Bonen in de pot

21 januari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
70% van marketing mist haar doel
In de e-commerce moeten consumenten dankzij verschillende online marketingactiviteiten en zoekmachineoptimalisaties van merkfabrikanten tot aankoop overgaan. Maar in de praktijk lukt dit vaak niet. Het is zelfs zo dat 70% van deze digitale maatregelen haar doel mist. Dat concludeert de Brand Science Institute, nadat het zo’n 1300 consumenten ondervroeg en 120 ‘brand activation’-modellen onderzocht. Dit zijn marketinginitiatieven waarbij de interactie tussen de consument en het merk centraal staat.

Te veel overbodige informatie
“Tweederde van alle klanten die we ondervroegen, klaagden over de grote hoeveelheid aan overbodige informatie”, zo zegt CEO Nils Andres. “Dit werkt natuurlijk niet erg informatief en doet niet veel goeds voor het aankoopproces. Bij ons onderzoek vonden we in de zogenaamde verkooptrechter significante tekortkomingen in de contactmomenten onderling. Hier wordt in de traditionele customer-journey modellen vaak nog geen rekening mee gehouden”, aldus Andres.

Verder in deze editie
• VVD krijgt advies
• “Communicatie was rommelig”
• Uitreiking Reuringprijs
• Machielsen internationaal content marketing bureau

Wat mij is opgevallen
VVD krijgt advies
De VVD domineert het politieke debat met prikkelende oneliners en vooropgezette acties, met verhitte discussie tot gevolg. De liberale partij zou samenwerken met de Belgische marketinggoeroe Erik Saelens, oprichter van reclamebureau Brandhome. Je struikelt de laatste weken en maanden over scherpe uitspraken van VVD-politici die de publieke opinie niet ongemoeid laten. Van premier Mark Rutte die Nederland vergelijkt met een teer vaasje maar tegelijk belagers van hulpverleners in elkaar wil slaan, tot fractievoorzitter Klaas Dijkhoff die coalitiegenoten wegzet als ‘klimaatdrammers’.

Nieuwe uitgever voor Friesch Dagblad
Ruth Peetoom is de nieuwe uitgever van het Friesch Dagblad. Dat meldt de krant zelf in een persbericht. Peetoom was sinds 2011 partijvoorzitter van het CDA. Daarvoor was ze werkzaam als predikant in Utrecht en Groningen. Het Friesch Dagblad profileert zich als christelijke regionale krant. Hoofredacteur Ria Kraa ziet in de samenwerking met Peetoom kansen voor verdere verrijking en verdieping. “De abonnees in Fryslân zullen dat terugzien in de krant en hopelijk gaan nog veel meer mensen buiten de provincie ontdekken hoeveel moois het Friesch Dagblad ook voor hen te bieden heeft.”

Krikke geeft toe: “Communicatie was rommelig”
Het was nooit aan de orde dat de gemeente zelf onderzoek zou gaan doen naar de bijna-ramp met het vreugdevuur tijdens oudejaarsnacht. Tijdens het eerste openbare debat over de Scheveningse toestanden ging de burgemeester door het stof. “De communicatie was rommelig,” gaf burgemeester Pauline Krikke woensdagmiddag toe onder druk van de oppositie. Het leek in de dagen na oudejaarsnacht alsof zij twee keer van mening veranderde over wie het onderzoek naar het uit de hand gelopen vreugdevuur zou gaan doen. Eerst was het de directeur Veiligheid, haar eigen ambtenaar. Uiteindelijk werd het de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Volgens de burgemeester was de eerste optie nooit aan de orde – de verwoording was onhandig.

Transfers
Ingrid Harms is communicatieadviseur a.i. bij Jeugdbescherming Noord. Dit doet ze naast haar opdracht bij Nationaal Coördinator Groningen, waar ze werkt als communicatieadviseur Gebieden. Daarvoor werkte Ingrid onder andere bij Centrum Veilig Wonen, Jeugdbescherming Rotterdam Rijnmond en Dietz Communicatie.

