire activiteiten, online en offline. Je adviseert collega’s bij hun ambassadeursrol; samen zorgen jullie voor aansprekende content in tekst en beeld. Ook heb je een proactieve rol in het professionele relatienetwerk, bijvoorbeeld rondom kennisdagen, open dagen en publicaties in (vak)tijdschriften. Je sollicitatie met CV ontvangen ze graag vóór 31 juli.

ZorgpleinNoord
zoekt voor het team Communicatie en Imago naar een communicatieadviseur (32-36 uur pw, jaarcontract). Jij houdt van verhalen maken en je kunt goed samen met collega’s iets tot stand brengen dat samenhang heeft. Je bent al een tijdje aan de slag als communicatieadviseur, het liefst in de sector Zorg en Welzijn. Je kunt tot en met 13 augustus reageren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Studente Hanzehogeschool Groningen krijgt Commercieele Clubprijs 2018
“Met zo’n goed advies weet een ondernemer waar hij aan toe is!”. Dat was het oordeel van de jury (Maartje Struis, Date Hoiting en Ernst Wallinga) over de scriptie van Jildou Bouma, studente aan de Hanzehogeschool Groningen. Zij won de Commercieele Clubprijs 2018. Jildou Bouma onderzocht de mogelijkheden van marktuitbreiding naar Duitsland voor een online groothandel, een ambitieus plan van de ondernemer. “Jildou voerde een zeer zorgvuldige SWOT analyse uit waarin ze ook heel kritisch naar de organisatie keek. Ze legt de vinger op de zere plek en benoemt precies waar het beter kan. Met zo’n goed advies weet een ondernemer waar hij aan toe is”, aldus de jury. De andere genomineerden waren Niels Rutgers en Seelke Hartsema.

Docenten vinden online communicatie van onderwijsinstelling met leerling slecht
Bijna 60% (58,4%) van de leraren in het voortgezet onderwijs vindt dat hun onderwijsinstelling online slecht communiceert met hun leerlingen. Dit blijkt uit onderzoek van SLBdiensten onder ruim 300 onderwijsprofessionals. Ook de online communicatiemiddelen voor medewerkers binnen onderwijsinstellingen laten te wensen over. Zo geeft bijna 50% van de Nederlandse docenten aan dat veel zaken nog steeds offline gebeuren die online veel sneller geregeld kunnen worden.

Hanzehogeschoolstudenten doen ervaring op in Newsroom
Studenten van de Hanzehogeschool kunnen vanaf september meedoen aan het nieuwe project Newsroom. Daarin kunnen ze praktijkervaring op doen in Communicatie en Journalistiek. In Newsroom werken studenten aan onderwerpen die gaan over Zernike Campus Groningen en de directe omgeving ervan. Tweedejaarsstudenten Communicatie gaan aan de slag met interviewen, schrijven en visuele communicatie. Door ervaring op te doen in Newsroom bereiden ze zich voor op hun toekomstige werk en versterken zij hun profiel als communicatiestudent. In het project Newsroom wordt samengewerkt met verschillende partners, zoals Omroep OOG, HanzeMag, Grandioos Groningen en het stafbureau Marketing & Communicatie van de Hanzehogeschool.

Waarom je een leven lang moet leren
Enig idee wat een Virtual Branding Manager doet? En heeft je werkgever al een AI HR Manager in dienst? Digitalisering zorgt voor nieuwe functies in het bedrijfsleven waarvoor nog geen opleiding bestaat. Je skills worden daarom belangrijker dan je diploma’s. Leren doe je niet meer van je vierde tot en met je tweeëntwintigste levensjaar, maar continu en het liefst on the job. Het gaat heel goed in ons land, maar de groei van de Nederlandse arbeidsproductiviteit stagneert terwijl er zoveel nieuwe technologieën beschikbaar zijn. Hoe kan dat? Het probleem is dat we niet goed in staat zijn om nieuwe technologieën effectief toe te passen. Ze ontwikkelen zich zo snel dat ze simpelweg niet snel genoeg worden opgepakt door bedrijven. Dat is een verontrustende constatering, zeker gezien het feit dat het tempo van innovatie steeds hoger komt te liggen.

Jan Mastenbroek overleden
Vermoedelijk kent de huidige generatie PR-mensen hem niet eens. Evenals die andere collega’s van het eerste uur, zoals Bram Seret, Wessel Bennis, Wim Ruth, Henk van der Hilst, Piet-Hein Cramer, Anne van der Meijden en Betteke van Ruler. Het zijn dé collega’s die het vak groot en professioneel maakten. Jan Mastenbroek droeg met zijn vele artikelen en boeken enorm bij aan de ontwikkeling van ons vak. In het opleidingstraject werd hij regelmatig -terecht- verplichte kost. Hij is 89 geworden.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Vakantie
Even geen wekker, studie of hijgende baas in je nek, en geen uitzicht op die muur die nog geschilderd moet worden. Er is de komende tijd alle ruimte om naar de horizon te staren, fluitende vogels te horen zingen, twee uur de krant te lezen en zo lang te lunchen als je wilt. Soms lijkt het alsof we tijdens die paar weken vakantie per jaar pas het leven leven zoals het bedoeld is. Even helemaal weg van je dagelijkse leefomgeving en alle verwachtingen en beslommeringen die daarmee samen gaan. Geniet ervan en kom met extra veel energie terug.

Uitspraak
“Deuk in imago Nederlands ei”
Het is bijna een jaar geleden dat de fipronilcrisis losbarstte. Hoe gaat het nu met de Nederlandse eiersector?” Het imago is nog niet op het niveau waarop het was. Vorige zomer bleek de in de voedingssector verboden stof fipronil in onder meer Nederlandse eieren te zitten. Het Barneveldse bedrijf Chickfriend had het middel illegaal ingezet bij de bestrijding van bloedluis bij kippen.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s