Bonen in de pot

10 september 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Reputatie ING
De zorgvuldig opgebouwde reputatie van het moderne, digitale ING ligt aan diggelen. “De geest van de Postbank is definitief ten grave gedragen,” constateert reputatiestrateeg Paul Stamsnijder. De dagen kort voor en na het uitbreken van de kredietcrisis, waarin de impopulaire topman Michel Tilmant zijn stempel drukte op ING, lijken weer helemaal terug. Door destijds te dreigen het hoofdkantoor naar het buitenland te verplaatsen, zijn ergernis te tonen over de beloningsdiscussie in Nederland en door een forse salarisverhoging die met name ING-commissaris Wim Kok op felle kritiek kwam te staan, verspeelde de Belg zoveel krediet dat Wouter Bos maar wat blij was dat Jan Hommen het roer in 2009 wilde overnemen.

Reputatieschade
“Mensen blijven in de regel bij hun bank. Niks geen bankrun, voor het brede publiek is het onderscheidend vermogen van banken minimaal. En is er bij de één een probleem, dan kun je niet aannemen dat het volgend jaar niet bij een ander gebeurt. Financiële dienstverlening, bankieren in het bijzonder, is een low interest product geworden. Er is dus wel verontwaardiging op verjaardagsfeestjes en bij de koffieautomaat, maar verder gaat dit voorbij als een schim in de nacht”, erkent Stamsnijder.

Verder in deze editie
• Wildlands kan nog niet tippen aan imago Dierenpark Emmen
• NCOI neemt marketing- en communicatie-opleider SRM over
• Reputatie moet je doen…
• Hij zoekt
• Pensioenfondsen moeten gaan nadenken

Wat mij is opgevallen
Wildlands kan nog niet tippen aan imago Dierenpark Emmen
Wildlands wordt als spannend en nieuw gezien, maar wat betreft waardering, sfeer en sympathie zijn de scores lager dan bij het oude Dierenpark Emmen. Wildlands staat op plaats acht van de dierentuin top-10 in Nederland. Dat blijkt uit het Dagattracties Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het onderzoek is in twee fasen gehouden onder zestienhonderd mensen. Eerst is de spontane bekendheid van de duizenden Nederlandse dag attracties onderzocht. Daarna is voor de vijftig bekendste dagattracties op veertig factoren navraag gedaan naar de merkkracht en het imago.

Hogeschool Leiden
zet al zijn hoorcolleges Communicatie online. Het past binnen beleid om onderzoeken en colleges gratis beschikbaar te stellen. Het begint met de volledige modules van de eerstejaars kennisvakken ‘inleiding communicatie’, ‘marketingcommunicatie’, ‘interne communicatie’ en ‘public relations’. Later volgen de andere hoorcolleges in de opleiding. Het vrijgeven van de hoorcolleges door Hogeschool Leiden past binnen het zogeheten beleid van open access, waarmee het onderzoek en onderwijs voor belanghebbenden wil ontsluiten. Het lectoraat public relations & social media draagt hieraan bij met de colleges en een reeks gratis toegankelijke publicaties. Zo zet de opleiding sinds 2013 alle afstudeerscripties op de HBO-kennisbank.

NCOI neemt marketing- en communicatie-opleider SRM over
NCOI Groep en de aandeelhouders van SRM hebben overeenstemming bereikt over de overname van SRM, de opleider op het gebied van marketing, online marketing, marketingcommunicatie en concerncommunicatie. De overname is effectief per 19 juli. Hoeveel NCOI voor SRM betaald heeft, wordt niet bekendgemaakt. SRM blijft zelfstandig opereren.
De topman van NCOI Groep, Robert van Zanten, motiveert de overname van SRM als volgt: “In de wereld van marketing en communicatie is continue professionalisering van groot belang. Belangrijke beslissingen omtrent merken, reputatie en identiteit raken de kern van organisaties. Daarnaast gaat het vaak om relatief grote investeringen. Ook de enorme snelle veranderingen in de mediawereld en online communicatie vragen om een continu up to date houden van kennis en vaardigheden.
SRM is meer dan 60 jaar geleden opgericht door de belangrijkste brancheorganisaties. Vanaf de oprichting vormt het opleidingsinstituut een onmisbare kennisbron voor professionals in de wereld van marketing en communicatie. Met SRM wordt de positie van NCOI in dit segment verder versterkt.”

Reputatie
Professor Cees van Riel, de internationale koning van het reputatiemanagement, voorziet een ongekende stroomversnelling in 2019. Professor Cees van Riel: “Het gaat niet te ver om te stellen dat reputatiemanagement zich aan de vooravond van een ongekende versnelling bevindt. De eerste keer dat het een enorme sprong maakte was in de jaren negentig toen het internet echt van de grond begon te komen. Er waren als het om reputatie ging nauwelijks data, en als je vooruit wil als wetenschapper en dus wil publiceren in de belangrijke wetenschappelijke tijdschriften, heb je harde cijfers nodig.”