Ruud Linders
is benoemd tot manager Provinciale Ondersteuning en Marketing bij Biblionet Drenthe in Assen. Ruud blijft daarnaast vanuit Emmen actief als senior marketeer bij zijn eigen bedrijf AEOLUS. Ruud was voorheen Manager Marketing en Communicatie bij Univé Dichtbij in Heerenveen.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert op maandag 11 februari in café De Sleutel in Groningen een speciale bijeenkomst: de uitreiking van de jaarlijkse Reuringprijs. De Noorder Pers Sociëteit reikt jaarlijks deze prijs uit aan iemand die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd. De Reuringprijs beloont communicatieve commotie. De prijs zal gespreksstof zijn bij de Noorder Pers Sociëteit, waarmee ze bijdragen aan de uitwisseling van kennis over de vakgebieden van de woordvoerder en de journalist.

SMC050
organiseert op maandag 25 februari de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten. Dit is de lijst met sprekers en de onderwerpen: Roos van Vugt – Future of Social Media, Bennie Mols- Future of Robotics, Winand Slingenberg – Future of 3D printing, Martijn de Groot – Future of Quantified Self, Brechtje de Leij – Future of Mobile, Rutger van Zuidam – Future of Blockchain, Sander Duivestein – Future of A.I.. Dus: in het kort hun visie op de toekomst van hun vakgebied.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen. Tijdens de conferentie worden zowel de praktische als de academische aspecten van het thema besproken op basis van lezingen, workshops en masterclasses.

Vacatures
NHL Stenden Hogeschool Leeuwarden
zoekt een teamleider Corporate en Interne Communicatie. Je geeft leiding aan een recent gevormd team. Je ondersteunt het team bij het behalen van de gewenste resultaten en werkt parallel hieraan aan de ontwikkeling richting een resultaatverantwoordelijk team, passend bij het gedachtegoed van de nieuwe hogeschool. Je doet dit op een manier die past binnen het concept van ‘dienend leiderschap’. Je ontwikkelt met het team plannen op het gebied van Corporate en Interne Communicatie om de gewenste resultaten te behalen, passend binnen de meerjarenstrategie van de afdeling en de hogeschool. Stuur je motivatie en CV vóór 1 februari.

NHL Stenden Hogeschool
zoekt een communicatieadviseur. Ze zoeken een actieve netwerker én een teamwerker die zelfstandig de afdeling kan vertegenwoordigen binnen en buiten de hogeschool. Je adviseert binnen de afdeling Corporate Communicatie, binnen projecten en bij je account(s) over corporate- en interne communicatie. Je signaleert maatschappelijke trends en ontwikkelingen die belangrijk zijn voor de studenten, medewerkers en andere doelgroepen. Stuur je motivatiebrief en CV voor 23 januari.

Zuid Oost Zorg Drachten
zoekt een marketing- en communicatiemedewerker (voor 16 uur pw). Je verzorgt de in- en externe marketing- en communicatie-uitingen van Zuid Oost Zorg en Sûnenz. Je bent verantwoordelijk voor het plaatsen, opstellen en vernieuwen van content op de websites en het communiceren via sociale media.

De Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
van de Rijksuniversiteit Groningen zoekt een content specialist (0,8 fte). Je gaat je bezighouden met het maken van content voor de online en offline communicatiemiddelen van de Faculteit GMW. Je werkzaamheden zullen bestaan uit het bedenken, organiseren en creëren van content (tekst, beeld, video) voor wervingscampagnes, online media, nieuwsbrieven etc. die aansluiten bij de doelgroepen (studiekiezers, studenten, medewerkers, externe relaties). Je moet je sollicitatiebrief met CV vóór 1 februari sturen.

Rabobank Leeuwarden
zoekt een adviseur Markbewerking, Communicatie & Coöperatie. Je bent de direct report van de directie en mag je in voorkomende gevallen als woordvoerder van de lokale bank optreden bij communicatie aangelegenheden. Je adviseert directie en management over het beleid en de activiteiten op het gebied van marketing en communicatie. Je analyseert marktontwikkelingen en geeft advies over commerciële en maatschappelijke passende acties.

Omrin
zoekt een communicatieadviseur/projectleider (40 uur, standplaats Leeuwarden). Je bent als communicatieadviseur/projectleider een projectleider en stevige adviseur in één. Maar je verricht ook algemene communicatiewerkzaamheden waarmee wordt bijgedragen aan het realiseren van het interne en externe communicatiebeleid van de gehele organisatie. Je adviseert interne klanten met betrekking tot communicatie,
je ontwikkelt en implementeert communicatieplannen, inclusief de financiële paragraaf.

