Bonen in de pot

3 december 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden en helpt daarmee de communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken.

Laatste Nieuws
FD uitgeroepen tot Europese krant van het jaar
Het Financieele Dagblad is uitgeroepen tot Europese krant van het jaar. De jury prijst het vernieuwde ontwerp van het FD en noemt het een voorbeeld voor andere media. De zakenkrant kreeg afgelopen september een make-over. Het FD wilde “de beste krant in het digitale tijdperk” maken. Zo werden er gekleurde tabbladen ingezet om de lezer wegwijs te maken, verwijzen QR-codes door naar online aanvullingen en wordt er duidelijker onderscheid gemaakt tussen nieuws en achtergrond.
Ook de fysieke vorm veranderde: als enige krant in Nederland ging het FD gebruikmaken van het berlinerformaat, iets kleiner dan het gebruikelijke tabloid. Bovendien heeft de krant nietjes en worden de randen schoon gesneden zoals bij een tijdschrift, waardoor de vormgeving netjes tot de rand kan doorlopen.

Verder in deze editie
• Nima zoekt jong talent
• Kan marketing het kapotte vertrouwen terugwinnen?
• Waarom je geen PR moet bedrijven met het jaarverslag
• Het calvinistische imago van Nederland
• Waarom musea aan hun marketing moeten werken

Wat mij is opgevallen
Get a Grip!
Onder die titel had het landelijke Communicatiecongres 2018 plaats. Laten we er niet omheen draaien: eigenlijk willen communicatieprofessionals maar één ding. Controle. Resultaat zien. Mensen in beweging brengen. Stap voor stap aan reputaties bouwen. Issues planmatig uit de wereld helpen. Maar kan dat wel? En zo ja, hoe dan in een onvoorspelbare, eeuwig veranderende buiten -en binnenwereld? Maar ook: wanneer durf je de controle uit handen te geven?
Meer dan 300 deelnemers waren op de dag afgekomen, voor een groot aantal presentaties. Unaniem in hun advies waren ze niet, daarvoor was het aanbod aan informatie te onderscheidend en verschillend. Een conclusie kunnen we wel trekken: Wie grip wil krijgen moet leren loslaten.

Denk aan de Mens in Marketing
Met online marketingtools zijn prima klanten binnen te halen, maar een persoonlijke kennismaking maakt ze loyaler, stelt Jeroen Boeve van Rhino Events. Een steeds groter deel van het marketingbudget gaat tegenwoordig naar online. Dat is goed om prospects te triggeren, maar je moet niet vergeten de klant persoonlijke aandacht te geven. “Hiermee maak je ze loyaal en genereer je extra sales op een persoonlijke directe manier”, stelt Jeroen Boeve, business development manager bij Rhino Events. “Een goede en effectieve afwisseling tussen online en persoonlijk contact, zoals in de vorm van een event, bouwt de beste klantrelaties. Je spreekt op een event ook meerdere klanten tegelijk en daarmee zijn events ook efficiënt.”

Nima zoekt jong talent met maatschappelijke missie
Met ingang van het nieuwe jaar start de eerste editie van de Nima Impact Marketing Challenge. In dit programma ontwikkelen jonge marketingprofessionals nieuwe proposities voor de eigen organisatie om hun maatschappelijke impact te vergroten en hun marktpositie te verbeteren. In de challenge leren de marketingtalenten om baanbrekende initiatieven te ontwikkelen met meerwaarde voor de maatschappij, de doelgroep en het bedrijf waarvoor ze werkzaam zijn. Daarbij is er aandacht voor het creëren van draagvlak en het ontwikkelen en nemen van leiderschap.

Kan marketing het kapotte vertrouwen terugwinnen?
Het vertrouwen in marketing is beschadigd en daar hebben we het als marketeers zelf naar gemaakt, stelt internationaal specialist Maarten Albarda. “We maken ons eigen systeem kapot”. Hoe het tij te keren? Door de rol van marketing binnen bedrijven radicaal te veranderen, betoogt professor Ruud Frambach. Wie dacht dat het Grote Marketing Congres 2018 in Amsterdam dit jaar een gezellig onderonsje zou worden, kwam op zijn zachtst gezegd bedrogen uit. Maarten Albarda – gelauwerd bij Coca-Cola en grote internationale reclamebureaus en tegenwoordig als consultant bij Flock Associates actief voor grote Amerikaanse merken – hield de aanwezige marcom professionals een donkere spiegel voor.

