Bonen in de pot

22 oktober 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Hoe blijf je aansluiting houden met burgers?
Wie neemt verantwoordelijkheid voor de kwaliteit en de betrouwbaarheid van de overheidscommunicatie? Hoe blijf je als bestuur aansluiting houden met burgers? Jacques Wallage: “Het formele antwoord is eenvoudig: dat zijn de communicatieadviseurs zelf, uiteindelijk natuurlijk de verantwoordelijke bewindspersonen, het toezicht daarop berust bij de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Naarmate het werk van de overheid zich meer en meer in de publieke ruimte afspeelt en ministers voor hun reputatie steeds meer afhankelijk zijn van het oordeel van burgers in die publieke ruimte, staan communicatieadviseurs steeds meer onder druk hun minister heelhuids door de dag te loodsen.”

Verder in deze editie
• Vertrouwen in merken
• Werken aan imago van Oost-Groningen
• Gedrag, houding en kennis
• Veel vacatures
• Heden en verleden

Wat mij is opgevallen
Vertrouwen in merken
Cultuurwetenschapper Thimon de Jong over de ‘vertrouwenscrisis’ in de marketing: “Het fenomeen vertrouwen wordt in de sociologie al decennia bestudeerd. Het is een breed begrip, met veel dimensies: politiek, media, bedrijven, instituties, de toekomst in het algemeen. Heel simpel gesteld zien we twee bewegingen. Als je het vertrouwen in de samenleving meet, zitten we nu op het laagste punt in decennia. Dat geldt over de hele breedte, constateert ook communicatiebureau Edelman in zijn beroemde Trust Barometer, die gebaseerd is op metingen in 33 landen.”

Vertrouwen in merken
Het rapport van vorig jaar heette ‘An Implosion of Trust’, en sindsdien is er geen verbetering opgetreden. Sterker nog, Edelman verwacht zelfs een verslechtering. Thimon de Jong: “Een andere dimensie van vertrouwen is die van formeel-institutioneel tegenover informeel-persoonlijk. En vertrouwen zien we de laatste tijd steeds me verschuiven in de richting van het informeel-persoonlijke domein. Bijvoorbeeld: ik vertrouw misschien die politieke partij niet meer, maar wel die politicus want die heb ik ooit in de ogen gekeken en hij lijkt me eerlijk. Of: ik vertrouw merk X niet meer, maar wel de medewerker van merk X want die helpt mij al jaren erg goed.”

Met elkaar werken aan imago van Oost-Groningen
Willem Foorthuis, lector Duurzaam Coöperatief Ondernemen aan de Hanzehogeschool in Groningen gelooft er heilig in: “Met elkaar moeten we gaan werken aan het verbeteren van het imago van de regio Oost-Groningen. Niet alleen de overheid, maar ook het onderwijs, de ondernemers en de bevolking. Weg met de spreuk dat het hier niks was, dat het hier niks is en dat het hier nooit wat wordt. Als iedereen de schouders eronder zet, gaat deze streek weer bloeien.” Foorthuis sprak deze woorden op het eerste Pekelder Proatcafé van dit seizoen dat in ontmoetingscentrum De Kiepe in Nieuwe Pekela werd gehouden. De organisatie, een combinatie van de stichting Siepco en de Culturele Commissie Pekela (CCP), had de in Nieuwe Pekela geboren en opgegroeide wetenschapper als spreker uitgenodigd.

Online kindermarketing
In de supermarkt kun je zelf bepalen of je die Nijntje-koekjes of Dora-snoepjes voor je kind koopt. Maar hoe weet je welke reclame jouw kind ziet op YouTube? Sinds 2015 is reclame voor ongezonde voeding voor kinderen verboden voor kinderen onder de 13. Die regel heeft de branche zichzelf opgelegd in de strijd tegen overgewicht en ongezonde voeding. Hoe controleer je wat kinderen online of op social media bekijken? Het Voedingscentrum pleit voor veel strenger toezicht. In totaal 71% van de ouders vindt dat marketing voor ongezonde producten niet thuishoort op een sportevenement voor kinderen. En 60% van de ouders vindt het niet normaal dat er kindermarketing voor ongezonde producten plaatsvindt via social media.

