Bonen in de pot

29 oktober 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Herstel journalistieke arbeidsmarkt zet door
Het aantal journalisten met een WW-uitkering liep het afgelopen jaar flink terug. Het gaat de goede kant op met de journalistieke arbeidsmarkt. Het aantal journalisten dat thuis zit met een WW-uitkering is in jaren niet zo laag geweest als nu. In augustus 2018 (de meest recente cijfers ten tijde van publicatie) kregen 1282 journalisten een WW-uitkering. Dat zijn er ongeveer evenveel als zes jaar geleden, vlak voordat de werkloosheid onder journalisten explosief steeg.

Verder in deze editie
• Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering
• Financiële schade door reputatie-issues is verdubbeld na komst sociale media
• Interne communicatie
• Merken moeten hun klanten voortaan beschouwen als abonnees
• Doodzonde, maar het is wel goed zo

Wat mij is opgevallen
Over bureaus, marketeers en het belang van scherpe positionering
De relatie tussen marketeers, marketingafdelingen en de creatieve bedrijven waarmee ze werken, levert vaak voer voor discussie, niet het minst onder die bureaus zélf. Sinds de tijd van Don Draper groeiden ‘reclamebureaus’ uit tot alomvattende communicatie- en strategiefabrieken, vielen vervolgens uiteen in allerlei kleine fabriekjes en nu lijkt er weer sprake van een terugkeer naar de one-stop-shop. Tegelijk groeiden creatieve marketingafdelingen en de nieuwste bedreiging voor ‘de bureaus’ lijken consultancy’s te zijn, die zich op hun pad begeven. Bert Hagendoorn specialiseerde zich vanuit zijn creatieve achtergrond in ‘de positionering van creatieve bedrijven’: als marketeer dus van marketingbedrijven.

Gezamenlijk bereik Persgroep en RTL 84%
De strategische alliantie tussen de Persgroep en RTL Nederland levert groei op in de jonge doelgroep, blijkt uit het GfK bereiksonderzoek. Het online bereik van de Persgroep (72%) en RTL (69 %) ontloopt elkaar niet veel in september 2018, maar gezamenlijk vullen beide partijen elkaar goed aan. Ze komen dan uit op 84%, ofwel 12.137.000 personen van 13 jaar en ouder. De Persgroep en RTL kondigden twee weken geleden een strategische alliantie aan. De twee bedrijven willen met de samenwerking hun sterke posities met elkaar verbinden, waarbij display advertenties door de Persgroep worden verkocht en de videoadvertenties door RTL. Dat dit potentie biedt, valt af te lezen aan de stijging van het bereik in alle leeftijdsgroepen bij een combinatie.

Financiële schade door reputatie-issues is verdubbeld na komst sociale media
Bovendien blijkt reputatievet geen dempende werking te hebben op de waardedaling van de koersen na de crisis, zo blijkt uit onderzoek Aon. De impact van reputatie-issues op aandelenkoersen is sinds de introductie van sociale media verdubbeld. Bovendien blijkt reputatievet niet te helpen. In de nasleep van een crisis, zoals een cyberaanval, blijkt de grootte van een bedrijf en de kracht van zijn reputatie weinig bescherming te bieden tegen het verlies van koerswaarde. Dit blijkt uit een rapport van risico- en verzekeringsadviseur Aon en Pentland Analytics. De studie ‘2018 Reputation Risk in the Cyber Age’ omvat een analyse van 125 reputatie-issues uit het afgelopen decennium en de impact hiervan op de waarde van aandelen in de loop van het volgende jaar.

Facebook gaat ook waarschuwen voor nepnieuws in koppen
Een kop is een krachtige aanjager voor aandacht, óók in negatieve zin. Facebook gaat harder optreden tegen manipulatieve of valse koppen, zelfs als het artikel eronder inhoudelijk wel klopt. Ook enkel de kop kan nu door controleurs van het platform worden voorzien van waarschuwend commentaar. Een stuk waarvan de kop een valse weergave van de inhoud is, wordt ook lager getoond in de nieuwsfeed. De nieuwe functionaliteit is deze week wereldwijd uitgerold naar de partners die nepnieuws controleren voor Facebook. In Nederland staat die samenwerking sinds afgelopen zomer op een laag pitje.

