Bonen in de pot

15 oktober 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
RTL en Persgroep gaan strategische alliantie aan
Het gaat om onder meer een content samenwerking voor drie jaar. Deze behelst het delen en ontwikkelen van content, het opzetten van creatieve branded content partnerships met merken en koppelingen op de digitale advertentiemarkt. Zo zullen de display advertenties van beide bedrijven door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL. Vorige week werd het partnership met Qmusic, onderdeel van de Persgroep, al bekendgemaakt. Deze basis wordt nu op meer vlakken verbreed. RTL, Qmusic, AD en de regiotitels van de Persgroep gaan samen bouwen aan verschillende domeinen.

Verder in deze editie
• Persconferentie heeft langste tijd gehad
• Elke medewerker is woordvoerder
• Wat doet de A7-zaak en de discussie voor het imago van Fryslân?
• Strawberry Fields
• Communicatie in positie in 3 stappen

Wat mij is opgevallen
Zorgsector heeft geen personeelstekort, maar een arbeidsmarktcommunicatieprobleem
Een meer professionele aanpak van recruitment kan in de zorgsector nog veel verschil maken. Ruim 230.000 Nederlanders zouden graag in de zorg werken en zijn daarvoor ook gekwalificeerd. Ze worden echter nooit benaderd, bereikt of gevonden door werkgevers in de branche. Dat blijkt uit de eerste resultaten van nieuw onderzoek van Intelligence Group, dat werd gepresenteerd tijdens het Werf & Selectie Jaarcongres. “De zorg heeft geen personeelstekort, maar een arbeidsmarktcommunicatieprobleem,” concludeert onderzoeker Geert-Jan Waasdorp. “De tekorten in de branche worden sterk overdreven. We zien zelfs dat er nog steeds zorgwerkgevers zijn die hun werving moeten staken omdat ze te veel aanbod hebben.”

Persconferentie heeft langste tijd gehad
Dat blijkt uit een onderzoek naar het werk van persvoorlichters en journalisten van Corner Stone samen met Bartho Boer. Het lijkt erop dat de persconferentie zijn langste tijd heeft gehad. Dat concluderen de onderzoekers die de afgelopen tijd 2.270 woordvoerders en persvoorlichters online over hun werk bevroegen. Meer dan driekwart van de woordvoerders (77%) geeft aan nooit meer of slechts zelden een persconferentie te houden. Video is daarentegen aan een opkomst bezig is. 63% van de respondenten zegt video in te zetten. In 2017 was dit nog geen twee van de vijf respondenten. Woordvoerders gebruiken sociale media het meest (91%) om informatie naar buiten te brengen. Interviews (74%) en persberichten (65%) zijn een goede tweede en derde.

Elke medewerker is woordvoerder
Met een klantenbestand dat Twitter onder de duim heeft én livenieuws onder de neus, worden bedrijven meer dan ooit beoordeeld en bekritiseerd. Kun je je nog wel wapenen tegen kritiek vanuit het volk? “Je kunt het absoluut goed doen”, zegt Maritte Braspenning, (crisis-)communicatie-expert. “Door je te gedragen. Imago volgt gedrag, dat is mijn filosofie.” Ook reputatiedeskundige Frank Körver zegt dat een reputatie allereerst wordt bepaald door gedrag. “Als je het goede doet, of als je juist een loopje neemt met de waarheid, heeft dat zijn weerslag op je reputatie. De goede naam van een bedrijf hangt voor tachtig procent af van gedrag en voor de overige twintig procent van communicatie. Een groot schandaal, zoals de dieselfraude bij Volkswagen, is geheel te wijten aan de handelingen en keuzes van dit bedrijf.”

Wat doet de A7-zaak en de discussie voor het imago van Fryslân?
De rechtszaak is nu inmiddels uitgebreid in het nieuws geweest en dat zal de hele week nog zo zijn. Op Twitter is de hashtag #blokkeerfriezen trending topic. Maar nu lijken de Friezen, de Zwarte Piet-discussie, racisme en nationalisme onlosmakelijk verbonden te zijn. Wat doet de zaak met de uitstraling van Fryslân? Wytze Visser, marktexpert: “Niet heel veel. Dat is zo sterk, dat verandert niet. Maar het is wel zo dat we nu ‘open gemeenschap’ als thema van het Culturele Hoofdstad-jaar hebben, terwijl het nu over ‘blokkeerfriezen’ gaat. Dat is wel een tegenstelling.”

