Bonen in de pot

10 december 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessional een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Topdutch lanceert nieuwe campagne tijdens voetbalwedstrijd
TopDutch werpt zich op de groene chemie. A good place to be great. Zo luidt de leus bij de eerste inhoudelijke campagne van de club van ondernemers en overheden die bedrijvigheid naar Noord-Nederland wil halen.
De lancering is tijdens de voetbalwedstrijd FC Groningen-FC Emmen, zondag 16 december. Patrick Brouns wil er nog niet alles over verklappen. “Het wordt heel mooi, er zal over gesproken worden.” De Groningse gedeputeerde is namens de drie provincies opdrachtgever van de club die de strategische campagne van TopDutch vorm geeft. “Het moment van deze lancering is treffend. De groene chemie is typisch een provinciegrensoverschrijdend onderwerp, met de chemieclusters in Delfzijl en Emmen, maar ook de grondstoffen in Friesland.”

Verder in deze editie
• Nieuwe mediastrategie Topdutch
• Goede doelen communicatie
• Wek de (bijna) dode allround marketeer weer tot leven
• Yacht verliest aanbesteding
• Loden leeuw

Wat mij is opgevallen
Nieuwe mediastrategie Topdutch
Het idee is dat de wereld ziet dat Noord-Nederland de beste plek is als het gaat om ondernemen in de groene chemie. Groningse gedeputeerde Patrick Brouns: “We hebben het tweede chemiecluster van Nederland; grondstoffen voor groene chemie uit suikerbieten, aardappelen, melk en meer in overvloed; havens; de aanlanding van groene stroom uit Scandinavië en Duitsland; wetenschap. Kortom, dit is waar je moet zijn als je stappen wilt maken in de groene chemie. Bedrijven als Avantium, Bio BTX en nog veel meer bewijzen dat.
Om die wereld op de hoogte te brengen kiest TopDutch voor een nieuwe mediastrategie. “Tot nu toe waren we vooral zenders van nieuws. Dat willen we nu omdraaien. We gaan actief monitoren wat er wereldwijd wordt besproken op het gebied van de groene chemie. En dan gaan we actief meepraten en -discussiëren, onze netwerken inzetten, toonaangevend worden. Zodat het op zeker moment logisch is dat je aan Noord-Nederland denkt als je het over groene chemie hebt.”

Duurzaamheid: pak die geweldige marketingkans
Klimaat en duurzaamheid zijn hot. Wanneer je die onderwerpen op de juiste manier in je marketingstrategie gebruikt, kun je als bedrijf daar voordeel uit halen, zegt marketingdeskundige Karel Jan Alsem. Maar leg het er niet te dik bovenop, adviseert hij. Als je echt wilt profiteren van een groen profiel, zul je je business zélf moeten ombuigen. Zodat de klant het ook echt merkt en ziet. Goed voorbeeld is Tony’s Chocolonely, dat zo ‘eerlijk’ mogelijke chocolade wil verkopen. Jij als ondernemer bent vast ook bezig met letten op energie, de juiste leveranciers, enzovoort. Dat is heel prima.

Goede doelen communicatie
Judith Koop, PR Consultant bij Mediaplain, peilde de mening van het Nederlandse medialandschap over niet-commerciële persbenadering. In Nederland kennen we duizenden goede doelen. Van groot tot klein, maar allen met slechts één doel: zoveel mogelijk donaties binnenhalen om de wereld een stukje beter te maken. De media spelen hierin een belangrijke rol; voor zichtbaarheid, het verspreiden van de boodschap en voor het aantrekken van nieuwe donateurs. Vanzelfsprekend met een zo laag mogelijk marketingbudget, waardoor goede doelen zich al gauw richten tot de inzet van free publicity.