Waarom je geen PR moet bedrijven met het jaarverslag
Nog even en het is weer jaarverslagseizoen. De roep om het jaarverslag vaker in te zetten voor PR-doeleinden klinkt steeds luider. Dat is een slecht idee, aldus Maarten Halsema. Niet alleen feest voor accountants, maar ook voor de communicatiebureaus. Prima communicatietool, zo’n jaarverslag. Piet Hein Coebergh, lector PR & Social Media, vindt althans van wel. Bedrijven kunnen nog veel beter, stelde hij eind oktober in Adformatie. Op Frankwatching klonk een soortgelijk geluid: jaarverslagen zijn boring, de cijfers zijn allang bekend en journalisten laten het links liggen. Een gewoon jaarverslag is niet meer van deze tijd.

Gebrek aan analytische vaardigheden grootste uitdaging big data
Nederlandse communicatieprofessionals moeten zich nadrukkelijker bezighouden met onderzoek en big data, en wat deze betekenen voor hun professie. Dat is de uitkomst van een exploratief onderzoek dat dr. Piet Verhoeven van de Universiteit van Amsterdam (UvA) uitvoerde voor Logeion.
Het onderzoek biedt een interessante inkijk in hoe Nederlandse communicatieprofessionals naar de invloed van big data op hun vak kijken. Piet Verhoeven: “Zij zien het gebrek aan analytische vaardigheden bij communicatieprofessionals als de belangrijkste uitdaging (53,2%) voor de professie; gevolgd door gebrek aan tijd om de analyses van big data te bestuderen en te analyseren (41%) en het gebrek aan datakwaliteit (34,5%).”

Transfers
Ria Kraa nieuwe hoofdredacteur Friesch Dagblad
Het Friesch Dagblad heeft Ria Kraa met ingang van 1 december benoemd tot hoofdredacteur. Ze vervulde die functie al op interim-basis na het onverwachte vertrek van Hildebrand Bijleveld, die na een verschil van inzicht met de directie al na drie maanden opstapte. Het Friesch Dagblad schrijft dat met de keuze voor Kraa een hoofdredacteur uit de eigen gelederen is gekozen. Kraa werkt sinds 1995 bij de krant in diverse functies. De laatste jaren was ze eindredacteur van de krant en de zaterdagbijlage.
“We zijn een krant die stevig wortelt en zich graag door lezers op haar oorsprong en traditie laat aanspreken, en die zichzelf tegelijkertijd steeds heeft weten te vernieuwen. Zo gaan we verder: rustig van toon en inhoud, scherp en fris in keuze en in vorm”, aldus Kraa over haar benoeming.

Sanne Wesselink
is nu marketing- en communicatiemedewerker Yacht Builders Academy bij het ROC Friese Poort. Sanne heeft haar eigen onderneming Sanne Wesselink Photography en was teamleider marketing en communicatie bij De Bios in Drachten, werkte voor de gemeente Heerenveen en voor Matras Factory.

Meriëm Meftah
is nu medewerkster Communicatie bij Lefier. Ze komt van TKP Pensioenen en deed ervaring op bij het Dialysecentrum Groningen en bij Nijestee. Meriëm studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Derk Eimers
wordt per 1 januari adviseur Strategische Communicatie bij het waterschap Hunze & Aa’s. Derk is een allround communicatieprofessional met veel operationele expertises en kwaliteiten. Vanuit zijn ervaring als freelance journalist bedreven in (re)presentatie, interviewen en schriftelijke uitingen werkt(e) hij namens ABCDE (Algemeen Bureau voor Communicatie Derk Eimers) voor o.a. Hoogsensitief.NL, de Koninklijke Landmacht en Stichting Donorkind.

Rogier Brink
is gestart als manager Communicatie a.i. van het CJIB in Leeuwarden. Rogier is zelfstandige en was de afgelopen drie jaar o.a. hoofd Communicatie van het Ommelander Ziekenhuis. Daar begeleidde hij de communicatie rond de sluiting van de ziekenhuizen in Delfzijl en Winschoten en de nieuwbouw en opening van het ziekenhuis in Scheemda.

Akkelien Hovinga
is gestart als senior communicatieadviseur a.i. voor de Directie Klant, Advies & Informatie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in Assen. Akkelien Hovinga Communicatieprojecten werkte onder meer bij Tryater aan de opening van Culturele Hoofdstad Fryslân 2018, bij de gemeenten Ooststellingwerf en Smallingerland, Provincie Fryslân en Hogeschool VHL: Life Sciences & Technology.

