Bonen in de pot

17 december 2018

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Dit jaar is er weer meer veranderd in de maatschappij dan voorgaande jaren. Als marketeer, communicatieprofessional of ondernemer moet je steeds vaker en sneller aanpassingen ontwikkelen ten aanzien van de keuzes die zijn gemaakt in de afgelopen periode en beslissingen nemen hoe je de komende periode te werk gaat.
Binnenkort publiceer ik hier meer over in mijn eindejaarsbeschouwing in mijn column Bonen Doppen met als centraal thema “Alles blijft anders”.

O ja
Dit is de laatste editie van Bonen in de pot van dit jaar! De eerst volgende verschijnt op maandag 7 januari aanstaande.

Verder in deze editie
• We kunnen onze ogen en oren niet meer vertrouwen
• Imago universiteit belangrijker
• PR-bureau compenseert klimaatschade van persreizen
• Politiek correct communiceren
• Opmerkelijk veel vacatures in deze laatste weken

Wat mij is opgevallen
We kunnen onze ogen en oren niet meer vertrouwen
Door technologie wordt de verspreiding van fake news steeds groter en indringender, schrijft columnist en trendwatcher digitale technologie Jarno Duursma. Wat dreigt is een ‘infocalypse’. Dat is een trend die zich absoluut doorzet: kunstmatig intelligente systemen die gemanipuleerde levensechte video’s en stemmen produceren en daarmee een wereld om ons heen creëren waarin ‘echt’ niet meer van ‘nep’ is te onderscheiden. En in de toekomst zien we steeds vaker beroemdheden en presentatoren die enkel virtueel bestaan.

Persvrijheid en de verspreiding van ‘fake news’
is belangrijk en een actueel thema. Aan de andere kant van de oceaan trekt de president van het machtigste land ter wereld bijvoorbeeld continu de integriteit van journalisten in twijfel. De gemanipuleerde versie van een filmpje waarin een Amerikaanse journalist een stagiair aanraakt wanneer zij de microfoon uit zijn handen wil halen, wordt door het Witte Huis gedeeld op sociale media. De desbetreffende journalist moet hiermee in diskrediet worden gebracht. Maar dit is nog niks in vergelijking met wat er nog komen gaat. Want wat twintig jaar geleden nog klonk als sciencefiction wordt nu reëel. Videobeelden kunnen steeds makkelijker gegenereerd worden met kunstmatig intelligente computerprogramma’s. Die gecreëerde beelden zijn nauwelijks van echt te onderscheiden. We kunnen onze ogen en oren dan niet meer vertrouwen en informatie die vroeger evident correct was voor waar aannemen.

Imago universiteit belangrijker dan wetenschappelijk wangedrag aanpakken
Bij kwesties rondom wetenschappelijke integriteit bij onder andere de Erasmus universiteit en de Vrije Universiteit blijkt dat imagoschade bepalend is in welke mate universiteiten wetenschappelijk wangedrag aanpakken. Hoe gaan universiteiten om met kwesties rondom wetenschappelijke integriteit? In de praktijk blijkt er na een incident niet veel te veranderen. Ondanks de vele rapporten met aanbevelingen en persberichten met aangekondigde maatregelen, lijken universiteiten vooral bezig te zijn om de imagoschade te beperken en benadrukken zij dat het om incidenten gaat.

PR-bureau compenseert klimaatschade van persreizen
“We zijn medeverantwoordelijk zijn voor zowat 69 ton CO2 en hier voelen we ons slecht bij”. Het Belgische pr-bureau Sound of C is begonnen met het compenseren van de CO2-uitstoot van de persreisjes die het organiseert. Het bureau stuurde afgelopen jaar 85 journalisten en influencers naar vijftien verschillende bestemmingen met het vliegtuig. Het besloot samen met Climate Neutral Group de vluchten en die van de journalisten en influencers die het op pad stuurde, te compenseren. “Zo investeren we voortaan in een aantal klimaatprojecten in India, Cambodia en Zuid-Afrika. Deze projecten werden zorgvuldig uitgekozen door Climate Neutral Group en zorgen voor extra werkgelegenheid, kennisoverdracht en gezondheidsverbetering bij de lokale bevolking.”

Politiek correct communiceren?
Communiceren zonder bepaalde groepen te kwetsen, lijkt de dag van vandaag niet meer zo simpel. Sommigen voelen zich beledigd wanneer een bepaalde politicus ferme tweets de wereld instuurt, anderen ergeren zich dood aan de omfloerste uitspraken van een andere politicus. Ook in de bedrijfswereld staat het intussen goed om politiek correct taalgebruik te hanteren. Kijk maar naar de reactie van de sponsors van de Rode Duivels op het oorspronkelijk voorgestelde WK lied van rapper Damso, dat als vrouwonvriendelijk werd bestempeld. Wat nu juist politiek correct communiceren is, houdt dan ook vele communicatiedeskundigen bezig, meer nog dan dat het fenomeen nepnieuws hen bezighoudt.

