Bonen in de pot

12 november 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Nederlandse PR-campagnes genomineerd voor prestigieuze European Excellence Awards
De nominaties van de prestigieuze European Excellence Award 2018 zijn bekend gemaakt, met een goede score aan Nederlandse nominaties. In totaal zijn er 19 pr-cases van eigen bodem genomineerd waaronder de NAM met NAM70Challenge. De awards worden op 6 december uitgereikt in Dublin, Ierland.

De European Excellence Awards eren uitstekende prestaties op het gebied van PR en communicatie sinds 2007. Met diepgaande categorieën die alles omvatten, van interne communicatie tot public relations, geven de Awards een uitgebreid overzicht van de meest uitzonderlijke voorbeelden van communicatie in Europa. Tijdens een online stemsessie en een tweedaagse juryvergadering beslist de jury welke inzendingen op de shortlist staan en wie de ontvangers zijn van de European Excellence Awards.

Verder in deze editie
• Stand van zaken interne communicatie in Europese bedrijven
• Bullshit Bingo
• Marketeers zijn er dol op om iets zo mooi mogelijk te verpakken
• Nationale waakhond voor overheidscommunicatie

Wat mij is opgevallen
Stand van zaken interne communicatie in Europese bedrijven
Het eerste grootschalige Europese onderzoek naar interne communicatie laat zien dat interne communicatie met name ingezet wordt om de identiteit en cultuur van de organisatie te promoten onder medewerkers. IC-professionals hebben daarbij voornamelijk uitvoerende taken. Het onderzoek dat de Italiaanse Communicatie Associatie ASCAI in samenwerking met de Europese Associatie van Interne Communicatie heeft uitgevoerd op het gebied van interne communicatie is het grootste onderzoek ooit. Er zijn bijna 500 bedrijven vanuit 12 Europese landen die hebben meegedaan aan het onderzoek. De respondenten zijn met name afkomstig uit Zuid- en Oost-Europese landen.

Bullshit Bingo: speel jij mee?
Wie het vakgebied van marketing en communicatie een beetje volgt, ziet regelmatig de meest creatieve (Engelse) samenvoegingen van jargonwoorden langskomen. Slaan we niet een beetje door? Onderstaande tekst kun je bestempelen als een vorm van contentmarketing, waarmee ik mijn personal brand neerzet en thought leadership claim, en waarbij ik meteen als employee advocate optreedt voor mijn organisatie. Voor elke mogelijke vorm van marketing en communicatie wordt een passende naam bedacht. Ik moet bekennen: ze klinken vaak best lekker. Als jonge marketeer in het vakgebied valt het Jacco Faaij op dat we de neiging hebben om voor elke functie, middel, techniek – hoe specifiek deze ook is – een nieuwe term te verzinnen. Dit komt vaak overwaaien uit het buitenland, maar wordt in Nederland massaal geadopteerd.

We zijn er dol op om iets zo mooi mogelijk te verpakken
Doe je aan storytelling? Dan vertel je dus verhalen. De term storytelling klinkt wat mysterieus, maar misschien is het goed om je af en toe af te vragen wat je niet-marketing collega beter begrijpt? De marketingtermen vliegen je om de oren. Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in het vakgebied ga ik naar evenementen, lees ik boeken en volg ik diverse blogs, podcasts, bedrijven en interessante mensen… ehh: influencers. Vooral bij een marketingevenement kun je je woordenboek flink aanvullen. Of je nu aan de slag wil met Account Based Marketing, Marketing Automation, SEO, Neuromarketing, Influencer Marketing, Demand Generation, Social Selling, Employee empowerment, Conversion Optimalisation, Customer Centric Design of een nieuwe Omnichannel Digital Strategy.

Jacques Wallage wil een nationale waakhond voor overheidscommunicatie
De man die de basis legde voor de wijze waarop de Nederlandse overheid communiceert, ziet een weeffout. Jacques Wallage vindt dat er een nationale waakhond overheidscommunicatie moet komen. Hij ziet dat de rol van de ambtelijk communicatieadviseur ‘makkelijk partijdig, gekleurd, en daarmee uiteindelijk onbetrouwbaar voor de buitenwacht’ wordt ingevuld. Wallage leidde in 2001 de staatscommissie die de basis schetste voor de communicatie bij de Nederlandse overheid. In het rapport ‘In dienst van de Democratie’ stond dat communicatie een plek ‘in het hart van het beleid’ moest krijgen en de overheid ‘actief’ moest communiceren.

De tijd van futloze corporate boodschappen is voorbij
Er was afgelopen tijd veel publieke verontwaardiging rond de voorgenomen loonsverhoging van ING-topman Ralph Hamers, het witwasschandaal van datzelfde ING en de geplande afschaffing van de dividendbelasting. Deze affaires stralen negatief af op het hele bedrijfsleven. Dit sentiment wordt nog eens versterkt omdat de betrokken CEO’s vervolgens wegduiken voor hun publieke verantwoording. Het gevoel van urgentie om te investeren in contact met het publiek is doorgedrongen tot in de boardroom. Dat is positief. Nu is het nog een kwestie van doen. En doe het dan ook meteen góed. Treed uit het defensieve keurslijf van futloze corporate boodschappen en durf kleur te bekennen in maatschappelijke kwesties. Het publiek wil zich vereenzelvigen met merken en verwacht daarom duidelijke posities.

