Bonen in de pot

17 september 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
De waarde van influencer-marketing is veelal nog onduidelijk
De opkomst van social media heeft geleid tot een nieuwe vorm van marketing: influencer-marketing. Invloedrijke personen met veel volgers plaatsen hun vaak positieve bevindingen over een merk op Facebook en Instagram en een stroom van aandacht komt op gang. Dat deze marketingvorm een groeimarkt is, behoeft geen uitleg. Zo wil 67% van de marketeers er dit jaar meer budget beschikbaar voor stellen. Toch kent deze marketingdiscipline ook duidelijke uitdagingen.

“Als onafhankelijk platform koppelen we al langer bedrijven aan influencers”, vertelt Paolo Martorino, co-founder en chief executive officer van Join. “We zijn de eerste in Europa die daar artificial intelligence voor gebruikt. Daardoor kiezen merken niet meer voor grote, maar juist voor relevante influencers. Nu lanceren we een algoritme dat laat zien wat een post echt waard is. Dit algoritme houdt rekening met het bereik, engagement, de markt en de beschikbare data van influencers. Zo slaan we de gebakken lucht uit de influencer-markt.”

Verder in deze editie
• Nationaal onderzoek naar aantal communicatieprofessionals
• Reputatie en geloofwaardigheid
• ING
• Cultuurcentrum DNK en Van der Valk samen op jacht naar grote congressen

Wat mij is opgevallen
Nationaal onderzoek naar aantal communicatieprofessionals
Hogeschool Leiden, Hanzehogeschool Groningen en Logeion gaan samen onderzoek doen naar het aantal communicatieprofessionals in Nederland. De aanleiding is de onduidelijke begrenzing van theorie en praktijk in het communicatievak. Eén van de initiatiefnemers van het onderzoek is Piet Hein Coebergh, lector aan Hogeschool Leiden: “Je merkt dat onduidelijkheid over het vakgebied tot onzekerheid bij opleidingsinstituten en afnemers van communicatiediensten leidt. Ook helpt het niet als buitenstaanders het vakgebied karikaturiseren tot pakweg spindoctoring. Ons onderzoek naar de grenzen en activiteiten van het communicatievak beoogt verheldering hierin.”

Adverteerders investeren meer in influencer marketing
Het merendeel van de adverteerders (70%) die met influencers werken gaan in 2019 meer budget in de samenwerking investeren. Ook onderhouden zij in samenwerking met hun bureaus vaak zelf een actieve relatie met de influencers. Dat blijkt uit een recente ledenpeiling van BVA, de Bond Van Adverteerders. De snelle groei en professionalisering van influencer-marketing brengt uitdagingen met zich mee. Via deze peiling wilde BVA verkennen hoe adverteerders hierin kunnen worden ondersteund. Aan de peiling werkten ruim 40 adverteerders uit diverse sectoren mee.

Reputatie en geloofwaardigheid
van influencers zijn voor adverteerders unaniem een doorslaggevende maatstaf om met hen in zee te gaan. Elementen die adverteerders verder onder andere meewegen zijn ‘tone of voice’, ‘kwaliteit van de volgers’, ‘kwaliteit van engagement/posts’ en ‘transparantie over de commerciële doelstelling’.
ING
trof met 775 miljoen euro de duurste schikking ooit met justitie in Nederland voor vier witwaszaken. Het OM noemde die zaken ‘exemplarisch’ voor de vele fouten van de bank bij de aanpak van crimineel geld. De imagoschade is groot.
Frank Korver van Wepublic, emeritus-hoogleraar Communicatiewetenschap Betteke van Ruler en strategisch adviseur Charles Huijskens van Huijskens Communications geven hun visie.

“Het is uitgesloten dat Ralph Hamers dit drama kan overleven“
Charles Huijskens: “Volgens Hans Wijers is het leed geleden. Er is wel over gepraat, maar de positie van ceo Ralph Hamers staat niet ter discussie, aldus Wijers. Dit is natuurlijk onzin, want als er iets ter discussie staat, dan is het wel de toekomst van deze bestuursvoorzitter. Ik doe een voorspelling: het is uitgesloten dat Ralph Hamers dit drama kan overleven. Dat blijkt ook uit talloze voorbeelden uit het verleden, zoals bij Barclays Bank, waar in een vergelijkbare situatie eerst de voorzitter van de Raad van Commissarissen sneuvelde en later alsnog de ceo.”