Journalisten en woordvoerders veroordeeld tot elkaar
Het werk van woordvoerders en journalisten leidt regelmatig tot ergernis. De beroepsgroepen storen zich aan elkaar: traag en ontwijkend gedrag irriteert journalisten, het zonder hoor- en wederhoor optikken van onzorgvuldige stukken stoort woordvoerders. Dat blijkt uit onderzoek dat Corner-Stone hiernaar samen de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) heeft uitgevoerd.
De onderlinge ergernissen liegen er niet om: woordvoerders zeggen dat journalisten vooringenomen kunnen zijn, onzorgvuldig zijn met uitspraken en gepresenteerde feiten en regelmatig geen wederhoor toepassen. Overigens zegt 89% van de ondervraagde journalisten dat hoor- en wederhoor voor hen een standaardonderdeel van het journalistieke proces is.

Journalisten en woordvoerders veroordeeld tot elkaar
Journalisten storen zich aan onbereikbaarheid van woordvoerders en merken soms opzettelijke vertraging, in de hoop de angel uit het nieuws te halen. Soms komen woordvoerders na een dag wachten met een vale, nietszeggende quote of dragen het verzoek over aan een collega, die vervolgens opnieuw ingelicht (of overtuigd) moet worden. Woordvoerders storen zich op hun beurt aan een gebrek aan inhoudelijke kennis of onvoldoende voorbereiding bij journalisten. Echt rancuneus zeggen de meeste woordvoerders niet te zijn: ook na een slechte ervaring blijven de meeste woordvoerders beschikbaar voor die journalist. Slechts 15% zegt een journalist niet meer te helpen na een slechte ervaring.

Transfers
Inge Scheper
gaat als senior communicatieadviseur aan de slag bij Van Wijnen Noord in Gorredijk. Inge is senior communicatieadviseur bij Vonc Communicatie en had haar eigen communicatiebureau Cult Communicatie.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

iWink
organiseert op donderdag 8 november voor marketing- en communicatieprofessionals (gratis) het seminar “Digitale corporate communicatie”. Tijdens een inspirerende middag zal onder andere topspreker Jan van Setten een presentatie geven en wisselen aansluitend de deelnemers hun kennis, ervaringen en contacten met collega MarCom-professionals uit. Via http://www.maarhoedan.nu kun je je inschrijven voor het seminar.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Vacatures
Noordhoff Groningen
zoekt een marketingmanager met een ‘getting things done mentality‘. Je hebt ervaring met leidinggeven en bent bekend met het begeleiden van transitieprocessen. Ook heb je ervaring met zowel B2B als B2C marketing en laat je in het gesprek een heldere visie op zowel CRM als kennis van verschillende kanalen zien. Je gaat aan de slag met de ontwikkeling én uitvoering van verschillende offline en digital marketingactiviteiten van Noordhoff voor de marktgroep voortgezet onderwijs en de bijbehorende doelgroepen (scholen, docenten, leerlingen).

Het CJIB in Leeuwarden
zoekt een manager Communicatie. Je opdracht en uitdaging is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de afdeling Bedrijfsvoering in het algemeen en het cluster: het professionaliseren van de communicatiefunctie en verder ontwikkelen van de communicatieve organisatie. Je bent verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en verbeteringen op gebied van communicatie en de ontwikkeling van content en kanalenmanagement.

Hanzehogeschool Groningen
zoekt een adviseur Public Affairs. Je bent een ervaren, inspirerende, slagvaardige collega die op dit belangrijke vakgebied de lijnen kan uitzetten. Je draagt zelf ook zorg voor een deel van de uitvoering, in goede samenwerking met je collega adviseur Public Affairs, en natuurlijk met het bestuur van de hogeschool en het management van de schools en onderzoekscentra. Uiteraard krijg je alle ruimte om je eigen netwerk op te bouwen en te onderhouden, in de Hanzehogeschool Groningen, in het noorden van Nederland, in Den Haag en in Brussel. De sluitingsdatum is 28 oktober.

Speedbooks Software Heerenveen
zoekt een marketing- en communicatiemedewerker. In deze veelzijdige functie ben je verantwoordelijk voor de inhoud en uitstraling van alle online en offline uitingen. Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen, organiseren en uitvoeren van marketingcommunicatie activiteiten in lijn met de bedrijfsdoelstellingen. Daarnaast bewaak je de huisstijl van Speedbooks, ben je verantwoordelijk voor de communicatie naar klanten en prospects en organiseer en coördineer je incidenteel (beurs)events.

