Bonen in de pot

5 november 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Elfwegentocht wint de Galjaardprijs 2018
Het project ‘Elfwegentocht’ van Stichting FossylFrij Fryslân heeft de Galjaardprijs 2018 gewonnen, het beste communicatieproject in het publieke domein. Volgens de vakjury is dit project op een bijzondere manier erin geslaagd om in korte tijd velen te mobiliseren die zich twee weken fossielvrij hebben verplaatst. En er is een beweging tot stand gekomen die ook vandaag nog steeds doorgaat. Juryvoorzitter Guido Rijnja: “Velen voelen zich eigenaar van het doel om andere energiebronnen aan te spreken. Waar Den Haag nog worstelt met hoe klimaatvraagstukken in praktijk te brengen, is Friesland al aan de slag gegaan.”

Het project ‘Mag ik bij jou wonen?’ van Oosterbreedte, in opdracht van jeugdzorgorganisatie Jarabee, won de publieksprijs. ‘Mag ik bij jou wonen?’ kreeg 44% van de stemmen. De overige finalisten voor de Galjaardprijs 2018 waren: ‘Doe- en beleefdag’ van het Maastricht Universitair Medisch Centrum, ‘Het gesprek met en het verhaal van de stad’ van de gemeente Rotterdam en ‘Ik teken voor 80!’ van 1Twente, TC Tubantia en de gemeente Enschede. De vakjury van de Galjaardprijs koos de vijf finalisten uit de 24 nominaties van de Galjaardcommissie en regiojury’s. Lees hier het juryrapport. De Galjaardprijs en de publieksprijs zijn uitgereikt tijdens de Galjaarddag 2018: hét nationale praktijkcongres voor publieke communicatie.

Verder in deze editie
• Vertrouwen in de media daalt; in de journalistiek niet
• De tijd nemen voor communicatie rond loyaltyprogramma’s
• Marketing doe je zo
• Mr. Pink & Mr. Orange
• Verbeterpunten marketingdisciplines

Wat mij is opgevallen
Vertrouwen in de media daalt; in de journalistiek niet
NRC stelt in de rubriek NRC Checkt de vraag klopt het dat ‘In het hele Westen het vertrouwen in de journalistiek op een historisch dieptepunt ligt’? Het geruststellende antwoord: nee. Sociale media trekken het gemiddelde naar beneden. Daartegenover staat een toegenomen vertrouwen in traditionele media. De zin stond in een promotietekst voor het theatercollege Het zijn net mensen 2.0 van schrijver en journalist Joris Luyendijk. Die heeft de tekst inmiddels van zijn site laten halen.

Vertrouwen in de media daalt; in de journalistiek niet
Historisch laag is het wantrouwen echter niet. In de geraadpleegde onderzoeken stijgt of stabiliseert het vertrouwen in de pers dit jaar ten opzichte van vorig jaar. De studies, uitgevoerd onder tienduizenden respondenten, geven een gedeelde oorzaak voor het toegenomen wantrouwen: sociale media trekken het gemiddelde naar beneden. Daartegenover staat een toegenomen vertrouwen in traditionele media.

Vorig jaar zocht Villamedia naar cijfers over het vertrouwen in de Nederlandse media en concludeerde dat daar weinig betrouwbaars over te melden is. Het onderzoek is daarvoor te grofmazig. Er wordt bijvoorbeeld geen onderscheid gemaakt tussen media (wat als het vertrouwen in De Telegraaf stijgt en in NOS Nieuws daalt). Al helemaal onduidelijk is of het erg is dat vertrouwen stijgt of daalt. Bij kritisch en goed geïnformeerd publiek is vertrouwen misschien niet het belangrijkste aspect.

“Schaatsen ideaal middel om naamsbekendheid Daikin te vergroten”
Met Daikin, wereldwijd fabrikant van warmtepompen en klimaatsystemen, presenteerde de KNSB onlangs een nieuwe partner van Schaatsend Nederland. Aan de vooravond van het schaatsseizoen interviewt Ad Maatjens de directeur van Daikin Nederland, Edwin Hoogerwerf, over de activaties, doelstellingen en achtergronden van de samenwerking met de schaatsbond. Daikin heeft internationaal ruime ervaring in sponsoring, maar dit is de eerste keer in schaatsen. Hoogerwerf: “We zijn in België partner van Club Brugge en in Oostenrijk en Frankrijk sponsor in het ijshockey. Dat zijn lokale initiatieven van de landenorganisaties. In Nederland zijn we actief geweest in zeilen. En we hebben via Daikin Europa een paar jaar de Lampre-Daikin wielerploeg ondersteund. Daikin laat het veelal aan de landenorganisaties over wat het beste past in het betreffende land.”