“ING moet fatsoen gaan doen”
Betteke van Ruler, emeritus hoogleraar Communicatiewetenschap, is evenmin onder de indruk van het optreden van ING. Het opofferen van Timmermans biedt Volgens haar geen soelaas. “Ik vind dat altijd een flauwekul-maatregel.” Ze gelooft eerder dat ING moet leren hoe het zich gedraagt. Het adagium: fatsoen moet je doen. Van Ruler ziet dit niet bij ING en omschrijft het optreden dit als ‘pr-matig amateuristisch”.
“De eerste regel uit de pr-crisistheorie is: houd zelf de regie, vertel precies hoe de kwestie in elkaar zit. De tweede regel is: zeg mea culpa (mijn schuld) en leg honderd keer uit wat je nu gaat doen om de situatie te verbeteren. Dan gaat de storm meestal snel liggen.”

“Is het niet tijd het gewenste ‘tech’-imago van de bank los te laten?”
Frank Körver, oprichter en partner bij communicatiebureau Wepublic, heeft alle begrip voor het ingrijpen van ING. “De situatie is te ernstig en de druk op de bank vanuit politiek, publiek en media is te groot om níet in te grijpen”. Interessant vindt Korver ‘de teleurstelling’ over het feit dat de financiële man Timmermans aftreedt en niet ceo Ralph Hamers. Is dit vanuit reputatieperspectief wel zo slim van ING?
Körver denkt van wel: “Reputatie denken is langetermijndenken. Daarbij moet je niet in de houdgreep komen van de publieke opinie. Met het aftreden van de financiële topman laat ING zien dat ze de ernst van de zaak inziet en maatregelen neemt. Dat is belangrijk. Dat Hamers vooralsnog op zijn plek blijft, kan vanuit reputatie-perspectief juist slim zijn. ING behoudt de belangrijke continuïteit in de top van de organisatie en de grip op de transformatie die de bank doormaakt.”

Transfers
Saskia IJszenga
is nu directeur Marketing & Communicatie bij het Friesland College. Saskia is Register Marketeer en actief betrokken bij het NIMA. Zij werkt vanuit haar eigen bedrijf INSIDE marketing als strategisch adviseur en interim manager voor klanten zoals Noordhoff Uitgevers, FBTO en het Martini Ziekenhuis.

Anneke Wierenga
start als communicatieadviseur bij woningcorporatie Wierden en Borgen in Bedum. Anneke komt van de Zorggroep Meander en werkte eerder vanuit communicatieadviesbureau Hajema Communicatie voor Groningen Spoorzone, Aanpak Ring Zuid, Groningen Bereikbaar, Regio Groningen-Assen, Thuiszorg Groningen en de gemeente Emmen.

Anneke van der Schaaf
is nu interim adviseur bij CorDeo scholengroep. Als interim adviseur werkte Anneke onder meer voor FNV Vrouw; als lid van de programmaraad van de VTOI-NVTK adviseert ze op het gebied van professionalisering van toezichthouders in het onderwijs en ze is toezichthouder en voorzitter van de remuneratiecommissie bij het Lauwers College.

Lydia de Vin
is nu adviseur Communicatie bij Lefier. Lydia was projectleider Studententevredenheid bij de NHL Hogeschool en adviseur interne en corporate communicatie bij NHL Stenden. Eerder maakte ze deel uit van het team Branding van Marketing en Communicatie en was ze senior medewerker Marketing en Communicatie bij de NHL Hogeschool.

Gert de Groot
is nu communicatieadviseur bij de gemeente Coevorden. Gert werkte als communicatieadviseur bij de Landstede Groep en voor DrentsGoed, een vereniging van producenten van Drentse streekproducten.

Inge Scheper
is nu interim communicatieadviseur bij Camerik Voortman Communicatie- en PR-adviseurs en werkte eerder voor onder meer Cult Communicatie, de Peer Groep, het Groninger Landschap, De Kompagnie, de provincie Drenthe en KDE Energy.