Transfers
Cecile Clappers
is nu bestuursadviseur a.i. (ter vervanging van zwangerschap) voor gedeputeerde Henk Staghouwer bij de provincie Groningen. Cecile was daar communicatieadviseur a.i. en werkte eerder voor de gemeente Groningen in het team Stadsbeheer & Stadstoezicht en voor Noorderpoort en voor Stenden als lid van het fusiecommunicatieteam.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag 29 oktober in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel “De toekomst van cryptocurrencies en blockchain”. Meer dan een jaar geleden had SMC050 een volledige editie over cryptocurrencies. Een dynamische tijd waarin alles mogelijk leek en de bomen tot in de hemel groeiden. Inmiddels zijn we in 2018 en veel nuchterder. Maar toch blijft de potentie van blockchain, bitcoin en cryptotokens springlevend. Krijn Soeteman schetst een overzicht van de meest relevante cryptovaluta van dit moment en de toekomst.

De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

iWink
organiseert op donderdag 8 november voor marketing- en communicatieprofessionals (gratis) het seminar “Digitale corporate communicatie”. Tijdens een inspirerende middag zal onder andere topspreker Jan van Setten een presentatie geven en wisselen aansluitend de deelnemers hun kennis, ervaringen en contacten met collega MarCom-professionals uit. Via http://www.maarhoedan.nu kun je je inschrijven voor het seminar.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Vacatures
Fontana Resort Bad Nieuweschans
zoekt een medewerker Marketing. De informatie op de website is bij jou in goede handen. Ook onderhoud je contacten met diverse boekingssites en zorg je ervoor dat ze er op een juiste manier op worden vermeld. Je bent ondersteunend aan de marketingmanager en je bent een hands-on en creatief persoon. Verder bestaat je takenpakket uit content maken en aanleveren voor de social mediakanalen en de contacten onderhouden., content beheer van de eigen website, review-, bookings- en vermeldingssites en diverse werkzaamheden betreffende interne en externe communicatie.

Dbieb,
een moderne bibliotheek met zes vestigingen in de gemeenten Leeuwarden en Tytsjerksteradiel zoekt op korte termijn een medewerker Marketing en Communicatie (24 uur pw). Je bent een echte netwerker en spin in het web van dbieb. Samen met je collega’s schrijf je marketing- en communicatieplannen, ontwikkel je campagnes en voer je ze uit. Je adviseert en ondersteunt het MT en de verschillende teams bij marketing- en communicatievraagstukken. Je kunt tot en met 4 november reageren.

AGIN Pranger Gerechtsdeurwaarders Assen
zoekt een marketing- en communicatiemedewerker. Je bent verantwoordelijk voor de strategische en tactische koers op het gebied van (online) marketing en de interne en externe communicatie. Jij bedenkt, bewaakt en ontwikkelt de te voeren (online) strategie en adviseert hierin de commercieel manager. Niemand hoeft jou iets te vertellen over interne en externe communicatie. Jij weet wat wel en niet werkt en hoe je de boodschap het beste kunt overbrengen.

Coöperatie Dichtbij,
een samenwerkingsverband van zelfstandige zorgverleners en kleinschalige zorgorganisaties zoekt een medewerker Communicatie. Je krijgt een aantal merken onder je hoede. Met jouw creativiteit, ideeën en kennis ontwikkel je een plan voor de merken en ben je verantwoordelijk voor de praktische uitvoering ervan. Ze vinden het een must dat je de zorg een warm hart toedraagt en dat jij je kunt verbinden met de missie en visie. De vacature sluit op 14 november.

IDENZA Leeuwarden
zoekt een marketingmanager met social media expertise. Je stuurt het marketingteam aan aan de hand van de marketing kalender die je opstelt, beheert en bijstuurt. PR activiteiten bedenken, opzetten van campagnes zowel off- als online en versterken van de merkbeleving van IDENZA. Je bent eindverantwoordelijk voor de externe communicatie en presentatie waarbij één herkenbare stijl op alle kanalen terug moet komen in zowel schrift als beeld. Stuur uiterlijk voor 6 november, je motivatiebrief en CV.

