Bonen in de pot

8 oktober 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Topmanagers beseffen niet hoe complex communicatie is
Betteke van Ruler vindt dat veel organisaties nog te weinig oog hebben voor het belang van communicatie in het bouwen en behouden van vertrouwen. Niet zozeer de communicatieprofessionals maar communicatie zelf moet daarom volgens van Ruler een positie krijgen in het topmanagement.
Vertrouwen is een belangrijk sociaal mechanisme en een essentiële waarde in de samenleving. Communicatiegedrag als hierboven beschreven leidt tot cynisme, waardoor het toch al broze vertrouwen nog verder afbrokkelt. Er zijn voldoende voorbeelden wat er gebeurt als je als burger, consument, lid of werknemer de instituties niet meer kunt vertrouwen. Dat splijt een samenleving (zie wat er gebeurt in de Verenigde Staten) en ondergraaft de sociale cohesie.

Verder in deze editie
• Strategisch denken is belangrijker dan het hebben van een strategie
• Mogen we je merk van A naar B brengen?
• Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren bovengemiddeld in marketing
• Verhouding communicatieprofessionals-journalisten

Wat mij is opgevallen
Strategisch denken is belangrijker dan het hebben van een strategie
Slechts 38% van de content marketingprogramma’s heeft een gedocumenteerde strategie. Dan is er nog een fors gedeelte dat wel een strategie zegt te hebben maar dat blijkbaar niet heeft opgeschreven. En er is een gedeelte dat in ieder geval bewust met de kip zonder kop opereert. Kan allemaal gebeuren natuurlijk. Het lijkt Jos Govaart toch verstandig om wel een en ander op schrift te stellen, dan weet je in ieder geval waarom je doet wat je doet, wat je vertrekpunt is en waar je uiteindelijk heen wil en hoe je daar grofweg komt.

Mogen we je merk van A naar B brengen?
Als je dit plaatst in vak dan betekent het grofweg: “Hoe breng ik mijn organisatie of het merk waar ik voor werk van A naar B”. Dat schrijf je vervolgens op. Op basis waarvan is deze opdracht, deze doelstelling gebaseerd? Wie heeft deze opdracht geformuleerd met welke gedachte? Een andere vraag, al ietsje meer op doelstellingsniveau, die we heel vaak krijgen: “We willen met ons product X, een Y hoeveelheid aan publiciteit realiseren”. Ook dat is een problematische doelstelling.

Slimme technologie en data-analytics bieden marketeer grote kansen
De opkomst van nieuwe technologieën en instrumenten zoals big data-analyses, machine learning en neuromarketing kunnen grote voordelen hebben voor marketeers. Dat stelt marketingexpert Paul Postma, oprichter en managing director van Paul Postma Marketing Consultancy. Postma zegt dat binnen de marketingwereld momenteel een vierde revolutie gaande is.
Die stelling komt duidelijk niet uit de lucht vallen. Zo verscheen onlangs Postma’s ‘Handboek Marketing 4.0: Digital, Data-driven, Direct’, waarin hij de recente en aankomende ontwikkelingen in het marketing vak beschrijft. Daartoe neemt hij de lezer eveneens kort mee terug in de geschiedenis. Na de opkomst van het internet en de sociale media – een periode die achter ons ligt – staan marketeers momenteel aan de vooravond van een nieuwe tijd waarin digitalisering het marketing vak domineert.

Snelgroeiende zakelijke dienstverleners investeren bovengemiddeld in marketing
Zakelijke dienstverleners die meer tijd en geld aan business development en marketing spenderen, presteren beter dan hun branchegenoten. Deze koplopers zijn effectiever in het genereren van leads en meer volwassen op verschillende onderdelen van het acquisitieproces. Hierdoor zijn ze beter in staat om groeikansen te verzilveren – koplopers boeken tot wel drie keer meer omzetgroei. Dit blijkt uit onderzoek van Consultancy.nl en ProSpex. Gestuwd door de groei van de Nederlandse economie maken zakelijke dienstverleners – onder meer accountancykantoren, organisatieadviesbureaus, advocatenfirma’s en IT-adviesbureaus – een sterke groei door. Volgens gegevens van het CBS groeide de markt in 2017 als geheel met 6,1%, en ook dit jaar heeft de branche de wind mee.