Transfers
Berend Henk Huizing
werkt namens de provincie Groningen als strategisch communicatieadviseur voor de 10 aardbevingsgemeenten en het Nationaal Programma Groningen. Hiermee blijft Berend Henk actief in Gronings aardbevingsgebied, want per 1 januari stopt zijn opdracht voor gemeente Ten Boer. Daarnaast blijft hij werken voor de samenwerkende hightech bedrijven van Innovatiecluster Drachten.

Hilde Gerlofs
is nu senior communicatieadviseur bij het Nationaal Programma Groningen. Hilde is senior interim marketing- en communicatieprofessional en werkte voor tal van organisaties en overheden. Haar kracht ligt in het veranderen van zaken, het doorbreken van vaste structuren en het opbouwen van nieuwe teams, werkwijzen en projecten.

Mutaties bij Senza
Janneke Nijholt heeft Senza Communicatie verlaten en is nu communicatieadviseur bij Woonstichting VechtHorst en bij Wetland Wonen. Het team van Senza is versterkt met Claudia Pullen en Caitlin Robaard. Claudia werkt twee dagen per week in de vorm van een stage aan BuitengewoonZijn en werkt de rest van de week mee met de projecten. Caitlin is bij Senza als afstudeerstagiaire en onderzoekt de website van één van de opdrachtgevers.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

iWink
organiseert op donderdag 8 november voor marketing- en communicatieprofessionals (gratis) het seminar “Digitale corporate communicatie”. Tijdens een inspirerende middag zal onder andere topspreker Jan van Setten een presentatie geven en wisselen aansluitend de deelnemers hun kennis, ervaringen en contacten met collega MarCom-professionals uit. Via http://www.maarhoedan.nu kun je je inschrijven voor het seminar.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Vacatures
Maandag
zoekt voor een woningcorporatie in Groningen een communicatiemedewerker. Je bent een verbinder en zoekt actief de samenwerking op met anderen uit de organisatie. Je hebt ideeën, zoekt naar innovaties en verbeteringen binnen het vakgebied of de organisatie en weet deze binnen de organisatie door te voeren. Je hebt organisatiesensitiviteit en speelt hier op in.

Tinten Welzijnsgroep Gieten
zoekt een communicatieadviseur (24 uur pw). Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van de communicatieconcepten voor een aantal welzijnsorganisaties. Je hebt coördinerende taken en behoudt overzicht over je vele werkzaamheden. Samen met je team en de collega’s op locatie bouw je voortdurend aan de communicatiedoelstellingen van de welzijnsorganisaties in hun werkgebied. Stuur voor uiterlijk 25 oktober a.s. een motivatiebrief met CV.

Fries StraatFestival,
hét oudste straattheaterfestival van Leeuwarden zoekt een coördinator Communicatie. Je verzorgt de gehele interne- en externe communicatie rondom het festival, je bedenkt nieuwe marketingstrategieën en je levert een bijdrage aan marketing- en communicatieprojecten. Reageren kan tot 29 oktober.

Nova Legal & Nova Incasso Groningen
heeft een vacature voor een fulltime allround marketing- en communicatiemedewerker. Je maakt deel uit van een klein marketingteam en je bent verantwoordelijk voor de marketingcommunicatiestrategie en uitvoering daarvan. Je houdt je bezig met de branding van het merk en je creëert online en offline content. Daarnaast doe je onderzoek naar nieuwe business mogelijkheden. Naast Nova Incasso zet je je kennis en kunde ook in voor twee andere bedrijven, namelijk Nova Legal en Avon Apps.

Omgevingsdienst Groningen
is op zoek naar een medewerker Communicatie (18 uur pw, voor de duur van een jaar). Je ondersteunt de directiesecretaris in alles wat er gecommuniceerd moet worden. Je bent proactief en kan goed schrijven voor zowel offline als online communicatiemiddelen. Ze zoeken een zelfstandig en praktisch ingesteld persoon die ook de website en het intranet een boost geeft met goed advies en praktische implementatie. Je kunt tot en met 21 oktober reageren.

Yacht
zoekt voor een verzekeringsmaatschappij in Groningen een communicatiemedewerker/ content manager. Je werkt mee aan tal van communicatieactiviteiten. En dat voor meerdere klanten. Hierbij ligt voor jou de nadruk op het maken en uitvoeren van communicatiemiddelen en het schrijven en redigeren van teksten. Je werkt samen met een communicatieadviseur en bent bezig met verschillende ondersteunende werkzaamheden. De opdracht voor drie maanden met de verwachting van een verlening.