Marketing- en businesstrends van 2019
Dit jaar is er weer meer veranderd – maar ook sneller – in de maatschappij dan voorgaande jaren. Als marketeer, ondernemer of communicatieprofessional moet je steeds vaker en sneller aanpassingen ontwikkelen ten aanzien van de keuzes die zijn gemaakt in de afgelopen periode en beslissingen nemen hoe je de komende periode te werk gaat. Dat vraagt om inzicht in de veranderingen en ontwikkelingen. Je moet een visie ontwikkelen en die visie dusdanig formuleren dat wijzigingen mogelijk zijn. Jouw strategie moet meer een roadmap zijn die dusdanig is ingericht dat je kunt inspelen op veranderingen.

Wek de (bijna) dode allround marketeer weer tot leven
Gezocht: SEO-marketeer, SEA-marketeer, e-mailmarketeer, contentmarketeer, databasemarketeer, kanaalmarketeer en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het gaat goed met de economie, en dus wordt er weer meer geïnvesteerd in marketing. Marketingvacatures schieten als paddenstoelen uit de grond. Specialisatie is het toverwoord en marketeers moeten tegenwoordig vooral ook heel digitaal zijn. Maar niet iedereen in je doelgroep zit op alle social kanalen, kijkt nooit meer traditioneel tv of leest geen krant. En de reis van een klant loopt vaak door meerdere marketingspecialisaties heen. Een pleidooi voor de allround marketeer.

Dit wordt de rol van marketeers
Waar zit de aandacht? En waar bevindt mijn doelgroep zich? De eeuwenoude vragen in marketing zijn vandaag de dag relevanter dan ooit. Tijdens Emerce Performance kwamen verschillende experts aan het woord over de invloed en inzet van nieuwe technologische ontwikkelingen in online marketing. Wees relevant en personaliseer.
Prioriteit bij performance marketeers is om hun klanten beter te begrijpen door inzichten te verkrijgen met behulp van data. Steeds meer bedrijven maken daarbij gebruik van machine learning. Algoritmes nemen enorme hoeveelheden data in zich op en leren daarvan om zo betere voorspellingen te kunnen doen. Smart bidding voorspelt op basis van elke query wat het conversiepercentage zal zijn en past het bod hierop aan.

Verminderd zelfredzamen ten tijde van rampen en crises
Risicocommunicatie van de overheid richt zich op de zelfredzaamheid van burgers tijdens een crisis. Gemeenten en veiligheidsregio’s zijn echter ook wettelijk verplicht te zorgen voor de crisiscommunicatie aan de zogeheten verminderd zelfredzamen. Dat zijn bijvoorbeeld mensen met een lichamelijke en/of geestelijk beperking en kinderen jonger dan 12 jaar. Maar ook mensen met een taalbarrière. Het IFV-onderzoek toont aan dat het bij elkaar opgeteld om ruim 7 miljoen landgenoten gaat die communicatief de boot (dreigen te) missen. Benieuwd wie deze handschoen gaat oppakken.

Transfers
Bjorn Rubingh
is de nieuwe art director bij La Compagnie. Bjorn is eigenaar van Studio BR en studeerde Graphic Design en Illustrations aan Minerva in Groningen.

Esther de Bruine
werd bij La compagnie aangetrokken als office manager.

Sarah Leijendekker
werkt vanaf nu als zelfstandige onder de naam Brulaap Communicatie. Zij adviseert in marketing- en communicatievraagstukken en voert het door in de juiste middelen zoals deelbare content, vindbare websites en slim social mediagebruik. Sarah was online marketing- en communicatiespecialist bij de softwarebedrijven Malengo, Embrace en Umbrella. Daarvoor deed ze ervaring op bij communicatiebureau Vonc (voorheen Camerik Voortman) en de Verenigde Naties in New York.

Mariska Pater
heeft besloten, na ruim twintig jaren voor het Groningen Congres Bureau te hebben gewerkt, tot een wending in haar carrière. Per 1 januari 2019 treedt zij terug als directeur en is haar dienstverband met GCB beëindigd. In 2013 volgde zij Jaap Westerhuijs op als directeur. “Na twintig jaren ben ik toe aan een volgende stap in mijn carrière. Ik ga de komende maanden de tijd nemen om mij hier op te beraden”, aldus Pater. De directievoering wordt tijdelijk waargenomen door Arjan Doornbos.