Contentmarketing 2019
Wordt contentmarketing in 2019 eindelijk volwassen? De discipline is in ieder geval voorbij het stadium dat “content is king” het enige mantra was. Als we Gartner mogen geloven, is contentmarketing de hype voorbij en goed op weg naar volwassenheid. In de Hype Cycle heeft contentmarketing in 2018 de piek van hooggespannen verwachtingen ver achter zich gelaten. De fase van mainstream toepassing komt in zicht. Maar volgens storytelling-expert Cor Hospes is dat in Nederland nog lang niet het geval en zit het vak hier nog in de luiers. “Veel mensen weten nog steeds niet wat het is, wat je ermee kunt en hoe je het moet maken,” zegt hij in een interview. “We moeten eerst langs de kleuterschool en nog leren fietsen.” De discussie over de mate waarin contentmarketing volwassen is, lijkt nog wel even te gaan duren. Ondertussen staan de ontwikkelingen binnen het vakgebied in ieder geval niet stil.

Transfers
Berber Pieterson
is nu online marketeer bij VTwonen. Berber studeert Arts and Culture met als studierichting Design cultures. Eerder studeerde Berber Communicatie aan de Hanzehogeschool in Groningen.

Agenda
SMC050
organiseert vanavond, maandag 17 december in Martiniplaza in Groningen een bijeenkomst onder de titel: “Humanisatie. Ga digitaal, blijf menselijk”. De toekomst is voorspelbaar, … biologie en technologie volgen hetzelfde patroon”. Christian Kromme is futurist, spreker en auteur. De verbindende factor in zijn werk is het onderwerp: humanification. Dat concept gaat over parallellen tussen de natuur – hoe cellen hun biologieprobleem oplossen en hoe mensen dat doen met technologie.

Vacatures
De Friese Milieu Federatie
zoekt een senior communicatie- en marketingadviseur. Ze zoeken iemand die de binding van de FMF met bedrijven, overheden en inwoners van Fryslân, die aan de slag gaan of willen gaan met een mooi en duurzaam Fryslân, versterkt en het merk en de naamsbekendheid onder een groot publiek van de FMF als netwerkorganisatie een impuls geeft.

Van Wijnen Noord Gorredijk
zoekt een eventmanager. Je bent verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering van (zakelijke) evenementen zoals relatiebijeenkomsten, conferenties, beurzen en medewerkersdagen. Je bent van start tot finish betrokken: idee, invulling, communicatie, aankleding, catering, technische ondersteuning en veiligheid. De gesprekken vinden plaats in week 3 en 4.

Unigarant Hoogeveen
zoekt een teammanager met passie voor communicatie. Enerzijds ben je de sparringpartner van de directie en anderzijds werk je intensief samen met je teamleden en ben je de vraagbaak en inspirator op communicatiegebied. Naast circa 500 Unigarant collega’s werk je geregeld samen met ANWB collega’s. De ene keer ben je bezig met de planning, coördinatie en uitvoering van strategische en imago-gevoelige communicatietrajecten. De andere keer ben je bezig met de doorontwikkeling van je team. Je bewaakt de budgetten en vervangt de woordvoerder.

De Eems Dollard Regio
heeft een vacature voor een communicatiemedewerker met internationale & digitale oriëntatie. Je hebt affiniteit met traditionele, maar vooral digitale communicatie waaronder het schrijven voor en opzetten, onderhouden en beheren van CMS-systemen. Je werkzaamheden concentreren zich op de opzet en (redactionele) verzorging van een nieuw grensoverschrijdend mediaplatform en de algemene redactionele werkzaamheden voor website, nieuwsbrief en social media.

NDC
zoekt voor het Brandteam Dagblad van het Noorden binnen de afdeling Brands & Klantrelaties een medewerker Marketing en Communicatie (32 uur pw). Je bent verantwoordelijk voor het ontwikkelen van (crossmediale) marketingcommunicatie middelen en activiteiten binnen het Brandteam Dagblad van het Noorden. Denk aan het ontwikkelen van advertenties, bannersets, landingspages, opzetten van evenementen, vullen en versturen van nieuwsbrieven. Reageer voor 20 december.

NDC
is voor het Friesch Dagblad op zoek naar een marketeer Branding (fulltime). Je bent een ervaren en doelgerichte marketeer die de marketingstrategie door kan vertalen naar tactische en concrete invulling. Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling en borging van de merkvisie, merkstrategie en merkidentiteit van het Friesch Dagblad. Je zorgt voor een wervende uitstraling van het merk Friesch Dagblad in de Friese lezersmarkt, vermarkt deze titel en versterkt de binding met lezers en abonnees.

