Bonen in de pot

24 september 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
‘Vrouwen hebben een betere manier van communicatie ontwikkeld’
Vrouwen spreken vaker af met familie en vrienden dan mannen. Wat we allemaal allang wisten blijkt nu ook uit cijfers van het CBS. Dat heeft alles te maken met onze evolutie, zegt Rik Roelfzema, cultureel antropoloog en docent psychologie aan de Hogeschool Inholland. Vrouwen zijn beter in informele communicatie, mannen beter in formele communicatie. En daarom zijn mannen ook meer vertegenwoordigd in bedrijfsleven en politiek. Dat is een evolutiedingetje: de mens bestaat al honderdduizenden jaren, maar ‘slechts’ 10.000 jaar in de huidige vorm. Luister naar het radiofragment.

Verder in deze editie
• Communicatie moet veel simpeler
• Rabobank-topman vreest voor imago
• Hoe praten dierentuinen met hun doelgroep?
• De vijf finalisten Galjaardprijs 2018 zijn bekend

Wat mij is opgevallen
Communicatie moet veel simpeler
Met hoogdrempelige schriftelijke communicatie bereik je laaggeletterde schuldenaren vaak niet of slechter, blijkt uit onderzoek in het kader van het project ‘Lezen ≠ Begrijpen’. Uit eerder onderzoek voor dat project bleek dat ongeveer de helft van de schuldenaren laaggeletterd is. In focusgroepen spraken onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen met laaggeletterde klanten van Kredietbank Nederland over de problemen die zij ondervinden door hun laaggeletterdheid bij het aanpakken van hun schulden.

Rabobank-topman vreest voor imago maar niet voor crisis
“Wij zien dat de waardering van de klanten voor ons toeneemt. Maar in de beeldvorming zie je dat elke affaire, dus ook de witwasaffaire bij ING, de hele sector raakt. Zo gaat dat,” stelt de onlangs herbenoemde Rabo-topman Wiebe Draijer in een interview met het AD. “Het is ontzettend vervelend dat dit gebeurt. We zijn als sector juist bezig stap voor stap het vertrouwen te herstellen.” Toch ziet Draijer geen reden voor al te grote paniek in de sector. Een crisis lijkt hem voorlopig uitgesloten. “Ik zie het niet snel opnieuw misgaan. De buffers zijn nu tweemaal zo hoog als vóór de crisis.” Mooi, je kunt rustig verder ademen, werken en slapen.

Hoe praten dierentuinen met hun doelgroep?
De laatste zomerse dagen zijn begonnen: voor dierentuinen hét moment om trouwe bezoekers te overtuigen nog even langs te komen. Met een nieuwsbrief, bijvoorbeeld. Maar hoe maak je die aantrekkelijk voor kinderen – een belangrijke doelgroep – én hun ouders, die uiteindelijk bepalen of en wanneer ze gaan? Wie een dagje dieren wil bekijken, heeft gigantisch veel keus: Nederland telt ruim zestig dierentuinen en -parken. Het blijft een populaire vrijetijdsbesteding, vooral voor gezinnen met jonge kinderen, ook al zijn de entreeprijzen van grote dierentuinen de laatste jaren fors gestegen. Kortom: dierentuinen moeten zich onderscheiden om publiek te trekken.

De vijf finalisten Galjaardprijs 2018 zijn bekend
De ‘Doe- en beleefdag’ van Maastricht Universitair Medisch Centrum, ‘Het gesprek en verhaal van de stad’ van Gemeente Rotterdam, ‘Elfwegentocht’ van Stichting FossylFrij Fryslân, ‘Mag ik bij jou wonen?’ van Oosterbreedte en ‘Ik teken voor 80!’ van 1Twente, TC Tubantia en Gemeente Enschede zijn de vijf finalisten voor de Galjaardprijs 2018. Bij de beoordeling stonden drie criteria centraal: inspirerend voor vakgenoten, innovatieve aanpak en impactvol resultaat. De winnaar van de prijs voor het beste communicatie-initiatief in de publieke sector wordt bekendgemaakt op 1 november tijdens de Galjaarddag 2018 in Bussum.

