Bonen in de pot

28 januari 2019

Bonen in de pot is een uitgave van Jan Boon Communicatie en informeert je over de ontwikkelingen in het communicatievak.

Je ontvangt Bonen in de pot omdat je een relatie van Jan Boon bent of ingeschreven staat voor nieuwsbrieven van Jan Boon Communicatie.

Jan Boon Communicatie helpt communicatieprofessionals een (volgende) stap in hun carrière te maken en helpt daarmee organisaties, ondernemingen, bedrijven en instellingen de juiste communicatieprofessional te vinden.

Laatste Nieuws
Onlinereuzen zetten Nederlandse ondernemers onder druk
Slecht nieuws voor startups: in 2025 domineren in Nederland één à twee platformen de online retailmarkt, verwachten analisten van ING. Lokale retailers kunnen sterk onder druk komen te staan. Tussen nu en 2025 groeit het online aandeel in de Nederlandse non-food retail van 25 procent naar 35 procent, verwacht ING.

Maar het is de vraag wie daarvan profiteert. Nederland lijkt de kant op te gaan van de VS en Duitsland, waar Amazon de markt overheerst (Amazon is in de VS goed voor de helft van alle online retailomzet). Die nieuwe machthebber in Nederland zou rond 2025 zo’n 30 tot 40 procent van de omzet kunnen claimen. Voor de hand liggende kanshebbers zijn Bol. com, Amazon of Alibaba. Dat soort bedrijven kunnen goed inspelen op wat online winkelen überhaupt aantrekkelijk maakt: gemak, concurrerende prijzen en een groot assortiment.

Verder in deze editie
• ‘Kijken, kijken, niet kopen’
• Logeion en Van der Hilst Communicatie intensiveren samenwerking
• Jongeren mijden pabo om salaris, imago en carrièreperspectief
• Marketeers hebben geen oog voor 50plussers
• Ster Gouden Loeki

Wat mij is opgevallen
Campagne Kunstuitleen CBK Groningen
‘Kijken, kijken, niet kopen.’ De Kunstuitleen van het Centrum Beeldende Kunst Groningen heeft zo’n 6.000 kunstwerken in beheer die er tegen een gering bedrag zijn te lenen. Om dit bij een breder publiek in de regio bekend te maken, vroeg de stichting aan Dizain om een opvallende campagne te ontwikkelen. De campagne richt zich op het in korte tijd opbouwen van awareness: aangeven dat de Kunstuitleen er is en vertellen wat er uniek is aan de Kunstuitleen. Met andere woorden: voor iemand die ‘kunst aan de muur’ zoekt, willen ze op het hoogste niveau in één klap het verschil duidelijk maken tussen de galerie en de kunstuitleen.

Alle neuzen in dezelfde richting!
Onzin vindt Paul Stamsnijder. Frank Kromer interviewt deskundigen met in deze aflevering ‘Geen Commentaar! Podcast-serie over crisiscommunicatie’, Paul Stamsnijder, oprichter van De Reputatiegroep; hij gaat in op de rol van leiderschap tijdens crisis. Over open redeneren en tegenspraak organiseren. “Dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan, is onzin”. Over crises als bij de ING, waarbij de bank zich onvoldoende realiseerde dat ING ‘van ons allemaal is’. Over het maken van excuses, waarbij het de trend is verontschuldigingen aan te bieden voor de ophef, niet voor de gedane uitspraken.

Logeion en Van der Hilst Communicatie intensiveren samenwerking
Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals, en Van der Hilst Communicatie gaan nog intensiever samenwerken. De twee organisaties hebben een drietal intensieve middagworkshops samengesteld die twee keer in 2019 worden aangeboden. Deze workshops richten zich op het (verder) ontwikkelen van vaardigheden voor communicatieprofessionals. De onderwerpen zijn: ‘Adviseren & beïnvloeden’, ‘De communicatieprofessional als trainer’ en ‘Coachend adviseren’.

Jongeren mijden pabo om salaris, imago en carrièreperspectief
Scholieren en studenten mijden de pabo om het salaris, het carrièreperspectief en het imago van leraren. De Tweede Kamer sprak onlangs in een speciaal overleg over het lerarentekort: de uitkomst van een onderzoek in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Jongeren geven aan dat ze bijvoorbeeld weinig mogelijkheden zien om door te groeien in het onderwijs. “Ze hebben een vrij statisch beeld van een leraar”, vertelt onderzoeker Mirjam Bahlmann van studieplatform Qompas, dat het onderzoek uitvoerde. “Veel scholieren en studenten weten niet dat je ook directeur kan worden, of ict-coördinator. Er kan op dat vlak dus nog wat verbeterd worden.”

