Bonen in de pot

14 januari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Journalistiek heeft baat bij transparantie
In tijden van populisme is het belangrijker dan ooit dat journalistiek en overheid transparant zijn over hun werkwijze, betoogt voorlichter en communicatieadviseur Michel van Baal van de TU Delft. Alleen op die manier blijft volgens hem het vertrouwen in de democratie. Van Baal maakt zich in de Volkskrant grote zorgen over populistische communicatie en hoe journalisten daar mee omgaan. Communicatiestrategie van populistische politici is volgens Michel van Baal vaak gericht op het creëren van aandacht door de pijlers van de democratie aan te vallen, bijvoorbeeld de rechtspraak en de journalistiek, en het publieke vertrouwen daarin te ondermijnen.

Verder in deze editie
• Journalistiek heeft baat bij transparantie
• Trends in communicatie 2019
• Hogere eisen aan de communicatieprofessional
• Nog meer trends
• Machiavelliprijs

Wat mij is opgevallen
Journalistiek heeft baat bij transparantie
Ook de Rijksoverheid zou volgens de voorlichter Michel van Baal van de TU Delft eens kritisch naar haar ‘woordvoerderscultuur’ moeten kijken. Nu gaat perscommunicatie via woordvoerders die vaak vooral het belang van de minister behartigen. ‘Gewone ambtenaren’ mogen over het algemeen niet met de pers praten. Daarmee creëer je een cultuur van achterkamertjes en van wheelen en dealen met de media. En dat geeft woordvoerders en parlementaire journalisten enorm veel macht.

Trends in communicatie 2019
Communicatie zal ook de komende jaren verder evolueren. Maar hoe? En welke trends gaan daarbij een prominente rol spelen? Communicatiebureau Linden & Barbosa ziet de volgende trends in communicatie, branding en PR.
• Groeiende vraag naar verandercommunicatie. Innovatieve technologische ontwikkelingen hebben grote impact op de maatschappij. Hoe we werken en leven verandert in razend tempo.
• Arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. De werkgelegenheid groeit en de krapte op de arbeidsmarkt neemt toe. Eén op de vijf bedrijven heeft te kampen met een personeelstekort.
• Diversiteit en inclusiviteit: Iedereen telt mee, ongeacht cultuur, leeftijd of geslacht. Alles mag gezegd worden. Communicatie moet open en direct zijn. Bedrijven en CEO’s worden gedwongen een standpunt in te nemen.
• Vertrouwen in traditionele nieuwsbronnen blijft. We zagen het vorig jaar al. Mensen hebben het meeste vertrouwen in het nieuws dat ze via radio, tv en kranten tot zich krijgen. Dat zal dit jaar niet anders zijn. Facebook en Instagram hebben een vertrouwensprobleem.

Multidisciplinair werken sleutel tot succes
Dat schrijft Bert Groothand, senior communicatie- en contentconsultant in zijn column. Over contentmarketing is voorlopig de laatste discussie nog niet afgerond. Alles is content en daarmee wordt de ‘nieuwe’ marketing- en communicatie-discipline gezien als ongrijpbaar of zelfs als onzin. Ten onrechte. De eerste opwinding of afwijzing rond contentmarketing is wat voorbij, de definitieve stappen naar volwassenheid zijn gezet. Stappen op weg naar een geïntegreerde aanpak van (commerciële) communicatie. Vanuit een verbinding van disciplines en, hoe aantrekkelijk, ook een effectievere invulling.

Grote behoefte aan een praktische aanpak
Irma Machielse, docent Marketing en Communicatie aan de Hogeschool van Leiden: “Ik heb gemerkt dat er grote behoefte bestaat aan een praktische aanpak om contentmarketing in praktijk te brengen. “Wij waren al hard aan het werk om het boek te schrijven toen we in contact kwamen met mensen van Platform Content. Overigens hebben we het Grote Onderzoek ook in samenwerking gedaan met de Leerstoel Contentmarketing aan de Universiteit van Amsterdam. Een mooi project dat veel kennis over het vak heeft opgeleverd.”

Gestructureerde aanpak
“Organisaties zijn steeds meer aan het kijken hóe ze contentmarketing effectief kunnen inzetten. Maar zo’n planmatige, strategische aanpak valt nog niet mee. Ook bij traditionelere marketingcommunicatie of advertising. Maar omdat contentmarketing in onze ogen een geïntegreerde vorm van een aantal modaliteiten of disciplines hoort te zijn, is de organisatie daarvan misschien wat lastiger dan bijvoorbeeld een reclamecampagne”, aldus Irma Machielse, docent Marketing en Communicatie aan de Hogeschool van Leiden.

Transfers
Monique Spaltman nieuwe directeur Landgoed Verhildersum
Zij volgt op 1 februari Gerrit Alssema op. Hij gaat op 1 maart met pensioen. Monique was onder meer bestuurslid bij de Fraeylemaborg in Slochteren en stond als directielid mede aan de basis van wat nu Fontana Resort Bad Nieuweschans is. Bestuur en medewerkers van Verhildersum verwachten van haar dat zij Verhildersum verder ontwikkelt. Monique, eigenaar van PRompt Communicatie, heeft een zeer ruime ervaring in de PR- en communicatiewereld.