Orlando Mual
is nu adviseur Marketingcommunicatie bij Naris. Orlando deed ervaring op bij Bureau Brug in Alkmaar als communicatieadviseur voor GGD Hollands Noorden. Hij was deelprojectleider communicatie @Project in control of alcohol en drugs voor de regio Noord-Holland Noord. Orlando werkte eerder voor het Martiniziekenhuis in Groningen.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor een opdrachtgever in Leeuwarden op zoek naar een communicatieprofessional (medior/senior) ter vervanging van zwangerschap voor de periode 1 november tot 1 april. Je draagt actief bij aan de tactische en strategische ontwikkeling en uitvoering van het beleid op het gebied van de communicatie. Je verricht daarbij uiteenlopende werkzaamheden op het gebied van in-en externe communicatie. Je kan goed ‘aansluiten’ bij de diversiteit aan vragen van de interne ‘klanten’ en hen voorzien van heldere (gevraagde en ongevraagde) adviezen en op maat gesneden middelen. In je functie werk je nauw samen met de andere communicatieadviseurs, managers, specialisten en andere medewerkers in de organisatie. Meer weten over deze interessante functie? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Landjuweel aardappelen Oosternieland (Groningen)
zoekt een marketing- en communicatiemedewerker (38 uur). Als commerciële duizendpoot bij Landjuweel ben je na een gedegen inwerkperiode verantwoordelijk voor een breed pakket werkzaamheden op het gebied van Marketing en Communicatie. Naast een groot aantal dagelijkse taken ben je verantwoordelijk voor het opzetten en uitvoeren van het nieuwe communicatiebeleid (online en offline). Je bent onderdeel van het commerciële team en denkt mee om hun bedrijfsvoering en processen continu te verbeteren.

De gemeente Groningen
zoekt een leidinggevende communicatiestrateeg. De opdracht is het ontwikkelen van een heldere visie voor communicatie o.a. gericht op maatschappelijke opgaves en het nieuw te starten college, het vervullen van een strategisch adviserende rol voor het bestuur en de directie, het ontwikkelen van de communicatiefunctie naar meer regievoerend met een duidelijke positionering in de organisatie en leiding geven aan het team Communicatieadvies.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Annika Ham
studeert dit schooljaar af en is daarom op zoek naar een afstudeeropdracht. Ze studeert Communicatie Multimedia & Design (Hanzehogeschool Groningen) en is op dit gebied op zoek naar een leuke opdracht. Het gaat om de periode november 2018 t/m het einde van het schooljaar (2018-2019). Voor haar afstuderen gaat ze een digitaal interactief product maken. Denk hier bij aan een interactieve app, een website of een interactieve bedrijfsvideo. Haar interesses en krachten liggen in grafisch design en filmen/editen. Wat ze je te bieden heeft, is: – een grondig, diepgaand onderzoek – een innovatief, digitaal interactief product – een creatieve oplossing/advies voor jouw vraagstuk of probleem. Ben jij of ken jij iemand die wellicht iets weet of heeft, laat het mij weten: jan@janboon.com!

Bent u opzoek naar een creatieve, sociale teamplayer met een hands-on mentaliteit?
Hij is 26 jaar, heeft HBO werk/denkniveau en is nu meer dan drie jaar werkzaam binnen de marketingcommunicatie bij commerciële bedrijven. Hij heeft twee jaar voor een groot A merk gewerkt, dit bedrijf is marktleider binnen hun branche. Momenteel is hij werkzaam bij een kleiner marketingbureau, maar sinds kort onverhoopt op sales beland wegens een geannuleerd project. Advertentieverkoop is niet zijn cup of tea. Daarom zoekt hij weer een baan waar hij energie van krijgt. Neem contact op met Jan Boon Communicatie voor meer informatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Affaire slaat een deuk in zijn imago
Alexander Pechtold zakt verder weg in de vertrouwenslijst. Privé is privé. Dat lijkt wel de kern van de journalistieke en politieke reactie op de affaire van Alexander Pechtold. Er lijken voor hem andere regels te gelden dan voor andere politici. Zoals bijvoorbeeld zijn penthouse dat hij gekregen had van een oud-ambassadeur. Met zijn grote ogen lijkt Pechtold elk slecht scenario weg te kunnen kijken. Zo werkt dat natuurlijk niet en dat denkt de kiezer ook. In de peilingen van Maurice de Hond geeft de kiezer aan dat ze Alexander Pechtold op de een na laatste plaats zetten qua vertrouwen. Het wachten is op zijn terugtreden.

