Bonen in de pot

1 oktober 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Verandering in de bureauwereld
JUNCTION, in2media en Friks bundelen krachten en Camerik Voortman in Heerenveen
heet nu Vonc.

JUNCTION, in2media en Friks bundelen krachten
Vanaf januari 2019 gaan JUNCTION Creative Group, in2media en Friks Web & Marketing samen verder onder de naam JUNCTION Creative & Digital Agency. Door de bundeling van de krachten van het huidige JUNCTION op het gebied van strategie, concept en design, de expertise van in2media op het gebied van social media- en contentmarketing en de kennis van Friks op het gebied van web development, platformtechnologie en online marketing, ontstaat een zeer krachtige combinatie. Met de integratie spelen de drie bedrijven in op de toenemende vraag naar communicatie-oplossingen waarin creativiteit, media en technologie elkaar versterken.

Communicatiebureau Camerik Voortman heet nu Vonc
“Vonc is een eigentijdse naam die past bij ons huidige bureau”, vertelt AnneMarieke Voortman, directeur en oprichter. “In de afgelopen twintig jaar is het bedrijf uitgegroeid van twee communicatieadviseurs naar een full service communicatiebureau. Het vaste team bestaat uit vijftien communicatieprofessionals. Daarnaast beschikken ze over een flexibel back-up team met interim krachten en specialisten.” Het bureau werkt 20 jaar voor opdrachtgevers in de profit- en non-profitsector.
Mededirecteur Sarolta van Beek over de naamsverandering: “De nieuwe naam voelt als een natuurlijke stap. Onze oude jas past niet meer helemaal bij wie we zijn. We willen in de toekomst nog meer het verschil maken bij de doelgroepen van onze opdrachtgevers. Mensen echt raken met communicatie. Bovendien werken we als bureau in een team met uiteenlopende expertises en hebben we de afgelopen jaren met name onze creatieve tak verder ontwikkeld. De naam Vonc sluit aan bij de beweging die we maken.”

Verder in deze editie
• De revolutie in het communicatievak
• Om van een waardeloos imago af te komen
• Agile en scrum
• We moeten eens stoppen met idee dat storytelling wereld beter maakt

Wat mij is opgevallen
De revolutie in het communicatievak
Noodzaak van professionele heroriëntatie: ‘Soufleur of regisseur’. CommTop nodigt je uit voor een frisse ochtenddialoog vol nieuwe inzichten, kennis en inspiratie. Ze hebben dat verpakt in drie toepasselijke thema’s als rode draad voor diverse onderwerpen van gesprek: ketenregie, veiligheid en participatie. Wanneer? woensdagochtend 31 oktober 2018 in De Eenhoorn in Amersfoort.

Om van een waardeloos imago af te komen
zal voor Nederland meer nodig zijn dan een sympathiek verhaal in een buitenlandse krant. Afgelopen week stond Menno Snel, staatssecretaris van Belastingzaken, in The New York Times uit te leggen dat Nederland een fatsoenlijk land is. Hij vertelde dat de regering het ook maar niks vindt ‘dat sommige buitenlandse ondernemingen het open belastingstelsel van Nederland misbruiken’ om hun winsten onbelast weg te sluizen uit het zicht van hun eigen fiscus. En dat dit kabinet kordaat de gaten aan het dichtstoppen is. Opdat ‘agressieve belastingplanning’ van bijvoorbeeld Nike, Google of Ikea – wat dus totáál iets anders is dan belastingontduiking – tot het verleden zal behoren. Bij The New York Times geloven ze het ook nog niet helemaal. We blijven werken aan ons (waardeloos of waardevol) imago.

Agile, Scrum: oude wijn in nieuwe zakken?
Het masterclass seizoen is aangebroken. Ik doe niet echt meer mee, maar wil toch graag op de hoogte blijven van wat zich afspeelt in de wereld waarin ik meer dan dertig jaar arbeidzaam was. Termen als agile werken en scrum duiken voortdurend weer op. We zijn als bedrijf volledig agile. Hoe vaak hoor je dat niet? Blijkbaar zo veel, dat medewerkers (én managers) er jeuk van krijgen. Het Instituut voor de Nederlandse Taal riep een verkiezing uit voor irritantste kantoorwoord van het jaar.
‘We nemen het mee’ stond op nummer 1. Nietszeggend volgens de inzenders. In de top 10 stonden ook de termen agile en scrummen. Deze woorden worden te pas en te onpas gebruikt. Weet wat je zegt en gebruik het in de juiste context, was de boodschap. Daarom in een notendop: agile werken en scrummen.