Naomi de Boer
is benoemd tot manager Communicatie bij de KwadrantGroep. Naomi werkte sinds 2011 vanuit haar bedrijf NB!Communicatie als zelfstanding communicatieadviseur en –manager. Zij was al geruime tijd actief voor de KwadrantGroep in diverse projecten en rollen, waarvan de laatste periode als interim-manager. Daarnaast werkte ze voor diverse bedrijven en organisaties, zoals voor het Instituut voor Duurzaamheid en Natuureducatie IVN en aardappelveredelaar HZPC.

Kees Stolwijk
is benoemd als directeur van Windesheim Flevoland. Hij volgt Rien Komen op, die bij Aeres Groep toetreedt tot het College van Bestuur. Stolwijk werkt sinds 2011 bij Windesheim Flevoland. Hij begon in het managementteam van Windesheim Flevoland als clustermanager van Management en Economie en later ook ICT en Techniek en werd daarna manager Onderwijs.

Henk Heeringa
duikt in de wereld van dijkbewakingen, waterbergingen, droogteperiodes, dijkverhogingen en gemalen en wordt manager Communicatie bij Wetterskip Fryslân. Henk werkte eerder voor de Hanzehogeschool, Rabobank, AkzoNobel, de NAM en de Treant Zorggroep.

Maaike Visser
wordt communicatieadviseur bij Vonc Communicatie in Heerenveen. Maaike komt van VDL Bus Heerenveen en werkte eerder voor Arriva Nederland.

Annemarie Post
is marketingcoördinator bij Lidl Nederland. Annemarie komt van de gemeente Amstelveen waar ze plaatsvervangend woordvoerdster van de wethouder en locoburgemeester was en ze werkte eerder voor BNN VARA. Ze studeerde Communicatie aan de NHL Hogeschool in Leeuwarden.

Chantal Zwaving-Heikens
mede-eigenaar bij Beter Leren, is communicatieadviseur bij Vitale Vakantieparken Drenthe. Chantal was docente Nederlands bij verschillende onderwijsinstellingen.

Annemieke Nienhuis
is benoemd tot marketingmanager bij de Dokkumer Vlaggen Centrale. Ze werkte daar al als medewerkster en coördineerde en voerde diverse projecten uit op het gebied van marketing en communicatie.

Eline van der Meulen
wordt junior communicatieadviseur bij de Stichting Zorgplein Noord. Eline komt van Groningen Airport Eelde en was daar medewerkster Marketing en Communicatie.

Jeanine Develing
is communicatieadviseur bij HZPC in Joure geworden. Ze was communicatieadviseur bij GGZ Friesland.

Nieuwe partner en vernieuwing voor Locals Agency
Pieter Zijlstra treedt aan als creative partner bij Locals. Hiervoor was hij jarenlang werkzaam bij TEAM in diverse functies, waarbij de laatste periode als Strategy & Creative Director en MT-lid.

Agenda
SMC050
organiseert op maandag 25 februari de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten. Dit is de lijst met sprekers en de onderwerpen: Roos van Vugt – Future of Social Media, Bennie Mols- Future of Robotics, Winand Slingenberg – Future of 3D printing, Martijn de Groot – Future of Quantified Self, Brechtje de Leij – Future of Mobile, Rutger van Zuidam – Future of Blockchain, Sander Duivestein – Future of A.I.. Dus: in het kort hun visie op de toekomst van hun vakgebied.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen. Tijdens de conferentie worden zowel de praktische als de academische aspecten van het thema besproken op basis van lezingen, workshops en masterclasses.

Vacatures
Jan Boon Communicatie
is voor Dierenopvang De Wissel in Leeuwarden op zoek naar een medewerker Promotie en Fondsenwerven. Ze zoeken een communicatieprofessional die promotie en sponsoring verder ontwikkelt. Wie helpt De Wissel verder op de kaart te zetten? Het gaat (voorlopig) om een betaalde functie voor gemiddeld 8 uur per week. Meer weten over deze bijzondere job? Mail jan@janboon.com.

Jan Boon Communicatie
is voor de stichting Dierenopvang De Wissel in Leeuwarden op zoek naar nieuwe bestuursleden met als expertise o.a. fondsenwerving, promotie en communicatie. Meer weten? Mail jan@janboon.com.

Lift-Tex Industrie in Tolbert
zoekt naar een marketing- en communicatiemedewerker (m/v, 24-32 uur, regio Groningen). De functie houdt o.a. in: opzetten van social media beleid en het actief en vernieuwend inzetten van social media, optimaliseren van de website en zorgen voor zoekmachine-optimalisatie en het ontwikkelen van nieuwsbrieven, salesacties, documentatiemateriaal en ander PR-materiaal. Je sollicitatie met motivatie en CV kun je mailen voor 18 januari.

iWink
zoekt een UI/UX-designer (32-40 uur). Je hebt ervaring met web- en interactiedesign en kunt dat laten zien. Je hebt oog voor gebruiksvriendelijkheid en conversie op websites. Je houdt je bezig met het vormgeven van websites, intranetten, nieuwsbrieven en andere digitale media voor een breed scala aan klanten. Je bent verantwoordelijk voor zowel het interactie ontwerp als de grafische uitwerking van een project. Hierin werk je samen met de klant, één van de consultants en andere leden van het projectteam om tot het beste resultaat te komen. De sluitingsdatum is 22 januari.