Samenwerkingsorganisatie De Wolden
zoekt een multimediale, initiatiefrijke en enthousiaste communicatieadviseur (12 uur pw). Je werkt specifiek voor de gemeenteraad van De Wolden (locatie Zuidwolde) en hebt functioneel contact met de Griffier van De Wolden. Ze verwachten dat je maatschappelijke ontwikkelingen, vraagstukken of issues kunt monitoren, analyseren en hierover op moderne wijze kunt rapporteren. Je kunt tot 3 januari 2019 je belangstelling kenbaar maken.

ZINN
zoekt een senior communicatiemedewerker (32 uur pw). Je bouwt mee aan de naamsbekendheid van ZINN en ZINN Service en ZINN Gezondheidszorg. Dat doe je onder andere door de inzet van online marketing. Je vertaalt strategie en beleid naar heldere teksten en coördineert en bedenkt campagnes en uitingen voor de doelgroepen van onze diverse disciplines. Je werkveld is van strategisch tot operationeel niveau.

Maandag Friesland
zoekt een senior communicatieadviseur. Je adviseert bestuur en organisatie over de inzet van communicatie. Samen met je collega’s draag je zorg voor de uitvoering. Verder stel je strategische commutatie adviezen op en adviseert over participatie trajecten. Je fungeert als woordvoerder en draait mee in de bezetting van de perstelefoon, begeleidt bestuurders en collega’s bij media-optredens. Ook ben je inzetbaar als adviseur crisiscommunicatie bij calamiteiten. Maandag is je werkgever en de gemeente is jouw project.

ECOstyle Agro
zoekt voor de afdeling land- en tuinbouw, hoveniers en openbaar groen van ECOstyle Agro naar een marketing professional: een commercieel ingestelde, hands-on markerteer die weet hoe je het merk en de producten zowel online als off line vertaalt naar doeltreffende campagnes. Iemand die het salesteam adviseert vanuit kennis en ervaring en aantoonbare affiniteit met de groene sector heeft. Uiteraard weet jij dat je dit samen met je collega’s moet doen en bouw jij vanzelfsprekend een goede relatie met hen op.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Newsrooms bij gemeenten
De newsroom was misschien wel één van de grootste hypes van 2018 in het vakgebied van overheidscommunicatie. Toch blijken er nog veel misvattingen over de newsroom te bestaan. Dit onderwerp leeft onder communicatieprofessionals binnen met name gemeenten. Het begint zelfs bijna mythische proporties aan te nemen. De manier van werken in een newsroom is voor gemeenten noodzakelijk om met inwoners in gesprek te kunnen gaan én samen te werken. Het gaat hier dus echt om een andere manier van werken, niet om het feit dat je een ruimte hebt met een bordje met ‘newsroom’ op de deur.

Arjen Lubach
behoort evenals mediatycoon John de Mol en Linda de Mol tot de meest invloedrijke mensen in de Nederlandse media. Dat blijkt uit de editie 2019 van de DeMedia100. Oud-Groninger Lubach staat, net als vorig jaar, op de tweede plek na John de Mol. Diens zus Linda mag zich de meest invloedrijke vrouw in de Nederlandse media noemen.

Janine Abbring
hoort bij de nieuwkomers en staat op plek 42, twee plaatsen hoger dan Johan Derksen. Op plaats 32 staat vlogger Enzo Knol, oud-inwoner van Assen. Hij stond vorig jaar nog op de veertiende plaats.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Het rommelt, schuurt en jeukt
Eén van de bedenkers van de Noordelijke ondernemerscampagne TopDutch stapt uit het project. Het is de tweede aderlating voor het team, waar eerder het Heerenveense bedrijf Tres al uit stapte. Bedenker en ondernemer Stef van der Ziel legt op zijn website uit dat er een vertrouwensbreuk is ontstaan en dat hij daardoor niet meer verder wil met TopDutch. Er is volgens Van der Ziel onenigheid ontstaan doordat reclamebureau Initio van Gerard de Boer te veel eenzijdig handelde en niet bereid was om afspraken te maken. Ook voelde hij zich niet prettig bij de “stroeve, gesloten manier van handelen, gevoerde tarieven en kosten, de weinige transparantie en het eenzijdig opschorten van deadlines.”

Uitspraak
“Al het oude was eens nieuw, en al het nieuwe zal eens oud zijn. Het alleroudste is het heden, want er is nooit iets anders geweest dan het heden. Nooit heeft iemand in het verleden geleefd, en in de toekomst leeft ook niemand” (Harry Mulisch, Nederlands schrijver (1927-2010).

“Vele jaren geleden besloot ik me nooit meer bezig te houden met goede voornemens met nieuwjaar, en vanaf dat moment heb ik me er steeds aan gehouden”.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s