Transfers
Chris Jellema
is nu adviseur Marketing en Communicatie bij Antea Group. Chris werkte bij Breedband in Bedrijf als marketing- en communicatiespecialist voor drie organisaties die voortkomen uit projecten van Clear Mind IT Consultancy: Glasvezel Gemeente, Fryslân Ring en voor WEDA Design & Advertising.

Marike Vreeker
is nu regisseur communicatie bij Gemeente Groningen. Marike heeft zeer ruime ervaring bij overheden, zoals bij de provincie Drenthe, de gemeente Apeldoorn, Menaldumadeel en Smallingerland. Verder schreef ze samen met Marc Jacobs vier misdaadromans.

Agenda
Komma Congres
Op donderdag 11 oktober vindt Het Komma Congres plaats, een jaarlijks evenement, georganiseerd door leden van Commotie, de studentenvereniging van communicatie-en informatie studies in Groningen en de MARUG, de marketingvereniging van de Rijksuniversiteit Groningen. Tijdens het congres zullen de communicatie-gerelateerde aspecten van marketing worden benadrukt door middel van verschillende lezingen en workshops. Tijdens dit congres gaan ze op zoek naar antwoorden op vragen als: ‘Hoe creëert een organisatie een interessant verhaal dat perfect is afgestemd op de beoogde doelgroep?’. ‘Hoe kan de consument op het juiste moment tijdens de reis van de klant de juiste informatie worden verstrekt?’ Meer informatie vind je op de website: http://www.commacongres.nl.

SMC050
organiseert op maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

iWink
organiseert op donderdag 8 november voor marketing- en communicatieprofessionals (gratis) het seminar “Digitale corporate communicatie”. Tijdens een inspirerende middag zal onder andere topspreker Jan van Setten een presentatie geven en wisselen aansluitend de deelnemers hun kennis, ervaringen en contacten met collega MarCom-professionals uit. Via http://www.maarhoedan.nu kun je je inschrijven voor het seminar.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Vacatures
Hanzehogeschool Groningen
zoekt een communicatiemedewerker. Je werkzaamheden zijn voor een belangrijk deel van redactionele aard, in de ruimste zin van het woord: tekst, beeld en geluid, online en print. De organisatie van open dagen, informatiebijeenkomsten en andere evenementen zijn het tweede hoofddeel van je werk. Je beschikt over een breed repertoire aan communicatieve vaardigheden. Goed kunnen schrijven voor een scala aan doelgroepen vinden ze belangrijk. De gesprekken vinden plaats na de herfstvakantie op dinsdagmiddag 30 oktober.

Stad & Esch Meppel
zoekt met ingang van 1 november een enthousiaste medewerker Communicatie en PR (20-24 uur per week). Ze vragen je om uiterlijk 10 oktober a.s. te reageren.

Rovecom, Hoogeveen
zoekt een marketingcommunicatie medewerker. Samen met jouw marketingcollega’s en de collega’s van de afdelingen Verkoop en Klantrelatie, breng jij de producten en diensten onder de aandacht bij jouw focusdoelgroep. Daarnaast heb je een gedeelde verantwoordelijkheid voor de operationele marketing- en communicatiewerkzaamheden voor de Rovecom Groep. Je moet vóór 12 oktober reageren.

Alliade Heerenveen
zoekt een communicatieadviseur. Je bent een allround communicatieadviseur. Jouw aandachtsgebied wordt Wil. Wil ondersteunt (in opdracht van gemeenten) mensen met een verstandelijke beperking bij het zo goed mogelijk leiden van hun eigen leven, of het nu gaat om wonen, werken of vrije tijd. Je wordt verantwoordelijk voor de communicatie- en marketingstrategie van Wil. Daarnaast pak je zelfstandig communicatievragen op vanuit de hele organisatie en draag je bij aan de verschillende werkzaamheden op de afdeling, zoals het schrijven van persberichten, woordvoering bij eigen projecten en het geven van uiteenlopende communicatieadviezen. Reageren kan tot en met 15 oktober.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Social mediabedrijven stemmen in met gedragscode tegen nepnieuws
Sociale media, internetplatforms en de advertentie-industrie hebben ingestemd met een vrijwillige gedragscode om de verspreiding van nepnieuws en desinformatie tegen te gaan. De Europese Commissie ziet het als een goede stap, maar dringt erop aan er snel meer werk van te maken.
Sociale media als Twitter, Facebook en Google toonden zich in maart al bereid de strijd tegen nepnieuws op te voeren. Ze beloven nu meer openheid te geven over waar de informatie op hun platforms vandaan komt en de geldstromen erachter.
Ook zeggen ze toe nepaccounts snel te verwijderen en transparant te zijn over politieke advertenties. Verder zullen ze gebruikers beter in staat stellen desinformatie te rapporteren en de zicht- en vindbaarheid van ‘gezaghebbende content’ te verbeteren.