Hoe agile en scrum helpt
Scrum helpt je om anders te kijken naar complexe kwesties, stelt praktische vragen en ruimt obstakels uit de weg. In twee dagen kun je leren wat scrum betekent. Slimme marketeers verzinnen slimme teksten voor old school-onderwijs aan mensen die gewoon effectiever met hun werk bezig willen zijn. Even twee dagen focussen, luisteren naar collega’s. In tegenstelling tot traditioneel projectmanagement wordt er bij scrum minder gepland en geschreven en meer gedaan. Er wordt niet los van elkaar gewerkt maar er wordt samengewerkt binnen een betrokken en zelfsturend team dat in korte tijd resultaat oplevert. Er wordt continu feedback gegeven waardoor je snel kan optimaliseren en risico’s verminderd worden. Scrum is natuurlijk fenomenaal. Maar hebben we daar niet een beter woord voor? Laten ze beginnen met gewoon Nederlands schrijven, dan begrijpen we waarover het gaat.

Is agile een bewezen succesformule?
Ik heb niets tegen agile werken. Is agile werken een geloof waar je als manager of organisatie meer geluk uit haalt, dan is daar niets mis mee. Er is wel iets mis met de claim dat agile werken meer succes oplevert dan traditionele vormen van projectmanagement, stelt Richard Engelfriet. Wat is agile werken? Traditioneel projectmanagement betekent dat je een groot en gedetailleerd doel ver weg stelt. De claim dat agile werken meer succes geeft dan traditioneel projectmanagement is uiterst ingewikkeld. Hoe meten we succes? Bij agile werken stel je geen groot gedetailleerd doel vast op de lange termijn, maar werk je met korte sprints. Dat maakt het heel lastig om die vorm van succes te vergelijken met de aanpak van traditioneel projectmanagement.

De succesillusie
Richard Engelfriet schreef er een aardig boekwerkje over: ‘De succesillusie’. Hoe trainers, goeroes en consultants u dagelijks bedriegen en hoe u daar in zeven eenvoudige stappen vanaf komt. De methodes bieden inspirerende inzichten, maar blijf kritisch op dat wat werkt binnen je eigen praktijk en aansluit op het (verander)doel.

Talpa en KPN testen tv-reclame op maat
Het is al lange tijd een grote wens van adverteerders en televisieaanbieder KPN. Die gaat er nu mee beginnen. Klanten krijgen tijdens het televisie kijken in de reclameblokken gepersonaliseerde reclames te zien, onder meer gebaseerd op hun kijkgedrag. Daarmee volgt KPN de werkwijze van internetbedrijven zoals Facebook en Google. Ook bij die bedrijven worden de reclames aangepast op basis van gegevens over de klant. KPN test het systeem vanaf volgende maand onder 1000 eigen werknemers. Talpa werkt mee aan de proef.

Talpa en KPN testen tv-reclame op maat
Alleen bij de zenders van dat bedrijf, SBS, Veronica en Net5, zijn vooralsnog gepersonaliseerde reclames te zien. Als het goed werkt, krijgen alle tv-klanten van KPN in de loop van volgend jaar de optie om gepersonaliseerde reclames aan te zetten. Adverteerders kunnen dan gerichter reclame maken. Iemand die veel sport kijkt, krijgt bijvoorbeeld meer spotjes voor sportartikelen en gezinnen met jonge kinderen krijgen meer reclames voor baby-artikelen.

Transfers
Dirkje Kleefstra-de Vries
is nu manager Communicatie bij de gemeente Súdwest-Fryslân. Dirkje werkte al als interim communicatieadviseur en deed eerder de coördinatie, bewaking en advisering van de interne communicatie en was junior communicatieadviseur bij de gemeente Sneek en bij de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Hennie Poortinga
is nu medewerkster Evenementen bij Fries Museum. Het gaat om een tijdelijke functie. Ze komt van Aegon Nederland waar ze trafficmanager Merk & Communicatie was.

Irene Klompien
gaat het communicatieteam van de gemeente Stadskanaal versterken. Op dit moment is ze nog werkzaam bij marketingbureau Marcommit in Baarn en deed eerder interne communicatie bij De Bolster.