De tijd nemen voor communicatie rond loyaltyprogramma’s
Een loyaltyprogramma opzetten, kan heel goed werken voor de klantenbinding. Maar vaak zijn dit langlopende acties, van soms meer dan tien jaar. Het ligt voor de hand dat er na al die tijd een keer een verandering in de voorwaarden wordt aangebracht. En dan is het zaak zeer tijdig te beginnen met aankondigen! Loyaltyprogramma’s werken in de regel goed om de klant te verleiden regelmatig langs te komen. Kortlopende programma’s zijn overzichtelijk, met een duidelijke kop en staart. Maar bij langlopende programma’s, die op het moment van aanvang in feite een open einde hebben, is goede en vooral tijdige communicatie van doorslaggevend belang.

Groepscultuur en corporate identiteit
Sommige bedrijven zijn daar sterk in, in het creëren van een groep, van een cultuur waarin mensen iets zijn wat het bedrijf het beste uitkomt. Het is het aanspannen van een oeroude marketingspier, die van de teambuilding. Met een huisstijl die wordt vertaald naar een corporate identity, naar de allesomvattende bedrijfsstijl – de corporate identiteit waarin het individu ondergeschikt is aan de plannen van het grotere geheel. Ik dacht eerlijk gezegd dat die gedachte juist van vroeger was. Maar zoals met alle oude wijn, is er ook voor dit beproefde thema wel een nieuwe zak te vinden.

“Marketing doe je zo!” voor ondernemers met veel ambitie en weinig tijd
Incademy lanceert de marketingleergang “Marketing doe je zo” tijdens het eerste Offline Webinar voor Marketing op 20 november 2018 in Amersfoort. Tijdens dit event ervaren ondernemers hoe eenvoudig persoonlijke marketing voor hen kan werken en maken ze kennis met de trainers en andere ondernemers. Incademy heeft voor ondernemers en kleinere organisaties de leergang Marketing doe je zo! ontwikkeld. Een op maat gemaakte praktische leergang waarin ambitieuze ondernemers zelf aan de slag gaan met de marketing van hun bedrijf. Ieder onderwerp wordt door specialisten op dat specifieke onderwerp gegeven. Allemaal ondernemers die ook zelf deze stappen hebben doorleefd en de valkuilen kennen.

Transfers
Inge Jonker
is de nieuwe accountmanager Marketing & Communicatie bij OPEN. Inge deed ervaring op bij Digital Society, Crew & Staff en Artist Capitol. Ze studeerde aan de Hanzehogeschool Groningen Communicatie (Communicatie en Innovatie, en Communication in Business).

Agenda
De Noordelijke Promotiedagen
zijn op dinsdag 6 en woensdag 7 november in MartiniPlaza in Groningen.

iWink
organiseert op donderdag 8 november voor marketing- en communicatieprofessionals (gratis) het seminar “Digitale corporate communicatie”. Tijdens een inspirerende middag zal onder andere topspreker Jan van Setten een presentatie geven en wisselen aansluitend de deelnemers hun kennis, ervaringen en contacten met collega MarCom-professionals uit. Via http://www.maarhoedan.nu kun je je inschrijven voor het seminar.

Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Avond over de toekomst van de regionale journalistiek
De journalistiek is volop in beweging met waarschuwingen voor fake news, dalende krantenoplages, maar ook met de komst van prikkelende nieuwe (online) kanalen en initiatieven. Ook regionale en lokale journalisten krijgen met deze dynamiek te maken. Is de rol en relevantie van lokale media veranderd? Zijn er bijvoorbeeld nog voldoende journalisten om de lokale politiek kritisch te volgen? En wat zijn de opvallende trends en nieuwkomers in de steden en regio’s? Interessante vragen om, met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur, bij stil te staan. Het Groninger Forum nodigt je uit om op vrijdag 16 november mee te praten over dit thema samen met kenners en met vertegenwoordigers van de Groningse media. Te gast zijn onder anderen Thomas Bruning (NVJ), Marcel Broersma (hoogleraar Journalistiek) en Willem Groeneveld (Sikkom). Een en ander wordt in goede banen geleid door Eelco Bosch van Rosenthal. Toekomst van de regionale journalistiek vrijdag 16 november 20.00–21.30 uur, kaarten online te koop, Groninger Forum, Hereplein 73 in Groningen.

SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. “De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Vacatures
Het Martini Ziekenhuis Groningen
zoekt een communicatieadviseur, die met name ervaring heeft met online (marketing)communicatie. Vanuit jouw expertise lever je een bijdrage aan de strategische programma’s E-health en Betrokken Professionals. Daarvoor werk je nauw samen met de senior communicatieadviseurs die deze programma’s ondersteunen. Op basis van de communicatiestrategie stel je voor verschillende deelprojecten communicatieplannen op en voert deze uit. Naast je werkzaamheden voor de programma’s word je accountadviseur voor één van de interne klanten. Sluitingsdatum is 11 november.

Groninger Forum
heeft een vacature voor een allround communicatieadviseur. Heb jij zin om een bijdrage te leveren aan het nieuwe Groninger Forum? Je tanden te zetten in nieuwe vraagstukken en creatieve campagnes? Vind je het ook een uitdaging mee te werken aan de uitvoering? En wil je je steentje bijdragen aan de opening in 2019? Ze organiseren vele events en festivals aan de hand van diverse programmalijnen. Daarnaast ben je volop bezig met de communicatie- en marketingstrategie en kun je die ontwikkelen, uitvoeren, verbeteren en (cijfermatig) evalueren. Stuur je motivatiebrief met CV voor donderdag 7 november.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Mr. Pink & Mr. Orange
Noordoost-Nederland is een bureau rijker: Mr. Pink & Mr. Orange. Het nieuwe bureau is een cross-over bureau dat de kloof tussen de online marketingbureaus en de traditionele reclamebureaus overbrugt. Het is gebaseerd op het principe van one-stop-shopping en biedt alle vormen van marketingcommunicatie. Van positionering tot logo’s en huisstijlen, van online strategie tot content-creatie voor social mediacampagnes. En alles wat ertussen zit aan ontwerp, opmaak, tekst , filmpjes en (social) mediaplanning. Met creativiteit als leidraad. Mr. Pink & Mr. Orange is gevestigd in Emmen.
Mr. Pink & Mr. Orange is opgericht door onlinebureau Pink Marketing en Open communicatiebureau, allebei uit Groningen, en door ondernemer Henk Eising, voormalig commercieel directeur van FC Emmen. Zodat ook de regionale binding gewaarborgd wordt. Het nieuwe bureau werkt volgens het principe van take-away advertising: vaste prijzen voor vaste onderdelen.

Consistente engagement
“Consistente engagement met klanten is de nieuwste grote uitdaging voor marketeers”, zegt Giles Peddy, senior vice president EMEA bij LEWIS. “Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven hun marketingactiviteiten beter moeten integreren en de resultaten moeten meten als een collectief en niet als een verzameling van losse acties. Er is een nieuwe trend opkomend in marketing, genaamd quantified engagement, wat betekent dat je kijkt naar de marketingmix als één geheel.”

Verbeterpunten marketingdisciplines
“Met de marketing engagement tracker willen we marketeers inzicht geven in het volledige spectrum van marketing engagement en laten we ook zien waar de verbeterpunten zitten van specifieke marketingdisciplines”, stelt Giles Peddy. “Wij willen hiermee handvaten aanreiken om hun merk beter te laten opvallen en klanten te bereiken op elk moment in de customer journey.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Personal branding begint altijd met de essentie van iemand
Profvoetballer Gregory van der Wiel richtte onlangs samen met merkstrateeg Funs Jacobs en creative director Ricardo Mingacho Bare Knuckle op, een ‘creative shop’ voor personal brands. Doel is de visuele merkidentiteit van personal brands zoals sporters, artiesten en ondernemers te ontwikkelen. Funs Jacobs: “De kunst van personal branding is eruit halen waar de persoon echt voor staat, van houdt en in gelooft. Personal brands, met atleten als voorbeeld, zijn bedrijven an sich geworden, maar wij missen een zelfde benadering vanuit de creatieve kant. Veel atleten missen een visuele identiteit, iets herkenbaars, iets dat verder gaat dan enkel een logo.”

Uitspraak
“Communicatieadviseurs zijn er niet om beleid begrijpelijk te maken, maar om te helpen begrijpelijk beleid te maken” (@ronvanderjagt).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s