Communicatiecongres 2018
Betteke van Ruler spreekt op het Communicatiecongres 2018. Daarin gaat zij in op de waarde van communicatie als basisproces, beleidsinstrument en productiefactor. In haar presentatie laat ze een nieuwe methode zien waarmee je in drie stappen kunt zorgen dat communicatie in de goede positie komt.

Nuon verandert naam in Vattenfall en verdwijnt ‘geleidelijk uit markt’
Twee namen worden voorlopig naast elkaar gebruikt. Nuon gaat verder onder de naam van het moederbedrijf Vattenfall. Het Nederlandse energiebedrijf dat al bijna tien jaar onderdeel is van het Zweedse concern, verdwijnt als merk geleidelijk uit de markt. Voor de herkenbaarheid worden Nuon en Vattenfall voorlopig naast elkaar gebruikt. Vattenfall heeft zichzelf als doel gesteld om ‘fossielvrij leven mogelijk te maken binnen één generatie’. Om dat breed te kunnen benaderen in de landen waar Vattenfall actief is, is er gekozen voor één naam.

Verhouding communicatieprofessionals-journalisten
Nederland telt veel meer communicatieprofessionals dan journalisten. Hoe erg is dat? En hoe verhouden de beroepsgroepen zich tot elkaar in tijden van sociale media en branded content? “De verleiding om branded content en andere overtuigingsinfo over te nemen wordt steeds groter”, zegt Jo Bardoel. Het vaststellen van de kwantitatieve verhouding tussen de twee beroepsgroepen is nog niet eenvoudig. Desgevraagd telt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 32.000 werkenden in de journalistiek wanneer het op ‘redacteuren’ en ‘journalisten’ zoekt in zijn systeem met gegevens over de ‘werkzame beroepsbevolking’.

De communicatieprofessionals
Hoeveel ‘(pers)voorlichters’, ‘communicatie¬adviseurs’ ¬en ‘pr-medewerkers’ zijn er in ons land. Het CBS telt er 149.000 in 2017. In zijn rekenexercitie heeft het CBS er op grond van ‘achterliggende micro¬data’ zo’n 32.000 public relations professionals bij geteld, omdat daarmee een reëler beeld van de omvang van deze beroepsgroep wordt geschetst.
Dit sluit aardig aan bij de bevindingen van Mirjam ¬Prenger en Frank van Vree van de UvA die in hun onderzoek ‘Gevaarlijk Spel’ (2010) becijferden dat er in Nederland ongeveer 150.000 voorlichters, communicatie¬medewerkers en pr-adviseurs actief zijn – waarbij overigens geen onderscheid werd gemaakt tussen in- en externe communicatie.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Perswoordvoerders komen van Venus, journalisten van Mars
Of omgekeerd. In elk geval dienen ze andere belangen. Dat geeft een bepaalde spanning die je vooral niet moet proberen weg te nemen. Als je de belangentegenstelling accepteert maakt dat de weg vrij om te kijken hoe de beroepsgroepen het beste met elkaar kunnen omgaan.

Verschillen journalisten en voorlichters ook?
Nou, nogal. Om te beginnen zijn het andere bloedgroepen. Slechts zo’n 20% van de perswoordvoerders heeft een verleden als journalist. Dat journalisten overstappen naar de voorlichting wil dus niet zeggen dat dat vak dichtslibt met spijtoptanten. Wat verder opvalt, woordvoerders zijn in vaste dienst (85%), journalisten niet (40%). Woordvoerders hebben vaak een universitaire opleiding en journalisten zijn gestopt bij het hbo. De deelnemende journalisten zijn vaak al tientallen jaren actief in hun vak, de woordvoerders veel korter.

Uitspraak 
“De wereld van morgen ontdek je niet door in de achteruitkijkspiegel te kijken”
Wie voorbereid wil zijn op toekomstige ontwikkelingen moet niet blijven hangen in het oude, maar leren loslaten.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s