Elita Cordova Gaytan
werkt nu als interim communicatieadviseur bij Energie Beheer Nederland. In de afgelopen jaren heeft Elita als interim senior communicatieadviseur, o.a. vanuit haar bureau Cordova Communicatie, voor: Vermilion Energy, Stenden/Windesheim, Veiligheidsregio Groningen, NAM, NHL Hogeschool, GasTerra en de Belastingdienst.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Vacatures
Vonc
het communicatiebureau in Heerenveen zoekt nog steeds een ervaren communicatieadviseur (32 uur p/w). Project-, omgevings- of verandercommunicatie voor provincie, gemeente, waterschap, woningcorporatie of hogeschool. Als ervaren adviseur bij Vonc Communicatie sta jij je mannetje! Wat ze graag willen, is dat je groots en vernieuwend durft te denken als communicatieadviseur. Maar wel met een nuchtere blik en altijd vanuit de inhoud. Jij hebt een neus voor nieuwe kansen en een groot netwerk waar je uit kunt putten. Bovendien krijg je energie van een knap staaltje teamwork. Samen met je collega’s van Vonc stroop jij graag de mouwen op voor verschillende opdrachtgevers in Noord- en Oost-Nederland.

Rijkswaterstaat Noord-Nederland
is er nog niet in geslaagd een communicatieadviseur te vinden. Je begrijpt als geen ander hoe Rijkswaterstaat communicatie kan inzetten. Als allrounder geef jij adequate ondersteuning aan de aan jou toegewezen (deel)projecten. Voor de dossiers in jouw portefeuille breng je de communicatiewensen van opdrachtgevers zoals medewerkers en managers in kaart. Je treedt op als sparringpartner en adviseert op hoofdlijnen over de communicatiestrategie en -aanpak en als professioneel opdrachtgever naar de marktpartijen die de communicatie uitvoeren en de bijbehorende middelen produceren. De corporate communicatiestrategie vormt het kader voor je werkzaamheden. De selectiegesprekken vinden plaats op 10 december.

HZPC,
een innovatieve wereldspeler in aardappelveredeling, pootgoed handel en productconcept ontwikkeling in Joure zoekt een communicatieadviseur. Je zult voornamelijk werken aan de ontwikkeling van het jaarplan voor bedrijfscommunicatie, inclusief messaging, voor de verschillende on- en offline platforms en evenementen, ontwikkeling en implementatie van strategie en aanpak voor de perscommunicatie. Je bent het enige aanspreekpunt (accountmanager) en algehele communicatie-sparringpartner voor bestuur en management.

Caparis
zoekt een ervaren communicatieadviseur, die goed thuis is in online communicatie en marketing. Je bent medeverantwoordelijk voor de herpositionering van Caparis en de ontwikkeling en uitvoering van het positioneringsplan. Je activiteiten beslaan de volle breedte van het communicatievak. Daarnaast onderneem je activiteiten om de producten en diensten van de organisatie in de markt te zetten. Je standplaats is Drachten.

De gemeente Westerveld
is op zoek naar een medewerker Communicatie, 28 uur pw. Je ondersteunt de communicatieadviseurs door de uitvoerende werkzaamheden op te pakken en tot een goede afronding te brengen, die uit hun adviserende rol voortvloeien. Voor jouw rol als voorlichter Duurzaamheid (gemiddeld een dag in de week) werk je vooral samen met de beleidsmedewerker Duurzaamheid. Daarnaast ben je sparringpartner van alle medewerkers, teamleiders en bestuurders van Westerveld op operationeel niveau op de terreinen: afval, sociaal domein, cultuur, sport en duurzaamheid. Reageren kan tot en met 9 december.

Wonen Noordwest Friesland
zoekt een enthousiaste en veelzijdige medewerker Communicatie Leefbaarheid (28-32 uur pw). Je bent het centrale aanspreekpunt voor de medewerkers op dit gebied. Je houdt je bezig met het bedenken, vormgeven en uitvoeren van het communicatiebeleid in de meest brede zin. Je vervult als communicatiemedewerker ook een belangrijke rol bij het beleid en de uitvoering van de organisatie brede huurdersparticipatie, met name waar het de vorm, kwaliteit en de voortgang betreft.

Combinatie Herepoort
zoekt een communicatiemedewerker. Binnen een dynamische projectorganisatie lever jij en je collega’s een belangrijke bijdrage op het gebied van de interne en externe communicatie voor de uitvoering het project Aanpak Ring Zuid. Geen enkele dag is hetzelfde, waarbij onderstaande slechts een opsomming is van enkele taken: doelgroepgericht schrijven en redigeren van teksten, een bijdrage leveren aan BLVC-plannen (Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid, Communicatie) en het beheren van uitingen via social media kanalen.

Stertil in Kootstertille
zoekt een marketing- en communicatiemedewerker. Je levert een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het marketingplan. Je werkt makkelijk samen met de verschillende dochterondernemingen, distributeurs en dealers en voorziet van de juiste marketing ondersteuning die zorgen voor nog betere resultaten. Je schrijft teksten en persberichten, zowel voor online als offline media en je ontwikkelt productbrochures en andere verkoopmaterialen.