Ongekend complete beeldvorming
Cees van Riel: “Wat we nu zien, en wat schat ik 2019 een kracht van jewelste in de markt gaat worden, is dat voor een fractie van de kosten niet alleen wat men vindt, percepties dus, gemeten kunnen worden. We kunnen door middel van zelflerende algoritmen ook steeds beter meten, en dus een waarde toekennen aan wat er precies in welke context gezegd wordt. En wat daar weer bovenop komt – ook dankzij de technologie – is de mogelijkheid special stakeholders, mensen met een groot belang of bijvoorbeeld zwaarwegende mening (influencers) te bevragen over een organisatie. Een van de consequenties van die ongekend complete beeldvorming is dat er beter voorspeld kan worden, dat er beter te zien is, welke factoren welke rol spelen en dus aan welke knoppen je moet draaien om de zaak in goede banen te leiden.”

Social media blijven Nederlanders massaal bekoren
Met name in het gebruik van WhatsApp, Instagram en Snapchat is een stijgende lijn zichtbaar. En ondanks dat we nog niet massaal ons Facebook-account verwijderen na de perikelen rondom het gebruik van persoonlijke gegevens en de gang van Mark Zuckerberg naar het Europese Parlement, zien we een daling in het dagelijkse gebruik van dit platform. YouTube blijft daarentegen onder een breed publiek geliefd. Dit valt op te maken uit het onderzoeksrapport ‘What’s happening online 2018?’ van marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel.

Transfers
Inge Scheper
is nu interim communicatieadviseur bij Camerik Voortman Communicatie- en PR-adviseurs en eigenaar van Cult Communicatie, werkte eerder voor de PeerGrouP, Het Groninger Landschap, de Kompanje, de provincie Drenthe en KDE Energy.

Anna Waanders
wordt via het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgezonden naar St. Eustatius als interim directeur Welzijn en Omgeving. Anna werkte tot voor kort als directeur en bestuurder bij het Twents Bureau voor Toerisme, was wethouder in de gemeente Muiden, was re-integratie coach en werkte voor TBWA, FHV/BBDO en voor Ogilvy & Mather.

Hilda Klinkhamer
is nu adviseur Raadscommunicatie bij de BMWE-gemeenten. Hilda is ook communicatieadviseur bij de stichting Maatschappelijk Werk Friesland en werkte als zelfstandig adviseur voor verschillende opdrachtgevers. Ze werkte voor De Kompagnie, het Ommelander ziekenhuis, de Tintengroep, Yorneo, het ministerie van Justitie en voor Accolade.

Marian van Ark
is nu strategisch communicatieadviseur bij de provincie Groningen. Marian werkte in verschillende communicatiefunctie bij de (regio)politie in Groningen en was hoofd in- en externe betrekkingen van de Rijksuniversiteit Groningen, beleidsvoorlichter van de provincie Drenthe en voorlichter bij de gemeente Emmen.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag‎ ‎10‎ ‎september,‎ een bijeenkomst onder de titel “The impact of Quantum Computing” in MartiniPlaza in Groningen. De wereldwijde race naar de quantum computer is in volle gang. Google, Microsoft, IBM, Baidu, Alibaba en Tencent zijn in gevecht om de eerste stabiele quantum computer te maken. Quantum computers zijn intelligente en krachtige computers die informatie op een nieuwe manier verwerken en op deze wijze grote en belangrijke doorbraken kunnen forceren. Er wordt verwacht dat quantum computers deuren zullen openen naar mogelijkheden die nu nog ondenkbaar lijken. Naast Cor van der Struijf van IBM komt Arian Stolk van Qutech spreken.

Vacatures
QHP Drachten
zoekt een ervaren marketing- en communicatieadviseur met strategisch inzicht, die ook graag uitvoert. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van marketingcommunicatieplannen en voert deze uit. Je houdt je bezig met het opzetten, uitvoeren en beheren van campagnes.

OSG Singelland
is op zoek naar een medewerker PR & Communicatie, die algemeen inzetbaar is, met als aandachtsgebied DTP. Jouw werkzaamheden en verantwoordelijkheden bestaan uit het verzorgen van de interne en externe communicatie. Je levert een bijdrage aan marketing- en communicatieprojecten (veelal Singelland-breed). Reageren kan tot 1 oktober.

TVM in Hoogeveen
zoekt een communicatieadviseur (coöperatie communicatie (36 uur). Je werkt concrete acties vanuit het communicatiebeleid uit, waarbij je proactief adviseert over de opzet en uitvoering van acties en je stakeholders hierover informeert. Het accent van werkzaamheden in deze functie ligt op coöperatie communicatie. Je adviseert, beheert, schrijft en onderhoudt de teksten op het intranet. Je kunt tot 15 september reageren.

