Bonen in de pot

19 november 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en help daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Laatste Nieuws
Trends in communicatie
Trends komen en gaan, maar het is zaak om juist die ontwikkelingen eruit te pikken die het vak en de maatschappij blijven beïnvloeden. Daarom stelde Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, samen met haar leden vier trends samen: ‘creating shared value’, ‘always spot on’, ‘van netwerk naar bubble’ en ‘verbeelden en beleven’. Waar staan we nu en hoe zijn organisaties hiermee bezig? Carola van Kester is voorzitter van Adviesraad Programmering en Trends van Logeion. In die rol is ze nauw betrokken geweest bij het signaleren en vaststellen van de trends. Dat doet ze niet elk jaar, maar eens per twee jaar.

Verder in deze editie
• Weg met de spindoctors!
• Zonder strategie gaat content verloren
• #Fietsheld op herhaling
• Nima stopt met losse examens
• Marketeers omarmen purpose marketing

Wat mij is opgevallen
Trends in communicatie
Zo ook eind 2017, toen bovenstaande trends werden samengesteld. Op die manier kijkt ze verder dan ‘de waan van de dag’. Deze trends zijn niet alomvattend, benadrukt ze. “We moeten als Logeion keuzes maken en een focus behouden. Ze zijn ook zeker bedoeld om per discipline de diepte in te gaan – niet zozeer om iets te zeggen over de positie van het vak, maar om inspiratie op te doen. We kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen en hoe organisaties daarin meegaan. Het is dan van belang om breed te starten en daarna de diepte in te gaan.”

Weg met de spindoctors!
Spindoctors zijn een ramp voor de politieke verslaggeving. Woordvoerders van politieke partijen en departementen zijn doorgeschoten in het ‘managen’ van nieuws. Zo wakkeren ze volgens politicoloog Philip van Praag het wantrouwen aan bij journalisten en verzwakken ze het vertrouwen van de burger in de politiek. De kabinetsformatie van 2017 zal bij journalistiek Den Haag weinig positieve herinneringen oproepen. Maandenlang kwam er geen nieuws naar buiten en de onderhandelende politici lieten zich veelal in identieke nietszeggende woorden uit over de voortgang van de formatie. Als een journalist op eigen kracht toch belangrijk nieuws had achterhaald, werd de juistheid van de informatie door woordvoerders glashard ontkend.

Weg met de spindoctors!
Journalisten moesten dagelijks bij voorlichters van de formerende partijen langs om te horen dat er geen nieuws was, een ervaring die op weinig waardering kon rekenen. Frank Hendrickx en Ariejan Korteweg formuleerden in de Volkskrant treffend het journalistieke ongenoegen: “Geregeld staan journalisten voor de deur in een rij te wachten, zacht mopperend over deze vernedering.” Het nieuwsmanagement aan de kant van de politiek partijen bleek tijdens de formatie tot grote hoogte gestegen te zijn: het resultaat van de gestage professionalisering bij politieke partijen. Het groeiend belang van talkshows, digitale media en de overtuiging van politici dat hun optreden in de media hen kan maken of breken hebben de partijen tot deze stap gebracht. Woordvoerders zijn er al tientallen jaren, maar het systematisch opzetten van een uitgekiende mediastrategie is een meer recent verschijnsel.

Zonder strategie gaat content verloren
Dagelijks wordt meer content geproduceerd dan mensen tot zich kunnen nemen. Toch heeft de meerderheid van bedrijven geen strategie. De kans dat hun content door de juiste ogen gezien wordt, is daardoor klein. Onderbuikgevoelens blijken niet zo betrouwbaar. Wat is een (content) strategie? “Er bestaat geen vaststaand recept voor een goede contentstrategie”, zegt Carolien Vader. “En dat is eigenlijk best lastig.” Vader is eigenaar van de Bladendokter, een adviesbureau voor mediabedrijven, en mede-eigenaar van contentstrategiebureau The Big Story. “Het is dus niet meteen duidelijk wat je nodig hebt om het gewenste resultaat te behalen. Je moet het plan elke keer opnieuw uittekenen.”