Social media is geen verlenging van bereik, maar het begin van de campagne
Social media wordt nog steeds gezien als een platform en een verlenging van het bereik. Merken maken een campagne en zetten vervolgens social media in om die campagne verder te verspreiden naar een breder publiek. Maar social media is geen verlenging van bereik. Het is gewoon het begin van een campagne. Je moet daar beginnen en vervolgens kijken wat ga je maken en voor welke doelgroep.

Transfers
Omrop Fryslân: ontslagprocedure hoofdredacteur Bakker
Omrop Fryslân-hoofdredacteur Klaas Geert Bakker moet weg bij de omroep. Hij zou een conflict hebben met interim-directeur Nina Hiddema, die in april aantrad. Er zou inmiddels sprake zijn van een onherstelbaar verstoorde werkrelatie, maar Bakker stelt op vragen van de Leeuwarder Courant dat de ingezette ontslagprocedure als een donderslag bij heldere hemel komt. Bakker is sinds 2015 hoofdredacteur bij de omroep.

Erika Pater
heeft het Groninger Congresbureau verlaten en gaat aan de slag als account- en eventmanager bij Martiniplaza in Groningen. Erika werkte eerder voor Wegener en voor Fontana Nieuweschans.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit, Karel Winkelaar over Grip op reputatie ondanks grillige communicatie, Nico de Leeuw en Jan Merton over Ethiek van de Communicatie, Jan Terlouw over De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen! (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler Vergeet alles wat je hebt geleerd en Gerald Morssinkhof over de Psychologie van de Communicatie.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een relatie een ervaren communicatieadviseur. Jij bent een verbinder, je adviseert gemakkelijk én levert graag en snel tastbare resultaten op. Je houdt met plezier alle ballen in de lucht rond persvoorlichting, events, social media monitoring, strategisch advies, drukwerk, projectmanagement en het schrijven van (digitale) content. Je draagt actief bij aan de strategische ontwikkeling en uitvoering van het beleid op het gebied van de communicatie. Je werkt aan teksten, de website, campagnes, plannen en events voor de interne, externe communicatie. Meer weten over deze boeiende functie: mail jan@janboon.com voor 6 oktober!

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland
zoekt een communicatieadviseur die specifiek binnen het domein Agro & Natuur een zichtbare bijdrage levert aan de verdere ontwikkeling van de gehele interne keten én de verdere professionalisering van de communicatiefunctie. Je bent analytisch, maakt je complexe materie snel eigen, komt met goed onderbouwde adviezen en weet deze om te zetten in zichtbare resultaten. Het is een functie waarin zowel tactische als uitvoerende taken samenkomen en waar gevoel voor maatschappelijke en politiek-bestuurlijke verhoudingen essentieel is. Solliciteren kan tot en met 25 september, 16:00 uur.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Ron van der Jagt
is de nieuwe algemeen directeur van Le Champion, één van de grootste sportorganisaties van Nederland. Ron van der Jagt komt van organisatieadviesbureau Berenschot. Eerder was hij lange tijd partner en directeur bij adviesbureau Boer & Croon in Amsterdam. Zo werkte hij eerder onder andere voor Achmea, AkzoNobel, Albert Heijn, Alliander, BMW Group, Essent, Havenbedrijf Rotterdam, Heijmans, KLM, KPN, NS, Philips, Rabobank, TNT en Unilever. Daarnaast was hij betrokken bij ‘de publieke zaak’ en werkte hij voor ministeries, gemeenten, nationale politie, woningcorporaties en onderwijsinstellingen. Ron van der Jagt was ook voorzitter van Logeion, de beroepsvereniging voor communicatie. Le Champion is een groeiende vereniging op het gebied van fietsen, hardlopen en wandelen.