Hilda de Haan
is nu accountmanager bij sc Heerenveen. Hiervoor was ze account director van Crossmedia Communicatiegroep Heerenveen en werkte eerder voor Herian Merkgedreven Communicatie en voor Bokma Advertising.

Marco Heerschop
is de nieuwe persvoorlichter bij sc Heerenveen. Na het behalen van zijn bachelor Communicatie heeft hij een periode als communicatieadviseur, marketeer en tekstschrijver gewerkt. Daarna deed Marco ervaring op als hoofdredacteur van sc HeerenveenTV dat programma’s voor Fox Sports produceert. In 2016 maakte hij de overstap naar de communicatie- en marketingafdeling van sc Heerenveen.

Janet Kruiswijk
is werkzaam bij Matthijssen- Ten Have Lichtreclame in de functie als commercieel medewerker en marketing assistent.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Vacatures
RABO Bank Emmen
zoekt een adviseur Marketing, Communicatie en Coöperatie. Je adviseert de directie en het management over het beleid en de activiteiten op het gebied van marketing en communicatie. Je houdt de regie over deze activiteiten: samenhang, planning, doelstellingen en budgetten houd je scherp in de gaten. Daarnaast analyseer je marktontwikkelingen en geef je advies over passende acties. In voorkomende gevallen treed je op als woordvoerder van de lokale bank, bijvoorbeeld bij een fusie of ledenvergadering. Solliciteren kan tot en met 14 december.

bv SPORT
zoekt een creatieve en enthousiaste communicatiemedewerker (24 uur p/w). Je hebt een adviserende en uitvoerende rol. Je bent binnen de organisatie actief bezig met de interne- en externe communicatie naar medewerkers, gebruikers van de accommodaties en stakeholders. Je zorgt voor de interne communicatie; nieuwsbrief, interne mailingen, bewaken van toepassingen van de huisstijl en adviseert collega’s en afdelingen initiëren en adviseren over hoe en welke communicatiemiddelen in te zetten ter promotie van de eigen producten, – diensten en activiteiten. solliciteer voor 10 december.

Scapino Assen
zoekt een PR- en communicatiespecialist. Je begrijpt de commerciële doeleinden en weet deze te vertalen naar creatieve campagnes om hiermee free publicity te genereren. Je hebt een centrale rol in het neerzetten van hun merk in de markt. Hierbij is het belangrijk dat er zichtbaarheid wordt gegenereerd onder de belangrijke doelgroepen. Dit ga je doen met een mix van PR, free publicity en (interne en externe) communicatie.

Royal Wagenborg Delfzijl
zoekt een fulltime HR communicatie medewerker. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van de interne communicatie voor de maritieme bedrijfsonderdelen van Royal Wagenborg. Je vertaalt de strategie van Wagenborg naar boodschappen aan verschillende doelgroepen en stakeholders. Je bent mede verantwoordelijk voor de kwaliteit en het effect van de interne communicatie. Je vergroot de betrokkenheid van medewerkers door een optimale inzet van communicatiemiddelen.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
La Compagnie
is dit jaar hard gegroeid: het Waterbedrijf Groningen, Scheepvaart coöperatie Bebeka, Epal Nederland (circulaire pallet productie & distributie) UC Group Rotterdam en recentelijk – Monti Werkzeuge Gmbh in Duitsland zorgden voor veel dynamiek in het kantoor in de Euroborg. Verder werd er een strategische samenwerking gestart met het Public Affairs bureau EPPA in Den Haag, terwijl er ook een samenwerking kwam met het Belgisch bureau Van Damme Group in Brugge.

Ons imago heeft een deuk opgelopen
Door in te zetten op hubs als Kopenhagen en München, hoopte Groningen Airport Eelde nieuwe reizigers aan zich te binden. Nu die bestemmingen wegvallen, moet directeur Marco van de Kreeke terug naar de tekentafel. Het aangekondigde vertrek van vliegmaatschappij Nordica is voor Van de Kreeke dan ook een flinke aderlating.
“Ons imago loopt hierdoor een deuk op. Maar ik hoop dat het een tijdelijke deuk is en dat we snel weer kunnen opstarten. Want het zure is dat we voor vandaag ook een ander persbericht klaar hadden staan, over een passagiersrecord voor ons vliegveld”.