Agenda
Komma Congres
Op donderdag 11 oktober vindt Het Komma Congres plaats, een jaarlijks evenement, georganiseerd door leden van Commotie, de studentenvereniging van communicatie-en informatie studies in Groningen en de MARUG, de marketingvereniging van de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens het congres zullen de communicatie-gerelateerde aspecten van marketing worden benadrukt door middel van verschillende lezingen en workshops. Tijdens dit congres gaan ze op zoek naar antwoorden op vragen als: ‘Hoe creëert een organisatie een interessant verhaal dat perfect is afgestemd op de beoogde doelgroep?’. ‘Hoe kan de consument op het juiste moment tijdens de reis van de klant de juiste informatie worden verstrekt?’ Meer informatie vind je op de website: http://www.commacongres.nl.

SMC050
organiseert op maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

iWink
organiseert op donderdag 8 november voor marketing- en communicatieprofessionals (gratis) het seminar “Digitale corporate communicatie”. Tijdens een inspirerende middag zal onder andere topspreker Jan van Setten een presentatie geven en wisselen aansluitend de deelnemers hun kennis, ervaringen en contacten met collega MarCom-professionals uit. Via http://www.maarhoedan.nu kun je je inschrijven voor het seminar.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
zoekt voor een vooraanstaand noordelijk communicatieadviesbureau een ervaren communicatieadviseur. Ze doen project-, omgevings- of verandercommunicatie voor provincie, gemeente, waterschap en woningcorporaties. Wat ze graag willen, is dat je groots en vernieuwend durft te denken als communicatieadviseur. Maar wel met een nuchtere blik en altijd vanuit de inhoud. Jij hebt een neus voor nieuwe kansen en een groot netwerk waar je uit kunt putten. Ben je geïnteresseerd? Of wil je meer informatie? Neem dan contact op met Jan Boon Communicatie via jan!@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
zoekt voor een relatie een ervaren communicatieadviseur. Jij bent een verbinder, je adviseert gemakkelijk én levert graag en snel tastbare resultaten op. Je houdt met plezier alle ballen in de lucht rond persvoorlichting, events, social media monitoring, strategisch advies, drukwerk, projectmanagement en het schrijven van (digitale) content. Je draagt actief bij aan de strategische ontwikkeling en uitvoering van het beleid op het gebied van de communicatie. Je werkt aan teksten, de website, campagnes, plannen en events voor de interne, externe communicatie. Meer weten over deze boeiende functie: mail jan@janboon.com voor 6 oktober!

Home Center in Wolvega
zoekt een marketing coördinator. Je bent onderdeel van het (online) marketingteam. Je benut de (online) marketingkansen en weet zo de marketing van de bedrijven naar een hoger niveau te tillen. Je coördineert diverse marketingwerkzaamheden en legt hierover verantwoording af aan de directie. Je beheert de website, de blogs en sociale mediakanalen.

Miedema bouw Grijpskerk
zoekt een gedreven pr-medewerker (8-16 uur). De werktijden zijn flexibel in te delen. De functie kan uitgeoefend worden in loondienst, maar ook freelancers/zzp’ers zijn welkom om te reageren. Het betreft een nieuwe functie, waarbij de pr-medewerker de gehele communicatie en pr op zich gaat nemen. Jij gaat de kennis van het bedrijf overbrengen in storytelling en op social media. Ook doe je aan beursvoorbereiding en organiseer je open dagen.

Waterschap Noorderzijlvest
zoekt een senior communicatieadviseur. Je voert regie op de communicatieactiviteiten en voorziet bestuurders, directie, management en medewerkers van gevraagd én ongevraagd advies. Je acteert op strategisch, tactisch en operationeel niveau en levert een bijdrage aan de verdere ontwikkeling en uitvoering van het communicatiebeleid door ook buiten de gebaande paden te durven denken en acteren. Je werkt nauw samen met de coördinator Communicatie en je rapporteert aan de manager Bestuur en Relatiebeheer.