‘Storende’ marketing
Evenement marketeers stellen zich nog steeds te weinig de vraag hoe zij voor consumenten waarde kunnen toevoegen in plaats van een platte reclameboodschap onder je neus te schuiven. Dat stelde Huib van Bockel – jarenlang marketingdirecteur van RedBull Europa – op het relatie-evenement Print & Inspire van Drukwerkdeal. Enkele honderden aanwezigen – de creatieve opdrachtgevers onder de klanten van Drukwerkdeal – luisterden 6 november in De Fabrique in Utrecht naar zijn verhaal, dat niet uitblonk door diepgang maar toch boeide. Vanzelfsprekend: geen bedrijf ter wereld heeft de principes van storytelling en contentmarketing beter begrepen dan RedBull; Van Bockel was hierbij jarenlang een drijvende kracht.

Transfers
Erik Kofman
is nu communicatieadviseur bij het Medisch Centrum Leeuwarden. Erik komt van sc Heerenveen waar hij persvoorlichter was en werkte eerder voor de provincie Fryslân en deed ervaring op bij de Leeuwarder Courant. Erik studeerde Communicatie, Journalistiek en Sociale Media aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Manon Dijkstra
wordt communicatieprofessional bij Hitachi Capital Mobility Netherlands in Groningen. Manon komt van Maandag en werkt ook voor het Look Around Promoteam en deed ervaring op als communicatiemedewerkster voor NDC Events. Ze studeerde Communicatie & Media aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Agenda
Het Communicatie Festival
is dit jaar op donderdag 15 november in de Energy Barn, Zernikelaan in Groningen. Sprekers zijn: Gert Koot over ‘Hoe ziet ons vak er over tien jaar uit’, Karel Winkelaar over ‘Grip op reputatie ondanks grillige communicatie’, Nico de Leeuw en Jan Merton over ‘Ethiek van de Communicatie’, Jan Terlouw over ‘De sleutel van de toekomst gaat over vertrouwen!’ (met een Toekomststoel voor Henk Pijlman), workshops van Gert de Graaff, trainer van de Taal van het Beeld (voor alle nieuwsredacties NL), Betteke van Ruler ‘Vergeet alles wat je hebt geleerd’ en Gerald Morssinkhof over de ‘Psychologie van de Communicatie’.

Avond over de toekomst van de regionale journalistiek
De journalistiek is volop in beweging met waarschuwingen voor fake news, dalende krantenoplages, maar ook met de komst van prikkelende nieuwe (online) kanalen en initiatieven. Ook regionale en lokale journalisten krijgen met deze dynamiek te maken. Is de rol en relevantie van lokale media veranderd? Zijn er bijvoorbeeld nog voldoende journalisten om de lokale politiek kritisch te volgen? En wat zijn de opvallende trends en nieuwkomers in de steden en regio’s? Interessante vragen om, met de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur, bij stil te staan. Het Groninger Forum nodigt je uit om op vrijdag 16 november mee te praten over dit thema samen met kenners en met vertegenwoordigers van de Groningse media. Te gast zijn onder anderen Thomas Bruning (NVJ), Marcel Broersma (hoogleraar Journalistiek) en Willem Groeneveld (Sikkom). Een en ander wordt in goede banen geleid door Eelco Bosch van Rosenthal. Toekomst van de regionale journalistiek vrijdag 16 november 20.00–21.30 uur, kaarten online te koop, Groninger Forum, Hereplein 73 in Groningen.

SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. “De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Vacatures
Rijkswaterstaat Noord-Nederland
zoekt een communicatieadviseur. Als allrounder geef jij adequate ondersteuning aan de aan jou toegewezen (deel)projecten. Voor de dossiers in jouw portefeuille breng je de communicatiewensen van opdrachtgevers zoals medewerkers en managers in kaart. Je treedt op als sparringpartner en adviseert op hoofdlijnen over de communicatiestrategie en -aanpak. Je coördineert voor jouw dossiers ook de woordvoering. Inhoudelijk deskundigen en managers ondersteun je in hun woordvoering, je begeleidt persmomenten en stelt woordvoeringslijnen op.

Marketing Drenthe
zoekt een (junior) contentbeheerder (24 uur). Je controleer je de bedrijfsvermeldingen op de sites. Je checkt beschrijvingen en foto’s van de bedrijven en verbetert daar waar nodig; Je bent het eerste aanspreekpunt voor bedrijven voor het gebruik van de database. Je helpt bij vragen en geeft advies over een aantrekkelijke presentatie van het bedrijf op de sites; je zorgt dat de websites up to date zijn, schrijf en redigeer je webteksten en zorg je voor kwaliteit, actualiteit en volledigheid van de sites.