Een contentstrategie staat niet op zich
Contentmakers zijn doeners en houd die gasten maar eens tegen. Bij iedere vraag wordt eigenlijk meteen in middelen gedacht. Dat is een valkuil. Eric Verweij, contentstrateeg van de Rabobank, heeft dat ook gemerkt. “Dan hebben we een strategisch overleg en beginnen collega’s bijvoorbeeld al enthousiast te brainstormen over wat ze voor een bepaald thema op Facebook kunnen doen. ‘Ho, stop!’, roep ik dan. ‘Wat willen we vertellen en aan wie? En laten we eerst kijken waar die doelgroep zit’.
Het is verder belangrijk te beseffen dat je bij een contentstrategie ook te maken hebt met de content marketingstrategie en de overkoepelende merkstrategie. Deze drie strategieën moeten naadloos op elkaar aansluiten en elkaar versterken.” Eric Verweij: “Het is belangrijk te beseffen dat je bij een contentstrategie ook te maken hebt met de content marketingstrategie en de overkoepelende merkstrategie.”

Content moet bijdragen aan de missie
“Voordat je aan de slag gaat met een contentstrategie, moet dus eerst het merk goed zijn gedefinieerd en de zakelijke doelstellingen zijn bepaald”, vindt Eric Verweij van de RABO Bank. “Hoe kun je anders content maken die bijdraagt aan de missie van het bedrijf? Een contentstrategie hoeft geen boekwerk van tientallen pagina’s te zijn, want dan belandt het plan al snel in de la. Zelf heb ik een one-pager gemaakt: een dubbelzijdig A4’tje. Op de voorkant staat een beknopte uitleg van de strategie en op de achterkant een checklist. Over welk thema gaat de content? Komen de waarden van de Rabobank erin terug? Helpt de content om de reputatie van de bank te versterken? Wie is de doelgroep? Sluit de content wel goed aan bij de behoefte van de doelgroep? Dat soort vragen. Aan de reacties van collega’s merk ik dat er veel behoefte is aan zo’n checklist.”

Transfers
Sandra Liem
is communicatieadviseur bij de gemeente Urk geworden. Sandra heeft het bureau SL Advies en werkt voor diverse en verschillende opdrachtgevers als DBO energie, Binnen de Muren, Martin Pottjewijd Creations, CompuTeam Lelystad en CRISP.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Vacatures
sc Heerenveen
zoekt een cross mediale communicatiemedewerker (40 uur p/w). Je bent verantwoordelijk voor het realiseren van positieve exposure en het versterken van het imago van sc Heerenveen bij en via de (eigen) media en cross mediaal werken heeft geen geheimen voor je. Samen met je collega’s van het media-team verzorg je de online communicatie van de club. Je creëert unieke content voor de social media-kanalen en weet deze per doelgroep op de juiste manier over te brengen. Je betrekt supporters bij de club, en voorziet hen van up-to-date informatie. Richting je collega’s heb je een adviserende rol en denk je mee over de uitrol van campagnes en sponsored content op de social kanalen. Je maakt deel uit van de afdeling Communicatie en rapporteert aan de algemeen directeur. Je motivatie en CV ontvangen ze graag voor 23 november.

Fashion for Women in Groningen
zoekt een marketingcommunicatie medewerker voor het ontwikkelen van alle offline en online reclame- en marketingmateriaal. Naast het beheer van de webshops en fotograferen van producten en sfeerbeelden bewerk en beheer je content voor webshops, social media en nieuwsbrieven en schrijf je product gerelateerde teksten.

Merk Fryslân Leeuwarden
zoekt een medewerker Pers en PR (32 uur). Je laat recreatieondernemers zien wat de kracht van free publicity is. Door hun deelname aan de persreis komen zij in de picture; dat is waar we het voor doen. Je gaat op zoek naar social influencers, inspireert ze en zorgt ervoor dat ze steeds weer over Friesland posten. Brainstormen doe je samen met de campagneteams, je bedenkt de leukste acties om via free publicity Friesland op de kaart te zetten. Je schrijft persberichten en speelt in op ad hoc nieuws.