Rode Kruis district Groningen
zoekt een communicatiemedewerker (vrijwillig). Je werkt binnen het coördinatieteam van Groningen Centraal en ondersteunt bij alle communicatie gerelateerde werkzaamheden. Zo ga je aan de slag met het maken van een nieuwsbrief en lever je (mede) content voor diverse communicatie doeleinden. Dit doe je in samenwerking met het communicatieteam van het district Groningen. Alle kans dus om je communicatie skills in te zetten en verder te ontwikkelen. Kortom een boeiende functie in een organisatie die volop in beweging is!

De Gemeente Westerveld
zoekt een communicatieadviseur (28 uur pw). Je bent verantwoordelijk voor uiteenlopende taken en aspecten op het gebied van in- en externe communicatie. Je geeft bestuur, managementteam en collega’s gevraagd en ongevraagd advies over de communicatie bij beleidsontwikkeling en –uitvoering. Ook onderhoud je contacten met de (regionale) media. Sluitingsdatum: 19 oktober om 17.00 uur.

Het Universitair Centrum Psychiatrie van het UMCG
zoekt een communicatiemedewerker (0,6-0,8 fte). Je geeft advies over de communicatie van organisatievraagstukken en thema’s in het UCP en vertaalt deze naar een helder communicatieplan en voert dit uit. Je bent verantwoordelijk voor het plaatsen, opstellen en vernieuwen van content op de in- en externe websites en het communiceren via social media. Tot slot: je bent voorzitter van het communicatieteam. Solliciteren kan tot en met 4 november.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Emmen legt de basis voor veilige e-participatie met hulp van MobileIron
MobileIron, de security oplossing voor het moderne werken, heeft de gemeente Emmen geholpen om op tijd te voldoen aan alle eisen van de GDPR en de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten (BIG). MobileIron heeft de gemeente geholpen om de veiligheid en efficiëntie van diverse interne en externe communicatiekanalen te optimaliseren ten gunste van de dienstverlening en samenwerking met externe stakeholders.

Gedrag, houding en kennis
De beïnvloeding van gedrag via kennis en houding is achterhaald. Toch zien we dit nog te vaak voorbij komen. Tijd om ermee af te rekenen. Communicatie coryfee Giep Franzen zei ooit dat de helft van alle reclamegeld weggegooid geld is. We weten alleen niet welke helft dat is. En dus was dit jarenlang de ratio achter budgetten vretende campagnes. Want als communicatiespecialisten wisten we eenvoudigweg niet hoe het menselijk brein nou echt werkte. Als steun konden we terugvallen op theorieën zoals het Stimulus Response model, AIDA en Schemata. Maar om nu te zeggen dat we wisten aan welke knoppen we precies moesten draaien om doelgroepen massaal in beweging te krijgen, nou nee.

Gedrag, houding en kennis
We sturen steeds vaker aan op beïnvloeding van het onbewuste. We sturen op de intuïtie en op het gevoel. Beide zijn nauw verbonden met ons onbewuste. De júístheid van dat onbewuste gedrag verklaren mensen vervolgens vanuit post-rationalisatie, achteraf goedpraten van een keuze. We laten mensen liever eerst iets concreets doen, daarmee leidt de ervaring tot toename van kennis en uiteindelijk tot de vorming van een houding. We hebben de omgekeerde weg ontdekt als het ware. Van gedrag naar kennis naar houding, voor bijna alle beslissingen die we nemen. Ook de belangrijke beslissingen, zoals het afsluiten van een hypotheek, de aanschaf van een nieuwe auto of het boeken van een dure verre reis.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
‘Omdenken’ leidt tot het nieuwe gedragsgericht communiceren
Ingegeven door kennis van hoe onze hersenen communicatieboodschappen registreren en verwerken. Dat leidt tot een verrassende aanpak en concepten. Waarmee we niet langer de helft van onze budgetten verkwisten. En dat is goed nieuws voor iedereen in het communicatievak!

Uitspraak
“Het NU,” prevelde de edelman. “Het Nu is het Heden. Maar wat is het Heden? Zo gezegd zo vergleden. Verleden.” … “Vergleden heden is verleden … “
De Markies de Cantecler in De Viridiaandinges van Marten Toonder.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s