Yacht verliest aanbesteding Rijk voor inhuur communicatie
Na Europese aanbesteding kiest Dienst Publiek en Communicatie voor OnlyHuman, Partners in Communicatie, USG en Babbage Company. Yacht is na een Europese aanbesteding zijn positie als leverancier van tijdelijke communicatiecapaciteit aan het Rijk kwijtgeraakt. De vier mogen de komende vier jaar interim-professionals en gedetacheerden plaatsen bij alle departementen en uitvoeringsorganisaties van de Rijksoverheid. Opdrachtgevers binnen deze aanbesteding zijn, naast de 12 Ministeries, de Belastingdienst, Rijkswaterstaat en verschillende inspecties en agentschappen.

Loden Leeuw
Radar heeft de nominaties bekendgemaakt voor de Loden Leeuw. André Hazes, Gerard Joling en René Froger zijn dit jaar genomineerd voor de prijs voor de irritantste commercial met een BN’er in de hoofdrol. Het gaat in dit geval om commercials van Essent, Lidl en Eyelove. Naast een prijs voor de meest irritante BN’er in tv-reclame, kan ook gestemd worden op de meest irritante tv-commercial. Hiervoor zijn spotjes van Becam, KPN en ASR genomineerd. De Loden Leeuw-beeldjes worden maandag 17 december in de uitzending van Radar uitgereikt. Het publiek kan tot die dag stemmen op Lodenleeuw.nl.

Stadsschouwburg Groningen gebruikt nieuw logo
Groningen wordt steeds internationaler. De stad telt meer dan 16.500 inwoners met een niet-Nederlandse nationaliteit, waarvan bijna de helft bestaat uit internationale studenten. Verwacht wordt dat dit aantal in de toekomst zal toenemen. Mede om die reden gaat de Stadsschouwburg een nieuw logo gebruiken om te laten zien welke voorstellingen voor hen zonder kennis van het Nederlands te volgen zijn. Het logo is speciaal bedoeld voor de internationale inwoners van Groningen. Het markeert alle evenementen waarbij taal geen barrière vormt, zoals Engelstalige concerten, toneelvoorstellingen en films met ondertiteling of (dans)voorstellingen waarin niet wordt gesproken.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Het schuurt en jeukt
Het is al een tijdje hommeles in het team van TopDutch, dat ooit werd opgericht om de Tesla-fabriek naar Noord-Nederland te halen. De één noemt het een vertrouwensbreuk, de ander een nieuwe werkelijkheid. Hoe dan ook: de campagne om het bedrijfsleven te promoten gaat door, met of zonder het complete kernteam. Dat bestaat vanaf deze week uit één lid minder. Tres Internet in Heerenveen gaf er de brui aan. Reden: het vertrouwen is weg.

TopDutch begon bijna twee jaar geleden
als initiatief van de Groningse wethouder Joost van Keulen en Stef van der Ziel (Jet-Stream) waarbij Gerard de Boer (Initio), Patrick Brouns en anderen snel aanhaakten. Hi Tesla, we are TopDutch, was overal te lezen waar Elon Musk het zou kunnen zien. Een topsucces, een prijswinnende campagne ook. Lachende gezichten, vrienden in groene shirts en premiers met zonnebrillen op.

Uitspraak
“Val mij er niet mee lastig”
Groningse gedeputeerde Brouns: “We werken aan veel meer mooie campagnes. Het is simpel. Ik doe zaken met Initio. Pas als Initio niet levert, hebben we een gesprek. Even helder: het team van TopDutch is een verzameling van geweldige ondernemers, dus daar moet wat mij betreft intern zo weinig mogelijk gezeur zijn. Maar val mij er niet mee lastig.”

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s