Marketeers hebben geen oog voor 50plussers
Senioren komen er maar bekaaid vanaf in de hedendaagse marketing. Alle marketinginzet lijkt gericht op jong, wild en avontuurlijk, terwijl we met zijn allen natuurlijk heel goed weten dat het meeste geld bij de babyboomers zit en niet bij de millennial. We kennen allemaal de campagnes van merken en producten die specifiek gericht zijn op de oudere doelgroep, zoals hoortoestellen.
Vaak stelt de 50plusser het echter niet op prijs om deze communicatie te ontvangen op hun Facebook-tijdlijn of via de e-mail, omdat ze weten dat ze dit alleen krijgen vanwege hun leeftijd. Waar de 50plusser in het verleden vooral bestond uit de Stille Generatie (1930 – 1940), gekenmerkt door het opgaan in de regels die voor hen gelden en gebouwd zijn op tradities, zien we een sterke verandering met de komst van de Babyboomers en Generatie X; generaties die wel hun stem laten horen, met veel tradities hebben gebroken en een actievere levensstijl hebben.

Transfers
Jacqueline IJzerman
doet de organisatie, PR en communicatie voor het Congress -Exploring Eco-Climate Schemes bij het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Jacqueline is eigenaar van IJzerman Communicatie (communicatieadvies en uitvoering, pers, en organisatie van evenementen) en werkte eerder voor de provincie Fryslân en voor Stenden.

Cindy de Vries
is manager Merk & Communicatie bij FBTO en is daarmee verantwoordelijk voor de merk- en communicatiestrategie van FBTO. Cindy is eigenaar van Ampersand Communicatie en werkte eerder voor Unigarant en was teammanager Communicatie bij ANWB Verzekeringen.

Agenda
De Noorder Pers Sociëteit
organiseert op maandag 11 februari in café De Sleutel in Groningen een speciale bijeenkomst: de uitreiking van de jaarlijkse Reuringprijs. De Noorder Pers Sociëteit reikt jaarlijks deze prijs uit aan iemand die in het afgelopen jaar voor reuring heeft gezorgd. De Reuringprijs beloont communicatieve commotie. De prijs zal gespreksstof zijn bij de Noorder Pers Sociëteit, waarmee ze bijdragen aan de uitwisseling van kennis over de vakgebieden van de woordvoerder en de journalist.
Een mega-interessante en energieke aflevering van de Noorder Pers Sociëteit staat je te wachten. Gedeputeerde Nienke Homan (GroenLinks), die duurzaamheid in haar portefeuille heeft, de jonge Max Holthausen, de maker van de waterstof-Tesla, Martien Visser, lector Energietransitie aan de Hanzehogeschool/Entrance zijn van de partij en maar ook wetenschapscommunicator Ward van der Houwen. Bram Douwes presenteert de avond.

SMC050
organiseert op maandag 25 februari de allerlaatste SMC050. Ze hebben zeven oud sprekers gevraagd om vooruit te kijken in hun vakgebied en dat te doen in zeven minuten.

MARUG Marketingconferentie
Op dinsdag 26 februari ontmoeten studenten en bedrijven die geïnteresseerd zijn in marketing elkaar om ideeën uit te wisselen en interessante cases over marketing en het thema van de dag te bestuderen.

Vacatures
GGZ Friesland
zoekt een communicatiemedewerker. Je bent breed inzetbaar, toont initiatief en bent bereid om dagelijkse werkzaamheden op de afdeling uit te voeren. Je krijgt alle mogelijkheden om diverse projecten aan te pakken en je op zowel organisatorisch als inhoudelijk vlak te ontwikkelen. Je krijgt veel verantwoordelijkheden en bent vrij om projecten naar eigen inzicht in te vullen. Ze bieden jou een plek in een creatief en dynamisch team dat zich met allerlei communicatievraagstukken bezighoudt. Je hebt tot uiterlijk 6 februari de tijd om te reageren.

Het Kenniscentrum Vitaliteit van Espria Beilen
zoekt een communicatieadviseur. Je adviseert over de communicatiestrategie en voert de communicatieplannen uit zodat vitaliteit en gezond gedrag van medewerkers wordt bevorderd. Je hebt aantoonbare affiniteit met duurzame inzetbaarheid en vitaliteit. Je bedenkt concepten, schrijft teksten, je hebt oog voor vormgeving, je ziet kansen en maakt deze werkelijkheid. De nadruk van je werkzaamheden ligt op het beheren van het nieuwe online Vitaliteitsplein van Espria en de communicatie daarvan.

Dunlop Conveyor Belting Drachten
zoekt een communicatie- en multi media medewerker. Ze zoeken een hands-on mensenmens met een passie voor social- en multi media, iemand die zich heeft bekwaamd in de kunst van social- en multi media. Iemand met meer dan uitstekende sociale en communicatieve vaardigheden en die niets liever doet dan contact maken.

Het Fries Sociaal Planbureau
zoekt een communicatieadviseur. Je kunt aansprekende verhalen maken van feiten en onderzoeken. Je ontwikkelt prikkelende communicatiemiddelen die het gebruik van de data stimuleren. Je hebt gevoel voor urgentie en actualiteit van beleidsmakers in Fryslân. Stuur je CV en motivatiebrief uiterlijk op 5 februari.