De gemeente Groningen
zoekt een woordvoerder B&W. Je adviseer en ondersteun je bestuurder en het bestuur bij alles wat met communicatie te maken heeft, je werkt zowel reactief (er gebeurt iets onverwachts, hoe te handelen) als proactief (je adviseert over positionering en profiel, bedenkt daar een strategie bij en koppelt dat aan concrete acties). Je werkt voor het college van B&W als geheel, maar daarbij ben je specifiek werkzaam voor twee wethouders. Reageer uiterlijk 21 januari.

Nog meer trends

Flinke toename in LinkedIn-gebruik
Zij die het denken te weten voorspellen dat het LinkedIn-gebruik flink zal toenemen. Voor ons als netwerkers is dit natuurlijk ontzettend gaaf om te zien. Dat mensen LinkedIn meer gebruiken, zag je aan het begin van het jaar al voorzichtig terug in het onderzoek van NewCom: het aantal dagelijkse gebruikers van LinkedIn in Nederland groeide uit van 400.000 in 2017 naar 500.000 in 2018. Een stijging van 25 procent!

Ook het aantal LinkedIn-leden groeit flink door
In Nederland neemt het aantal gebruikers nog wel toe, maar de rek lijkt er, met 7,9 miljoen persoonlijke accounts, bijna uit. Dat is ook niet heel gek. Afhankelijk van je rekenmethodiek is zo’n 80 tot 85% van de beroepsbevolking nu vertegenwoordigd op LinkedIn.

Video is en blijft hot,
maar de echte hype lijkt voorbij. Althans, video is minder dominant in de tijdlijn aanwezig. Dat kan er natuurlijk mee te maken hebben dat alle video’s die al op de plank lagen massaal gedeeld zijn in de afgelopen tijd en dat bedrijven bezig zijn met het ontwikkelen van nieuwe content. Of dat video daadwerkelijk minder uitgeleverd wordt. Ik kan de vinger er niet precies op leggen, maar een contentstrategie zonder bewegend beeld lijkt geen goede zet.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Muzikanten storten zich tijdens Eurosonic Noorderslag op reclamemuziek
Welke artiest componeert de ultieme brandsong voor de nieuwe Hunkemöller swimwear tv-campagne? Slechts weinig mensen weten dat de Etos-brandsong ‘We Love It’ vorig jaar werd geschreven tijdens Eurosonic Noorderslag. Dit gebeurde in twee dagen tijdens het ‘Sync Songwriting Camp’, waarbij jonge en ervaren talenten die ’s avonds optreden op het festival, overdag worden uitgedaagd om het ultieme nummer voor een campagne van een merk te componeren.
Eurosonic Noorderslag is Europa’s belangrijkste conferentie en showcase festival voor en over Europese muziek en wordt in Groningen gehouden.

Machiavelliprijs voor publieke communicatie
gaat naar De Bedreigde Burgemeester. Burgemeester Jos Wienen van Haarlem neemt prijs in ontvangst namens bedreigde burgemeesters. De Machiavelliprijs is voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie. “De bedreigde burgemeester is een publiek instituut dat niet meer in staat is publiek te communiceren vanwege geweldsdreiging”, aldus het juryrapport. “De Machiavelliprijs is daarom dit jaar een aanklacht tegen dit fenomeen dat de wortels van onze democratie aantast en volstrekt onaanvaardbaar is.”

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
“Verplicht jezelf om wekelijks de tijd te nemen om je vakkennis te vergroten en te actualiseren!” (Ben Tiggelaar).

Voor mij een vanzelfsprekendheid!
Hoe maak je als adviseur het verschil? Wat is er nodig om een effectieve, vertrouwde adviseur te worden? Wat is de gedroomde communicatieadviseur? Wat moeten we meer durven? En wat kunnen we vandaag al doen om een betere adviseur te worden?

Hogere eisen aan de communicatieprofessional
Corporate-communicatie wordt steeds belangrijker. Daardoor verandert de set aan eisen voor de communicatieprofessional. Bedrijven vragen steeds meer om communicatieprofessionals die ondernemend zijn en een businessachtergrond hebben. Vakmensen die zowel bekend zijn met marketing, communicatie en strategie en gesprekspartners die de directie uitdagen, tegenspreken en doorvragen.

Lees daarom Bonen in de pot, je bent en blijft op de hoogte!

Uitspraak
“Het is veel belangrijker om al veel eerder nieuwe ontwikkelingen te spotten”. Maurits Kreijveld, futuroloog en strategisch adviseur.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column. Alle uitingen hebben een eigen website: http://www.bonenindepot.nl, http://www.bonenweken.nl en http://www.bonendoppen.nl. Ook vind je mijn uitgaven op Facebook en op Twitter: @Bonenindepot, @Bonenweken en @Bonendoppen.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s