Het Wetterskip Fryslân
zoekt een inspirerende manager Communicatie (36 uur pw). Het veranderende klimaat vraagt extra investeringen in waterbeheer en nieuwe oplossingen. Deze opgaven realiseren ze in samenwerkingen met inwoners, overheden, organisaties en bedrijven. Ze werken aan het vergroten van het waterbewustzijn en ontwikkelen ons naar een opgave- en omgevingsgerichte organisatie. Je hebt een duidelijke visie op het functioneren van het waterschap in een veranderende omgeving. Je bent verantwoordelijk voor de aansturing en het integrale management van het cluster dat bestaat uit een adviesteam en een mediateam. Je kunt tot uiterlijk 29 november solliciteren.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Campagne #Fietsheld op herhaling in Groningen
De komende twee weken krijgt #Fietsheld een vervolg. Met de campagne wil de gemeente Groningen beter fiets parkeren in de binnenstad stimuleren. De aandacht richt zich vooral op de vele Stadjers en studenten die hun fiets wél goed parkeren: zij zijn volgens de gemeente de #fietshelden. De affiches, info-borden op drukke plekken en de inzet van fietsstewards geven in goed Gronings de boodschap: jij bent een #fietsheld, want jij parkeert je fiets goud!
Goed fiets parkeren in de binnenstad komt de toegankelijkheid, de veiligheid en een aantrekkelijk stadsbeeld ten goede. De meeste fietsers parkeren hun fiets op de juiste manier, maar volgens de gemeente zijn er nog te veel fietsers die hun fiets slordig en fout parkeren. Gedragsverandering is, afgezien van extra parkeerplekken, een belangrijk onderdeel van de oplossing om de overlast te verminderen.

Beursorganisator in 2019 nog meer matchmaker
Tijdens de jaarlijkse Event Tech Live beurs, die deze week in Londen werd gehouden, lag de focus op het gebruik en de waarde van data. De organisatoren van beurzen zijn matchmakers, die door registratiedata effectief te gebruiken, bezoekers en exposanten aan elkaar kunnen koppelen. Zo verhoogt de organisatie de attentiewaarde van de drukbezette bezoeker, maar maakt zij ook beursdeelname voor exposanten waardevoller en dus lucratiever. De wens van de bezoeker is de sleutel tot het succes van elke beurs, zo leerde Event Tech Live 2018, met meer dan 2000 bezoekers, 100 exposanten en 50 sessies, één van de toonaangevende Europese eventbeurzen.

Mark Rutte zoekt iemand die z’n tweets bedenkt voor 3100 euro per maand
Heb jij altijd een gevatte tweet paraat? Dan kan premier Mark Rutte je hulp goed gebruiken. De Rijksvoorlichtingsdienst zoekt een online communicatieadviseur om berichten voor Mark Rutte te schrijven op Twitter en andere sociale media. De minister-president wordt met zijn officiële digitale uitingen geholpen door een team van de Rijksvoorlichtingsdienst. Als online communicatieadviseur moet je met creatieve teksten, vlogs, infographics en filmpjes voor Twitter en Facebook kabinetsbeleid vertalen naar behapbare informatie voor de buitenwereld, zo valt in de vacature te lezen. Ook werk je nauw samen met speechschrijvers, woordvoerders en andere adviseurs van de Rijksvoorlichtingsdienst.

Marketeers omarmen purpose marketing
Purpose marketing, agile werken en het outsourcen van marketingactiviteiten staan hoog op de agenda van Nederlandse marketingprofessionals. Purpose marketing is één van belangrijke aandachtspunten van de Nederlandse marketeers. 75% van hen vindt dat zijn bedrijf een positieve bijdrage aan de maatschappij levert. Dit heeft ook invloed op de arbeidsmarkt: 88% is trots op zijn organisatie en draagt dat ook actief uit. Dat blijkt uit De Grote Marketing Enquête 2018, het jaarlijkse onderzoek dat Adformatie in samenwerking met onderzoeksbureau DVJ Insights doet naar de meest urgente marketingonderwerpen. Dit jaar werkten 373 marketingprofessionals mee aan het onderzoek. Meer weten over hoe marketeers tegen de belangrijkste onderwerpen aankijken? Download hier de belangrijkste resultaten van de Grote Marketing Enquête.