Hanzehogeschool Groningen
zoekt een communicatiemedewerker. Je werkt voor het Instituut voor Life Science & Technology. Je beschikt over een breed repertoire aan communicatieve vaardigheden. Goed kunnen schrijven voor een scala aan doelgroepen vinden ze belangrijk. Maar weten op welk moment en op welke manier je sociale media inzet ook. De Nederlandse taal moet je foutloos en op hoog niveau spreken en schrijven en het is essentieel dat je Engels goed is. Een schrijfopdracht maakt onderdeel uit van de selectieprocedure. De sluitingsdatum is 5 februari.

De gemeente Heerenveen
zoekt een (interim) teamleider Communicatie en Bestuurssecretariaat voor 32-36 uur per week voor de duur van 1 jaar. Jouw focus ligt op het verder vormgeven en de professionele doorontwikkeling van het team. Jouw manier van werken kenmerkt zich door de coachende manier waarop je individuele medewerkers en het team helpt ontwikkelen. Dit doe je zowel op persoonlijk als inhoudelijk vlak. Hierin geef je ruimte om te oefenen, te innoveren, een eigen weg te kiezen, om fouten te maken en daarvan te leren. Daarnaast bevorder je de samenwerking tussen de verschillende disciplines. Stuur uiterlijk 6 februari je CV en motivatie.

Op Zoek
Ben jij op zoek
naar een nieuwe uitdaging in je communicatiecarrière? Laat het Jan Boon Communicatie weten en hij neemt je op in deze rubriek in Bonen in de pot. De nieuwsbrief heeft een bereik van meer dan 2500 communicatieprofessionals met een leesdichtheid van bijna 50%. Grote kans dat jouw zoektocht door de lezers van Bonen in de pot wordt ingevuld! Meer weten? Neem contact op met Jan Boon Communicatie via jan@janboon.com.

En dan nog even dit
Gerrit Brand,
van Brand Communicatie, is de nieuwe uitgever en hoofdredacteur van het AOPA magazine. AOPA is de belangenvereniging van de vliegers in de ‘kleine luchtvaart’, de General Aviation. Het blad verschijnt acht maal per jaar. Gerrit was al bestuurslid van IAOPA Europe waar hij ook de communicatie en PR voor verzorgt.

Luuk Hajema
is per januari gestopt als directeur Marketing en Communicatie van de Hanzehogeschool. Hij gaat zich de komende tijd wijden aan het schrijven van een biografie van Hans Wijnberg, van 1960 – 1987 hoogleraar Organische Chemie aan de Rijksuniversiteit Groningen, en Wijnberg heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van de Groninger scheikunde. Luuk verwacht het boek in 2020 af te hebben. Daarnaast gaat hij door met zijn bedrijf, Hajema Communicatie, als consultant, adviseur en interimmanager.

Staatsloterij en TBWA\Neboko winnen Ster Gouden Loeki met Frekkel
Eindejaarscommercial van de Staatsloterij is de favoriet van publiek en jury. Staatsloterij heeft de Ster Gouden Loeki 2018 gewonnen voor de commercial Frekkel, gemaakt door TBWA\Neboko.

Delen
Als jij iets hebt wat je kunt en wilt delen met je vakgenoten, aarzel niet dat met Bonen in de pot te doen. Het heeft een bereik van 2500 communicatieprofessionals!

Soms denk ik wel eens bij mezelf …….
Topvoetbalclub scoort vooral met sponsoring en merchandising
De Europese topvoetbalclubs hebben hun inkomsten het afgelopen seizoen fors zien stijgen. Vooral de inkomsten uit commerciële activiteiten namen bij de meeste clubs fors toe. Bij 6 van de 8 landskampioenen in het seizoen 2017-2018 vormen de inkomsten uit sponsoring en merchandising inmiddels de belangrijkste bron van inkomsten. Bayern München spant qua omvang van de inkomsten de kroon. De Duitse club ontving in het afgelopen seizoen voor een bedrag van 316 miljoen euro aan baten uit commerciële activiteiten. Dat is 53 procent van de totale inkomsten.

Uitspraak
“We moeten met de ogen van burgers naar onszelf kijken”
Mirjam Otten, directeur Communicatie bij de politie.

Bonen in de pot
wil zo veel zeggen als “hij wil nog wat zeggen maar het is onbelangrijk wat hij te zeggen heeft”, waarmee ik het relatieve van mijn berichten wil aangeven. Lees het vanuit je eigen perspectief.

Naast Bonen in de pot geeft Jan Boon Communicatie Bonen Weken en Bonen Doppen uit. Bonen Weken gaat over de ontwikkelingen in de communicatiewereld in relatie tot ondernemen. Bonen Doppen is een onregelmatig verschijnende column.

Wil jij een ander attent maken op Bonen in de pot? Klik hier!

Jan Boon Communicatie ziet het zijn verantwoordelijkheid om jouw privacy en gegevens te beschermen. De informatie wordt niet met derden gedeeld. Ik ben verplicht om de vertrouwelijkheid van jouw gegevens te respecteren. Alleen met wederzijdse toestemming zal ik deze gegevens met derden delen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s