Oerol
zoekt een hoofd Marketing en Communicatie. Iemand met passie voor zijn of haar vak, die past in de dynamische, kleinschalige werkomgeving. Je hebt een positieve, flexibele houding, bent erg creatief en je hebt een goed gevoel voor humor. Daarnaast zijn enthousiasme, betrouwbaarheid, pro activiteit en doorzettingsvermogen belangrijke kwaliteiten voor deze uitdagende functie. Je draagt zorg voor een meerjarig strategisch marketing- en communicatiebeleid, inclusief een sterke content- en fondsenwervingstrategie, en voor de correcte uitvoering daarvan. Reacties uiterlijk maandag 29 oktober.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Communicatiespecialist
Ben jij op zoek naar een creatieve communicatieadviseur die met andere ogen kijkt naar jouw communicatieprobleem?
Dan is deze communicatiespecialist met ruime ervaring bij diverse overheden misschien diegene die je zoekt. Hij is o.a. inzetbaar als woordvoerder, adviseur en bedenker van creatieve communicatieoplossingen, maar ook voor omgevingscommunicatie, veranderingstrajecten en crisiscommunicatie draait hij zijn handen niet om. Kijkt met de ogen van een buitenstaander naar een communicatieprobleem en weet daarmee frisse inzichten en ideeën binnen te halen. Daardoor krijgt jouw communicatie weer nieuwe impulsen! Ziet kansen in plaats van bedreigingen, zorgt voor humor op de werkvloer en neemt het voortouw om met elkaar mensen en ideeën te verbinden. Meer weten over deze communicatieprofessional? Mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
NHL Stenden in top 3 grote hogescholen van Nederland
In de categorieën Recht en Bestuur en Ontwerp en Constructie scoren de opleidingen van de hogeschool hoog. Jan van Iersel, lid van het College van Bestuur van NHL Stenden: “Dit is een prestatie waar we ontzettend trots op zijn. Een stevige basis voor de regionale én internationale ambities van onze hogeschool. We zijn druk aan het bouwen aan onze internationale multi-campus hogeschool: een aantrekkelijke studieomgeving waar we een internationaal perspectief bieden.”

Strawberry Fields
heeft de afgelopen twee jaar gewerkt aan de film Morgenland. Filmmaker Joost de Smeth: “Het is de eerste keer dat een film een compleet beeld geeft van onze energietransitie naar 2050. Hiermee zijn we ook het eerste land dat haar bevolking meeneemt in deze grote overgang. Want deze film wordt gratis aangeboden aan het onderwijs: van basisschool tot post doctoraal en alles daartussen! Dat betekent dat het verhaal aansprekend en begrijpelijk moet zijn voor iedereen. Een belangrijke stap in de bewustwording van ons land. Of dat is gelukt? Je kunt het zelf zien. De film komt over twee maanden uit en is dan ook voor jou ter beschikking. Je kunt nu alvast de trailer zien. Dan krijg je even een idee van de nabije toekomst van Nederland. Morgenland.”

Communicatie in positie in 3 stappen
In haar nieuwe boek ‘Communicatie in positie in 3 stappen’ biedt Betteke van Ruler een methode om in drie stappen te komen tot een goede vormgeving van de communicatiefunctie in of voor een organisatie. Hiervoor heeft ze het Communicatiehuis bedacht. Deze methode loodst je via concrete vragen systematisch langs alle onderwerpen die essentieel zijn om tot een stevige positionering van communicatie en de communicatieprofessionals te komen. Achtergrondkennis, literatuur en perspectieven zijn de fundering van het Communicatiehuis en helpen je om zelf de antwoorden te vinden. Het boek is geschikt voor communicatieprofessionals en 3de en 4de jaars studenten.

Akzo-chemie wordt Nouryon
AkzoNobel Specialty Chemicals kwam in handen van de The Carlyle Group en moest op zoek naar een nieuwe naam. Het is Nouryon geworden, een verwijzing naar de geschiedenis; het Deventerse chemiebedrijf Noury & van der Lande was één van de bedrijven die later het Akzo-concern vormden. De nieuwe naam moet de overgang markeren van het bedrijf naar een ‘onafhankelijke, wereldwijde leider in specialty chemicals’.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
“Sneller openheid van zaken geven is essentieel geworden in dit door digitale media gedomineerde medialandschap. Een bedrijf kan het zich niet meer permitteren een halve dag te doen over een reactie of een persbericht. En het kan niet meer alleen secundair reageren. Er moet op voorhand een strategie zijn voor hoe het zich wil profileren in de markt”. Maritte Braspenning, (crisis-) communicatie-expert.

Uitspraak
“Communicatie als vaardigheid is van iedereen. Communicatie als vak is voor professionals.” @RonvanderJagt.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s