Sportevenementen
Bijna twaalf miljoen bezoekers trokken de 548 belangrijkste Nederlandse sportevenementen vorig jaar. De NN Marathon Rotterdam was het best bezochte event. Rabobank was de meest voorkomende sponsor. Dat blijkt uit de Sport Evenementen Monitor 2018 van Respons. De atletieksector (in dit geval vooral hardlopen) is goed voor meer dan een derde van het totaal aantal bezoekers aan sportevenementen in Nederland. In de top tien van best bezochte evenementen keren veel loopevenementen terug. Behalve de NN Marathon Rotterdam zijn dat de Vierdaagse in Nijmegen (2de plaats), TCS Amsterdam Marathon (3de), Dam tot Dam Weekend (6de), NN CPC Loop Den Haag (9de) en Marathon Eindhoven (10de). De overige toptienklanten zijn de BinckBank Tour (4), Sneekweek (5), Amstel Gold Race (7) en het EK Vrouwen (voetbal) op plek 8.

Nima stopt met losse examens
Vanaf 1 januari 2019 is het niet meer mogelijk een los examen aan te vragen zonder vooropleiding bij één van Nima’s erkende opleidingspartners. Daarnaast zijn met ingang van 1 januari 2019 de opleidingen die leiden tot een diploma Nima Basis, A, B of C alleen nog te volgen bij een beperkt aantal geselecteerde opleiders. Aan deze opleidingen wordt voortaan in alle gevallen een Nima Examen verbonden. Om de onafhankelijkheid van de diploma’s te waarborgen neemt Nima als beroepsvereniging en certificeringsinstituut wél de examens af, maar leidt zelf niet op.

Examens
Binnen de vakgebieden marketing, communicatie, sales en onderzoek gelden de Nima-diploma’s in Nederland als maatgevend. De niveaus zijn gekoppeld aan Europese EQF-opleidingsniveaus en toezicht vindt plaats door een onafhankelijke commissie van de Europese koepel van marketingberoepsorganisaties EMC. Opleiding tot een Nima-diploma vindt ook plaats via een aantal scholen in het regulier MBO- en HBO-onderwijs. Voor studenten aan deze scholen gold al dat ze na de opleiding automatisch deelnamen aan een examen of deelexamen.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Negatief imago jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
Werkgevers staan overwegend negatief tegenover jobhoppen. Iets minder dan 70% van hen nodigt sollicitanten die vaak van baan zijn gewisseld niet uit op gesprek. Dit terwijl jobhoppen steeds normaler wordt en werknemers hier positiever in staan; met name jongeren geloven dat dit positief bijdraagt aan hun carrière. De houding van werkgevers ten opzichte van jobhoppen kan een belemmering vormen bij het vinden van nieuw personeel.

Dat blijkt uit onderzoek van vacaturesite Indeed onder ruim 1.000 respondenten en meer dan 200 werkgevers in Nederland. Met name jongeren vinden het steeds normaler om regelmatig van baan te veranderen. Een vijfde van de respondenten in de leeftijd 16 tot 24 jaar is al vaker dan één keer van werkgever veranderd. “Regelmatig van baan veranderen wordt steeds meer de standaard,” zegt Sander Poos, Managing Director bij Indeed Benelux. “Dat betekent dat werkgevers anders moeten kijken naar hun wervingsstrategie en kandidaten niet meer kunnen beoordelen op de lengte van hun voorgaande dienstverbanden.”

Uitspraak
“Het blijkt toch elke keer weer heel complex om gedrag te beïnvloeden met communicatie” (Ronald Voorn).

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s