De KNVB wil graag verder met hoofdsponsor ING
De voetbalbond ziet in de honderden miljoenen schikking van ING met Justitie geen reden de samenwerking te verbreken. Woordvoerder Chris van Nijnatten van de KNVB tegen EenVandaag: “Er is een schikking getroffen met ING met instemming van justitie, daarmee is voor ons de kous af. En ING is een hele belangrijke sponsor voor ons, vooral ook voor de breedtesport.” Volgens de KNVB is er geen discussie geweest over het sponsorschap ‘omdat de zaak vrij compleet naar buiten kwam inclusief schikking.’ Bang voor negatieve gevolgen is de KNVB niet. Nijnatten: “Er is een fout gemaakt, dat kan, maar er is ook overeenstemming bereikt over een oplossing. Voor ons zitten er daarom geen nadelige gevolgen aan, sterker nog, we zijn blij met deze sponsor door te kunnen gaan.” De KNVB noemt ING een ‘zeer goeie, trouwe sponsor’.

Tweede ronde subsidieaanvragen voor onderzoeksjournalisten
De tweede aanvraagronde van het Mediafonds provincie Groningen is opengesteld. Nieuw hierbij is dat de maximale hoogte van de aan te vragen bijdrage aan het Mediafonds is verruimd. Het Mediafonds provincie Groningen is in 2017 opgezet om de regionale media de kans te geven een journalistieke verdiepingsslag te maken op een actueel onderwerp in de Groningse samenleving. Voorwaarden zijn onder meer dat het onderwerp breed verspreid wordt via verschillende media. Het Mediafonds meldt ook dat de maximale hoogte van de aan te vragen bijdrage is verruimd. De maximale subsidie is 50.000 euro. De deadline voor de eerstvolgende subsidieronde is 30 september. Ook volgend jaar zijn er twee aanvraagrondes. Meer informatie over de criteria, het aanvraagformulier en een rekenhulp voor de begroting is te vinden op de site van de provincie Groningen.

Het Financieele Dagblad is compleet op de schop gegaan
Het Financieele Dagblad heeft een complete restyling gekregen. De zakenkrant heeft een nieuw formaat gekregen, er zitten nietjes in en het nieuwe FD is ‘schoongesneden’, dat betekent dat foto’s en afbeeldingen tot de rand van de pagina lopen.

Cultuurcentrum DNK en Van der Valk samen op jacht naar grote congressen
Cultuurcentrum De Nieuwe Kolk en Van der Valk Hotel Assen slaan de handen ineen om congressen en evenementen naar de Drentse hoofdstad te halen. DNK en Van der Valk hebben samenwerking gezocht omdat beide beschikken over voorzieningen die elkaar goed aanvullen. Het cultuurcentrum geeft onderdak aan een theater, bioscoop en bibliotheek met in totaal 22 zalen en ruimtes. De locatie biedt alle mogelijkheden voor een groot congres of evenement. De gezamenlijke inspanningen richten zich op het aantrekken van grote regionale en landelijke en het liefst meerdaagse congressen en evenementen. De komende maanden wordt hiervoor landelijk campagne gevoerd.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Lisan Stolp
organiseert samen met haar mede-bestuursleden bedrijfsbezoeken voor leden van de studievereniging Commotie om zicht te krijgen op het werkveld waarin communicatiestudenten terecht kunnen komen. Tijdens zo’n bezoek krijgen deelnemers grip op wat voor soort communicatievraagstukken het bedrijf tegenkomt en hoe ze daarmee omgaan. Dit kan interne communicatie betreffen, maar ook communicatie naar buiten toe, bijvoorbeeld naar klanten. Het zijn niet alleen bedrijven die ze bezoeken, het kan ook een non-profit organisatie of een overheidsinstelling zijn. Om de visitaties interactief te maken, zullen de aanwezigen een opdracht uitvoeren waarbij ze een of ander communicatieprobleem proberen op te lossen.

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Dat lekken begint te wennen, maar is niet goed
Oppositiepartijen zijn er bepaald niet over te spreken dat een groot deel van de Prinsjesdagstukken opnieuw voortijdig is gelekt. De stukken lagen dit jaar al op straat voordat de Kamerleden ze zelf hadden ontvangen. Premier Mark Rutte bekent dat het begint te wennen, maar benadrukt wel dat het niet goed is.

Toos en Henk over de derde zaterdag in september
“Traditioneel de dag van de uitgelekte miljoenennota. En dan dinsdag de nabeschouwing door de koning”.

Uitspraak
“Door anderen meer ruimte te geven, kun je zelf vrijer ademhalen”.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s