Museum Havezate Mensinge in Roden
zoekt een medewerker Marketing en Publiciteit. Je voert redactie over de verschillende uitingen van het museum zoals de folders en persberichten. Je stimuleert met gerichte acties het bezoek aan het museum. Je houdt de website en de social media up-to-date met onder andere nieuws en activiteiten rondom tentoonstellingen. Je onderhoudt het PR-netwerk van het museum. Je organiseert en begeleidt het productieproces van publiciteitsmateriaal. Reageren kan tot en met 18 november.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Interne communicatie
Interne communicatie moet oorkleppen afdoen en voelsprieten weer gebruiken
Dat zegt Huib Koeleman, één van de grote experts in Nederland op het gebied van interne communicatie. Hij zoomt hier tijdens het CommunicatieCongres 2018 op in. “Binnen organisaties is vaak sprake van een homogene samenstelling waarin we zicht verliezen op andere perspectieven. Dat is niet alleen saai en dodelijk voor creativiteit, maar je mist daardoor ook cruciale informatie om je werk goed te kunnen doen. We verzinnen campagnes die hun doel missen, we schaden onze reputatie of we schieten zo door in onze inclusiviteit dat de ‘gewone Nederlander’ zichzelf er niet meer in herkend.”

Interne communicatie moet oorkleppen afdoen en voelsprieten weer gebruiken
In een conversation company (waar klanten en medewerkers de potentiële woordvoerders van het bedrijf zijn) zullen medewerkers zich veel meer betrokken en verantwoordelijk voelen. Daarbij speelt de communicatieadviseur een belangrijke rol in het onbevangen luisteren naar signalen in de omgeving. In communicatie zijn we veel bezig met te snel framen van boodschappen zonder eerst geluisterd te hebben hoe onze belangrijkste interne doelgroepen over issues praten. De oorkleppen moeten af en we zullen onze voelsprieten weer moeten gebruiken.

Welke veranderingen kunnen we de komende jaren verwachten?
Huib Koeleman: “Bij interne communicatie spelen ontwikkelingen in organisaties ook een grote rol. Om met Noëlle Aarts te spreken: fluïde, agile, participatief en netwerkend. Ik ben met name actief in interne communicatie en dan merk je dat denken in netwerken en begrijpen hoe het werkt, steeds belangrijker wordt. We weten dat het ‘harkje’ de organisatie niet vertegenwoordigt, maar hoe het netwerk er wel uitziet is een verhaal apart. Netwerkanalyses kunnen ons helpen. Welke gesprekken vinden plaats, met welke frames, in welk netwerk?”

Wat zijn de grootse professionele uitdagingen?
Hoe kunnen we als organisaties beter omgaan met diversiteit en inclusie. Er wordt wat snel beweerd dat divers samengestelde organisaties beter presteren. Daar valt nog best op af te dingen. Maar met de steeds diverser wordende samenleving hebben organisaties de morele plicht dat iedere collega zich thuis kan voelen in de organisatie. Door onbewust gedrag sluiten we soms mensen uit binnen organisaties. Dat is een slechte zaak. De ultieme vraag is: Wat leidt echt tot gedragsverandering? Bewust nadenken over een visie op verandering en daar de communicatiestrategie in verweven blijft de uitdaging.