Waterschap Noorderzijlvest
zoekt een senior communicatieadviseur. Je voert regie op de communicatieactiviteiten en voorziet bestuurders, directie, management en medewerkers van gevraagd én ongevraagd advies. Je acteert op strategisch, tactisch en operationeel niveau en levert een bijdrage aan de verdere ontwikkeling en uitvoering van het communicatiebeleid door ook buiten de gebaande paden te durven denken en acteren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Hij
is een voormalige zelfstandige communicatiespecialist die vaste grond in Nijmegen en omgeving zoekt. Met ruim acht jaar ervaring door lezen, leren en doen is het seniorniveau ruim bereikt. Het geven van gastcolleges, lezingen en trainingen hebben een solide ondergrond gevormd voor het coachen en overdragen van kennis. Specialisme is het aanpakken van de vaak brakke interne communicatie, maar ook op het gebied van externe communicatie (B2B & B2C) is de kennis en ervaring in grote mate aanwezig.
Hij is nadrukkelijk niet op zoek naar een freelance klus als ZZP-er, maar gewoon onder contract, tijdelijk, vast, parttime (tot 32 uur per week) en op projectbasis behoren allemaal tot de mogelijkheden. Wil je meer weten over hem, neem dan contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Marian Sprenkeler associate partner bij Camerik Voortman
Marian werkt al enige jaren als interim-adviseur namens Camerik Voortman tot volle tevredenheid voor opdrachtgevers bij de overheid, in het onderwijs en in het bedrijfsleven.

Liegebeest 2018 gaat naar campagne Rabobank
De Rabobank gaat een jaar lang door het leven als het ‘grootste Liegebeest’ van Nederland. De bank werd eerste in de verkiezing – georganiseerd door dierenwelzijnsvoorvechter Wakker Dier – voor de duurzaamheidscampagne ‘Growing a better world’. Wakker Dier, dat opkomt voor het welzijn van dieren in de veehouderij, heeft de Rabobank uitgeroepen tot ‘grootste Liegebeest’ van 2018. De bank werd gekozen met de helft van de stemmen voor de campagne ‘Growing a better world’. Deze campagne zet de Rabobank neer als partij die de voedingssector wil verduurzamen.

Marjolein Knol van RTV Drenthe
is tweede geworden bij de uitreiking van de NTR Podcastprijs 2018. Met haar podcast ‘Oerend HarTT’ over de TT van Assen, won ze de aanmoedigingsprijs voor aankomende podcast- en radiomakers. De jury spreekt van een ‘met liefde gemaakte, verhalende podcast’. “Een sympathieke serie met anekdotes over een regionaal evenement met landelijke uitstraling: de TT van Assen. Het scheurend rubber knalt je uit de speakers”, aldus de jury. Het is de tweede keer dat Knol een prijs in de wacht sleept met de driedelige podcast ‘Oerend HarTT’. In april won ze al een NL Award in de categorie Beste Radioprogramma voor het deel ‘De crash van Franco Uncini’.

Pensioenfondsen moeten gaan nadenken over communicatie bij kortingen
Het financieel herstel bij de pensioenfondsen stagneert. Dat concludeert Aon bij de maandelijkse analyse van hun pensioenthermometer. De gemiddelde dekkingsgraad bij de pensioenfondsen bleef in augustus gelijk op 109 procent. Omdat er bij de grote fondsen nog steeds kortingen dreigen, neemt volgens Aon de druk om tot hervorming van het pensioenstelsel te komen steeds verder toe. De fondsen moeten volgens Aon nu gaan bedenken hoe ze de kortingen gaan uitleggen aan de deelnemers. Frank Driessen, CEO Retirement & Investment bij Aon, denkt dat de fondsen zich nu maar beter kunnen gaan richten op damage control door na te denken over de communicatie bij kortingen.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Koerswijziging: Wildlands Emmen is weer een dierentuin
Wildlands Adventure Zoo Emmen mag weer een dierentuin genoemd worden. Dat heeft de nieuwe marketingmanager van het Drentse dierenpark besloten. Tot nu toe was het een taboe om Wildlands te classificeren als ‘dierentuin’. Volgens directie en woordvoerders moest gesproken worden over ‘een themapark met dieren en attracties’.
Dat werkte niet, ontdekte marketingmanager Hans Poppelaars. “We zijn doorgeslagen in de manier waarop we ons afficheerden”, vertelt hij in een interview met het Dagblad van het Noorden. “Wat is er mis mee als mensen een dierenpark verwachten en ter plekke zien dat er ook attracties zijn? We zijn de afgelopen jaren te streng voor onszelf geweest.”

Uitspraak
“De basis blijft altijd: goed nadenken”
“Marketing is een breed begrip. Waar het om gaat: doeltreffend inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Wat je vaak ziet is dat bedrijven vanuit hun product redeneren. Terwijl je veel beter op behoeften in kunt spelen als je denkt vanuit de klant.
Als je je doelgroep goed in kaart brengt, weet je wat zij nodig heeft, waar ze behoefte aan heeft en op welke wijze je haar bereikt. Daarmee ondersteunen wij bedrijven. Wij werken voor heel verschillende branches: van schoonheidssalon tot horeca, ICT en bouwbedrijven.” Dat zei Sanne de Gooyer, marketeer bij Attent Marketing in een interview met het Dagblad van het Noorden..

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s