VBCI
zoekt voor een non-profit organisatie in Drachten een communicatieadviseur Duurzame Mobiliteit. Je adviseert, ondersteunt en initieert bij het realiseren van doelstellingen op het gebied van duurzame mobiliteit en communicatie. Je bent verder een ambassadeur voor duurzame mobiliteit. Daarnaast draag je zorg voor het signaleren en volgen van ontwikkelingen binnen het vakgebied, het delen van deze ontwikkelingen met de organisatie en het vertalen hiervan van beleid naar acties en projecten. Je bent het aanspreekpunt voor duurzaamheidsinitiatieven, met als specialisme duurzame mobiliteit en communicatie. Solliciteer kan tot en met 29 januari.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Facebook kondigt journalistiek fonds van 300 miljoen dollar aan
Facebook heeft aangekondigd dat het een fonds voor journalistieke projecten gaat optuigen ter waarde van 300 miljoen dollar. Een deel van die gelden zal ook in Europa worden uitgegeven, meldt Het Financieele Dagblad. De komst van het fonds werd door Facebooks vicepresident voor samenwerking met nieuwsorganisaties Campbell Brown aangekondigd. Brown stapte twee jaar geleden over van CNN naar Facebook. Het is volgens haar niet de bedoeling dat uitgevers afhankelijk worden van het fonds, maar het geld kunnen gebruiken om nieuwe inkomstenstromen te ontwikkelen.

De slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’
bestaat dit jaar 30 jaar. Er gaat nog steeds niets boven Groningen. Marketing Groningen is volop bezig om het merk Groningen door te ontwikkelen en meer en beter te laden. Ze hebben inmiddels behoorlijke stappen gemaakt. De aanzet van een goed merkverhaal ligt er. Op dinsdag 22 januari van 16.00 – 18.00 uur (Provinciehuis) laten ze je graag zien waar ze staan.

Machielsen versterkt positie als internationaal content marketing bureau
Machielsen, van origine een vertaalbureau, positioneert zich als internationaal content marketing bureau en richt zich specifiek op de technische en softwarebranche. Het vertaalbureau werd opgericht in 1990, het content marketing bureau in 2014. Het managementteam combineert de kennis en expertise van beide bedrijven voor een unieke propositie. In 2018 is de omzet van het bedrijf met 26,3% gestegen, zijn er 3 nieuwe medewerkers aangenomen en is het vertalersbestand uitgebreid met 48 freelance vertalers. In 2019 wordt een groei van minimaal 60% verwacht. Het hoofdkantoor van Machielsen is in Groningen.

Verhoef & Co
Management Team doet sinds 2001 elk jaar onderzoek naar de kwaliteit en populariteit van leveranciers van financiële diensten op de Nederlandse markt. Later kwamen daar de professionele dienstverleners bij en de digitale leveranciers. Sinds vorig jaar zijn deze drie ranglijsten voor samengevoegd tot één omvattende lijst: de MT1000. Het onderzoek naar de meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland wordt uitgevoerd door Erasmus Centre for Business Innovation. Communicatiebureau Verhoef & Co uit Emmen staat deze keer op de tweede plaats!

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Manieren om je duurzame merk te laten groeien door sterke communicatie
Duurzame consumenten raak je met een ijzersterk verhaal. Leonne van de Ven deelt essentiële ingrediënten. “Je wilt natuurlijk herkenbaar en onderscheidend zijn in de markt met een duurzaam merk waar jouw doelgroepen als bosjes voor vallen. Maar met alle concurrentie rijst al snel de vraag: hoe dan? Sterke merken hebben in de basis één ding gemeen: het is een goed verhaal, dat mensen recht in het hart raakt. Wanneer jouw boodschap staat als een huis, je investeert in het visuele plaatje en je jouw boodschap actief deelt, dan heb je precies de elementen die je nodig zijn: Een goed verhaal is de basis, beeld versterkt het verhaal, wees echt en oprecht, deel je verhaal en heb geduld”.

Uitspraak
“Wees vriendelijk tegen hen die je tegenkomt als je de ladder van succes beklimt, want je zult ze later tegenkomen als je naar beneden gaat”. J. Durante, was een Amerikaanse zanger, pianist, komiek en acteur.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie is zich er van bewust dat je vertrouwen in me stelt. Ik zie het dan ook als mijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s