En dan nog even dit
Patiënten hebben baat bij onderling contact via social media
Chronisch zieken hebben baat bij online medisch advies van andere patiënten via bijvoorbeeld een Facebook-groep. Onderling contact tussen patiënten via social media heeft namelijk vaak een positief effect op de relatie tussen patiënt en zorgverlener. Vooral wanneer de online interactie van chronisch zieken gericht is op het uitwisselen van emotionele steun kan dat de band van patiënten met hun dokter versterken. Verrassend genoeg blijkt vooral het geven – en niet het ontvangen – van emotionele steun aan lotgenoten de relatie met de eigen zorgverlener positief te beïnvloeden. Dat concludeert Edin Smailhodzic in zijn proefschrift ‘Transformative effects of social media: How patients’ use of social media affects roles and relationships in healthcare’. Hij is op donderdag 18 oktober 2018 gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Merken moeten hun klanten voortaan beschouwen als abonnees

Het concept van de conventionele customer journey, waar consumenten een lineair pad volgen van awareness naar aankoop, is inmiddels achterhaald. We leven in een on-demand wereld waar consumenten oneindig veel keuzemogelijkheden hebben. Zij bepalen daarom zelf hun route naar een aankoop. Dit betekent dat marketeers, als zij de klant echt willen bereiken, ervoor moeten zorgen dat ze de best mogelijke klantervaring bieden over alle kanalen. De traditionele marketingbenadering werkt bij zoveel keuzemogelijkheden niet meer. Als het bijvoorbeeld om targeting gaat, is de veelgebruikte aanpak van schieten met hagel en hopen op succes simpelweg te duur en inefficiënt geworden. Toch geldt voor de meeste bedrijven nog altijd dat het personaliseren van marketinguitingen op dit niveau is blijven hangen.

Doodzonde, maar het is wel goed zo
De Vereniging voor Online Journalisten Nederland heft zichzelf op. De vereniging kan geen nieuwe bestuursleden vinden. Dat valt te lezen in een mail die secretaris en vicevoorzitter Kemal Rijken naar de leden heeft gestuurd. Op 5 november wordt de laatste Algemene Ledenvergadering georganiseerd, waarna de vereniging ophoudt met bestaan. “Afgelopen mei liep de termijn van een aantal bestuursleden af, waardoor we als bestuur al na de zomer van 2017 zoek zijn gegaan naar leden die met enthousiasme en tijd in het bestuur zouden willen zitten. Helaas heeft, ook na herhaalde oproepen en rondvragen, zich niemand hiervoor aangemeld. Ook waren er geen externen te vinden door het VOJN-bestuur.”

Spelfouten geaccepteerd
Verrassing geschreven met één ’r’, gestrest met dubbel ’s’ en cappuccino met één ’p’. Twitterend, Instagrammend en Facebookend Nederland maakt steeds meer spelfouten op sociale media, zo blijkt uit onderzoek van OBI4wan, een bedrijf dat daar nu al voor het zesde jaar onderzoek naar doet. Rutger Kiezebrink van Genootschap Onze Taal ziet de trend ook. “Er zijn een heleboel mensen die de spelling niet veel uitmaakt. Op sociale media worden berichten snel de wereld in geslingerd. Zonder dat mensen het nog nakijken.” Op de werkvloer is dat anders, zegt Kiezebrink. Hij vertelt dat spelfouten daar niet worden gewaardeerd. “Sollicitatiebrieven met spelfouten worden aan de kant geschoven en collega’s zijn niet te spreken over e-mails met spelfouten.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Journalisten zijn volgens vicevoorzitter Kemal Rijken van de Vereniging voor Online Journalisten Nederland, simpelweg te druk met hun professionele passie om zich actief in te zetten voor een vereniging: “Ze zijn bezig met een belangrijke missie: waarheidsvinding. Daar zijn ze dag en nacht mee bezig, dat gaat altijd voor. Het is logisch dat activiteiten voor een vereniging er dan bij inschieten.”

Uitspraak
“Belang van branding is fors toegenomen terwijl belang van activatie (het in werking stellen van software) sterk terugliep”.

Les Binet en Peter Field presenteren deze maand hun derde publicatie over marketingeffectiviteit. Hun boodschap is alarmerend. Door digitalisering zijn marketeers steeds meer gaan besteden aan activatie en minder aan merkbouw. Het belang van branding nam echter toe, waardoor de effectiviteit van campagnes afneemt en de groei van merken in gevaar komt. Merken moeten daarom meer balans aanbrengen in hun activiteiten en budgetten: dit betekent meer branding en minder activatie.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s