Hitachi Capital Mobility Netherlands
zoekt voor de vestiging in Groningen een medewerker Marketing (content en social media). Je bent verantwoordelijk voor de content marketing en content creatie voor de websites, social media en online nieuwsbrieven (voor de b2b als b2c markt). Hierbij schrijf je overtuigende, inhoudelijk sterke content en coördineer je de creatie van video’s en andere communicatiemiddelen. Daarnaast schrijf je ook pakkende teksten voor de offline middelen zoals flyers, brieven en ander drukwerk.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Over het calvinistische imago van Nederland
Nederland heeft in de ogen van veel opiniemakers calvinistische kenmerken. Hieronder worden onder meer deugden verstaan als hard werken, soberheid, ingetogenheid en rechtlijnigheid. Maar is Nederland eigenlijk wel calvinistisch (geweest), of gaat het hier om een achteraf aangebracht etiket? Over deze thematiek schreef historicus Peter van Dam het boek Een calvinistisch land? Religie in Nederland (Amsterdam: Amsterdam University Press, 2018). Peter van Dam is als universitair docent Globalisering, Religie en Transnationale Civil Society verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. Eerder schreef hij het boek Staat van verzuiling (2011), waarin hij het concept verzuiling kritisch onder de loep nam.

Wendbaarheid is meer dan scrum en agile
Wendbaarheid is één van de belangrijkste thema’s van de 21e eeuw. Organisaties moeten zich steeds sneller aanpassen aan veranderende omstandigheden en dat betekent continu verbeteren en vernieuwen. Laat je dat na, dan krijg je het moeilijk. Oud-bestuursvoorzitter van DSM, Peter Elverding, concludeerde jaren geleden al: “Bedrijven die zich niet aanpassen, sterven uit als dinosaurussen.”
Tot zover niets nieuws. Deze boodschap horen we al decennialang en de agile-hype waart al enkele jaren rond. Wendbaarheid staat dan ook hoog op de agenda van bestuurders en managers. Veel organisaties zijn gestart met nieuwe organisatieprincipes en werkmethoden als agile werken, lean processen, zelfsturing of ‘scrummen’ in projecten. Maar dat zijn maar een paar stukjes van de puzzel. Wil je écht wendbaar worden, dan komt er veel meer bij kijken.

Waarom musea aan hun marketing moeten werken
Stel dat je op zondag een dagje uit wilt en denkt ‘kom, laten we naar een museum gaan’, welk museum ga je dan kiezen? Volgens de meest recente definitie van het Centraal Bureau voor de Statistiek uit 2016 zijn er officieel 680 musea in Nederland. Zie maar eens op te vallen tussen al die concurrenten. Omdat musea door bezuinigingen op cultuur nu hun eigen broek moeten ophouden, is er een gevecht ontstaan om de bezoeker. Uit onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy, dat tweejaarlijks het Merkonderzoek Cultuursector doet, blijkt dat het museum behoorlijk populair is als daguitje. Het Anne Frankhuis staat in de ranglijst van het onderzoeksinstituut op 1, gevolgd door het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Het Groninger Museum staat op plaats 19.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Vertrouwen en rol communicatieprofessional
Meer dan 150 aanwezigen bij het Communicatie festival, dat op 15 november bij de Hanzehogeschool in Groningen werd gehouden, hoorden vaak de woorden ‘vertrouwen’ en ‘de rol van de communicatieprofessional’. Zowel tijdens de presentaties op het podium als tijdens de workshops. Vertrouwen is een groot issue op dit moment. Diverse sprekers (toch niet de eerste de besten) haalden de Edelman Trust Barometer aan; het staat er voor de meeste organisaties niet best voor. Sprekers constateerden niet alleen de problemen, maar kwamen ook met oplossingen, vooral door de communicatieprofessional een andere rol toe te bedelen. Aldus Nico de Leeuw en Jan Merton.

Uitspraak
“Alles in het leven is wel een beetje marketing”
Vier jaar geleden ’sprong hij bijna uit elkaar’ om alles wat hij over marketing had geleerd in de praktijk te brengen en waagde Jeroen den Bok de sprong naar een eigen bedrijf. Het in Sassenheim gevestigde Stars and Stories bleek een klassiek succesverhaal: de afgelopen drie jaar verveelvoudigde de omzet tientallen keren, dit jaar wordt het een verdubbeling. En zo liet hij bijna zevenhonderd concurrenten achter zich bij de strijd om de Gazellenprijs van het Financieel Dagblad.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s