Josée Selbach
schreef een persoonlijk en autobiografisch boek dat tevens een uitstekende introductie is tot Egypte, in het bijzonder tot het leven in een kleine, besloten gemeenschap en de gezondheidszorg. Het is ook een portret van een huwelijk (door de omstandigheden soms op grote afstand). Mijn eiland in de Nijl is Sehil. Het ligt drie kilometer ten zuiden van de Egyptische handelsstad Aswan, toegangspoort tot het reusachtige Nassermeer en tot Nubië, dat zich uitstrekt tot in Soedan. Josée Selbach woont er met haar echtgenoot, de Nubische zeiler en landbouwer Abdallah Berbis. Ze leeft haar leven in twee culturen.
Josée Selbach werkte jarenlang als hoofd communicatie, public relations en marketing van het Groninger Museum, waar ze de grote tentoonstellingen begeleidde die haar in contact brachten met sterren als Bono en Joan Collins en wereldleiders als Michail Gorbatsjov. In 2016 nam Josée Selbach afscheid van Groningen om naar Sehil te gaan. Haar boek is leverbaar vanaf 9 november 2018.

Betteke van Ruler 50 jaar in het vak
De boeken, columns en colleges; iedere communicatieprofessional kent haar. Betteke zit dit jaar 50 jaar in het vak en daarom interviewde de redactie haar voor vakblad C. Momenteel werkt ze aan haar nieuwe boek ‘Communicatie in Positie’. Het boek gaat over de manier waarop je de communicatiefunctie vormgeeft. “In de afgelopen jaren is er veel veranderd in het communicatievak. Daardoor is onze manier van organiseren veranderd.” In het interview lees je meer over samenwerkingen waar ons vak alleen maar beter van wordt. Je leest het uitgebreide interview in vakblad C dat 21 september is verschenen.

FNKE en HAN Communicatie starten samenwerking minor PR
PR-bureau FNKE en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen slaan vanaf het schooljaar 2018-2019 de handen ineen. FNKE is gevraagd door de opleiding Communicatie van de HAN om de minor PR te verrijken. Er zit namelijk een verschil tussen de PR-theorie en de PR-praktijk. Door bij te dragen aan de minor, wordt de theorie aan de praktijk verbonden. “We vinden het belangrijk dat studenten op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen in de PR”, aldus Bram Jeurissen van PR-bureau FNKE.
Ilja van Bree, docent Communicatie HAN: “Ik ben blij met de samenwerking omdat we vinden dat studenten echt de praktijk moeten leren kennen. We zoeken altijd de verbinding met het werkveld om zo onze studenten klaar te stomen voor het echte werk.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Ellie Lust weg bij politie
Ze is boos, gegriefd en verdrietig over haar vertrek als woordvoerder bij de politie. Lust heeft onder enige dwang besloten om zich te richten op haar televisieloopbaan. ’s Lands bekendste woordvoerder werd niet ontslagen, maar er werd vanuit de politie wel flinke druk op haar uitgeoefend, vertelde voorzitter Jan Struijs van de Nationale Politiebond bij RTL Late Night. Hij sprak over ‘Noord-Koreaanse vrijwilligheid’. Ze kreeg van haar meerderen te horen dat bijzaak te veel hoofdzaak is geworden.

Merk Ellie
“De uitbouw van ‘het merk Ellie Lust’ was niet meer te combineren met het woordvoerderschap”. (Jan Dijkgraaf)

Uitspraak
“Reclame is al honderd jaar hetzelfde, alleen de aandacht verandert razendsnel”,
Tim van der Wiel, medeoprichter van GoSpooky, het eerste Snapchat marketingbureau van Europa.

“Jullie geloven wel dat reclame nog steeds hetzelfde is als honderd jaar terug? Ja, het gaat er nog steeds om: waar zit de aandacht van je doelgroep? Het probleem is dat aandacht nu veel sneller verandert. Of het nou augmented reality of voice is, Giphy, Instagram of Snapchat: je kan tegenwoordig niet meer dan een half jaar vooruit kijken. Iedere dag weer kijken we: waar zit de aandacht van de doelgroep. Zo richten we onze campagnes en strategieën eigenlijk in.”

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s