Rijkswaterstaat Noord-Nederland
zoekt een senior strategisch communicatieadviseur. Het zwaartepunt van je functie ligt bij het adviseren over de communicatiestrategie, het versterken van de beeldvorming over Rijkswaterstaat en bij woordvoering. Je adviseert op strategisch niveau aan het directieteam, lijn-, programma-, project- en omgevingsmanagement, herkent bestuurlijke relevante ontwikkelingen en signalen vanuit de samenleving, brengt kansen en risico’s in beeld en legt verbanden tussen in- en externe ontwikkelingen. Sluitingsdatum is 18 oktober.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Galjaardprijs 2018
Wat kunnen we leren van de Brexit, waar complexiteit en chaos hand in hand gaan? Internationale gast Alex Aiken, directeur van de communicatieafdeling van de Britse regering, vertelt over zijn ervaringen, de gekozen strategieën en communicatieaanpak. Deelnemers gaan in gesprek met niemand minder dan Jacques Wallage en Lot van Hooijdonk, wethouder van Utrecht, over het winnen van vertrouwen, het bewaken van de communicatie en het verschil maken. De bijeenkomst is op donderdag 1 november in ’t Spant in Bussum.

We moeten eens stoppen met idee dat storytelling wereld beter maakt
Het storytelling-virus grijpt om zich heen: grote bedrijven als IBM, Microsoft en SAP hebben Chief Storytelling Officers. Op LinkedIn vond Richard Engelfriet 83.280 mensen die zichzelf storyteller noemen. En allemaal geloven ze heilig in de kracht van storytellen. Zo leest hij dat het ‘krachtiger is dan andere vormen van communicatie, waardoor veranderingen met behulp van storytelling wel mogelijk zijn’. Maar wat is het nu eigenlijk, dat storytellen? Volgens consultants is de wetenschappelijke definitie van storytellen dat je een verhaalstructuur toevoegt aan een boodschap om een gedraging op te roepen. Een leuk verhaal beklijft beter dan het voorlezen van artikel 37, lid 5 van Burgerlijk Wetboek 3, maar dat wil nog niet zeggen dat ‘het toevoegen van een verhaalstructuur’ automatisch leidt tot klinkende resultaten.

Goede duurzaamheidscommunicatie is eerlijk en feitelijk, maar ook bewust naïef
Volgens Frans Melissen (Breda University), is duurzaamheidsintelligentie: “Het niet erg vinden om een beetje gek gevonden te worden.” Verduurzaming – hoe zat we het onderwerp misschien inmiddels ook zijn – is nog altijd één van de belangrijke thema’s in bedrijfsvoering en in marketingcommunicatie. Duurzaamheidsintelligentie, een concept dat door de jaren heen is ontstaan aan de hand van verschillende onderzoeken, is iets waar mensen niet van nature over beschikken. “De verklaring van ons falen hierin”, zegt Melissen, “is dat we er niet op gebouwd zijn om te verduurzamen. We reageren in principe alleen op dingen die we kunnen zien, voelen, ruiken. We houden van vet en zoet eten, vroeger een succesvolle overlevingsstrategie, nu iets wat – ook qua duurzaamheid – tegen ons werkt. En we kopiëren andermans gedrag om “ook succesvol te zijn”.

Communicatie van de gemeente
De gemeente Opsterland profileert zichzelf in de pers als een benaderbare gemeente die open staat voor kritiek en suggesties van de burger en die daarmee haar dienstverlening aan de burger verbetert. Douwe Knol citeert: “Wat vindt u van onze dienstverlening?” Hij ervaart dat de werkelijkheid het tegenovergestelde is, zoals velen met hem hebben ervaren in het project Snippergroen. Anders dan in het eindrapport Snippergroen wordt gesteld, is het uitsluitend de burger die communiceert; de gemeentelijke bijdrage aan de communicatie nadert tot 0. Vertel de gemeente dus je mening maar niet, want dat blijkt averechts te werken. Aldus Douwe Knol.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
“Er is een communicatieprobleem rondom de zuidelijke ringweg”
Groningen wethouder Paul de Rook (D66) vindt dat er een ‘communicatieprobleem’ is rondom de informatievoorziening over de aanpak van de zuidelijke ringweg richting de inwoners van de stad. De wethouder wil kijken hoe de communicatie richting inwoners kan worden verbeterd. “Als wij merken dat er in de stad foute beelden heersen over het project dan moeten wij daar iets mee.” Volgens de wethouder wordt er veel informatie geplaatst op de website van Aanpak Ring Zuid, maar is die informatie niet effectief genoeg. “Aan het aanbod heeft het niet gelegen. Aan de effectiviteit wel.” Het veroorzaakt hoe dan ook genoeg reuring.

Uitspraak
“Het alterna¬tief voor positief denken is niet negatief denken. Het alterna¬tief is je hersens gebruiken” (Richard Engelfriet).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s