TEN KATE Musselkanaal
zoekt een medewerker Marketing & Communicatie. Je bent verantwoordelijk voor de visualisatie van de visie en strategie van Ten Kate in alle communicatiemiddelen. Je coördineert alle marketing- en communicatieactiviteiten en ziet toe op een eenduidige beeldvorming. Je schrijft teksten voor brochures, websites, presentaties en social media en beheert onze online kanalen. Je geeft presentaties en verzorgt pitches.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

Ze
is adviseur online communicatie en social media strategie. Na een wereldreis is ze terug in Nederland en beschikbaar voor werk. Ze heeft bijna twintig jaar ervaring op het gebied van internet. Ook heeft ze uitgebreide kennis van het social medialandschap. Werkervaring heeft ze opgedaan bij onder andere War Child, Alzheimer Nederland, VU Amsterdam, RUG, ASR Verzekeringen en het Groninger Museum. Eerder was Amsterdam haar thuisbasis: nu woont ze in de stad Groningen. Ben je op zoek naar iemand die je kan helpen bij het opzetten van je digitale communicatie? Wil je meer bereik op social media of een online strategie uitwerken? Dan ben je bij haar op het juiste adres. Meer weten? Mail jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Wil je als MKB’er samenwerken met de creatieve industrie om vernieuwingen in je bedrijf te realiseren?
Maak dan gebruik van de regeling Creatieve Vouchers Groningen. Je kunt 50% van je investering financieren met de voucher, met een maximum van € 5.000,-. De voucher stimuleert jou als MKB’er samen te werken met creatieve ondernemers om tot verrassende producten of innovaties te komen. Interesse? Neem contact op met Irene van Wijhe (06-22121975 of irenevanwijhe@gmail.com).

Rechter handhaaft ontslag hoofdredacteur Omrop Fryslân
Hoofdredacteur Klaas Geert Bakker van Omrop Fryslân heeft een kort geding rond zijn ontslag verloren. Zijn dienstverband eindigt daarmee op 1 januari aanstaande, meldt de Leeuwarder Courant. De rechter besliste ook dat Bakker in de resterende weken niet bij de omroep moet terugkeren.

Catawiki kiest voor Wolfstreet
Creative agency Wolfstreet uit Amsterdam heeft voor online veilinghuis Catawiki een online en offline campagne genaamd ‘What makes you, you’ gemaakt. Het reclamebureau uit Amsterdam gaat tevens aan de slag met een nieuwe richting voor het merk. Jort Wildschut, creative director bij Wolfstreet, laat weten: “Wij geloven dat een bureau in de huidige tijd veel effectiever en flexibeler kan zijn als strategie en creatie onder één dak samenwerken met productie. En dat sluit naadloos aan op de wensen van Catawiki. Wij werken daarom graag samen met scale-ups omdat zij, net als wij, de traditionele manier van reclame maken en durven uit te dagen.”

Transparantie is cruciaal bij goede pr
De agrarische sector staat bol van de promotiecampagnes. ‘Ontdek de Geit’ is de meest recente. Maar hoe effectief zijn dit soort campagnes eigenlijk? Wat maakt een pr-campagne succesvol? Gedurende het voorjaar van 2017 telde de campagne Kip in Nederland 6,5 miljoen unieke vertoningen. In het najaar lag dat aantal op 5,5 miljoen. In totaal waren er dus 12 miljoen mensen die de campagne van de vereniging Nepluvi online voorbij zagen komen. De initiatiefnemer spreekt van een succes. “We kregen zelfs een berichtje van LinkedIn dat we zwaar boven de benchmark scoorden. Ons doel is om consumenten van transparante informatie te voorzien. Wij willen vooral de productherkomst begrijpelijk uitleggen”, zegt beleidsmedewerker Robin de Bruine.

La Compagnie
gaat werken voor Regio Marketing Noord-Oost Friesland. Recentelijk werd het nieuwe thema omarmd waarmee deze regio bezoekers gaat attenderen op dit bijzondere gebied dat liefst 5 verschillende streken omvat: Nationaal Landschap Noardlike Fryske Wâlden, Stad Dokkum, Nationaal Park Alde Feanen, Nationaal Park Lauwersmeer en Unesco Werelderfgoed Waddenzee. Binnenkort starten de eerste filmopnames.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Overdrijven we of niet?
Laat ik voorop stellen dat ik mezelf er ook regelmatig op betrap dat ik veel bullshitwoorden achter elkaar gebruik. Collega’s proberen wel continu bewust te blijven van onnodige bullshitwoorden. De take-away (ok, nog eentje dan…) van dit verhaal: met alleen ‘interessantdoenerige’ woorden bereik je geen resultaat. Sterker nog, een eerlijk verhaal is veel pakkender dan een mooi verpakt verhaal vol bullshitwoorden. Dus vraag jij jezelf wel eens af: draaf ik ook weleens door met marketing- en communicatiejargon?

Uitspraak
“Het grootste probleem voor mensen is niet het accepteren van nieuwe ideeën, maar het vergeten van de oude” (John Maynard Keynes, econoom).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s